Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Romaaniuuendus (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Romaaniuuendus:
- varasem kõiketeadev jutustaja on kadunud (ta ei tea tegelaste minevikku , nimesid , ajab nad segi)
- sündmusi ei esitata ajalises järjekorras
- romaanis puudub keskne sündmustik, ei juhtugi midagi
- tegevus toimub inimese peas - esitatake mõttevoolu ehk sisemonoloogi kaudu
- tekstis kasutatakse sõnamängu, ootamatut grammatikat, sündmused toimuvad keeles
MARCEL PROUST
Peateos: „KADUNUD AEGA OTSIMAS“ (1913-1927)
Ülesehitus: koosneb piltidest, millel puudub kronoloogiline korrastus
Eesmärk: Enda poolt läbi elatud lähimöödaniku jäädvustamine. Proustile ei olnud olulised mineviku n-ö välised pinged , vaid üksnes see, mis oli puudutanud tema sisimat olemust, hinge, ja kujundanud tema intiimteadvust.
Mida olulist: Mineviku taaselustamises olid tema jaoks erakordselt tähtsad meelelised muljed, aistingud , taju ja seosed.
Romaani algus ja lõpp langevad ajas kokku- kogu vahepealse moodustab emotsionaalse mälu abil taasloodud möödanik.
Uudsus :
Loobus arendamast korrapärast süzeed;
Loobus esitamast selgepiiriliselt karaktereid;
Keskendus tegelaste teadvuse seisundite jäädvustamisele;
„Hüppab“ jutus olevikust minevikku ja tagasi olevikku ;
Kiiresti ühest tegevuspaigast teise;
„Teadvuse vool“->teadvus ühineb alateadvusega, lugejae avaneb tegelase intiimse hingeelu varjatum pool.
VIRGINIA WOOLF
Kasutas sisemonoloogi
Vahetab jutustaja vaatepunkti
Elus kõige tähtsamad- ARMASTUS, SÕPRUS, PEREKOND, KODU.
Põhiteemad- elu ja surm, ilu ja inetus , hea ja kuri!
Kujutab aega- inimese elu lapsepõlvest vanaduseni
Teda on nimetatud feminismi rajajaks
Inimesi peab juhtima kaks jõudu- mehelik ja naiselik ( tegelane vahetab sugu, elab üle kolmesaja aasta, hea looja on kahesooline )
Väga pikad laued, väga palju kirjavahemärke, aitab näidata kuidas inimene mõtleb .
!!!! modernistliku psühholoogilise romaani rajaja!!!!
Tuletorni juurde
-paistab silma sümbolite poolest (nt tuletorn )
-avab tegelaste ergast siseelu
-vähe otsekirjeldusi, üliharva määratleb tegelasi väljastpoolt
-„valgustab“ tegelasi nende endi ja teiste tegelaste mõtete ja sisekõnede kaudu
-vaatepunktie kiire vahetamine
-1.peatükk-> Ramsay’de laste käekäik ja areng (peamiselt meenutustena)
-2.peatükk-> Möödunud on 10 aastat, puhkenud on I ms, lastest 2 on surnud
-2.peatükis on ulatuslik lüürilistraagiline autori kõne.
-3.peatükis-> paadisõit saarele torni juurde.
Tuletorn sümboliseerib elu sisemist valgust, vaimset alget. NB! Tuletorn viitab kutsungile-teekonnale, millele asumine on tähtsam kui päralejõudmine!
JAMES JOYCE
Uudne tehnika-teadvusvoolu meetod
Traditsioonilise romaani eiraja
Peateos:romaan: „ ULYSSES “ 1922
-aeg 1904
-tegelased: Stephen Dedalus, Leopold Bloom, Marion Bloom
-matkib „Odüsseiat“
-700 lehekülge, tegevusaeg 1 päev
-kaootilised sisemonoloogid annavad sellele teosele sisu (nt 1 tegelane 40 lk-d ilma kirjavahemärkideta)
-vihjeid teistele autoritele (allusioonitehnika)
-mäng keelega ja stiiliga (võõrkeelsed sõnad ja laused )
-vaatepunkti muutus
-keskendub tegelaste teadvuse ja alateadvuse üksikasjalisele jäädvustusele
-Joyce’i vormimängulikkuse juurde kuulub omajagu huumorit .
FRANZ KAFKA
-lühivormide meister (ainult 3 romaani: „Ameerika“; „Loss“, „Protsess“)
-võõrandumist käsitleva kirjanduse looja
-tugev allegooria e mõistukõne; sümbolid
-inimeksistentsi väljapääsmatus bürokraatiaebaõiglusest -> absurd
-reaalne elu grotesksetes ehk liialdatud situatsioonides
-inimene piirsituatsioonides (nt sõjaolukord)
-inimese traagika õigluse otsingul
-unenäolisus, üleloomulikkus. (nagu päris aga pole ka) (Kafkat nimetatakse maagiliseks realistiks)
- hoiatus totalitaarse ühiskonna ees.
Kafka romaanidest:
„Ameerika“- võõrandumine ilmneb ühiskonnasuhetes
-kurvemaid olukordi leevendab Kafka huumo
-peategelase seiklus paiskab teda ühest olukorrast ja seltskonnast teise, ühe peremehe juurest teise juurde
-väikese inimese pisendamine ja alandamine ühiskonna anonüümsete jõudude poolt.
-lõpp: inimliku lootuse ja mõistvuse, võõrandumise ületamise ja loomulikkuse sümbol
„Protsess“-vähe ruumi lunastuseks, lootuseks
„Loss“- tugevasti sümboliseritud on romaani ruum
Üldist:-peategelased kuuluvad anonüümse ja bürokratiseerunud, kõrgemale võimule jäigalt allutatud ühiskonda.
-loss ja kõrgem kohus sümboliseerivad bürokratiseerunud võimukeskust
-peategelased ilma minevikuta
-unenäoloogika- loogika puudumine
-loogiline argielu ümbrus
WILLIAM FAULKNER
Realist, modernist
Teema: Lõuna osariikide elu 19.saj-20saj. 50ndad
Modernism : -ajatasandid segi (kursiiv)
-teadvus, alateadvus
- reaalsed kirjeldused vaheldumisi assotsiatiivsetega.
„HÄLIN JA RAEV “ – filosoofiline , ühest perekonnast
  • 4 jutustajat ( 3venda ja teenija )
Teemad:-vastuolu valgete ja neegrite vahel
- peresuhted
-kuri maailm
ERNEST HEMINGWAY
Romaane: -„Ja päike tõuseb“ – kadunud põlvkonna elupõletamine Hispaanias
-„Hüvasti relvad“-noor ameeriklane I ms-s, haavatuna deserteerub.
-„Kellele lüüakse hingekella“- Hispaania kodusõda, partisanisalga võitlus lõpeb kaotusega.
Jutustusi: kalapüügist, jahipidamisest, härjavõitlusest, võiduajamisest, sõjast.. Vanamees ja meri“ NOBELI PREEMIA!
Autobiograafilist:“Aafrika haljad künkad“-jahilood ja seiklused
„Pidu sinus eneses “-memuaarid Pariisist
Loomingule iseloomulikku:-Jäämäe printsiip-olulisim on see, mille ütlemata jätab, kui see, mida ütleb. Pearõhk alltekstil.
-Autobiograafilisus-Kadunud põlvkonna autor. Sõjas saadud hingehaavad ei paranenud .- Humanism - vihkab sõda ja fasismi. Valmis tapmise vastu relvaga võitlema.-Kõikumine piirsituatsioonides- Elu on võitlus. Olulisim on lõpuni võidelda. Biheivoristlik meetod- kirjeldab tegelaste käitumist, annab edasi kõnet, kuid välise külje kujutamise eesmärk on juhtida tähelepanu tegelase hingeelule. Dialoog -Napi, näiliselt juhuslikud laused. Alltekst sügavamal.
Romaaniuuendus #1
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 1 leht Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-11-02 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 15 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor KAKUuu Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
41
doc

Maailmakirjandus

I MAAILMAKIRJANDUS ROMANTISMIJÄRGNE LUULE. SÜMBOLISM Sümbolism valitses luules paralleelselt realismiga proosakirjanduses. Luulest levis sümbolism teistesse kunstivooludesse. Luuletajad hakkasid teadlikult hoiduma isiklikkusest, oma tunnete ja mõtete otsesest rõhutamisest. Selle asemel edastasid nad oma mõtteid viimistletud kujundite e sümbolite abil. Kirjutati väga metafoorselt ja sugestiivselt. Sümbolite ühesugust mõistmist ei taotletudki. Taheti säilitada hämarat üldmuljet, neutraalsust ja ebaisiklikkust. Põhimõte "kunst kunsti pärast" ­ kunsti eesmärgiks pole maailma parandada, ta peab piirduma iseendaga, nii vastanduti romantikutele. Sümbolid vihjasid tihti elu mõttetusele, surmale, irratsionaalsetele jõududele, mille mängukanniks inimene on (dekadentlik e mandunud kirjandus ja kunst). Laiemalt võeti kasutusele vabavärss. Sümbolism sai alguse Prantsusmaal ja Belgias, muutus üleeuroopaliseks 1880. aastatest, täielikult valitses Euroopas XIX-XX sajandi v

Kirjandus



Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun