siseneda uuele turule: · Kui turg uuele tootele/teenusele on tekkinud, siis aken avaneb ja uued ettevõtted sisenevad tegevusharru. · Teatud hetkeks turg küpseb ja võimaluse aken (uute sisenejate jaoks) sulgub. 18. Ettevõtja ärivõimaluste märkajana ja ärakasutajana. Võimaluste allikad. Ärivõimaluse leidmiseks: Jälgi trende (poliitilisi, majanduslikke, sotsiaalseid, tehnoloogilisi), leia ja lahenda probleem, täida lünk turul. Muutuse toimumine ja võimaluse teke - Ettevõtja tajub avanenud võimalust, sageli eeldab selle ärakasutamine innovatsioone - Vajalikke ressursside (töötajad, stardikapital jms) leidmine - Organisatsiooni loomine ja tema tegevuse korraldamine, suhtevõrgustiku rajamine Äriidee allikaid: · varasem töökogemus · hobid, lisategevused · toote vajamine tarbijana või kogemused tarbijana · reisimine · (juhuslik) lugemine millestki · tarbijad
Ettevõtte mikro- keskkonna moodustavad lähimad äripartnerid, kelleks on tarnijad, tarbijad ja konkurendid. Kui mikrokeskkonna puhul saab rääkida kahepoolsest mõjust ja võimalusest kujundada situatsiooni ettevõtte jaoks soodsas suunas, siis makrokeskkonna mõju on peamiselt ühesuunaline. Siin jääb ettevõtte osaks eelkõige kohandumine. 2.1 Põhitegurid Konkurendid · Otsesteks konkurentideks on kõik pagarifirmad. Hetkel on turul umbes 233 pagari- ja kondiitritooteid müüvat või tootvat firmat üle Eesti, Tallinnas asub neist umbes 80. · Kaudseteks konkurentideks on need, kes pakuvad tarbijatele vormilt erinevaid, kuid funktsioonilt samasuguseid kaupu. Seega on AS Loiri Pagari kaudseteks konkurentideks näiteks pizzabaarid (Pappa Pizza), kiirtoitlustuskohad (Hesburger) jms, sest kõik pakuvad ühe ja sama põhivajaduse rahuldamist: saada söönuks.
........................................................................................26 Tasakaalus tulemuskaart (TTK) 1 The Balanced Scorecard...........................................................27 Tasakaalus tulemuskaart (TTK) 2 The Balanced Scorecard...........................................................35 ETTEVÕTETE KONKURENTSIVÕIME....................................................................................39 Äritasandi strateegia ja konkurentsieelis........................................................................................43 Tegevusulatust laiendava ettevõtte strateegilised valikud..............................................................49 Strateegia elluviimine.....................................................................................................................56 ARENGUKAVA.............................................................................................................................61
nende käsutuses on. Ettevõtlus on isiku iseseisev majandus- või kutsetegevus, mille eesmärgiks on tulu saamine kauba tootmisest, müümisest või vahendamisest, teenuse osutamisest või muust tegevusest, kaasa arvatud loominguline või teaduslik tegevus. Ettevõtja on isik, kes tegeleb ettevõtlusega . Otsustanud ettevõtlusega alustada ning alustab äriideede otsingut, hindamist, edasiarendamist. Ettevõtja tunnetab ära mingi võimaluse, täitmata koha turul, lahendamata probleemi – ning rajab ettevõtte, et probleem lahendada või tühimik täita. Ettevõtja käesoleva seaduse tähenduses on füüsiline isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning kellele kaupade müük või teenuste osutamine on püsiv tegevus, ning käesolevas seaduses sätestatud äriühing. Sisemine ettevõtlus (intrapreneurship) on ettevõtte juhtimise stiil, mis integreerib
Vastutus lasub kogu protsessi eest tippjuhil, strateegia elluviimise eest aga planeerimismeeskonnal. Selle protsessi käigus väljatöötavad strateegiad on täielikult valmis, väga üksikasjalikud, neid saab lihtsalt kirjeldada ja viia erinevate töötajateni. Rakendatakse pöörates detailselt tähelepanu eri liiki eesmärkidele, eelarvetele, programmidele ja tegevuskavadele. Positsioneerimise koolkond strateegia all mõistetakse eristuvaid positsioone turul. Võimalik on välja tuua üldised põhivõimalused positsiooni valimiseks. Valik baseerub analüütilisel kalkulatsioonil. Strateegiad väljuvad sellest protsessist valmis kujul, seejärel kirjeldatakse neid üksikasjalikult enne ellu viimist. Strateegia valik sõltub turu struktuurist ja tegevusharu olukorrast, vastavalt tuleb kohandada organisatsiooni. Ettevõtluse koolkond strateegia eksisteerib juhi mõistuses kui visioon organisatsiooni tulevikust
pärast selle toimumist. Sageli arvatakse ekslikult, et turundus hõlmab vaid toodete reklaami ja müüki. Tegelikkuses on müümine ja reklaam turundusest vaid nagu jäämäe tipp, turundus tervikuna on märksa keerukam elementide kombinatsioon. Turundus on ettevõtte juhtimise väga oluline alustala nii strateegilisel kui taktikalisel tasandil. Konkurentsi tihenedes ja turgude arenedes on turunduse roll muutunud järjest olulisemaks. Seda ka Eesti kontekstis – seoses sisendite (eelkõige tööjõu) hindade tõusuga ei ole üldjuhul enam võimalik oma äri üles ehitada kulueelsele ja rahvusvaheliste brändide tootjatele allhanke pakkumisele. Tuleb hakata kujundama oma nägu ning olema ise eriline ja ihaldusväärne – seda teadliku ja professionaalse turundusega. Tihti samastatakse turundust turustamisega, mis osaliselt võib tulla ka keelelisest sarnasusest, kuid tegemist on siiski sisult erinevate terminitega. Turustamine tähendab
probleeme lahendatakse, millised hüved pakutavate Kuidas ja miks just nii toodete ja teenustega tarbijate Milline on ettevõtte turgu jaoks kaasnevad? suurus, esialgne töötajate segmenteeritakse? arv? Milles seisneb toodete eripära Kes on sihtgrupiks? ja konkurentsieelis? Milliste äripartneritega tehakse koostööd? Milles on antud Kas põhitootele lisanduvad sihtgrupi spetsiifika? mingid täiendavad tooted ja Millel baseerub ettevõtte teenused? tasuvus, mis tagab Milline on sihtgrupi tegevuse efektiivsuse,
probleeme lahendatakse, millised hüved pakutavate Kuidas ja miks just nii toodete ja teenustega tarbijate Milline on ettevõtte turgu jaoks kaasnevad? suurus, esialgne töötajate segmenteeritakse? arv? Milles seisneb toodete eripära Kes on sihtgrupiks? ja konkurentsieelis? Milliste äripartneritega tehakse koostööd? Milles on antud Kas põhitootele lisanduvad sihtgrupi spetsiifika? mingid täiendavad tooted ja Millel baseerub ettevõtte teenused? tasuvus, mis tagab Milline on sihtgrupi tegevuse efektiivsuse,
Kõik kommentaarid