Kaasaegse kunsti kajastamine eesti meedias
Üheksakümnedate
alguseni oli Eesti
kunst lihtsasti mõistetav ja äratuntavalt liigitatav.
Taasiseseisvumisega olukord aga muutus –
järgnevat arengut võib nimetada ehk kultuuriliseks
plahvatuseks või siis kõikide piiride hägustumiseks: mis on kust ja kas on
kunst . Mis kõlbab
olema kunst ja mida üldse kõlbab kunstisündmuseks nimetada. Kunst kaotas oma identiteedi ja
koha kultuuris – murenesid kokkulepped kunsti defineerimisel.
Praeguseks hetkeks, aastaks
2016 ei ole olukord palju muutunud ajast, mida kirjeldab Johannes Saar oma 2001 a. tehtud
uurimustöös “Kunstilooming ja eneselooming. Diskursiivse tektsianalüüsi abil modernistlikust
esteetikast
postmodernistliku eetikasse“ (Saar, 2001 ): „Üha vähem räägitakse kunstist endast,
massipropaganda
parimate traditsioonide
vaimsus pillutakse nüüd meediasse ridamisi pildikesi
heausksest ja intelligentsest publikust, kes näitusesaali sisenuna kunsti sündsusetute rünnakute
ohvriks on langenud. Õhtutatakse vana head „meie-
tunnet “
versus kaasagne kunst.”
Kui vaatame otsa Eesti näitusestatistikale, siis harva ületab suuremate kaasaegse kunsti näituste
külastatavus 1500 inimese piiri. Enamasti jääb see alla tuhande. Samas kui klassikaline
maalikunst meelitab kohale üle 10 000 vaataja (nagu Enn
Kunila erakogu
näitus 2010. aastal).
Nii on kaasaegse kunsti ja
publiku suhte näol tegemist vahekorraga, mis erineb märkimisväärselt
ülejäänud kultuurivaldkonnas väljakujunenust. Erinevalt
teatrist , mille toimimiseks vajalikku
publiku heakskiitu indikeerib ostetud pilet ning
aplaus ; muusikast, kus eelnimetatule lisandub
plaadimüük; samuti
filmikunstist ja kirjandusest, mille loojad sõltuvad suurel määral külastajate
ja raamatuostude hulgast, toimib kujutav kunst majanduslikus ja kommunikatiivses
vaakumis .
Vaidlused kaasaegse kunsti üle ei pärine teadagi mullusest aastast, nende kõrgaeg jääb
1990ndate esimesse poolde.
Toona peeti mitmel pool, eriti aga Prantsusmaal ja USAs, otsapidi
aga Eestiski maha kaunis kirglikud debatid kaasaegse kunsti olemuse ja vajalikkuse üle, ja neid
oleks mõistlik meeles pidada, et praegused vaidlused ei osutuks eelnevate tahtmatuks korduseks.
Vaidluste keskmeks kujunes ennekõike küsimus kaasaegse kunsti piiridest ja
hindamiskriteeriumitest: kui enam pole võimalik hinnata, mis teeb kaasaegsest kunstiteosest
kunstiteose . Praeguses vaidluses on paljud põhjendatult tõdenud, et nimetus „kaasaegne kunst“
on väga ebamäärane ja vajab seega arutelu sisukuse huvides selget piiritlemist
Selline tähendus on aga paraku kaunis sisutühi – esiteks jäävad ebaselgeks «kaasaegse»
ajalised piirid, teiseks on aga üsna keeruline koondada kogu viimaste kümnendite
kirev kunstitegevus
ühe nimetuse alla.
Viimase sajandi võimsam
relv on meedia – nii nn peavooluväljaanded, raadio- ja telekanalid kui
ka
sotsiaalmeedia . Meediat
tervikuna saaks ja tuleks palju paremini rakendada kaasagse kunsti
mõistmise jaoks. Nagu on väitnud semiootikaguru
Juri Lotman (Lotman, 2000 (1969) ): „Meid ei
üllata asjaolu, et me ei mõista raamatut, kui see on kirjutatud keeles, mida me ei valda. Küll
oleme vägagi hämmastunud (ja isegi pahased), kui me ei saa aru kunstiteosest, mis on kas liiga
uudne või liiga vana.“
Mõistmine põhineb iseenda ja teise inimese erinevuste õigustamiseks rahuldavate selgituste
kättesaadavusel, kinnitab kommunikatsiooniteooriaga, sh mitteverbaalse kommunikatsiooniga
tegelnud psühhiaater ja
semiootik Jurgen Ruesch (Jurgen Ruesch,
Gregory Bateson , 1951):
"mõista" tähendab saada aru, et see, mida sina mõtled ja mida teine mõtleb, on erinevad ja – mis
on siin eriti tähtis – saada aru, miks need on erinevad. Ehk Juri Lotmani (Lotman, 2000 (1969) )
sõnastatult: „Näiteks, kui ma olen (militantne)
ateist , siis ma ei pruugi kristlasega kohe üldse
mitte nõustuda, aga ma võin teda mõista. See, kes teist ei mõista,
kaldub ikka
arvama , et siin
polegi midagi mõista, hävitada on vaja.“
Kunstikriitika ei toimi vaakumis, vaid vajab väljundit ajakirjanduses. Kui erialaste väljaannetega
on Eestis seis hea (meil ilmub kolm kõrgetasemelist kunstikriitikale ja -teadusele pühendunud
ajakirja), siis laiem pilt on paraku
nukker . Kummaski üle-eestilises päevalehes ei tööta enam
ammu kunstitoimetajat, mis tähendab, et asjatundlik arutelu kaasaegse kunsti üle
eksib leheveergudele haruharva.
Õnneks on pilt helgem nädalalehtede osas: kompetentsed kunstitoimetajad tegutsevad nii Eesti
Ekspressis kui ka Sirbis. Tänuväärt tööd teeb samuti n-ö alternatiivajakirjandus (Müürileht jt).
Rõõmustav on seegi, et raadios pälvib kaasaegne kunst aina süsteemsemat tähelepanu. Ent
paraku on selge, et uus kunstipublik kasvab ennekõike telemeedia toel ja seetõttu on eriti
kahetsusväärne, et ETV pole suutnud aastaid luua adekvaatset foorumit nüüdiskunstile, mis on
seda imelikum, kui mõelda sama telekanali väga olulisele panusele uue kunsti tutvustamisel
varasematel
aegadel .
Kaasaegse kunsti olemust avas nn tavavaatajale küllalt hästi Kaido Ole
juhitud saatesari OP
Kunst ETV-s 2014. a kevadel, mis paraku piirdus vaid ühe hooajaga. Uuendatud
formaadis saatesari OP Margit Kilumetsa juhtimisel kunstitutvustuse
seisukohast oma ülesannet ei täida,
mis omakorda kinnitab muidu professionaalsete ajakirjanike võhiklikkust
kaasaegses kunstis
orienteerumises ja kinnitab vajadust vastavaks käsitluseks, kuidas olukorda parandada.
Kultuuriajakirjandust tervikuna on hiljuti uuritud ka riiklikul tasandil: 2014. a
tellis EV
Kultuuriministeerium Tartu ülikooli teadlastelt uuringu (Peeter Vihalemm, Marju
Lauristin ,
Ragne Kõuts-
Klemm ,
2016 ), mis võtab vaatluse alla nii kultuuriajakirjanduse sisu kui ka
kasutajaskonna,
otsides vastuseid küsimusele, kuidas täidab Eesti kultuuriajakirjandus oma rolli
kultuuri ja ühiskonna sidustajana. Ka selle uuringu tulemusest ilmneb kaasaegse kunsti sügav
alakajastatus.
Kuigi ennekõike on kaasaegse kunsti ja publiku suhted kinni hariduses ja kaasaegse kunsti
õpetamises , siis ma praegu ei peatuks rohkem hariduse teemal, sest see väljub minu peamisest
teadustöö eesmärgist, milleks on uurida kaasagse kunsti kajastamist Eesti meediaväljaannetes.
Ma ei
arva , et igaühest peaks kasva(ta)ma kaasaegse kunsti austaja, küll peaks aga igaühele
looma võimaluse kaasaegse kunstiga suhestuda, et siis juba teadlikult oma isiklikke seisukohti
kujundada.
Jagaksin lõpetuseks veel Juri Lotmani (Lotman, 2000 (1969) ) vana õpetust, et kultuurikeeli
tuleb õppida sama hoolega nagu võõrkeeli,
kusjuures kaasaegse kunsti keel ei ole kindlasti kõige
lihtsamate killast. Aga selle õppimine tasub vaeva.
Kõik kommentaarid