Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

INIMESE ELUKAAR (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

INIMESE ELUKAAR
SISSEJUHATUS
Inimese  elukäiku  sünnist  surmani  nimetatakse  elukaareks.  Inimese  elukaar 
jaotatakse  arenguperioodideks.  Need  arenguperioodid  on   universaalsed ,  sest 
need  tuleb  läbida  kõigil.  Samas  võib  inimese  areng  kulgeda  omas  tempos  –  see 
võib  olla  kiirem  või   aeglasem   kui  teistel  inimestel  samal  arenguperioodil. 
Arenguperioode  läbides  omandatakse  uusi  oskusi  ja  teadmisi,  mis  on  vajalikud 
kohanemiseks  ümbritsevaga.  Teadlased  on  andnud  arenguperioodidele  nimed  ja 
määratlenud vastavad vanusevahemikud.
IMIKU-JA VÄIKELAPSEIGA
IMIKUIGA  
( eluaastad  0-1)
Selles  eas  õpitakse  ennast   kõhuli    keerama ,  roomama,  istuma  ja  seisma. 
Hakatakse   tasapisi   mõistma  inimkõnet  ja  astutakse  esimesed  sammud.  Oluline 
on,  et  last  ümbritsevad  inimesed  oleksid  sõbralikud,  hoolivad  ja   toetavad .  Sel 
moel õpib  imik  maailma  usaldama  ja ümbritsevat  uurima .
MAIMIKUIGA 
(eluaastad 1-3)
Selles eas õpitakse käima,  jooksma , ronima ja iseseisvalt sööma. Algab reeglite 
mõistmine  ja  piiride  kompamine,  millega  võib  kaasneda  ka   jonn .  Öeldakse 
esimesed sõnad ja lihtsamad laused. Maikmikueas on kasvamine ja areng endiselt 
kiire.
LAPSEIGA
KOOLIEELIKUIGA 
(eluaastad 3-6/7)
Selles eas on olulisel kohal mäng, mille abil katsetatakse mitmesuguseid rolle ja 
jäljendatakse  täiskasvanuid.  Arenevad  fantaasia,   tahe   ja  iseloom.  Laps  hakkab 
aru  saama  hea  ja  halva,  lubatu  ja  keelatu  piire.  Järjest  enam  hakatakse 
suhtlema teiste lastega väljaspool pereringi.
KAINIKUIGA  
(eluaastad 6/7-11/12)
Selles eas alustatakse kooliteed, õpitakse kirjutama, lugema ja arvutama. Sõbrad 
ja tuttavad muutuvad  senisest  olulisemaks. Kainik õpib täitma kohustusi koolis ja 
kodus ning  pidama  lubadusi. Rohkem soovitakse  kuuluda  eakaaslaste  gruppidesse  
ja õpitakse koos tegutsemist.
NOORUKIIGA
MURDEIGA 
(eluaastad 11/12-15/16)
Selles eas läbitakse kiired ja  ulatuslikud  kehalised muutused, kuid muutuvad ka 
suhted,  tundemaailm  ja  käitumine.  Õpitakse   iseennast   paremini  tundma.  See 
periood võib kaasa tuua nii põnevust kui ärevust uue olukorra ees.
HILINE  NOORUKIIGA 
(eluaastad 15/16- 20/22)
Selles eas saadakse täiskasvanuks. Huvid pöörduvad kehalistelt muutustelt 
mujale, nagu näiteks elukutsevalik, uued huvialad, ühiskonnaelu. See on eelkõige 
eneseleidmise periood, mil noor inimene langetab tähtsaid otsuseid.
TÄISKASVANUIGA
VARANE TÄISKASVANUIGA
(eluaastad 20/22-40)
Selles  eas  tegeletakse  aktiivselt  karjääriplaneerimisega  ning  enamasti 
omandatakse lapsevanema roll. Füüsiline vorm on hea ja mitmed tegelevad töö 
kõrvalt hobidega.
KESKMINE TÄISKASVANUIGA
(eluaastad 40-65)
Selles eas on rohkem aega tegeleda  iseendaga  ja oma hobidega. Lapsed  lahkuvad  
kodust  ja  vanemad  ei  vaja  veel  nende  toetust.  Kehalised  ja  vaimsed  võimed 
hakkavad tasahaaval halvenema, kuid kasulik on hoida ennast pidevalt toonuses 
ja hoolitseda nii keha kui vaimu eest.
HILINE TÄISKASVANUIGA
(eluaastad üle 65)
Selles  eas  on  võimalik  olla  rahul   elatud   eluga.  Füüsilised  ja  vaimsed  võimed 
halvenevad järk-järgult ning kohanetakse suurema sõltuvusega teistest, mis võib 
kaasa tuua vajaduse elu ümber korraldada. Oluline on  suhtuda  ellu positiivselt, 
jagada oma elutarkust teistele ja tunda rahulolu elatud elust.
KOKKUVÕTE
Inimese elukäiku kujutatakse elukaarena, mis koosneb arenguperioodidest, kuid 
on siiski üks tervik. Arenguperioodide  tundmine  aitab inimeses toimuvaid muutusi 
paremini mõista ning kohaneda ümbritsevaga. Igas vanuses on võimalik õppida ja 
kogeda midagi uut.

Document Outline

  • Slide 1
  • SISSEJUHATUS
  • Slide 3
Vasakule Paremale
INIMESE ELUKAAR #1 INIMESE ELUKAAR #2 INIMESE ELUKAAR #3 INIMESE ELUKAAR #4 INIMESE ELUKAAR #5 INIMESE ELUKAAR #6 INIMESE ELUKAAR #7 INIMESE ELUKAAR #8 INIMESE ELUKAAR #9 INIMESE ELUKAAR #10 INIMESE ELUKAAR #11 INIMESE ELUKAAR #12 INIMESE ELUKAAR #13 INIMESE ELUKAAR #14 INIMESE ELUKAAR #15 INIMESE ELUKAAR #16
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 16 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-04-20 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 32 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kaari555 Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
11
docx

Inimese areng

SISUKORD Sissejuhatus.......................................................................................................................2 1. inimese areng.................................................................................................................3 2. elukaare etapid...............................................................................................................4 2.1. Looteiga ja sünd......................................................................................................4 2.2. Imikuiga........................................................................................................

Inimeseõpetus
thumbnail
11
doc

Põhjalik referaat ,,Elukaar ja selle perioodid,,

Sissejuhatus Elukaar on inimese elukäik sünnist surmani. Inimese muutused on kõige suuremad elukaare alguses ja lõpus. Elukaare alguses inimene hakkab arenema ja õppima. Elukaare lõpuosas hakkab toimuma taandareng. Kogu elutee võib joonistada kaarena. Iga inimene käib läbi kõik eluperioodid. Kõik eluperioodid moodustavad terviku. Igal eluperioodil on omad arenguülesanded ja probleemid. Inimese eluperioodid 1. Imikuiga : Esimene periood on imikuiga. See kestab sünnist kuni aastaseks saamiseni. Selle aja jooksul harjub imik maailmaga, kuhu ta sattunud on. Laps saab oma esimese kogemuse välismaailmast. Et laps õpiks usaldama, peab maailm olema sõbralik ja abivalmis. Teda mõjutavad ümbritsevad inimesed. Eriti just ema ja isa, ka vanemad õedvennad. Ennast ümbritsevate inimestega olles õpib imik

Inimeseõpetus
thumbnail
25
docx

Arengupsühholoogia

Sotsiaalsed reeglid Moraalsed Konventsionaalsed • Kuidas peaks teisi inimesi kohtlema? • Kuidas on sobilik käituda? • Inimeste heaolu, õiglus ja õigused. • Reguleerivad inimeste vahelist • Universaalsed ja üldkehtivad suhtlust vaatamata sellele, kas sõnastatud • Vastastikkusel kokkuleppel või mitte. muudetavad. Prudentsiaalsed Personaalsed • Inimese enda tervis, turvalisus, • Isiklikud eelistused, valikud heaolu Eesti 4-5aastased lapsed • Vanemad lapsed mainisid konventsionaalseid reegleid sagedamini (“Ühe käiguga saab mitu korda rünnata, aga mitte ühe koletisega.”) . • Konfliktide ajal viidati sagedamini moraalsetele reeglitele (“Sa ei tohi, see on minu oma!”). Suhted eakaaslastega • Iga laps vajab kogemusi erinevat tüüpi suhetes • Vertikaalsed – ühel rohkem teadmisi ja kogemusi. Pakub turvalisust,

Alternatiivpedagoogika
thumbnail
90
doc

Nimetu

Murde- ja noorukiea probleemid *referaat- 9 detsember- arenguvaldkond /probleem *eksam- avatud materjalid, piiratud aeg, suuline [email protected] Assotsioonitest 1)murdeealine- probleemid (-) 2)teismeline- eneseuhkus(-) 3)nooruk- välimus (+) *Sõnade tähendus- näitab meie hoiakut ja suhtumist selle inimese suhtes, kellega me oleme kontakstis. Oluline kui sa murdeealisega koostööd teed, kuidas sa teda nimetad. Teemad(1.loeng) 1Murde- ja noorukiea mõiste ja koht elukaares 2Müüdid 3Definitsioon noorukiea kohta 4Noorukiea kui vanuseperioodi varieerumine 1.1Murde- ja noorukiea mõiste *Murdeiga ehk puberteet(kasutakse meditsiinilises terminoloogias) ehk mürsikuiga(rohkem kasutatakse arengupsühholoogias)- on suguküpseks saamise iga. See on protsess kus inimese

Arengupsühholoogia
thumbnail
68
docx

Arengupsühholoogia loeng

Vajaduse arengu uurimise järele tingivad sageli sotsiaalsed ja majanduslikud muutused. Tööstusrevolutsiooni tulemusena tekkis vajadus uurida lapseiga. Teismeea uurimise vajadus tekkis nt siis kui lääne ühiskond sai piisavalt jõukaks, et säästa lapsi majanduslikust vastutusest. Mis on arengupsühholoogia? Arengupsühholoogias vaadeldakse süstemaatiliselt kõikvõimalikke muutusi arengus. Areng on seega süstemaatilised muutused alates munaraku viljastamisest kuni inimese surmani. Areng on kasvamine ja küpsemine. Arengupsühholoogia käsitleb vanusega seotud muutusi käitumises, tunnetusprotsessides ja inimsuhetes. Arengupsühholoogia püüab käitumuslikke ja kogemuslikke muutusi teaduslikult seletada. Teadusharu saab inspiratsiooni osalt kasvu- ja evolutsiooniteooriast, teine osa seletustest käsitleb viise, kuidas erinevad kultuurid arengut suunavad. Arvesse tuleb võtta ka mitmesuguseid mõjusid, mida konkreetne ühiskond lapse arengule avaldab

Arengupsühholoogia
thumbnail
36
docx

Arengupsühholoogia konspekt

Areng nooremas koolieas 6.6. Areng noorukieas 6.6.1. Murdeiga 6.6.2. Käitumishäired, käitumisgeneetika 6.7. Täiskasvanuiga 6.7.1. Areng varases täiskasvanueas 6.7.2. Areng keskmises täiskasvanueas 6.7.3. Areng vanemas täiskasvanueas -eksam (kirjalik test ja suuline vastamine) -referaat, seminariettekanne 1 1. ARENGUPSÜHHOLOOGIA kui psühholoogia haru. Uurib psüühika, käitumise ja inimsuhete muutumise iseärasusi fülogeneesis, ontogeneesis ja kultuurilises arengus. Fülogenees- inimese evolutsiooniline areng. Fülogenees moodustub ontogeneeside reast paljude põlvkondade jooksul, kusjuures iga ontogenees mingil määral kordab eelnevat fülogeneesi (biogeneetiline reegel). Samal ajal mõningad ontogeneesis toimunud muutused põhjustavad edasise fülogeneesi muutuse. Fülogeneetilse püsivuse alus on pärilikkus ja stabiliseeriv valik. Ontogenees ­ inimese areng, mis algab viljastumisega ja lõpeb surmaga. Epigenees- põhiliste liigiomaduste, organismitunnuste uusteke

Üldaine arengupsühholoogia
thumbnail
29
docx

Arengupsühholoogia

1. Keskkond vs pärilikkus ­ mis on arenguliste muutuste peamiseks põhjuseks? How do nature and nurture interact? Tugevate geneetiliste omadustega on kasv, silmavärv, käepigistuse tugevus, hääletoon, vererõhk, sportlik võimekus, intellektuaalsed omadused (mälu, ärevus, häbelikkus). 2. Arengu järjepidevus vs perioodilisus - kvantitatiivne ja kvalitatiivne areng (mõtlemise, loomuse muutus), kas ja kuidas on varasem ja hilisem areng... 3. Inimese sünnipärane põhiolemus (hea, halb või naturaalne või mõlemad) ­ kas seda saab määratleda? 4. Aktiivsus vs passiivsus ­ kui palju sekkuda arengusse, looduslikku kulgu 5. Arenguliste muutuste universaalsus ­ nomoteetiline, idiograafiline (inkmeste individuaalsete erinevuste põhjuste uurimine) Arengupsühholoogia ülesanded: 1. Arengupsühh kirjeldamine ­ Kas? Kui palju? (Nt kui palju on vasakukäelisi?) 2. Seletamine ­ Miks? Kuidas

Arengupsühholoogia
thumbnail
70
docx

Arengupsühholoogia

2 Morfogenees – vaadatakse, kuidas organismi ja selle osade kuju muutub; vormi kuju muutused 3 Kasvamine Ontogenees – mis toimub indiviidi eluaja jooksul. Viljastamine – surm Fülogenees – liigi areng. On olemas rakuline kude, mis ainult suureneb, mitte see ei arene algusest Areng – peegeldab erinevaid indiviidiga aset leidvaid muutuseid alates munaraku viljastamisest kuni inimese surmani. Muutustel on korrapära, kindlad tunnused. Kõikide areng on erinev Arengu faktorid – keskkond, bioloogilised tegurid (geenid), kasvatus, eneseareng (kuidas inimene end ise arendab). Arengu alatüübid:  füüsiline areng (silmaga näha; erinevad kehastruktuurid muutuvad/arenevad)  motoorne areng (progresseeruv omandamine, roomamine-kõndimine-hüppamine- keksimine)

Psühholoogia




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun