koosneb 13 peatükist, millest igaüks on pühendatud eduka sõjapidamise ühele elemendile 6. Miks Sun Tzu raamat ,,Sõjakunst" on populaarne tänapäeval? 7. Mida rõhutas Alfred Chandler raamatus ,,Strategy and Structure" ? Enne kui hakata ettevõtet üles ehitama, looma selle struktuuri , tuleb kujundada strateegia. 8. Kes kirjutas esimese raamatu korporatsioonistrateegiast? Mida tähendab mõiste ,,sünergia" juhtimises? Igor Ansoff. Taotlus jõuda tulemuseni 2+2=5. 9. Milliseid tähtsamaid strateegiavaldkondi on uurinud M. Porter? Konkurentsistrateegiad ja konkurentsieelis 10. Milline on Henry Mintzbergi seisukoht strateegia kavandamise kohta analüüside põhjal? 11. Mida peab homsete edukate ettevõtete edu aluseks W. Chan Kim? 12. Miks on oluline tunda strateegilise juhtimise erinevate koolkondade käsitlusi ja teooriate arengut?
5.loeng Strateegia: Strateegilise juhtimise ajaloost: Vanus: Vana-Kreeka-spartalased; Vana-Rooma Faalanks. Sõna 'strateegia' tuleb Vana-Kreeka keelest (stratos-armee + ago- juhtima) ''Strateegia ilma taktikata on kõige aeglasem tee võiduni. Taktika ilma strateegiata on ainult ettevalmistumine alistumiseks.'' ''Igaüks võib näha ja mõista minu võidutaktikaid, kuid mitte ükski ei saa näha strateegiat, millest võit kujuneb.'' Sun Tzu (544-490 BC) Strateegilise juhtimise klassikud: · (1954)Peter F. Drucker The practice of management · (1962)Alfred Chandler Strategy and Structure · (1965)Igor Ansoff- corporate strategy · (1980)Michael Porter Competitive Strategy · (1982)Kenichi Ohmae The mind of the strategist · (1994)Gary Hamel, C.K Prahalad Comepting for the Future · (1994)Henry Mintzberg-The rise and fall of strategic planning · Eestis TTÜ- Jaak Leimann Strateegilise juhtimise koolkonnad: 1) Di...
IV loeng: organisatsiooni areng ja muudatused 1. Defineeri organisatsiooni arengu mõiste! 2. Kuidas erinevad kasv ja areng? 3. Millised on Van de Ven ja Poole järgi muudatsuprotsesside 4 loogikat? Kirjeldage kõiki põhjalikumalt? (pikk küsimus eksamil) 4. Kirjeldage Greineri organisatsiooni arengu mudelit. 5. Mis on õppiv organisatsioon? 6. Mis on organisatsiooniline inerts? V Loeng: Strateegia 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? 2. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? 3. Kirjelda 5 jõu (5F) mudelit. 4. Nimeta vähemalt 5 strateegilise juhtimise koolkonda. 5. Milline on strateegilise juhtmise protsess? 6. Mille poolest erinevad missioon ja visioon? 7. Mis on kriitilised edutegurid? 8. Mida tähendab PEST-G? VI loeng: Organisatsiooni disain: struktuur ja protsessid 1. Defineeri organisatsiooni disaini mõiste 2
Õppimistsükkel koosneb: · Teadmised, oskused ja võimed · Teadlikkus ja vastuvõtlikkus · Suhtumine ja veendumused 6. Mis on organisatsiooniline inerts? Kasvades ja vananedes muutuvad organisatsioonid järjest inertsemateks, koos vanuse ja kasvamisega väheneb ka organisatsioonide võime ja tahe muutuda. Väiksed ja nooremad organisatsioonid reageerivad muudatustele, võimalustele ja ohtudele kiiremini. 5. loeng 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Igor Ansoff oli kaasaegse strateegilise juhtimise looja. Koostas Ansoffi maatriksi, kus väljendas uute ja olemasolevate turgude ja uute ja olemasolevate toodete omavahelisi tulemeid. 2. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Michael Porter oli Harvardi professor. 3. Kirjelda 5 jõu (5F) mudelit.
S (specific) konkreetsed M (measurable) mõõdetavad A (agreed) kokkuleppelised R (realistic) realistlikud T (timed) ajastatud STEEPLE ehk social, tehcnology, economic, ethical, political, legal ja ecological. Analüüsis käsitletakse vastavalt haridusnäitajaid. SWOT analüüs on samuti väga tuntud, lihtne ja laialt levinud analüüs, mille kaudu kaardistatakse organisatsiooni tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud. On veel olemas Ansoff matrix ja BCG matrix. Majandusetunnid on minu jaoks huvitavad, saan palju uusi teadmisi.
von Neumann ja O. Morgenstern pärast II maailmasõda Strateegia kui tegevusplaan konkreetses situatsioonis, mis sõltub oponendi toimingust Alates 20.saj 60ndatest väga palju strateegilise juhtimise alaseid raamatuid 1962 Alfred Chandler "Strategy and Structure" Strateegia kui ettevõtte pikaaegsete eesmärkide kindlaksmääramine ja tegevuste valik ning ressursside paigutamine nende eesmärkide saavutamiseks 1965 Igor Ansoff "Corporate Strategy" Strateegiline planeerimine ja analüütilised meetodid. 1969 Peter F. Drucker "The Age of Discontinuity" Lineaarsete arengute katkevus, ootamatud sündmused, vajadus innovatsioonidele 1980 Michael Porter "Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors" Kululiidri, fokuseerimise ja diferentseerimise strateegiad, viie konkurentsijõu analüüsimeetod 1975 (1982) Kenichi Ohmae "The Mind of Strategist"
Skills: Organisatsioonis peituvad oskused Shared values: Väärtused, millest organisatsioon ja tema inimesed lähtuvad Staff: Inimesed, nende kaasamine, motiveerimine, arendamine Style: Organisatsiooni juhtimisstiil ja kogu asjaajamine 3. Mille poolest erinevad visioon ja eesmärgid? Visioon ei ole eesmärk, kuna tal ei ole konkreetset tähtaega ega täpselt defineeritud sisu. 4. Kes oli Igor Ansoff ja milline on tema panus juhtmisteadusesse? Igor Ansoff oli Vene ameeriklane (1918-2002), (hariduselt matemaatik)ärijuht, tuntud kui strateegilise juhtimise isa. Ansoff on peamiselt tuntud 3 tema poolt läbi viidud teadusliku uuringu poolest: The concept of environmental turbulence; Keskkondliku turbulentsi kontseptsioon The contingent strategic success paradigm, a concept that has been validated by numerous doctoral dissertations; Kontingentaalse strateegia edu paradigma, kontseptsioon Real-time strategic management
Eelarved c. Procedures tööde tegemiseks 4. HINDAMINE JA KONTROLL a. Performance tegelikud tulemused 5. TAGASISIDE JA ÕPPIMINE Strateegilist juhtimist iseloomustab: Interdistsiplinaarsus: Organisatsioon kui tervik Fookus väliskeskkonnale: Majandus, konkurents, turg Fookus sisekeskkonnale: ressursid ja võimalused Fookus tulevikku: otsused, plaanid, muutused Strateegilise juhtimise baasteooriad: Ratsionaalse otsustamise vaade (nt Ansoff, LCAG mudel) Majandusteaduslik vaade (nt Property rights, Principal-agent, Mänguteooria, tööstusökonoomika) Ressursid ja teadmised (nt resource vased view, knowledge-based view) Organisatsiooni ökoloogia (nt Organization ecology) Evolutsiooniline ja tõlgendav vaade (nt strategy as practice) Strateegilise juhtimise tsükkel: Keskkonna kategooriad: Strateegiad moodustavad üldise kava selle kohta, kuidas äriühing täidab oma
kogumi, kui indiviidide tasandil. Nii inimesed kui ka organisatsioon on tervikuna pidevalt kestvas õppimistsüklis. 6.Mis on organisatsiooni inerts? Rutiinid ja protseduurid, mida organisatsioon kasutab kavandatud otsuste tegemist võivad tekitada organisatsioonilise inertsi, kui kavandatud otsustamine tõrjub kavandamata otsustamised, siis organisatsiooni õppimistase langeb - tulemuseks võib olla organisatsiooni kriis. 1.Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisse? Kaasaegse strateegilise juhtimise looja. Strateegia struktuur süsteemid. Talle kuulub ka ansoffi maatriks. 2.Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisse? Harvardi ülikooli professor. Tema seisukohad rahvusvahelisest konkurentsivõimest, konkurentsianalüüsist ja põhistrateegiatest on Rootsi ja Soome ärimaastikul tugevat mõju avaldanud. Tähtsustatud on viie konkurentsijõu mudelit ja ideed, et tegevusharu struktuur ning
kui ettevõtte disaini läbi mille strateegiat juhitakse. Muutused ettevõtte strateegias viivad uute administratiivsete probleemideni, mis vajavad uue struktuuri väljatöötamist, mis võimaldaks uut strateegiat rakendada. Tema kolmeastmeline lähenemine joonistab struktuuri, mis vastab strateegiale: o select a basic organisation design; o modify the design as needed; o supplement it with coordinating mechanisms & communication arrangements. x Igor Ansoff saavutamaks lüli ettevõtte mineviku ja tuleviku tegevuste vahel on Ansoff välja toonud neli strateegia võtmekomponenti: o toote-turu skoop(ulatus) selge arusaam milliste toodete või äri eest ettevõte vastutab o kasvu vektor (Ansoffi maatriks?) pakub võimaluse uurimaks, kuidas kasvu saavutada o konkurentsieelis ettevõtte eelised, mis võimaldavad efektiivselt konkureerida
• Interdistsiplinaarsus Organisatsioon kui tervik • Fookus väliskeskkonnale Majandus Konkurents Turg • Fookus sisekeskkonnale Ressursid ja võimekused • Fookus tulevikku Otsused Plaanid Muutused strateegilise juhtimise arengu etapid finantsplaneerimine, prognoosimine, väliskeskkonnale orienteeritud starteegiline planeerimine, strateegiline juhtimine Strateegilise juhtimise baasteooriad *Ratsionaalse otsustamise vaade (nt Ansoff, LCAG mudel) * Majandusteaduslik vaade (nt Property rights, Principal-Agent, Mänguteooria, Tööstusökonoomika) • Ressursid ja teadmised (nt RBV, Knowledge-Based View) • Organisatsiooni ökoloogia (nt Organization Ecology) • Evolutsiooniline ja tõlgendav vaade (nt „strategy as practice“) Strateegilise juhtimise mudel Strateegilise juhtimise põhielemendid: • Keskkonna seire • Strateegia sõnastamine • Strateegia elluviimine • Hindamine ja kontroll • Tagasiside /
· Mõtlemismudelid · Ühine nägemus · Meeskonnaõpe · Süsteemne mõtlemine 25. Mis on organisatsiooniline inerts? Organisatsiooniline inertsus on takistus, mis seisab ees organisatsiooni muutmisel. Mida vanem ja suurem on organisatsioon, seda inertsem ning seda keerulisem on neid muuta ja arengut läbi viia. Organisatsioonide võime ja tahtmine muutuda vähenb koos nende arrenguga. Kriisiolukordades võib inerts aidata, aga mujal pole hea. 26. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? 1918-2002 Kaasaegse strateegilise juhtimise looja. Venelane, kes II MS käigus lahkus USA-sse. Matemaatik. Tema arvates oli kõike võimalik välja arvutada. Tema panuseks disaini koolkonna lähenemine. Kõik pidi väga täpselt paigas olema. Ansoffi maatriks, mida õpetatakse turunduses. 27. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse?
eKr. Hiina ohvitserilt Sun Tzu'lt - "The Art of War" Sõjandusterminid kasutusel siiani, nt. kaitsestrateegia, otserünnak jt SJ ärijuhtimise mõttes pärineb USA-st 50-60-ndatel otsisid organisatsioonid uusi turge Konkurents Euroopa ja Jaapaniga teravnenud Tekkinud olid rahvusvahelised suurkorporatsioonid, koordineerimisraskused Klassikalised autorid 1. Alfred Chandler "Strategy and Structure" - 1962 2. Igor Ansoff "Corporate Strategy" - 1965 3. Kenneth Andrews ,,Business Policy: Text and Cases" - 1965 4. Peter F. Drucker "The Age of Discontinuity" - 1969 · Strateegilise juhtimise on ratsionaalne ja pikaajaline planeerimine · põhines majandusprognoosidel · ülalt-alla lähenemine · Planeerimisosakonnad (corporate planning dept.) · eesmärgiks kasumi maksimeerimine · organisatsioon kui hierarhiline ressursse paigutav masin
6. Staff:personal 7. Skills: organisatsiooni töötajate kompetentsid ja oskused 3. Mille poolest erinevad visioon ja eesmärgid? Visioon on vaade organisatsiooni tulevikule, konseptsioon sellest, milliseks organisatsioon saada tahab. Visioon peegeldab firma strateegilisi kavatsusi. Visoon määrab kindlaks organisatsiooni peamise arengusuuna. Ta erineb eesmärgist sellepoolest, et tal pole tähtaega ja täpselt defineeritud sisu. 4. Kes oli Igor Ansoff ja milline on tema panus juhtmisteadusesse? Vene-Ameerika ettevõttejuht, teda tuntakse kui strateegilise juhtimise isa. 5. Nimeta vähemalt 3 strateegilise juhtimise koolkonda. Iseloomusta kõiki lühidalt. Disaini koolkond - strateegia koostamine seisneb püüdes saavutada kooskõla organisatsiooni sisemiste võimete ja ressursside ning väliste võimaluste vahel. Ettevõtluse koolkond - rõhutab üksiku liidri tähtsust, intuitsiooni, otsustusvõime,
meeskonnaõpe, süsteemne mõtlemine 6. Mis on organisatsiooniline inerts? Organisatsiooniline inertsus on takistus, mis seisab ees organisatsiooni muutmisel. Mida vanem ja suurem on organisatsioon, seda inertsem ning seda keerulisem on neid muuta ja arengut läbi viia. Organisatsioonide võime ja tahtmine muutuda vähenb koos nende arrenguga. Kriisiolukordades võib inerts aidata, aga mujal pole hea. 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Vene-Ameerika ärijuht, kaasaegse strateegilise juhtimise looja, strateegilise planeerimise “isa” Lõi Ansoffi maatriksi - mudel, mis kirjeldab turunduse valikuid üldise strateegiaraamistiku sees. Maatriks asetab ühele teljele uued vs vanad tooted ja teisele teljele uued vs vanad sihtturud ning kaardistab niimoodi toote ja turu kasvustrateegiaid. 2. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse?
meeskonnaõpe, süsteemne mõtlemine 6. Mis on organisatsiooniline inerts? Organisatsiooniline inertsus on takistus, mis seisab ees organisatsiooni muutmisel. Mida vanem ja suurem on organisatsioon, seda inertsem ning seda keerulisem on neid muuta ja arengut läbi viia. Organisatsioonide võime ja tahtmine muutuda vähenb koos nende arrenguga. Kriisiolukordades võib inerts aidata, aga mujal pole hea. 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Vene-Ameerika ärijuht, kaasaegse strateegilise juhtimise looja, strateegilise planeerimise “isa” Lõi Ansoffi maatriksi - mudel, mis kirjeldab turunduse valikuid üldise strateegiaraamistiku sees. Maatriks asetab ühele teljele uued vs vanad tooted ja teisele teljele uued vs vanad sihtturud ning kaardistab niimoodi toote ja turu kasvustrateegiaid. 2. Kes oli Michael Porter ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse?
Mida vanem ja suurem on organisatsioon, seda inertsem ning seda keerulisem on neid muuta ja arengut läbi viia. Organisatsioonide võime ja tahtmine muutuda väheneb koos nende arenguga. Kriisiolukordades võib inerts aidata, aga mujal pole hea. Nooremad ja väiksemad org-d reageerivad muutustele paremini. V. loeng: STRATEEGIA Strateegia on on kõikehõlmav pikaajaline tegevusplaan organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks. 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Vene-Ameerika ärijuht, kaasaegse strateegilise juhtimise looja, strateegilise planeerimise "isa". Ajaloosse läinud Anshoffi maatriksiga, mis on üks põhilisi turunduse kontseptsioone. Lõi Ansoffi maatriksi - mudel, mis kirjeldab turunduse valikuid üldise strateegiaraamistiku sees. Maatriks jagad tooted ja turud ära, asetab ühele teljele uued vs vanad tooted ja teisele teljele uued vs vanad sihtturud
Aeg Kulud Kvaliteet 10. Mis on protseduuranalüüs? Protseduuranalüüs (1972-1974 TTÜ, Kostel Gerndorf) on organisatsiooni täiustamise meetod, mille põhisisuks on protseduurireeglite koostamine, täiustamine ja ellurakendamine. Protseduurireegel on töökorralduslik dokument, mis näitab kuidas töö on organiseeritud. Protseduuranalüüs baseerub üldise süsteemiteooria põhimõtetel. V loengu kordamisküsimused 1. Kes oli Igor Ansoff ja milline oli tema panus juhtimisteooriasse? Vene-Ameerika ärijuht, kaasaegse strateegilise juhtimise looja, strateegilise planeerimise ,,isa". Ajaloosse läinud Ansoffi maatriksiga, mis on üks põhilisi turunduse kontseptsioone. Lõi Ansoffi maatriksi mudel, mis kirjeldab turunduse valikuid üldise strateegiaraamistiku sees. Maatriks jagad tooted ja turud ära, asetab ühele teljele uued vs vanad tooted ja teisele teljele uued vs vanad sihtturud ning kaardistab
STRATEEGILISE JUHTIMISE AJALUGU Strateegilise juhtimise koolkondade tutvustus baseerub Henry Mintzbergi, Bruce Ahlstrandi ja Joseph Lampeli monograafial "Strategy safary" Strateegia mõiste pärineb Vana-Kreekast (sõjapidamiskunst) Strateeg väepealik Militaarse strateegia areng Militaarse strateegia 10 reeglit Majandusse toodi strateegia mõiste peale II maailmasõda (1947). Strateegilise juhtimise klassikuid Alfred Chandler Igor Ansoff 4 Peter F. Drucker Michael Porter Kenichi Ohmae Henry Minzberg jne H. Minzberg jt - 10 strateegia kujundamise koolkonda Disaini koolkond Püüd saavutada kooskõla organisatsiooni sisemiste võimete ja ressursside ning väliste võimaluste vahel. Olulisel kohal välis- ja sisekeskkonna hindamine Disaini koolkonna põhiseisukohad