Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Eesti ärkamisaeg (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Ärkamisaja ühisüritused

  • Esimene kuulutaja oli Perno Postimees (1857), kus J.V. Jannsen pöördus lugejate poole sõnadega:“Tere, armas eesti rahvas..“
  • Mõned aastad hiljem alustas Peterburis tööd maalikunstniku Johann Köleri poolt juhitud Peterburi patriootide ring.
  • Köler aitas ka 1864.a anda eestlastel üle palvekirja tsaarile
  • Selles palvekirjas sooviti:
  • Ihunuhtluse tühistamist;
  • Raharendi ja taluostu hindade kindlaksmääramist;
  • Teorendi kaotamist;
  • Valdade omavalitsuste vabastamist mõisnike kontrolli alt;
  • Eesti keele ühisõiguslust saksa keelega ametiasutustes
  • 1865-alustas Jannseni eestvedamisel tegevust laulu- ja mänguselts Vanemuine
  • Sellest sai Tartu rahvusliku liikumise keskus
  • Tallinnas avati samal ajal Estonia
  • 1872- Viljandis Koit;
  • 1874 - Narvas Imarine;
  • 1878- Pärnus Endla;
  • 1881- Võrus Kannel
  • Vanemuises:
  • Harrastati koorilaulu;
  • Korraldati kõnekoosolekuid;
  • Lavastati esimene eesti algupärane näidend L.Koidula „Säärane mulk “;
  • C.R.Jakobson pidas oma 3 kuulsat isamaakõnet, milles kutsus eestlasi taga nõudma kaotatud priiust ja vaimuvalgust
  • Rahvusliku liikumise haripunkt oli eesti üldlaulupidu, mis oli pühendatud pärisorjusest vabanemise 50.aastapäevale
  • See toimus 18.-20 juuni 1869 Tartus ja sai eesti rahva lõplikuks ühendajaks
  • J. Hurt esitas oma kõnes rahvale 3 soovi:
  • Üldine haridus peab levima koolide, ajalehtede, heade raamatute kaudu rahvani;
  • Haritud eestlane ei tohi oma rahvale selga pöörata;
  • Peale kihelkonnakoolide tuleb avada veel emakeelseid õppeasutusi.
  • Laulupeol esitati viisistatud ärkamisaja luuletused:
  • J.V.Jannsen „Mu isamaa, mu õnn ja rõõm“,
  • L.Koidula „Mu isamaa on minu arm“;
  • Fr. Kuhlbars „Eestimaa, mu isamaa“
  • Eesti Aleksandrikoolist pidi saama esimene eestikeelne keskkool, mille nimega taheti tänada eesti pärisorjusest vabastajat
  • Kooli loomiseks koguti raha ja annetusi
  • Paraku aga tekkisid loojate vahel sisetülid ning ettevõtmine nurjus
  • Kool avati Põltsamaal venekeelse linnakoolina venestuslaine tagajärjel

Rahvusliku liikumise lõhenemine

  • 1871- tekkisid vastuolud Jannseni ja Jakobsoni vahel
  • Konflikt tekkis, kui Jannsen ei võimaldanud Jakobsonil ajalehes Postimees kirjutisi avaldada
  • Seetõttu asutas Jakobson Vlijandis oma ajalehe Sakala
  • Selles lehes rünnati kirikutegelasi ja usu põhimõtteid
  • Säärane olukord tekitas lõhe Hurda ja Jakobsoni ja nende poolehoidjate vahel
  • Hurt ei nõustunud Jakobsoni usuküsimustega, jäädes truuks eesti aatele ning pidas oluliseks eestlase vaimset, kultuurilist ja eetilist aengut
  • 1880-tel tabas rahvuslikku liikumist venestusreformi laine.
  • Tekkisid uued poliitikud ja kirjamehed Ado Grenzstein , Jakob Kõrv jt.

Romantiline kirjandusvool

  • Ärkamisaja kirjandusele oli taustaks romantism
  • See tekkis protestiks varasema ühekülgselt mõistusliku – klassitsistliku ja ratsionalistliku – elukäsitluse vastu
  • ROMANTISMeuroopaliku kultuuri põhisuundumus 18 saj lõpus ja 19 saj I poolel. Väärtustab isiksust, tema subjektiivseid elamusi ja tundeelu – igatsusi, lootusi, nukrust, maailmavalu.
  • Süvenetakse hingeliigutustesse, põgenetakse olevikust mälestustesse ja minevikku . Loodus äratab sügavaid tundeid, looduse ja hinge meeleolud sulanduvad ühte.
  • Tegevuse taustaks enamasti metsikud, inimkäest puutumatud maastikud, salapärased keskaegsed lossid, kloostrid , kirikute varemed.
  • Maailmavaatelt kaldub romantism müstikasse. Huvi tuntakse teispoolsuse vastu.
  • Ausse tõstetakse fantaasiarikkus, erakordsed tunded – kõik, mis on kordumatu ja individuaalne.
  • Omane tegelaste vastandamine ja postiivse tegelase idealiseerimine
  • Romantismi kesksed mõisted olid armastus, usk ja võim
  • Romantikud olid sageli hardalt usklikud
  • Eesti kirjanduses ei avaldunud romantism puhtal kujul, vaid selle mõjud puudutasid tolleaegset kirjandust
  • Ehedal kujul pääses romantism võidule ärkamisaja kõrgperioodil isamaalüürikas (Koidula, Veske, Reinvald , Kunder)
  • Eesti romantiline luule sisendab lugejasse elu- ja võitlustahet, soovi elada kaasa isamaa kannatustele minevikus ja olevikus ning püüab kujutada tema tulevikku
  • Proosa – ja näitekirjanduses oli valdav realism .

Friendrich Robert Faehlmann ( 1798-1850)

  • Oli esimene eestlasi, kes lõpetas Tartu ülikooli arstiteaduskonna.
  • Oli ühtviisi edukas nii kutsealal kui ka kirjanduses ja teaduses
  • 1838 organiseeriti tema ettevõtmisel Õpetatud Eesti Selts, mille esimees ta oli aastail 1843-1850
  • ÕES-i eesmärgiks oli eesti keele, rahvaluule ja muinsuste uurimine .
  • 1839- esines ta ÕES-s ettekandega Kalevipojast, milles ühendas temale tuntud Kalevipoja – muistendid ühtseks tervikuks, luues nii visandi eeposeks
  • Idee sai soome kirjaniku E.Lönnroti „Kalevala“ esmaväljaandest
  • Kalevipoeg pidi saama eelkõige eesti kultuuri tutvustavaks väljaandeks.
  • Tegi ära suure töö eepose kirjutamiseks
  • Käis kalevipojaga seotud paigas korjamas kangelasega seotud muistendeid ja lugusid
  • Püüdis koondada kõik Kalevipoja kohta kogutu ja kirjutatu
  • Eepose koostamine oli tema elu peaülesanne.
  • Töötas ka ülikoolis eesti keele rektorina
  • Avaldas EÕS-i toimetistes töid astmevaheldusest, sõnade muutmisest, tuletamisest, õigekirjast – oli nende probleemide esmakäsitleja
  • Avaldas seal ka esimesed müüdid:“Emajõe sünd“, „Koit ja Hämarik“, „Loomine“, „Vanemuise laul“ jne
  • Tema kui kirjaniku populaarsus põhineb tema jutuloomingul, mis on enamasti õpetliku sisuga ning kirjutatud kalendrite tarbeks.
  • Tema jutuloomingut iseloomustab vesteline laad , huumor, teravmeelne sõnakasutus ja tabav olukordade kujutus
  • Tema „Kalevipoja“ kirjutamise algatus ja müüdid on üheks esimeseks katseks kasutada rahvaluulet kirjandusliku alusmaterjalina.

Friedrich Reinhold Kreutzwald (1803-1882)


  • Sündis Virumaal Kadrina kihelkonnas Jõepere mõisa pärisorjast kingsepa pojana
  • Lapsepõlv möödus Virumaal Kaarli mõisas Rakvere löhedal
  • 1815 vabastas mõisaomanik nad pärisorjusest
  • õppis 1815-1818 Rakvere saksakeelses linnaalgkoolis ja kreiskoolis
  • oli lühikest aega Tallinas äriõpilane
  • viibis vanemate uues elukohas Lääne- Harjumaal Hageri kihelkonnas
  • 1819. a. algul jätkas õpinguid Tallinna kreiskoolis
  • sai koolis ka täiendavat pedagooglilist ettevalmistust
  • pärast kreikooli lõpetamist 1820 oli õpetaja Tallina 2.poistealgkoolis
  • töö kõrvalt jätkas edasi õppimist
  • sooritas 1823 algkooli õpetaja eksami
  • 1824-25 oli Peterburis koduõpetaja
  • 1826 algul tegi Tartu Ülikooli arstiteaduskonda sisseastumiseksamid
  • tutvus F.R Faehlmanniga kujundas tema vaateid ennekõike rahvuslikku mõtteviisi
  • meditsiinialaste põhiõpingute kõrvalt kuulas ka humanitaarainete loenguid
  • luges rohkesti kirjandust
  • lõpetas ülikooli 1833
  • asus tööle linnaarsti kohale Võrus
  • töötas seal pidevalt 44 aastat
  • 1849 valiti Kreutzwald ÕESi auliikmeks
  • arstiametist Võrus vabanes 1877
  • asus elama Tartusse
  • toetas C. R. Jakobsoni Sakalat
  • tõmbus tagasi ja taandus 1881 Jakobsoni mõtteosaliste hulgast
  • on maetud Raadi kalmistule
  • noorpõlves kirjutas saksakeelseid värsse
  • osa neistavaldas hiljem (1846) ka kohalikus perioodikas
  • ÕESi väljaandel ilmus tema karskusteemaline jutt “Wina-katk”
  • Avaldas õpetlikke kirjutusi sisaldava kogumiku “ Sipelgas ” I (Tartus 1843)
  • Andis välja viies jaos ilmunud popularteadusliku iseloomuga väljaanne “Ma-ilm ja mõnda, mis sela sees leida on”(1848-49)
  • “Sipelgas” II (1861)
  • hiljem lisandus veel arstlik käsiraamat “Kodutohter”( 1879 )nende töödega püüdis ta avardada lugejate silmaringi, levitada teadmisi ja annetada iseseisvat mõtlemist
  • tema suurim loominguline saavutus on rahvuseepose “Kalevipoeg” koostamine eesti folkloori ainestikul
  • Faehlmanni algatut asus ta jätkama pärast sõbra surma 1850
  • “Kalevipoja” algredaktsioon valmis 1853
  • see aga päevavalgust ei näinud tsensuuri tõttu
  • põhjaliku ümbertöötamise tulemusena valminud variant ( 20lugu ) ilmus 1857-61
  • 1860 määrati ales osaliselt ilmunud teosesele Peterburi TA poolt Demidovi auhind
  • eepose rahvaväljanne trükiti 1862 Soomes Kuopios
  • “Kalevipoja” ilmumine tähistab murrangut eesti kirjandus arengus
  • Ka tema teine peateos “Eestirahva Ennemuistsed jutud” on osaliselt välja kasvanud rahvaloomingust
  • Põhiliselt valmisid need muinasjutud 1850 aastail
  • Rahvasuust kuuldud jutuainete põhjal kirjutatud lugude põhihoiakus väljendub rahvaliku elukäsitus
  • Avaldas regivärsivormilise poeemi “Sõda” (1854)
  • Alates 1870 aastast kuni elu lõpuni tegeles ulatusliku maailmavaatepoeemiga “ Lembitu
  • Teos avaldati postuumselt Helsingis 1885
Vasakule Paremale
Eesti ärkamisaeg #1 Eesti ärkamisaeg #2 Eesti ärkamisaeg #3 Eesti ärkamisaeg #4 Eesti ärkamisaeg #5 Eesti ärkamisaeg #6 Eesti ärkamisaeg #7 Eesti ärkamisaeg #8
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 8 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2010-03-17 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 47 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Timo Päit Õppematerjali autor
Konspekt (punktidena) Eesti ärkamisaja kohta kirjanduses.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
3
doc

Ärkamisaja tegelased

Friedrich Robert Faehlmann (31. detsember 1798 Ao mõis ­ 22. aprill 1850 Tartu) oli eesti kirjamees ja arst. Õppis 1810­1814 Rakvere kreiskoolis, 1814­1817 Tartu gümnaasiumis ja 1817­1827 Tartu Ülikooli arstiteaduskonnas. Kuulas ülikoolis ka filoloogia- ja filosoofialoenguid ning hakkas huvi tundma eesti keele vastu. Rajas Tartu ülikoolis teed kardioloogiale. Aastast 1824 töötas Faehlmann Tartus arstina, oli 1842­1850 ülikooli eesti keele lektor ning luges õppeülesandetäitjana 1843­1845 farmakoloogia- ja retseptuurikursust. Peamiselt Faehlmanni õhutusel asutati 1838 Õpetatud Eesti Selts, 1843­1850 oli ta selle esimees. Oma ettekannetes ja kirjutistes kaitses Faehlmann talurahvast. Ta oli Eesti mineviku romantiline austaja, mõistis hukka saksa vallutajate julmuse ning tõstis esile eesti rahva vaimumaailma ja keele rikkust. Faehlmann oli eesti eepose mõtte algatajaid

Kirjandus
thumbnail
3
doc

Eesti kirjandus

Kirjanduse KT Eesti kirjandus Kristjan Jaak Peterson(1801-1822) Tema luuletused nägid trükivalgust alles 20 sajandil. Peterson oli- romantiline ja traagiline, rahvuslik ja mässumeelne noormees. Luule Ta üritas luua eesti keeles nõudlikku kunsti selle traditsiooni alusel. Seda iseloomustasid antiikkirjanduse eeskujude järgimine ja tärkav romantism. Tema luulepärand polnud suur: säilinud on 21 eestikeelset luuletust, nende hulgas 10 oodi ja 5 pastoraali. Oodid: ,,Laulja", ,,Kuu", ,,Inimene", ,,Jumalale", ,,Päeva loomine". Päevaraamat ,,Kristjan Jaak Peterson ehk see, mida ta mõtles ja tegi ja kuidas ta elas ja mis ta teada sai oma elu sees. Iseeneselt üles pandud 17-nda eluaasta seest eluotsani

Kirjandus
thumbnail
5
doc

Eesti kirjanduse algus/ ärkamisaegne Eesti

L. Koidula looming. 17. Rahvusromantism. 18.Rahvusliku ärkamisaja hääbumise põhjused. Vastused 1. Eestiaineline kirjandus ­ teosed, mis ei ole eestikeelsed, kuid kirjutavad Eestist, eestlastest ja siinsetest kommetest. 2. ,,Läti Henriku Liivimaa kroonika" ­ 1227. a. Autor: Henrik ­ Saksa Ordu kroonikakirjutaja/misjonär. 13. saj. alguses toimus Eestis ristiusustamine, mille eesotsas oli piiskop Albert, Henrik oli saatjaskonnas. Sealt sai Eesti nimeks Maarjamaa ­ maa, mis oli pühendatud Neitsi Maarjale. ,,Läti Henriku Liivimaa kroonika" on kirjutatud saksa keeles ning räägib eestlaste kommetest, elust-olust, rahvaluulest, toitudest jne... Mõned kroonikast pärinevad eestikeelsed sõnad: odempe ­ Otepää, Sackala ­ Sakala, Tarbata ­ Tartu, Viliende ­ Viljandi, maleva ­ malev, wanem ­ vanem, kylekunda ­ kihelkond, Lembitus ­ Lembitu

Kirjandus
thumbnail
4
doc

L.Koidula elulugu ja näidend "Säärane mulk ehk Sada vakka tangusoola"

Lydia Koidula (1843-1886) Luuletaja, jutu- ja näitekirjanik, eesti teatri rajaja, eesti rahvusliku liikumise sümbolkuju. Sündis 24. detsembril 1843 Vändras J. V. Jannseni esimese lapsena (kodanikunimi ongi Lydia Emilie Florentine Jannsen, abielus Michelson). Tema elusaatus kujunes omas ajas erandlikuks. Koidula lõpetas Pärnus saksakeelse tütarlastekooli ja sooritas Tartu ülikooli juures koduõpetaja eksami. Juba noorelt asus isa kõrval tööle ajalehtede "Perno Postimees" ja "Eesti Postimees" juures, saades nii praktiliselt eesti esimeseks naisajakirjanikuks.

Kirjandus
thumbnail
2
odt

Eestlane õpib lugema ja kirjutama

1857 ­ ajaleht ,,Perno Postimees" 1862 ­ rahva väljaanne ,,Kalevipoeg" 1864 ­ ajaleht ,,Eesti Postimees" 1865 ­ laulu- ja mänguselts ,,Vanemuine" 1866 ­ muinasjutt ,,Eesti rahva ennemuistsed jutud" 1869 ­ I üldlaulupidu Tartus 1868 ­ 1870 ­ Carl Robert Jakobson Kolm isamaa kõnet Vanemuises 6. oktoober 1868 ­ C.R. Jakobsoni I isamaa kõne Vanemuises 1870 ­ I näidend Vanemuises ,,Saaremaa onupoeg" 1872 ­ komöödia ,,Säärane mulk" 1878 ­ ajaleht ,,Sakala" 24 veebruar 1918 ­ Eesti Vabariigi sünd, mille hümniks sai ,,Mu Isamaa Mu Õnn ja Rõõm" ,,Mu Isamaa Mu Õnn ja Rõõm" kanti esmakordselt ette Tartus 1869 I üldlaulupeol. Sõnad - Johann Voldemar Jannsen Viis - Fredrik Pacius Keele ja hariduse seos: Mida haritum on keel, seda haritum on rahvas. Tsitaat keele ja mõistuse kohta: Keel ja mõistus käivad käsikäes, sest keel on avalikuks saanud mõistus. Valgusaeg ­ eestlaste muistne priiuse vabanemine 13. saj sakslased tõid ristiusu.

Kirjandus
thumbnail
8
docx

kirjandus to�o� nr 2

Juhan Liiv (1864 - 1913) - Kõige eestilikum luuletaja - Perekonnas seitsmest lapsest kõige noorem - Omamoodi geniaalne, suureks inspiratsiooniks eesti kaasaegse luule sünnile - Kuna ta pingutas vaimselt palju, vallandas see hiljem vaimuhaiguse: skisofreenia käes. - Tal oli alaväärsuskompleks enda suhtes, depressiooni ajal kirjutas “Must lagi on meie toal”, mis omakorda andis sissevaate tema ja eestlaste suhtumisse venestamisesse. - Igasugusesse kriitikasse suhtus tundlikult - heitis enda üle nalja, paar ebaõnnestunud naljaluuletust

Kategoriseerimata
thumbnail
1
doc

Eesti romantismi lühikokkuvõte

1. Ärkamisaja eeldused: pärisorjuse kaotamine aastatel 1816 ja 1819, eestlased said endale pärisnimed, talurahvas pääses pikapeale maa ja linna vahel vabamalt liikuma, loodi seadus, mis nõudis iga 500-1000 inimese kohta vallakooli ja iga 2000 inimese kohta kihelkonnakooli asutamist, kaotati ka teoorjus. 2. Ärkamisaja olulised sündmused: 1869.a I üldlaulupidu, 1865.a ,,Vanemuise" seltsi asutamine, 1857 Perno Postimehe asutamine, 1872.a Eesti Kirjameeste Selts, 1878.a Sakala asutamine. 3. Ärkamisaja taandumise põhjused: 1880.aastate venestuslaine, 1871.a tekkisid vastuolud Jannseni ja Jakobsoni vahel ­ Jannsen seostas Eesti arenguteed baltisaksa suunaga, Jakobsoni arvates pidi eestlaste tulevik toetuma Aleksander II reformipoliitikale. 4. Ärkamisaja tähtsus: tekkis teater, arenes ajakirjandus, tõusis rahva eneseteadvus <­ kui seda poleks olnud, ei oleks Eesti Vabariiki. 5

Kirjandus
thumbnail
9
odt

Eesti 19. sajandil - ärkamisaeg

ÄRKAMISAEG EESTI 19. SAJANDIL  Rahvusliku liikumise kujunemine o Eestlaste majandusliku jõukuse kasv o Eestlaste haridustaseme tõus o Eestlaste otsustusõiguse kasv o Baltisaksa ja vene haritlaste vaidlused eestlaste rahvusküsimuse ümber o Pärisorjuse kaotamine Eesti- ja Liivimaal 19.sajandi alguses  Rahvuslik liikumine I o 1857 – „Perno Postimees“ – Jannsen o Jannsen võttis kasutusele „eestlased“

11.klassi ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun