Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Nimetu (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Tallinna Pedagoogiline Seminar
Alushariduse ja täiendusõppe osakond
KLÕ12
Kerli Sepp
LUGEMA ÕPETAMINE
Referaat
Juhendaja : Jane Rätsep, MA
Tallinn 2011
Sisukord
1 SISSEJUHATUS 3
2 ERISUGUSED TEOORIAD LUGEMAÕPETAMISEL 4
2.1.1 Küpsemisteooria 4
2.1.2 Arenguteooria 4
2.1.3 Kujuneva kirjaoskuse teooria 4
2.1.4 Sotsiokultuuriline teooria 4
3 ELEMENTAARSE LUGEMISOSKUSE ÕPETAMISE MEETODID 5
4 LUGEMA ÕPETAMISE TASAKAALUSTATUD MEETODID 5
5 KOLLEKTIIVSED MEETODID 5
6 MÄNG 6
7 JUTUTAMINE 6
8 LUGEMISOSKUSE PÕHIELEMENTIDE ÕPETAMINE 6
8.1.1 Häälik ja täht 6
8.1.2 Silbi tunnetamine 7
8.1.3 Sõna tunnetamine 7
8.1.4 Ladus lugemine 7
8.1.5 Loetu mõistmine 7
8.1.6 Sõnavara 7
8.1.7 Kuuldu mõistmine 7
8.1.8 Loetu mõistmise tasemed 8
8.1.9 Lugemisstrateegiad 8
9 IVIDUAALSETE VAJADUSTE ARVESTAMINE ÕPETAMISEL 8
10 VANEMAD LUGEMA ÕPPIMISE TOETAJANA 8
11 KOKKUVÕTE 10
12 KASUTATUD KIRJANDUS 11

  • SISSEJUHATUS


    Tänapäeval oodatakse lapselt üha varem tähtede tundmist ja lugemisoskust. Lugemisoskus on üks olulisemaid alusoskuseid õppimisel, kirjaliku tekti abil saame efektiivselt suhelda-tekstidest olulist leida kui ka ennast väljendada
    Selleks , et mõista lugema õppimise olemust, tuleks kujundada sellest teatud ettekujutus, mis on lugemine ja mis on õppimine. Nii lugemise kui ka õppimise olemuse seletamiseks on maailmas loodud erinevatel aegadel vägagi erinevaid teooriaid ja meetodeid .
    Alljärgnevalt toongi välja mõningad lugemis teooriad ja lugema õpetamise meetodid. Nende meetodite abil saavad nii õpetajad kui ka lapsevanemad lapsi lugema õpetada.
  • ERISUGUSED TEOORIAD LUGEMAÕPETAMISEL

  • Küpsemisteooria

    Kahekümmnendal sajandil arvati, et laps omandab lugemis oskuse siis kui ta on jõudnud bioloogilise küpsemise kindlale vaimse vanuse tasemele . Intelligentsustestidega määrati kindlaks, kas laps oli lugema õppimiseks valmis. Arvatai ka, et vanematel ei olevat lapse lugema õppimisel mingit mõju.
  • Arenguteooria

    Küpsemisteooria seati kahtluse alla, kui hakati arvama, et on võmalik mõjutada lapse arengulist valmisolekut enne lugema õppimise algust, toetades tema lugemisvalmidust erinevate harjutustega. Selle tulemusel hakati paljudes lasteaedades pöörama tähelepanu lugemisvalmiduse kujundamisele. Töötati väja kooliks ettevalmistavaid programme . Süstemaatiline lugemisoksuse kujundamine algas alles koolis ja varem ei tohtinud seda õpetada. Vnemate kohustus oli õpetaja tegevuse toetamine . Lapsevanematelt paluti , et nad ei õpetaks lapsi lugema enne kooli algust, et lapsed valesti ei õpiks.
  • Kujuneva kirjaoskuse teooria

    Arvati , et lugemis- ja kirjutamisoskus ei kujune lahus lapse muust arengust. Mõisteti , et lugemisoskuse areng on pidev protsess, milles on laps ise aktiivne tegutseja. Märgati, et selles protsessis on keskne roll perekonnal ja kasvukeskonnal ning eeldati, et need pakuvad lapsele lugemiskogemusi ning äratavad huvi.Sellest lähtuvalt hakkas välja kujunema lugema õpetamise uudne käsitlus. Lasteaedades soovitati luua keeleliselt rikkad õpikeskkonnad. Töötati välja keelel põhinevaid õppekavasid, kus rõhutati lugemise, kirjutamise, rääkimise, ja kuulamise seoseid. Täiskasvanu roll oli suunata lapse tähelepanu ümbruskonna tekstidele ja raamatutele ning luua olukord , milles oleks võimalus õppida lugema.
  • Sotsiokultuuriline teooria

    Sotsokultturiline teooria rõhutab kultuuri ühist kogemist ja jagamist lugemise vahendusel. Eelkoige rõhutab see teooria aga kollektiivset õppimist. Õppemeetodite valikul peaks arvestama laste varasemate kogemuste ja huvidega, et luua mitmekesiseid lugemissituatsioone, nii tekib lapsel sisemine motivatsioon arendada end lugejate kollektiivis ja ta hakkab vabatahtlikult lugemist harrastama.
  • ELEMENTAARSE LUGEMISOSKUSE ÕPETAMISE MEETODID

    Lugemaõpetamise meetodid jagatakse kahte suurde rühma: sünteetilised ja analüütilised. Tabelis on esitatud tüüpilisemad lugema õpetamise meetodid.
    Tabel 1: Elementaarse lugema õpetamise meetodid ( Lerkkanen, 2007)
    Sünteesipõhised meetodid
    Analüüsipõhised meetodid
    Tähemeetod:
    täht- silp- sõna
    Häälik- silp- meetod:
    häälik- silp- sõna
    Terviksõnameetod:
    sõna- silp- täht
    Libisev meetod:
    häälik- silbidrill- sõna
    Domani meetod:
    sõna- lause- tekst- tähed
    Leiutamismeetod:
    Häälik- silbitrill-sõna
    Lausemeetod:
    lause- sõna
    KÄTS- meetod ( täht- häälik- silp- sõna)
    Tähe- hääliku vastavus- silp- sõna
    LPP- meetod ( lugema kõne alusel): Vestlus , tekst, dikteerimine, töö tekstiga - teistkorde lugemine- järeltöö
  • LUGEMA ÕPETAMISE TASAKAALUSTATUD MEETODID

    Lugema õppija peab omandama järgmised oskused:
  • Teksti dekodeerimise oskus ( tähe-hääliku vastavus)
  • Teksti mõistmine
  • Teksti funktsionaalne kasutamine ( praktiliste ülesannete lahendamine teksti põhjal)
  • Teksti kriitiline analüüs ja muutmine (mõjutusvahendite esiletoomine ja vastandamine vestluse ja küsimuste abil
  • KOLLEKTIIVSED MEETODID

  • rõhutatakse õpilaste aktiivsust
  • õppimine toimub reaalse elu situatsioonis või lapsele lähedastes olukordades
  • on loodud võimalused omavaheliseks suhtlemiseks, kus õpetaja ja õpilased õpivad üksteiselt
  • õppematerjalid ja õpetus organiseeritud nii, et tekiks võimalus objekte ühiselt uurida
  • On probleeme tekitavaid materjale, mille abil võib ühiselt kaaluda erinevaid lahendusi.
  • MÄNG

    Lugema õppimist ja kõne arengut tuleb toetada mängude abil. Õpetajal on mängudes erinevad rollid:
  • osalev õpetaja- on üks mängija laste hulgas
  • juhtija rollis- on mängu käivitaja
  • jälgija rollis- peab silmas laste vajadusi
  • loo jutustaja rollis
  • rühmavestluste stimuleerija- õpetab õpilasi juurdlema, kasutama uusi sõnu juhiste andja
  • JUTUTAMINE

    On vastastikusel mõjutamisel põhinev meetod. Selle abil muudavad lapsed oma mõtted looks, mille täiskasvanu üles kirjutab. Lugemise ja kirjutamise seisukohalt on lugude jutustamine üks viis kõne ja kirja ühtsuse märkamiseks: kuidas kõne muutub kirjapildiks ja loetuna jälle kõneks.
  • LUGEMISOSKUSE PÕHIELEMENTIDE ÕPETAMINE

  • Häälik ja täht

    Tähtede õpetamist soovitatakse alustada sagedamini esinevatest häälikutes, millest saadakse võimalikult kiiresti kokku sõnu. Vokaale on kerge kuulda ja õppida, nende õppine võib minna kiiresti. Konsonantidega tutvumist peaks alustama helilistest konsonantidest ( s, r, m, n, l), neid on kerge hääldada ja häälikuühendites eraldada. Häälikut ja tähte uuritakse täpselt. Õpitakse selgeks häälikule vastava tähe nimetus ja märk.
    Analüüsitakse häälikut, eristatakse kuulma lühikest ja pikka , õpitakse tähemärgi joonistamist.(Lerkkanen, 2007)
  • Silbi tunnetamine

  • Silbi äratundmine ( sõna jagamine silpideks)
  • Silbi moodustamine ( liuglemine)
  • Silbi täiendamine
  • Silpide liitmine sõnadeks
  • Sõna tunnetamine

  • Tuttavate lühikeste sõnade äratundmine
  • Sõnade moodustamine silpidest
  • Sõnade lugemine (1-2 silbi lugemine, 3-4 silbi lugemine)
  • Lausete moodustamine sõnadest
  • Sõnade ladus lugemine kordamise tee
  • Ladus lugemine

    - kiire ja täpne äratundmine, õige rütm ja pauseerimine.
    - põhineb sõnade kiirel äratundmisel
    Ladususe probleemide põhjuseks peetakse puudusi fonoloogilistes oskustes.
    Ladusa lugemise eelduseks on harjutamine , mida toetavad tekstide ettelugemine, häälega lugemise harjutamine. Koolis anda õpilasele võimalus lugeda iga päev häälega midagi ette. Ladusust on võimalik kujundada sama teksti korduva lugemisega.
  • Loetu mõistmine

    Elementaarse lugemise peamine eesmärk on teksti sisu mõistmine ja tekstile tähenduse andmine. Loetu mõistmine on lugeja ja teksti suhtlemine .
  • Sõnavara

    Sõnavara ja teadmistepagasi rikkus on loetu mõistmise keskne faktor.
  • Kuuldu mõistmine

    Kuulamise etapid:
  • süüviv kuulamine ( sisseelamine)
  • täpne kuulamine (faktipõhine)
  • liigitav kuulamine ( eristab objekte, keelelisi nähtusi)
  • järeldav kuulamine ( keskendub teate mõistmisele)
  • hinnanguline kuulamine( kuuldule hinnangu andmine)
  • Loetu mõistmise tasemed

  • Kordav tase ( tunneb tekstis sündmusi/tegelasi ära)
  • Järeldav tase ( teeb teksti põhjal järeldusi)
  • Hindav tase (seostab varasemaga ja teeb uusi järeldusi)
  • Lugemisstrateegiad

  • ennustamine ja varasema teadmise aktiveerimine (pildipõhjal nt.)
  • selgitamine (ennem lugemist selgitatakse rasked sõnad tekstis üle)
  • kokkuvõte
  • teksti korduv jutustamine
  • ebaolulise kõrvalejätmine ja teksti kriitika
  • küsimuste esitamine
  • tagasipöördumine
  • järelduste tegemine
  • IVIDUAALSETE VAJADUSTE ARVESTAMINE ÕPETAMISEL

  • õpilaste oskuste ja arenemistempo erinevustele reageerimine ja tekstide diferentseerimine .
  • motivatsiooni tõstmine
  • õpetaja oskus õpetamisel vastavalt õpilastele reguleerida aega, õppeaine sisu põhjalikkust ja mahtu, meetodeid ja materjale ning organiseerimist.
  • VANEMAD LUGEMA ÕPPIMISE TOETAJANA

    Õpetaja ja vanemad peavad leidma ühise keele lapse lugemisoskuse arendamiseks .
  • loe lapsele!
  • loe lapsega!
  • kuula, kui laps loeb!
  • keeleline areng ja sõnavara (igapäeva vestlused , laienda ja täienda lapse kirjeldusi,mängi lapsega)
  • teksti teadlikkus ( vestelge loetu üle, jälgida teksti lugemissuunda, mängud: tähed või pilt ühendatud tekstiga)
  • kirjutamine ( hoia lapse käeulatuses pliiatsit ja paberit, ole eeskujuks- kirjuta ostunimekirju, kaarte, sõnumeid)
  • keeleteadlikkus ( lastesalmide lugemine, sõnade rütmi plaksutamine, mälumängud)
  • sõnade lugemine ( lapsele ette lugedes, lase ka lapsel mõni sõna lugeda, kuula kui laps
  • loeb, kiida , erguta, aita kuulata hääliku pikkuseid, sõnamängud, silpideks jagamine)
  • ladus lugemine ( näita eeskuju lugedes ilmekalt pauside ja rõhkudega, lugege kooslapse lemmik raamatuid, kajalugemine, käige koos raamatukogus
  • loetu mõistmine (ennustamine pealkirja ja kaane järgi, vestlus raamatu sisust, info otsimine raamatutest, raamatu juhiste järgi toimimine /tegutsemine)
  • KOKKUVÕTE

    Lugemis meetodeid on palju nagu ka erinevaid inimesi. Selle õige meetodi peab igaüks ise valima , mis just sobiks talle kõige paremini lähtudes lapse isikuomadustest. Kuid siiski kõiki neid meetodeid toetavad järgmised tegurid: abista last, toeta last, tee õppimine huvitavaks/mänguliseks, tunnusta last ja ole eeskujuks!
  • KASUTATUD KIRJANDUS

    Lerkkanen. M. (2007). Lugema õppimine ja õpetamine.Tartu Ülikooli Kirjastus OÜ.
  • Vasakule Paremale
    Nimetu #1 Nimetu #2 Nimetu #3 Nimetu #4 Nimetu #5 Nimetu #6 Nimetu #7 Nimetu #8 Nimetu #9 Nimetu #10 Nimetu #11
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 11 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-09-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 99 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor gherly Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    16
    docx

    Kirjaliku kõne uurimine ja hindamine

    Kirjaliku kõne uurimine ja hindamine (Maris Juhkam, täiendused: Kaja Pastarus) KIRJALIKU KÕNE UURIMINE JA HINDAMINE Sissejuhatus Lapse üks olulisematest ülesannetest koolis on kirjaliku kõne (inglise keeles literacy skills) omandamine ehk lugema ja kirjutama õppimine. Koolis (ja teatud määral juba enne kooli) toimub suur osa teadmiste omandamisest tekstide lugemise kaudu, lugemisoskus on vajalik igas ainetunnis (loodusõpetus, matemaatika, muusika jne). Kirjutamise tähtsaim funktsioon on mõtete/teabe edasiandmine kirjalikul kujul. Ka enese kirjalik väljendamisoskus (kirjutamine, sh õigesti kirjutamine) on igas ainetunnis vajalik. Seega lugemise ja kirjutamise oskusest sõltub paljuski edasine edu koolis (akadeemilise hariduse omandamine) ja toimetulek elus (ka igapäevaelus toimub ju suur osa teabe hankimisest ja edastamisest kirjalikult, st lugedes ja kirjutades). Keelespetsiifikaga arvestamine. Lugema ja kirjutama õppimisel ja õpetamisel tule

    Alternatiivpedagoogika
    thumbnail
    53
    docx

    Eesti keele õpe erivajadustega lastele I konspekt

    Eesti keele õpe erivajadustega lastele I 1. Eesti keel kui õppeaine – olulised põhimõtted õpetamisel Eesti keele kui õppeaine ülesanded sõltumata koolitüübist:  Arendada kõiki kõnevorme ja kõnefunktsioone (teabevahetus, reguleeriv-planeeriv, tunnetuslik). Kõne kirjalik vorm (lugemine ja kirjutamine) tuleb vajaduse korral kujundada koolis algusest (laps ei pea kooli astudes lugeda ja kirjutada oskama, kuigi seda oodatakse).  Teadvustada (seda küll erinevas mahus sõltuvalt koolitüübist) spontaanselt kasutatavat keelt: anda teadmisi keelest ja kujundada metakeelelised analüüsioskused.  Anda teadmisi emakeele kaudu. Olulisemad on koduloolised teadmised ning teadmised rahvuskultuurist, suhtlemisest ja inimeste käitumisest (käitumisaktide analüüs ja hinnangute andmine).  Kujundada oskused õppimiseks emakeelsete tekstide abil, s.t. oskused tekste analüüsida, tekstides orienteeruda, t

    Eripedagoogika
    thumbnail
    14
    docx

    Kriitiline lugemine ja kirjutamine

    TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut Õpetajahariduse osakond Margit Onga KRIITILINE LUGEMINE JA KIRJUTAMINE Referaat Juhendaja: Pilvi Kula Tallinn 2014 Sisukord Sissejuhatus..............................................................................................................................................................3 1.Lugemis- ja kirjutamisoskuse määratlusi..........................................................................................................4 2.Kriitline mõtlemine ehk arutlev ja analüüsiv mõtlemine. (arukas mõtlemine)..............................................6 3.Lugemisstrateegiad..............................................................................................................................................7 4.Lugemistunni ülesehitus............................................................

    Kirjandus
    thumbnail
    60
    pdf

    Eesti keel ja kirjandus

    Eesti keel ja kirjandus 1. Üldalused 1.1. Keele- ja kirjanduspädevus Keele ja kirjanduse valdkonna õppeainete õpetamise eesmärgiks põhikoolis on kujundada õpilastes eakohane keele- ja kirjanduspädevus, see tähendab suutlikkus mõista eakohaseid ilukirjandustekste ja nende osatähtsust Eesti ja maailma kultuuriloos ning tajuda keelt ja kirjandust kui rahvusliku ja iseenda identiteedi alust; keeleteadlikkus ja oskus end vastavalt suhtlussituatsioonile ja keelekasutuseesmärkidele nii suuliselt kui ka kirjalikult väljendada; arusaamine, et lugemine teeb vaimselt rikkamaks. Keele ja kirjanduse õpetamisega taotletakse, et põhikooli lõpuks õpilane: 1) väärtustab keelt kui rahvuskultuuri kandjat ja avaliku suhtluse vahendit; 2) teadvustab keeleoskust õpioskuste alusena ning identiteedi osana; 3) omandab põhiteadmised keelest ja saavutab õigekirjaoskuse; 4) väljendab end selgelt ja asjakohaselt nii suuliseltkui ka kirjalikult, arvestades kultuuris välja kujune

    Kirjandus
    thumbnail
    14
    doc

    Referaat düsleksia

    Sisukord Sissejuhatus............................................................................................................................2 Düsleksia definitsioon............................................................................................................3 Lugemis-kirjutamisoskuse arengu etapid.............................................................................. 4 Lugemisraskuse riskile viitavad kõne-ja keelearengu iseärasusesed koolieelses eas............5 Düsleksiaga toimetulemine....................................................................................................8 Kokkuvõte............................................................................................................................13 Kasutatud allikad:................................................................................................................ 14 Sissejuhatus Valisime oma referaadi teemaks lugemisraskuse ehk düsleksia. Sellise teema valisime selle

    Psühholoogia
    thumbnail
    8
    docx

    Väikelaps ja lugema õppimine

    Sissejuhatus Lugemine on mõtlemistegevus. See hõlmab kriitilist mõtlemist (sõnade, sõnaosade, fraaside ja lausete dekoreerimine) ja loovat mõtlemist (kujutlusvõime, empaatia, vastukäivate tulemuste ja probleemilahenduste kasutamine). Lugemise omandamine ei toimu järsku, vaid pideva protsessina, samm-sammult. Lapsed suudavad lugema õppida juba üsna varakult. Toeks on vaja nii lapsevanemat kui ka lasteaiaõpetajat. Edukaks tulemuseks peab toimima kõigi kolme usaldusväärne koostöö. Tähtis on, et lugemaõppimine toimuks koolieelses eas läbi mängu. Väikelaps ja lugema õppimine Ükski laps ei taha spetsiaalselt lugema õppida seni, kuni ta ei tea, et lugemine olemas on, Lapsed tahavad kõigi neid ümbritsevate asjade kohta informatsiooni hankida ja lugemine on soodsate tingimuste puhul üks neist asjust. Lapse valmistumine lugemiseks toimub loomulikul teel tema kõikide tegevuste kaudu. See saab alguse palju varem, kui meie seda arvata oskamegi: täiskasvanu kõn

    Keeleteadus
    thumbnail
    12
    doc

    Düsleksia

    Tallinna Ülikool Düsleksia kui kaasaegne probleem ­ kuidas abistada lugemishäirega last Referaat Tallinn, 2011 2 SISUKORD Sisukord...................................................................................................................................... 2 Sissejuhatus.................................................................................................................................3 Ajalugu........................................................................................................................................4 Mis on düsleksia?........................................................................................................................4 Düsleksia põhjused...........................................................................

    Koolipedagoogika
    thumbnail
    10
    doc

    Keel ja kõne

    KEEL JA KÕNE 1. Mis on keel ja mis on kõne? Keel on elav ja arenev nähtus, mille inimpõlv edastab teisele, vahend, mida kasutatakse kõnelemisel ja verbaalses tunnetustegevuses(K.Karlep). Mati Hint määratleb keelt kui kui keelevõimet ja keeleoskust- keel on selle võime igakordne kasutamine. Kõne on keele kui vahendi kasutamine, mõtte kujundamine ja sõnastamine keele abil. 2 põhifunktsiooni- suhtlemine ja üldistamine. 2. Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava §18 valdkond. Eesmärk: 1) tuleb toime igapäevases suhtlemises; 2) kasutab kõnes õiget hääldust; sobivaid grammatilisi vorme ja mitmekesist lauseehitust; 3) tunneb huvi lugemise, kirjutamise ja lastekirjanduse vastu, on omandanud lugemise ja kirjutamise esmased oskused. Sisu: 1) keelekasutus: hääldamine, sõnavara, grammatika; 2) suhtlemine, jutustamine, kuulamine; 3) lugemine, kirjutamine, lastekirjandus; Õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisel ja korraldamisel: 1

    Eesti keel




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun