1. Mis on äriprotsess? Äriprotsess on kooskõlastatud ja loogiliselt järjestatud töö ülesannete kogum ja nendega seotud vahendid, mis toodavad selle tarbijale mingisugust väärtust. Äriprotsesside hulka kuuluvad kõik tegevused, et toode ja teenus saaks eksisteerida, kaasaarvatud töö ja teabe koordineerimine. Selleks, et äri toimiks edukalt, peavad äriprotsessid olema hästi kavandatud ja kooskõlastatud. 2. Kirjelda infosüsteemi ja äriprotsessi vahelist seost. Infosüsteemid muudavad äriprotsessid sujuvamaks, kiiremaks, automaatsemaks. Infosüsteemid on kasulikud erinevatele ettevõttesisestele gruppidele. Nii on loodud näiteks majanduslikult kasulik tehingutöötlussüsteem, mis korraldab firmas liikuvaid rahavoogusid ning tootekoguseid. Lisaks sellele eksisteerivad erinevad infosüsteemid, mis kajastavad ettevõtte seisu ja palju muid süsteeme, mis aitavad teha ettevõtte juhtidel pädevamaid otsuseid. Süsteemide tähtsus on ajas tõusnud, sest ol...
B Test kestab 10 minutit. Tõmmake ring Teie arvates õige vastuse juures. Õigeid vastuseid võib olla rohkem kui üks. 1. Äriprotsess a a. On tegevuste kogum, mis muundab sisendid väljunditeks b. Ei tohi sisaldada sündmuste-tegevuste tsükleid c. Koosneb ainult sündmustest d. Toimib protsessi enda pärast e. Võib olla ilma ühegi lõppsündmuseta 2. Järgmine protsess on äriprotsess a*,b,c*,d*,f a. Brauseri abil veebiportaalist (näiteks Delfi.ee) uudise lugemine b. Riigihanke läbiviimine c. Südame koormustesti läbitegemine käimislindi peal südame tööd mõõtvate sensoritega d. Ülikooli klassiarvutisse sisselogimine e. Järelvalveta metsa kasvamine raiesmikul f. Metsa raieküpsuse jälgimine ja hindamine (näiteks aerofotode abil) 3. Järgmised elemendid kuuluvad BPMN 2.0 notatsiooni: b,c a
Kontseptuaalne süsteemianalüüs KT küsimused ja vastused 1. Milline järgnevalt nimetatud analüüsitulemustest on objektorienteeritud analüüsis kõige tähtsam? (Objektorienteeritud analüüsi all on siin mõeldud mitte kogu analüüsitegevust UP nimelises protsessis, vaid objektorienteeritud mõtteviisi selles tegevuses) kasutusjuhtude mudel protsessi mudel eesmärkmudel domeenimudel 2. Kas äriprotsess on samal ajal ka tarkvara kasutusjuhtum (use case)? Joonige alla õige vastus. Jah, kindlasti on Võib olla küll, kuid kindlate tingimuste täidetuse korral Ei, kindlasti mitte 3. Kas RUP Äri Objektmudel (Business Object Model) võib sisaldada dünaamikavaadet? Valige täpselt üks õige vastus: Ei või Jah, võib küll Oleneb asjaoludest 4. Millise allpool nimetatutest võiks olla (ainekonspekti ning C. Larmani raamatu õpetuse järgi)
Tegevust ei saa tükeldada. Iga tegevus on planeeritud või organiseeritud töö ning on määratud ühele või mitmele täitjale, kes võib töötada mitme ressursiga. Täitja - võib olla töötaja või masin. Tegevused realiseerivad äriprotsessi. Kuna tegevused on äriprotsessi realiseerimise sammud, siis neid võib iseloomustada samal viisil, aga detailsemalt. PS. Tal oli skeem ka, aga see seletab suht normaalselt misasi on äriprotsess. 5. Väärtusmodelleerimisest näitepõhiselt Ärimudel - (business model) on SÜSTEEMIANALÜÜSI KONTEKSTIS UP ärimodelleerimise distsiblinni tegevuste “koondtulemus” ning ärisüsteemi arhitektuuri (kindlate vaadete) kirjeldus (nii äri- kui ka IT poole inimestele, PS mõlemad pooled kasutavad veidi erinevat ärimudeli definitsiooni). Fuck me, kui palju on võimalik sõna “äri” kirjutada? Mu ä täht läheb katki varsti
1. Milline alljärgnevatest väidetest on õige? mõlemad on võrdselt tähtsad + Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on teksti kirjutamine tähtsam diagrammide joonistamisest Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on diagrammide joonistamine tähtsam kui teksti kirjutamine 2. Kas äriprotsess on samal ajal ka tarkvara kasutusjuhtum (use case)? Joonige alla õige vastus. Võib olla küll, kuid kindlate tingimuste täidetuse korral Ei, kindlasti mitte Jah, kindlasti on 3. Millist loetletud diagrammitehnikatest ei kasutata põhimõtteliselt Eriksson-Penkeri ärimodelleerimise notatsioonis? klassidiagramm + ärikasutusjuhtude diagramm olekudiagramm tegevusdiagramm 4. Milliseid kasutusjuhtude mudelis identifitseeritud tegutsejaid
1. Milline alljärgnevatest väidetest on õige? +mõlemad on võrdselt tähtsad Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on teksti kirjutamine tähtsam diagrammide joonistamisest Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on diagrammide joonistamine tähtsam kui teksti kirjutamine 2. Kas äriprotsess on samal ajal ka tarkvara kasutusjuhtum (use case)? Joonige alla õige vastus. Võib olla küll, kuid kindlate tingimuste täidetuse korral Ei, kindlasti mitte Jah, kindlasti on 3. Millist loetletud diagrammitehnikatest ei kasutata põhimõtteliselt Eriksson-Penkeri ärimodelleerimise notatsioonis? klassidiagramm + ärikasutusjuhtude diagramm olekudiagramm tegevusdiagramm 4. Milliseid kasutusjuhtude mudelis identifitseeritud tegutsejaid
9. On antud kasutusloo kirjelduse fragment: *1* Administraator sisestab ID ja parooli dialoogi aknas (vt. joonist 3). *2* Süsteem autendib Administraatori. *3* Süsteem kuvab “kasutajate redigeerimise” akna (vt. joonist 4). Kas selline kirjeldus sobib (on hea) nõuete analüüsi töö kontekstis? Vali vastuseks üks variant: Sobib küll Ei sobi 10. Kas tarkvara kasutaja poolt otseselt käivitatav primaarne kasutuslugu (use case) on (C. Larmani käsitluse järgi) äriprotsess? Valige õige vastus. Sõltub kasutajast jm asjaoludest. Jah, igal juhul. Ei, mitte mingil juhul. 11. On antud kasutusloo kirjelduse fragment: *1* Administraator identifitseerib end. *2* Süsteem autendib identiteedi. *3* ... Kas eelnev kirjeldus sobib (on stiili mõttes hea) nõuete analüüsi töö kontekstis? Valige üks õige vastus: Ei sobi Sobib küll
Mis aastal ja kelle poolt loodi Zachmani tugiraamistik? Founded in 1990, Zachman International® is the education and consulting firm started by John A. Zachman, author of the Zachman® Framework Milleks (mis eesmärgil) kasutatakse ZACHMANi tugiraamistikku? It allows for multiple perspectives and categorization of business artifacts Kas Zachmani raamistik on mudel? Kui jah, siis millele (missugustele kontekstidele) me saame seda mudelit rakendada? Zachmani raamistik rakendub igale ärivaldkonnale Millistele põhiküsimustele vastavad ja mida kirjeldavad/modelleerivad Zachmani raamistiku veerud? Mis? Objektid, andmed Kuidas? Funktsioonid, protsessid, tegevused Kus? Asukohad, võrk Kes? Inimesed, rollid, vastutused Millal? Aeg, sündmused, stsenaariumid, elutsüklid Miks? Eesmärgid, strateegiad, nõuded - Motivatsioon Mida kirjeldavad/model...
organisatsiooni struktuuri ja tema resursse ning piirab täitjate käitumist. Mõned ärireeglid täpsustavad eesmärke. Ärireeglid võivad viidata üksteisele. Äriprotsessid on määratud mitte äritöötajatele, vaid ettevõtte struktuurüksustele. Äriprotsessi eest vastutab vähemalt üks struktuurüksus (protsessi omanik). Üldjuhul läbib äriprotsess mitut osakonda, kuid ta võib ületada ka organisatsiooni piire. Sündmus, mis tekkib organisatsiooni sees või väljaspool, võib mõjutada mitut äriprotsessi. Äriprotsess võib ka ise genereerida sündmusi. Äriprotsessi võib tükeldada hierarhiliselt elementaarsete äriprotsessideni. Kõige detailsemaks modelleerimise tasemeks on tegevuste tase. Tegevus on protsess, mis täidetakse ühes kohas, ja mis lisab ärile olulist väärtust
need vastavalt kahaneva tootlikkuse seadusele suurenema. Ettevõtte juhtidel tuleb leida selline tootmismaht, mille juures kasum oleks kõige suurem. See aga sõltub ka nõudlusest, sest tootmine iseenesest raha sisse ei too. Tooted tuleb maha müüa :) Suured firmad saavutavad sageli suurema tootlikkuse mastaabisäästu tõttu. Nad töötavad efektiivsemalt ning kulud ühe toote kohta on väiksemad kui samu tooteid tootvas väikefirmas. Turundus on ettevõtte keskne äriprotsess, mille eesmärk on tagada head müügitulemused. Turundusplaanid sõnastatakse ettevõtte äriedu tagavad tegevused, nagu sidusrühmade määratlemine, klientide segmentimine, selgitatakse välja vajalikud turu-uuringud ja klienditeeninduse põhimõtted. Lisaks planeeritakse suhte- ja reklaamikorralduslik töö ning vajalik eelarve, aeg ja vastutajad. Ettevõtted arvestavad oma tegevuses nelja turundusmeedet: toodet, hinda, müügikohta ja turundussuhtlust.
1. Mis on äriprotsess ja mis on äriprotsesside optimeerimise eesmärk organisatsioonis? - Äriprotsess on seotud tegevuste kogum, mille tulemusena saavutatakse organisatsioonile ja klientidele kasulik teenus või toode. Äriprotsesside optimeerimisega on võimalik saavutada: klientide rahulolu, kulude vähendamine, parem kvaliteet, eristumine konkurentidest. 2. Mis on ja kuidas seostuvad andmeelement, informatsioon ja teadmus? - Andmeelement on väikseim tähendust omav infoüksus. Informatsioon (information) andmed mis omavad tähendust. Teadmus, teave töödeldud andmed millest on võimalik teha järeldusi, neist õppida ja teadmisi laiendada. 3. Mis on IT arhitektuur? - IT arhitektuur on terviklik kirjeldus ettevõtte äriarhitektuurist, IT rakenduste arhitektuurist ja tehnoloogia arhitektuurist koos nendevaheliste seostega. Eesmärk on äriliste otsuste toetamine ja hõlbustamine. 4. Mis on IT infrastruktuur? - IT infrastruktuur hõlmab infotehnoloogili...
Struktuuri- ja (vs) protsessiorganisatsioon vertikaalse ja horisontaalse ristumised (ehk konflikt) struktuuriorganisatsioon ülesehituse ehk struktuuri (nt töökohad, osakonnad jne) ning nendevaheliste seoste kujundamine protsessiorganisatsioon tegevuste (ehk protsesside) ja sündmuste organiseerimine organisatoorse struktuuri raames Reaalsuses on tihedalt vastastikku seotud ja mõjutavad. Protsessijuhtimine ja protsesside juhtimine on täiesti erinevad mõisted! Üldised mõisted Protsess vastastikku seotud või vastastikust mõju avaldavate tegevuste kogum, mis muundab sisendid väljunditeks (ISO 9000). Äriprotsess vastastikku seotud mõjurite ja tegevuste kogum, mis lähtub kliendi vajadustest ja lõpeb kliendi vajaduste rahuldamisega. Põhiprotsessid loovad väärtust kliendile ja lisavad väärtust sisendile, tavaliselt lähtuvad organisatsiooni tuum- ehk põhikompetentsist kulgevad organisatsioonis horisontaalselt. (milles organisatsioon on ...
saavad.= rahulolu. Klient ootab nii kvaliteetseid tooteid kui ka heal tasemel toodete turustamist ja müügijärgset teenindamist. Kuna konkureerivate toodete omadused on üsna sarnased, saab otsuste tegemisel määravaks pakutavate teenuste ulatus ja kvaliteet. Klienditeenindusel on otsene mõju turuosale, logistikakuludele, kasumlikkusele ja rentaablusele. 3 4 Klienditeenindus kui turunduse ja logistika ühendaja Turundus( marketing) on kogu ettevõtet hõlmav äriprotsess, mis seob endaga kõik teised valdkonnad. Logistika roll turunduse kõrval on korraldada materjalide ja kaupade liikumine tarneahelas kvaliteetselt ja tõhusalt kooskõlas turundus- ja müügistrateegiaga ning müügiplaanidega. Logistikasüsteemid peavad toetama turundust. Enne toote lõplikku omandamist läbitakse mitmeid ostu- müügiprotsesse, kus toimub klienditeenindamine. Tõhusat ühendust turunduse ja logistika vahel pakubki klienditeenindus
1) Mõisted: ettevõtja, ettevõte, ettevõtlus, ettevõtlikkus Ettevõtlus on järelikult see, millega ettevõtja tegeleb o Isiklik huvi, kasu saamine (mitte ainult rahaliselt) o Millegi uue käivitamine, organiseerimine, planeerimine o Erinevus kapitali andja funktsioonist o Initsiatiivi ülesnäitamine o Riski, vastutuse võtmine Ettevõtja on isik, kes tegutseb äris kasu saamiseks ja kannab sellesse ärisse tehtud isiklike investeeringute kaotamise finantsilist riski o Kasu saamine o Teeb investeeringuid o Võtab riski o Osaleb ettevõtte tegevuses juhib Ettevõte o on iseseisev majandusüksus, mille kaudu ettevõtja tegutseb o koosneb asjadest, õigustest ja kohustustest mis on määratud ettevõtte tegevuseks o ettevõttel on omaette vara, mis on lahus omanike ja te...
1. Mis on äriprotsess ja mis on äriprotsesside optimeerimise eesmärk organisatsioonis? Äriprotsess-seotud tegevuste kogum, mille tulemusena saavutatakse organisatsioonile, organisatsiooni äripartneritele ja/või klientidele kasulik teenus või toode. Äriprotsesside optimeerimisega on võimalik saavutada: Klientide rahulolu, kulude vähendamine, lühem aeg tulemuse saavutamiseks, parem kvaliteet, eristumine konkurentidest, kõrgem personaalne produktiivsus. 2. Mis on ja kuidas seostuvad andmeelement, informatsioon ja teadmus? Andmeelement - väikseim tähendust omav infoüksus. Informatsioon - selliselt organiseeritud andmed, et andmed omavad tähendust. Teadmus - selliselt organiseeritud ja töödeldud andmed ja/või informatsioon, et andmetest on võimalik teha järeldusi, neist õppida ja teadmisi laiendada. Seostumine: informatsioon koosneb andmeelementidest ja teadmus informatsioonist. 3. Mis on IT arhitektuur? IT arhitektuur on tervik...
Litsensitasud või kohustused, mis tulenevad kolmandate osapoolte komponentide või algoritmide kasutamisest? Nõuded omavad seoseid: Funktsionaalne - mittefunktsionaalne Vastuolu seos Sisalduvusseos Hästidefineeritud nõue on (SWEBOK, SE2004 järgi (tra mart ei pane enam mingi keerulise triipkoodiga küsimust)) - korrektne, täielik, selge, kooskõlaline, verifitseeritav, jälgitav, tostatav, modulaarne, disainist sõltumatu 7. Elementaarne äriprotsess Nõuete analüüsis konkreetse arvutirakenduse jaoks keskenda use case-id elementaarsete äriprotsesside (EBPs) tasandile. EBP on ülesanne, mis teostatakse ühe isiku poolt kindlas asukohas kindlal ajal vastuseks ärisündmusele; mis lisab mõõdetavat äriväärtust ning annab andmed kooskõlalises seisundis. ● See ei ole väike tehniline samm nagu “kustuta rida” või “trüki dokument”. Põhiline edukas stsenaarium sisaldab tavaliselt 5-10 sammu
1. Mõisted sisenev (sisend-) logistika- Materjalide ja toodete liikumine tarnijatelt ja müüjatelt tootmisprotsessi või ladudesse nähtuna kaubasaaja vaatepunktist. Hõlmab ettevõtte hanke- ja ostutegevust, materjalide ja valmistoodete mahalaadimist laos, vastuvõtukontrolli ja vajadusel lahtipakkimist, hoiuühikute koostamist ning hoiukohtadele paigutamist. Ostmine- Osa sisendlogistikast. Protsessid ning tegevused [ostmine], mille tulemusena saavad ettevõtted oma tegutsemiseks vajalikke materiaalseid vahendeid (kaubad, materjalid) ja teenuseid. Hankimine- Strateegiline hankimine/ostmine ehk tarnijate juhtimine.. Hankimine = tarnijate juhtimine (strateegiline hankimine/ostmine) + ostmine hankelogistika- on tooraine, pooltoodete, detailide, sõlmede ja muu tootmiseks vajalike materjalide tõhus teisaldamine lähtepunktist tootmiskohta, tagades ostjale (tootjale) ajalis-ruumilise kasulikkuse. Hankelogistika: k...
äriprotsessidega. Tähtis on, et ettevõtjad endile teadvustaks, et väga hästi toimiv infosüsteem ei tähenda veel, et tarkvaraliselt on nende ettevõte kindlustatud. Nii nagu ka tehnoloogia on pidevas muutumises, võib ka ettevõtte äriolemus ja -protsess muutuda, nende kahe kombineermisel tuleks leida optimaalne, hea toega, sobiv partner majandustarkvaralistes küsimustes. Artikklist sain uuena teada, et ettevõtte äriprotsess võib teinekord sõltuda täielikult valitud ärisüsteemist ning peamine on majandustarkvara võimekus tulla toime kriitiliste äriprotsessidega. Artikklis kutsutakse ettevõtjaid üles suhtuma pigem kriitiliselt kasutuselolevasse majandustarkvarasse ning autor pigem ärgitab tegema vajalikke muutusi, mis on seotud majandusinfosüsteemiga. Artikkli eesmärk võikski olla, et kui kasutuselolev
Äriühingute vormide võrdlus Ettevõtja õiguslikud vormid Õigusvormid Täisühing Usaldusühing Osaühing Aktsiaselts Kirjanduses eristatakse tavaliselt kolme tüüpi ettevõtjaid: Tunnused · füüsilised isikud ka soolo- ehk üksikettevõtjad (ainuomandused), Vastutus täielik täielik piiratud piiratud piiratud · partnerlused (partnerships) täis- ja usaldusühingud, Juriidiline isik võib olla võib olla peab olema peab olema · korporatsioonid osaühingud...
eeldusi kasvada, tegutseda efektiivselt ja tulusalt? Tarnijate eelvalik on vajalik, et leida ettevõtte kriteeriumitele vastavad ternijad; vähendada tarnijate arvu kellele saata pakkumiskutse; välistada mittesobilikud tarnijad Eelvaliku kriteeriumid: tarnija geograafiline kaugus; tarnijaettevõtte suurus; toodete loetelu; majanduslik jätkusuulikkus; hinnatase; kavliteeditase; maine Informatsiooni päring- äriprotsess, mille käigus ettevõte kogub võimalikelt tarnijatelt kirjalikku infot nende ettevõtete ja nende toodete/teenuste kohta, et teha parimaid ostuotsuseid Riskide hindamine. Selleks uuritakse turuosa muutust, dokumendihaldust, automatiseerituse taset, turgu kus tarnija tegutseb Kutse pakkumise tegemiseks(request for tender)- kutse osaleda müügipakkumise tegemise protsessis. sellega kaasnevad dokumendid on teenuse või toote kirjeldus;
EUCIP kordamiseks Küsimused ja vastused (kohati kokku pandud variandid ehk õige vastus peitub lauses) EUCIP Core Level sertifikaadi saamiseks. Standardiorganisatsiooni roll hõlmab standartsete protokollide loomist, nii et nende spetsifikatsiooniga kooskõlas olevad seadmed saavad koos töötada. OS-i tegevusi kirjeldavad välisseadmete haldus, mäluhaldus, katkestuste haldus. Millist eesmärki omab konveieri kasutamine (pipelining) kärbitud käsustikuga arvuti (RISC) protsessori arhitektuuris? Konveieriga protsessor täidab mitut operatsiooni korraga. Samal ajal kui operatsiooni i täidetakse loetakse operatsiooni i+1 mälust sisse. Kuidas programmeerijad kasutavad mälu hierarhilist ülesehitust? Muutujaid tuleb hoida võimalikult protsessori tuumale lähedal ja vähem kasutatavad andmed tuleb salvestada alama taseme mälus. Milline lause kirjeldab kõige paremini universaalarvuti arhitektuuri? Juh...
erakorraliste muudatuste vähenemise %; juhtumeid põhjustavate muudatuste vähenemise %; teenuse käideldavuse suurenemise %. Tegevused: 1. Planeerimine 2. Filtreerimine 3.Prioritiseerimine 4.Kategoriseerimine 5.CAB koosolek 6.Mõju+ressursivajaduse analüüs, 7.Kinnitamine, 8.Ajatamine ja koordineerimine, 9.Ehitamine, testimine ja implementeerimine, 10.Lõplik autoriseerimine, 11.Ülevaatus Sisendid: SLM muudatused ja äriprotsess, RfC-d, CMDB-d, FC? Väljundid: Mahuhalduse mõju hindamine, CfM uuenenud info, RfC/CAB koosolekute protokollid, ITSCM muutused plaanis 3) Seleta lahti mõisted/lühendid: TCO, SMTP, PCI-X, DAS, SSH TCO – total cost of ownership – sisaldab arvuti ja tarkvara ostuhinda, riist-ja tarkvara värskenduste hinda, hoolduskulusid, koolituskulusid, seisakutest tekkivat kahjumit jne. (kuluanalüüsi meetod, kogukulu)