sinatamist kasutatakse üleoleku rõhutamiseks. Teietamine näitab üldjuhul austust, kuid on samas hea strateegia distantsi hoidmiseks. Üldjuhul on korrektne võõrast inimest, oma ülemust ning ka vanemaid inimesi esmakohtumisel teietada. Olgugi, et teietamine võib sulle harjumatu ning ebamugav tunduda. Üldlevinud etikett näeb ette, et sina-pakkumine peab tulema ülemuselt alluvale, naiselt mehele ja vanemalt nooremale. Eestis on sinatamine väga levinud, enamikus kollektiivides ollakse sina peal. Eduka meeskonnatöö üks eeldusi on vahetu suhtlemine, sinatamine toob inimesed teineteisele lähemale. Kui ülemus teeb uutele tulijate selgeks, et teietamine on üleliigne, teeb see olukorra kõigi jaoks lihtsamaks. Pöördumisvorme on juba aastakümneid kirjeldatud justkui kahel teljel, horisontaalselt ja vertikaalselt. Horisontaal- ehk solidaarsusteljel kujutatakse kõnetusvormide valikut selle
sõltusid tulemused elukohast. Kõige sagedamini sooviksid õpetajaid sinatada kadrinalased ja palju madalam oli see protsent tallinlastel, ning vastupidi kõige rohkem soovisid teietamist tallinlased ja kõige vähem kadrinalased. See sõltub linna suurusest ja omavahelistest suhetest kooli kõrval (Keevallik 1998: 547–548). Peaaegu kõik eestlased vastasid, et õppejõud neid teietavad, kuid mõned ka sinatavad, venelased aga vastasud, et nii ja naa. Eestlaste vastustest on näha, et sinatamine ei ole nendele solvav. Venelaste puhul olid vastused erinevad, mõnele sinatamine meeldiks, mõnele mitte. Need, kellele ei meeldiks, põhjendasid seda lugupidamisega, st nende arvates peab tundma lugupidamine ka üliõpilaste vastu (Pajusalu jt 2010: 214). Nii venelased kui ka eestlased olid vähemalt kord elus kokku puutunud selle probleemiga, kui nad ei tea kuidas pöörduda. Mõlemad grupid kahtluse puhul pigem teietavad. Konkreetseid
Soomes on kombekultuur veel üsna ühesugune. Sellepärast võõrastavad soomlased mõnikord uusi asju ja harjunust erinevaid tegevusviise. Teiselt poolt aga on soome ühiskonnas kõik võrdsed ja kõiki tuleb kohelda ühtviisi õiglaselt. Naiste ja meeste võrdväärsust peetakse Soomes väga tähtsaks. Soomlased võivad tunduda alguses ebasõbralike ja vaiksetena. Nad ütlevad oma arvamuse välja otse ja ausalt. Vestlemine on mitteformaalne ja sinatamine tavaline. Soomlane tegeleb oma asjadega ja austab teiste privaatsust. Öeldakse, et soomlasega võib olla raske tuttavaks saada, aga sõprus temaga kestab kogu elu. Tänapäeva Soome ühiskonna aluseks on indiviid, mitte perekond. Kultuur on indiviidikeskne nagu ka paljudes teistes lääneriikides. Töökat ja visa inimest hinnatakse. Soomlane tahab kasutada oma aega mõistlikult. Ta planeerib asjad ette ja peab kinni kokkulepitud ajakavadest. Ta peab oma lubadusi ja ootab sama ka teistelt
Üks kõige raskemaid kohustusi võib olla töö ja kodu lahus hoidmine. Isiklikud probleemid tuleks hoida kodus, nii palju kui võimalik. Loomulikult pole võimalik kõiki asju peale tööd ajada, kuid kodu ei tohiks tööd liigselt segada. Tuleb leida kuldne kesktee nende kahe puhul. Samuti ei tohi tööl suhelda niimoodi nagu suheldakse kodustega. Raskeks läheb siis, kui on suhted kellegagi töölt, see hakkab segama keskendunud suhtumist. Väga oluline on teada, et sinatamine ei ole sobilik, kui just niimoodi pole varemalt kokku lepitud. Liiga semulik suhtlemine võõrastega näitab inimese harimatust ja keegi ei taha ennast harimatuna näidata. Kokkuvõtteks pean ütlema, et nõustun Manley Halli mõtteteraga: ,,Inimene ilma eetikata on maailma lahti lastud koletis." Eetikakoodeks on küll heatahte avaldus, kuid selle järgimine peaks olema kõigile kohustuslik. Loomulikult ei suuda mitte
· Esimese lugemise käigus ära keskendu kirjavigadele, vaid sisule. Kui aga vigu märkad, võid need loomulikult ära parandada. · Tekst on terviklik siis, kui see sisaldab loogiliselt arenevat arutlust, mida on kerge jälgida ja millega on huvitav kaasa mõelda. Viimistle edasi! · Kui teksti sisu paistab korras olevat, loe veel ja jälgi, et lause oleks üheselt mõistetav ja ei oleks liiga pikk. · Asesõnad! · Sõnakordused! · Sinatamine! Sõnastus · Hoidu juhuslikest sõnakordustest! · Hoidu tühisõnadega liialdamisest!(ju, ka, isegi...) · Ära sinata lugejat! · Jälgi, et lause oleks ühemõtteline! Öeldis on eestikeelses lauses tavaliselt teine fraas! Kirjavead... · ...peaksid nii mitmekordse lugemise käigus juba parandatud olema. · Kui Sa aga pole endas kindel, kontrolli veel. NB! Kasuta ÕS-i !!! Võõrsõnade puhul tee seda ka siis, kui oled oma õigekirjas
distantsile, mis ostjal on antud kontekstis selle kaubaga. Stiilieksitus: ,,AS FEB-i" plakati ,,KÕIK UKSED SINU KODULE" asjaliku foto juures sinatus ,,Isover-Klaasvilla" reklaam ,,OLETE TE MÕELNUD, ET RUUMIS VIIBITE TE ENAMUSE OMA AJAST? ÕNNEKS ÜMBRITSEB TEID KAASAEGNE SOOJUSTUSMATERJAL" distantsitust taotlev karikatuuri juures teietus Stilistiline pinge ei lisa kummalegi reklaamile midagi tähenduslikku. Stiil pole ainult tundeasi, vaid ka müügivahend. Sinatamine või teietamine reklaamis on stiiliküsimus, mille lahendus sõltub konkreetse kultuurikeskkonna psühholoogilisest ja sotsiaalsest eripärast. Kaupadel on oma kuvand, oma sotsiaalpühholoogiline isikus, mida reklaam peab arvestama ja kujundama. Selle eeldus on õige keeleline käitumine reklaamis. Keeleteadus on reklaamiteaduse osa. L. Priimägi ,,Reklaamikunst" 1998 MOTIVEERIDA, MÜRAST VABASTADA, AIDATA LUUA SOODSAID MÕTTEID,
Kõige toredam oli alati siis suhtlus, kui mõni klient viskas natukene nalja ning rääkis pikemalt, mitte ei lugenud menüüst ette mida soovib ja seal juures unustada öelda aitäh. Selline asi tihti solvas mind. Suheldes klientidega tuleks jälgida oma hääletooni, et see oleks meeldiv, rahulik ja sõbralik ka siis, kui tegu on vihase kliendiga. Veel peaks vältima familiaarset suhtlemist. Sinatada võib, kui see on eelnevalt kokkulepitud, aga üldiselt pole sinatamine sobilik. Liiga semulik suhtlemine tõrjub eemale ning näitab haritamatust. Samuti tuleb teeninduse juures jälgida oma kehakeelt. 3 Väga oluline on ka see, et klienditeenindaja peab oskama ennast kontrollida. Ta ei tohiks kunagi olla üleolev klientidega, kellega suhtleb. Klientidega suhtlemise juures on veel üks väga tähtis asi. Klientidega suheldes tuleks olla positiivne, viisakas, käitumiselt korrektne ja elurõõmus
Negatiivne viisakas eesmärk arvestada kuulaja personaalse vadadusega pealetükkivuse vältimine, TEIETAMINE, kaudse keelelisi kasutamine, mitmuslike kasutamine Positiivne viisakas eesmärk säästa inimese positiivne nägu sõbralikkuse näitamine, komplimentide tegemine, partneri huvisid märkamine, tülide vältimine, SINATAMINE, nalja tegemine jne. 15. Keele varieerumine. a. Varieerumine see on loomuliku keele iseloomulikumaid ja effektivsemaid omadusi. Varieerumise olilisim dimensioon on aeg ja muutumine. Keele variatiivsus toimub: geograafilise(siin mängib rolli indiviidi ühiskond, elukoht,) sotsiaalse(vanus, sugu, sotsiaalne klass) ja situatsioonilise(still, formaalsus) tunnuste järgi. 16. Keeleteaduse harud (suunad) a
Bastille´i vallutamine negatiivsed: hävitati palju kirikuid, katetraale, sai kannatada ka Notre-Dame, likvideeriti raamatuid, hävitati religioosseid sümboleid, hävitati dokumente, hävitati ka vanasüsteemi maale ja skulptuure 3) Olme/Olustiku valdkond positiivsed: loodi ühtne mõõtühikute süsteem (meetermõõdustik/kilogramm), kümnendsüsteemi alusel kristlik kalender (väärtustas uut ajastut), kadus sinatamine (inimesed tundusid võrdsematena), eeskuju ei võetud aadli elulaadist negatiivne: kalender (oli raske teiste riikidega suhelda), kaotati sinatamine, kell kümnendsüsteemis (endiselt raske suhelda) 4) Moraal positiivsed: lõpu tegemine vana korra aegsetele kerglastele kommetele, liiderdamiseleUUS KÕRGEM MORAALVOORUS, peeti pidustusi ja meelelahutusi, kuid tähtis oli ka kaine ellusuhtumine, tekkis klassitsistlik kunst, ülemaailmne moraalikultus, patriotismi rohutamine
· Küsi alati, kas tal on hetkel võimalik rääkida · Räägi selgelt ja paraja tempoga · Veendu, et sõnum on selge · Telefonitsi tehtud kokkulepped ja tellimused kinnitatakse kirjalikult; 93 Sobivad pöördumised · Kuidas/millega saan/ saaksin Teid aidata? · Millega/kuidas saaksin kasulik olla? · Ma kuulan Teid tähelepanelikult 94 Tabud · Sinatamine · Halvustamine - No kuulge! · Vaidlemine, süüdistamine. Ära keskendu sellele, mida ei saa vaid räägi kuidas saab. · Käsutamine · Familiaarne käitumine kullake, tibuke, lapsuke 95 Tabud · Arusaamatu terminoloogia selgitusteta kasutamine eriarstide nimetused · Kõne ajal söömine/joomine, vestlemine kolleegide või tuttavatega, isiklikule kõnele vastamine · Telefoni köhimine (aitab neelamine)
· Millega/kuidas saaksin kasulik olla? · Räägi selgelt ja paraja tempoga · Veendu, et sõnum on selge · Telefonitsi tehtud kokkulepped ja tellimused · Ma kuulan Teid tähelepanelikult kinnitatakse kirjalikult; 93 94 Tabud Tabud · Sinatamine · Arusaamatu terminoloogia selgitusteta kasutamine eriarstide nimetused · Halvustamine - No kuulge! · Kõne ajal söömine/joomine, vestlemine kolleegide · Vaidlemine, Vaidlemine süüdistamine. süüdistamine Ära keskendu või tuttavatega, isiklikule kõnele vastamine
· Küsi alati, kas tal on hetkel võimalik rääkida · Räägi selgelt ja paraja tempoga · Veendu, et sõnum on selge · Telefonitsi tehtud kokkulepped ja tellimused kinnitatakse kirjalikult; 93 Sobivad pöördumised · Kuidas/millega saan/ saaksin Teid aidata? · Millega/kuidas saaksin kasulik olla? · Ma kuulan Teid tähelepanelikult 94 Tabud · Sinatamine · Halvustamine - No kuulge! · Vaidlemine, süüdistamine. Ära keskendu sellele, mida ei saa vaid räägi kuidas saab. · Käsutamine · Familiaarne käitumine kullake, tibuke, lapsuke 95 Tabud · Arusaamatu terminoloogia selgitusteta kasutamine eriarstide nimetused · Kõne ajal söömine/joomine, vestlemine kolleegide või tuttavatega, isiklikule kõnele vastamine · Telefoni köhimine (aitab neelamine)
Diskursusanalüüs_üldine_fail Diskursusanalüüs on tekstianalüüsi erijuht. Diskursusanalüüs pole konkreetne meetod, vaid eklektiline meetodite kogum, kuhu kuuluvad erinevad analüüsistiilid, -tüübid ja -koolkonnad. Sellest tulenevalt on diskursusanalüüsi ja ka diskursuse mõistet võimalik määratleda mitmeti. Selles käsitluses lähtume kriitilise diskursusanalüüsi suurkujude Teun A. van Dijki (2005) ja Norman Faircloughi (1989, 1992) määratlustest. T. A. van Dijki lühikese, ent täpse definitsiooni kohaselt on diskursus ,,tekst kontekstis". Analoogiline on N. Faircloughi määratlus: diskursus on ,,keel sotsiaalse tegevusena, mille määravad sotsiaalsed struktuurid". Nendest definitsioonidest tulenevalt on diskursusanalüüs teksti ja kõne uurimine kontekstis see on ,,teksti ja kõne tegelike struktuuride süstemaatiline, üksikasjalik ja teoorial põhinev analüüsimine" (van Dijk, 2005: 236). Laiemas ja sotsiaalteaduslikumas tähenduses keskendub disk...
Ühevanuste inimeste vestlus on voolav: mõlemad rääkijad jätkavad vestlust kiiresti, kui eelmine rääkija on vooru lõpetanud. Vanusevahega rääkijatel võib esineda pause. Noored kasutavad slängisõnu. See tingibki olukorra, et vanemad inimesed ei mõista noori ning vajavad „tõlget“. Sõnavaraerinevus näitab rääkijate vanust. Vanust võivad näidata ka häälikulised erinevused (fourth fourh ja h-hääliku hääldamine sõna alguses). Sinatamine iseloomustab vanemat inimest, kes pöördub noorema poole, aga noored teietavad endast vanemaid. Keel on inimtegevus, millega esitame oma maailmanägemust. Just keele kaudu antakse edasi kultuurilisi väärtusi ja uskumusi ühelt ühiskonnaliikmelt teisele, ühelt põlvkonnalt järgmisele. Keele ja selle struktuuri kaudu võib näha, kuidas mingi kultuur/ühiskond maailma näeb ja mida ta seal hindab. Vanuselised erinevused peegelduvad kõigis maailma keeltes
suhelda. Tekst enne reaalsust. Ideoloogia loob selle, kellega kõneldakse ja siis kõneldakse temaga. Meist saavad subjektid, siis ideoloogiaobjektid. Inimene on Althusseri meelest ideoloogiline loom. Ideoloogia toimib äratundmise järgi: küsimused sõnastatakse õigesti. Inimesed ise soovivad kohati seda, mida nad juba teavad ja tunnevad. Interpellatsioon: kõnetamine. Ideoloogia töötab kõnetuse kaudu. Meid kutsutakse olema need, kellega räägitakse. Sinatamine reklaamis. Gramsci: Oli Althusserile eeskujuks. Althusseri eesmärk oli teha marksismist teadus, Gramscil aga sellist huvi polnud. Temal oli praktiline suhtumine marksismi. Baas ja pealisehitus on läbipõimunud, mõlemad on tähtsad. Gramscit käsitledes on tähtis hegemoonia mõiste. Hegemoonia on ideoloogia, mis püüab rahvale sisendada, et tema teab, mis neile hea on. Tähtis pole mitte majanduslik domineerimine, vaid ideoloogiline. Valitsev klass dominerib küll
sillä (se) sellel (see) sillä lailla (= niin) niimoodi silta sild silti ometigi, sellele vaatamata sininen sinine sinkku üksik , vallaline sinne sinna Sinuhe egyptiläinen (romaanin nimi) Sinuhe, egiptlane ( romaani pealkiri) sinuttelu sinatamine sinä sina sipuli sibul sisko õde sisältää sisaldada sisään sisse sitten siis; (mõni aeg tagasi) sivutie kõrvaltee skool proosit snapsi naps sohva diivan
Arvestage, et viibite ülemuste, firma külaliste ja kolleegide seltskonnas. Vestelda võib kõigest, mis viisakuse piirides. Vältige nn tabuteemasid, nagu palgale lisa küsimine, edutamine, tagamõttega komplimendid juhtivtöötajatele, eemal viibivate kolleegide tagarääkimine, saladuste paljastamine, abikaasa või elukaaslase halvustamine, õnnetu armastuse teema, hirmu- ja õudusjutud. Millal on sinatamine lubatud? Endast kõrgemalseisvate ametikohtade hierarhias olevaid isikuid tohib sinatada ainult siis, kui nad seda ise soovivad. Kui aga järgmisel hommikul teietavad nad taas, tehke seda teiegi. Suhteid vabal ajal ja tööl ei või kunagi segi ajada. Kui palju sobib juua? Alkoholi tohib tarbida nii palju, et oma tegevuse üle säilib kontroll. Väike tujutõstmine ei tee paha. Millal on õige aeg koju minna?
reklaami endaga või reklaamitava kaudu. Suure tähega pöördumine tekitab lugupidava ja distantsi hoidva tunde. Kõige enam peaks sõnavalik sõltuma reklaamitavast tootest. Kaubad ise jagunevad mõtteliselt sina- ja teie-kaupadeks vastavalt ostja kultuuriruumile. Teie-kaubad on kallid ja eksklusiivsed. Sina-kaubad on intiimsemad, inimsõbralikud, silmatorkamatud, neid tarbitakse pigem üksi ja seespidiselt. Teie-kaubad lisavad prestiiži ja rikkust – nii reklaamitakse nt luksusesemeid. Sinatamine Teie-kauba reklaamis on stiiliviga. Stiiliküsimuse lahendus sõltub reklaamitava sotsiaalsest ja kultuurilisest, psühholoogilisest taustast. Keelelise suhtluse üks olulisemaid eesmärke on suhtluspartnerit mõjutada. Avalikku mõjutamise üritamist nimetatakse propagandaks, varjatud mõjutamise üritamist aga manipuleerimist. Reklaami eesmärk on panna ostja tegutsema soovitud viisil, seega on vaja ta panna reklaami sõnumit uskuma
hääletugevuse, intonatsiooni) esiletoomine õppeteksti, lugemispala, dramatiseeringus jm esituses. pildiraamatu, filmi ja Sobivate kõnetuste (palumine, küsimine, keeldumine, teatrietenduse sisu; koostab vabandust palumise, tänamise) valik suhtlemisel. kuuldu/loetu põhjal Suuline selgitus, kõnetus- ja viisakusväljendid, skeemi/kaardi; teietamine ja sinatamine. Kõnelemine eri olukordades: jutustab loetust ja vestlus tundmatuga, sh telefonitsi, klassi/kooli läbielatud sündmusest; esindamine, võistkonda kutsumine, koostegevusest jutustab pildiseeria, loobumine jms. tugisõnade, Sõnavara arendamine: sõnatähenduse selgitamine ja märksõnaskeemi ja