Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Mill J-S Vabadusest (1)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kui kaugele ulatub üksikisiku suveräänne õigus ise enda üle otsustada?
  • Kust algavad ühiskonna õigused?
  • Milline osa inimelust peaks kuuluma üksikisikule ja kui suur osa ühiskonnale?
  • Milline osa elust kuulub üksikisikule ja milline osa kuulub ühiskonnale?

Lõik failist

Ühiskonna võimu piiridest…
Autori püstitatud küsimused:
Kui kaugele ulatub üksikisiku suveräänne õigus ise enda üle otsustada?
Kust algavad ühiskonna õigused?
Milline osa inimelust peaks kuuluma üksikisikule ja kui suur osa ühiskonnale?
Seminaris: Milline osa elust kuulub üksikisikule ja milline osa kuulub ühiskonnale?
Antud artikli põhiväide on:
Üksikisik võib oma tegudega teisi kahjustada või ebapiisavalt teiste heaoluga arvestada ka siis kui ta seadusega fikseeritud õiguste rikkumiseni ei lähe.
Seminaris:
V1 Kui inimese käitumine puudutab vaid teda ennast, siis ühiskond ei tohiks sekkuda.
V2 Kui tegude tagajärjed kahjustavad teisi, siis tuleb seaduslikult sekkuda.
Põhilised argumendid väite kinnituseks:
Nii pea kui midagi inimese eluviisis kahjustab teiste huve, on ühiskonnal õigus kohut mõista ning asuda arutama küsimust kas üldine heaolu asjasse sekkumisest võidab või ei.
Inimesed on kohustatud üksteist abistama hea halvast eristamisel ning üksteist julgustama seal, kus tuleb valida üks ning hoiduda teisest.
Kuid ühelgi inimesel ega kuitahes suurel inimeste hulgal pole õigust keelata teisel täisealisel inimesel talitada omaenese hüvanguks nii, nagu ta ise tahab.
A1: Täisealisel täie mõistusega inimesel peab olema valikuvabadus.
Inimesele võib esitada või isegi peale suruda kaalutlusi, mis teda otsustamisel abistavad , manitseda teda tugevdama oma tahet; aga lõplikult otsustab tema ise.
Me võime teisi temale eelistada sõbralike teenete osutamisel, ehkki mitte sel juhul, kui need võivad teda muuta paremuse suunas.
Mill J-S Vabadusest #1 Mill J-S Vabadusest #2 Mill J-S Vabadusest #3
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-11-17 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 190 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Mihkel.rk Õppematerjali autor
Ühiskonna võimu piiridest. Seminaari teksti analüüs. Probleemi otsimine. Põhiväide. Toetavad väited. Vastu argumendid. Puudub autori tõestus.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
2
docx

Kokkuvõte - Vabadusest - John Stuart Mill

Vabadusest John Stuart Mill 1) Teksti teema ja autori uurimisprobleem UP: Milline osa elust kuulub üksikisikule ja millline ühiskonnale 2) Väited Põhiväide: niikaua kui inimese teod ei kahjusta teisi, ei tohi inimest seaduslikult karistada V2: Teiste suhtes kahjulikke tegusid tuleb seaduse jõul karistada Üksikisik võib oma tegudega teisi kahjustada või ebapiisavalt teiste heaoluga arvestada ka siis kui ta seadusega fikseeritud õiguste rikkumiseni ei lähe.

Filosoofia
thumbnail
2
doc

Vabadusest

vaadetega? Inimesed poleks suutelised omama sarnaseid kui mitte samasid põhimõtteid, et saaks toimima ühtne inimeste vabadus. Igaühele võib tunduda, et valikuid on piiramatult ning mõtlematult hakatakse kuritarvitama demokraatia mastaapseid võimalusi. Kuidas oleks võimalik arvestada kõikide huvisid nii et keegi ei satuks vähemuse hulka, kes teatud seadusi pole nõus täitma ega aktsepteerima? John Stuart Mill arvab, et üksikisikule tuleks jätta ulatuslikud vabadused, sest inimestel on vabadus jaguneda alati ühte või teise arvamusleeri, vastavalt oma meelsusele, veendumusele või huvidele. Huvide kokkupõrke võimalusel ja konfliktide loomulikul tekkimisel oli Mill arvamusel, et ühiskonnal on õigus sekkuda, hukka mõista ja õigusega piirata inimese toimimisvabadust juhul kui tema tegudel on teistele inimestele ja ühiskonnale kahju tekitav mõju ehk siis enesekaitseks kellegi teo eest.

Filosoofia
thumbnail
12
doc

Eetika

Kas iga inimene peaks oma moraalses käitumises lähtuma utitilitaristlikkust eesmärgist? Kuivõrd täidetav, vajalik see on? Nii jõuame arusaamale, et mida rohkem on praktiseeritud utitilitariste, seda väiksem on kasu suurele ühiskonnale. Tuleb austada teiste inimeste õigusi ja vabadusi selleks, et suurendada üldist heaolu. Võib piirata, kui see aitab ära hoida suuremat kahju teistele. Pragmatism ­ hea on see, mis on praktiliselt kasulik John Stuart Mill (18061873) ­ vormis tänapäevast utilitarismi. Leidis, et mõnutunne on ähmane asi. Kvantiteedi asemel peaks olema kvaliteet. Eelistades kõrgemaid naudinguid madalamatele (esteetilised naudingud kõrgemad kui füsioloogilised. Nt kaunis pilt parem kui täiskõhutunne). Jõuab lõpuks sinna, et nauding oleks kättesaadav võimalikult suurele hulgale. Utitilitarismis puudb õiglase jagamise printsiip. Ütleb,

Eetika
thumbnail
21
doc

Inimõiguste rahvusvaheline kaitse konspekt

Samal aastal võeti teine täiendus, mis puudutab seda, et igaühel on õigus kanda relva ja omada relva. See õigus on vajalik, et kaitsta ,,vaba riiki". · Need 2 dokumenti on väga selgelt mõjutanud inimõigusi. Kui võrrelda Prantsuse Inim- ja kodanikuõiguste deklaratsiooni ja ÜRO Inimõiguste deklaratsiooni, siis need on väga sarnased. · Kujuneb 2 lähenemist, lõpptulemus on sama, kuid lähenemised põhinevad erineval alusel: o Anglo-Ameerika räägib vabadusest - inimesel on teatud vabadused, kuhu riigil pole asja. o Kontinentaal-Euroopa aga õigustest - inimesel teatud õigused, mida riik peab tagama ja inimesel peab olema õigus nende õiguste kaitsele. · Milline on rahvusvahelise õiguse roll siinjuures. Algselt oli see äärmiselt minimaalne. Esimesed rahvusvahelised lepingud on pärit 19. saj teisest poolest, aga ka siis puudutavad spetsiifilisi küsimusi ja pole inimõigusalased lepingud kaasaja mõttes

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
36
doc

ÕIGUSE SOTSIOLOOGIA

07.02.2006 Eksmil 3 osa: · Referaat (10 %) ­ ruum 322 (kriminaalõiguse õppetool) teemad. Paksult ajakirja nimi, siis artikli autor ja pealkiri. Maht 10-15 lk. Esitamine ­ tuua ruumi 322 või meili teel [email protected]. Esitada hiljemalt 1. maiks; soovitavalt 1.aprilliks. · Seminarid (15 %) · Eksamitöö kirjalik (75 %) Eksamile pääsemiseks referaadi esitamine ja seminarides osalemine kohustuslik. Seminaride teemad õisis koos kirjanduse loeteluga. Allikad: · Eduard Raska ,,Õiguse apoloogia" 2004 · Kaugia ,,Sotsioloogia ja õiguse sotsioloogia teoreetilisi käsitlusi" · Raska ,,Kriminoloogia üldkursus II" (uurimismeetodid) 3 osa: · Õiguse sotsioloogia ajalugu · Õiguse sotsioloogia üldteoreetilised küsimused · Õiguse sotsioloogia metodoloogia ehk uurimismeetodid Eksamil kõigist kolmest küsimus. Seminarile kutsutute nimekiri õisis. Sotsioloogia on teadus, mis uurib ühiskonda ja inimese käitumist ühiskonnas

Õigus
thumbnail
81
docx

Sissejuhatus eetikasse

(võib-olla on selleks transtsendentne väärtus ­ hüve, mida me täielikult ei mõista, kuid mis on teiste väärtuste alus). · Pluralistid ­ usuvad, et nauding on üldiselt küll üks seesmisi väärtusi, kuid peale selle võib olla ka teisi, nt teadmine, sõprus, ilu, vabadus, moraalne headus jms. Kas pooldada hedonismi? Kas igasugused muud võimalikud väärtused, nt teadmine, oleksid ikka head, kui need ei tooks rahuldust? J. S. Mill: "Parem on olla rahulolematu inimene, kui rahulolev siga; parem on olla rahulolematu Sokrates kui rahulolev loll." Milli jaoks oli oluline ka naudingu kvaliteet. Hedonismi kriitika Ent kas me veedaksime elu n-ö "Naudingumasinas" lahutatuna reaalsetest olukordadest, inimestest, olemisest, tegemistest ­ lahus reaalsest elust? Kas Naudingumasin pole järjekordne uimasti? Samasugune eksistents nagu uimastatud prussakal... (N. Matrix)

Eetika
thumbnail
59
pdf

Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse

Vabakirikud, usuvabadus ja ühiskond: Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse * A. Kilp * KUS 2010 Sissejuhatus poliitilisse filosoofiasse Mõned mõisted Fileo sofia on ,,tarkusearmastus". Tarkus on teatud liiki teadmine. Kui antiikajal hakati mõtisklema maailma üle, siis nimetatigi seda teadmiste otsingut ,,filosoofiaks". Filosoofia abil püütakse niisiis saada teadmisi ehk tarkust maailma, inimese ja tema elu eesmärkide kohta. Filosoofia käsitlusobjektiks on seetõttu just igapäevaelu. Filosoofia tegeleb probleemidega, millele ei saa vastata traditsionaalsetel teaduslikel viisidel ­ vaatlemise, mõõtmise, arvutamise jms empiirilise tegevuse kaudu ­, seetõttu öeldakse, et filosoofilised teadmised ei ole teaduslikud, seetõttu ka mitte õiged või valed. Filosoofia tegeleb küsimustega, kuidas me seda maailma tunnetame ja mida me oleme suutelised sellest teadma ­ rõhuasetusega ,,kuidas me mõtleme", mitte aga ,,mida me teame". Osadele meie jaoks vägagi ,,elulistele" k?

Õiguse filosoofia
thumbnail
110
doc

Õigusfilosoofia ajalugu

Ettevalmistavad küsimused eksamiks: 1) Millisele neljale küsimusele peavad vastama kõik poliitfilosoofilised käsitlused. Tooge igast küsimuste valdkonnast ka näiteid. 2) Miks tekkis poliitiline filosoofia just antiik-Kreekas? 3) Millised olid antiik-Kreeka poliitilised ideaalid? 4) Milline on Platoni nägemus parimast võimalikust riigist teoses "Seadused"? · Poliitilise filosoofia alase teaduse tegemisest Kui soovite kirjutada bakalaureuse või magistritööd poliitfilosoofia alal, on soovitav, et teema kattuks vähem või rohkem võrdleva poliitika või rahvusvaheliste suhete temaatikaga. Nt rahvusvaheliste suhete teooriate vallast, kus Machiavelli, Hobbes, Kant ja paljud teised on olulised. o Kuna ei politoloogia ega avaliku halduse õppekavades pole poliitilise filosoofia õppekava, tuleb end nendes teemades täiendada iseseisvalt või õppekavade väliselt ning ikkagi sobituda olemasolevate õppekavade raamide

Õigus




Kommentaarid (1)

sooodla profiilipilt
sooodla: Sobib
00:28 29-11-2018



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun