1. Loeng (1 ptk) Strateegia on levinud teema, mis rõhutab strateegiliste otsuste valikuvõimalusi. Strateegia on valikuküsimus! Strateegiliste otsuste: Eesmärk on luua ettevõttele väärtust (võib realiseeruda või mitte) Tulemusel tehakse olulised ressursipaigutused, et teha muutuseid ettevõtte toodetes, turgudes ja oskuste profiilis Tagasipööramine on keeruline Tunnuseks on pikajaline seotus Strateegiline juhtimine on kontseptsioon, mis integreerib ettevõttevälise strateegilise
.........................................................................................4 Ettevõtte strateegiline orientatsioon.................................................................................................8 Strateegia väljatöötamine ja seda mõjutavad tegurid.......................................................................8 Eesmärkide püstitamine....................................................................................................................9 Strateegia väljatöötamise neli tasandit diversifitseeritud ettevõttes...........................................11 Ettevõtte üldstrateegia.....................................................................................................................11 Äriüksuse strateegia....................................................................................................................11 Funktsionaalsed strateegiad.........................................................................
Strateegia ja strateegiline analüüs Strateegia on tulevikus saavutada soovitavate üldiste eesmärkide saavutamise viis või taktika. Strateegia koostatakse reeglina visiooni elluviimiseks. Strateegia elluviimine käib tegevuskava alusel. Sõja kontekstis on strateegia sõja pidamise üldine kavandamine, mis hõlmab relvajõudude ettevalmistamist, operatsiooni juhtimist ja elluviimist. ( http://et.wikipedia.org/wiki/Strateegia) Strateegia mõte on saavutada otsustaval hetkel otsustavas lõigus otsustav ülekaal. Nagu näeme, on selles määratluses ühendatud 3 komponenti: eesmärk + ressurss + aeg. Kui neid kõiki arvestada, õnnestub seada oma tugevus vastase nõrkuse vastu.
gruppidele). Google, Facebook, YouTube. • Avatud innovatsiooni ärimudel – nt klientide kaasamine tootearendusse. • Võrkturundus (Multi-level marketing) – värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi, kes … „Vaese mehe frantsiis“. Nt Avon, Amway, Herbalife, Oriflame, Mary Kay. • Püramiidskeemi ärimudel – osalejad teenivad raha peamiselt uute liitujate arvelt (illegaalne). • Kululiidri ärimudel – odavlennukompaniid, säästupoed. • Traditsioonilise jaekaupluse ärimudel. • Oksjonimüük (traditsiooniline) või ka On-line oksjonid (eBay, Osta.ee). • Ettetellimistel baseeruvad ärimudelid – ajalehed/ajakirjad, mitmesugused täiendatavad kogumikud, raamatuklubid, kaabeltelevisioon, ka Netflix jms. • Mitmepoolsed platformid (Peer-to-Peer Business Model) – Uber, Airbnb. 6. Osterwalderi ärimudeli käsitlus. Osterwalderi ärimudeli 4 põhiosa
• Avatud innovatsiooni ärimudel – klientide kaasamine tootearendusse • Reklaamimüügi tuludel baseeruv ärimudel – tagatakse juurdepääs täpselt sihitud tarbijate gruppidele • Võrkturundus (multi-level marketing) – värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi • Püramiidskeemi ärimudel – osalejad teenivad raha peamiselt uute liitujate arvelt (illegaalne) • Kululiidri ärimudel – odavlennukompaniid, säästupoed • Traditsioonilise jaekaupluse ärimudel • Oksjonimüük (traditsiooniline) või ka online oksjonid • Ettetellimistel baseeruvad ärimudelid – ajalehed/ajakirjad, mitmesugused täiendatavad kogumikud, raamatuklubid, kaabeltelevisioon, Netflix jms. • Mitmepoolsed platformid (peer-to-peer business model) – Uber, Airbnb 14. Osterwalderi ärimudeli käsitlus Osterwalderi ärimudeli 4 põhiosa:
• Avatud innovatsiooni ärimudel – klientide kaasamine tootearendusse • Reklaamimüügi tuludel baseeruv ärimudel – tagatakse juurdepääs täpselt sihitud tarbijate gruppidele • Võrkturundus (multi-level marketing) – värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi • Püramiidskeemi ärimudel – osalejad teenivad raha peamiselt uute liitujate arvelt (illegaalne) • Kululiidri ärimudel – odavlennukompaniid, säästupoed • Traditsioonilise jaekaupluse ärimudel • Oksjonimüük (traditsiooniline) või ka online oksjonid • Ettetellimistel baseeruvad ärimudelid – ajalehed/ajakirjad, mitmesugused täiendatavad kogumikud, raamatuklubid, kaabeltelevisioon, Netflix jms. • Mitmepoolsed platformid (peer-to-peer business model) – Uber, Airbnb 14. Osterwalderi ärimudeli käsitlus Osterwalderi ärimudeli 4 põhiosa:
Konkreetse hankija poolt pakutavad kogused ja kvaliteet on ostjale väga tähtsad 8 Mida tugevamad on nimetatud konkurentsijõud, seda madalamad on ettevõtte kasumid. Ideaaljuhul peaks kõik konkurentsijõud olema nõrgad. Kui osa konkurentsijõude on tugevad, siis võib tegevusharu olla siiski atraktiivne ettevõtetele, kelle turupositsioon on tugev ja kelle strateegia pakub kaitset nende konkurentsijõudude surve vastu. JÕUD MUUTUVAD AJAS - Kaks täiendavat tegurit, mida peaks arvestama huvigruppide mõju ja täiendkaubad: Mitmesugused huvigrupid: valitsusorganid, omavalitsused, keskkonna- ja tarbijakaitse organisatsioonid, konkurentsiamet, ametiühingud jms. Täiendkaupade valmistajad: ettevõtted, kes valmistavad tooteid, mida tarbitakse koos haru ettevõtete toodetega (nende hangete piisavus ja hind).
Konkreetse hankija poolt pakutavad kogused ja kvaliteet on ostjale väga tähtsad 8 Mida tugevamad on nimetatud konkurentsijõud, seda madalamad on ettevõtte kasumid. Ideaaljuhul peaks kõik konkurentsijõud olema nõrgad. Kui osa konkurentsijõude on tugevad, siis võib tegevusharu olla siiski atraktiivne ettevõtetele, kelle turupositsioon on tugev ja kelle strateegia pakub kaitset nende konkurentsijõudude surve vastu. JÕUD MUUTUVAD AJAS - Kaks täiendavat tegurit, mida peaks arvestama huvigruppide mõju ja täiendkaubad: Mitmesugused huvigrupid: valitsusorganid, omavalitsused, keskkonna- ja tarbijakaitse organisatsioonid, konkurentsiamet, ametiühingud jms. Täiendkaupade valmistajad: ettevõtted, kes valmistavad tooteid, mida tarbitakse koos haru ettevõtete toodetega (nende hangete piisavus ja hind).
Kõik kommentaarid