Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

KESKAEG 5 - 16. sajand (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

KESKAEG
5 - 16. sajand
ISELOOMUSTUS
➳  Keskaeg on ajalooperiood vanaaja ja uusaja vahel. Tavaliselt paigutatakse 
keskaeg ajavahemikku 5. sajandist 15. sajandini ja see oleneb nii vaadeldavast 
piirkonnast kui  ka tõlgendajast
➳  Varakeskaeg (5.–11. sajand)
➳ Kõrgkeskaeg (11. sajand – 13. sajandi lõpp)
➳  Hiliskeskaeg (14. sajand – 16. sajandi algus)
ISELOOMUSTUS
➳ Varasel keskajal eristusid selgepiiriliselt kolm seisust
1. Vaimulikud
 
inimesed, kes palvetasid
2. Rüütlid
inimesed, kes sõdisid
3. Talupojad
inimesed, kes kündsid
➳ Ristisõdade käigus õpitakse tundma noorte islamiriikide kultuuri ja tuuakse 
Euroopasse araabia numbrid , nööbid ja teadmisi meditsiinist 

RIIETUS
➳ Keskajal olenes rõivastus kandja seisusest, elukutsest ja moest. Mood muutus väga 
aeglaselt
➳ Varasemale keskajale on omane pikk sirgelõikeline särk
➳ Keskaja rõivastus oli mitmekihiline
➳ Mida rikkam mees oli, seda rohkem pani ta riideid ülestikku selga . Pealmise rüü saba 
pisteti vöö vahele, et ka alumine riietus välja paistaks
➳ Ka naised kandsid mitmekihilst riietust . Katmata ihu näitamist peeti suureks eksimuseks
➳ Nöö pide asemel kinnitati rõivad pöörade, sidumispaelte või sõlgedega
➳ Väga oluline oli vöö
➳  Taskud ilmusid alles keskaja lõpul
➳ Hoopis vähem tä helepanu pöörati ihupesule, kui seda üldse kanti . Alussärk oli päevane 
riietusese. Oösel võeti särk seljast ja magati alasti. Alles 16. sajandil hakati kasutama öösärke

RIIETUS
➳ Kõrgemad seisused ja linlased armastasid kanda värvikirevaid rõivaid, eksponeerides nii ka 
oma rahalisi võimalusi. Värvivalikul arvestati sümboolikat: punane tähendas armurõõmu ja 
võitlusvalmidust, sinine truudust, kollane õnnelikku armastust, roheline iseseisvust, valge süütust, 
must kurbust ja vagadust
➳ Lihtrahvale jäi sajanditeks võimalus kanda vaid neutraalsetes toonides või maarohtudega 
värvitud kangastest rõivaid. Kirevamast kangast särgi kant märkis juba paremale järjele jõudmist
➳ Rõivaste valmistamise põhilisteks materjalideks olid linane ja villane . Kõrgemate seisuste  
rõivad valmistati kvaliteetsematest peenekoelisematest kangastest ja mida jämedakoelisemast 
kangast kasutati, seda madalamal sotsiaalsel positsioonil kandja oli. Siid - ja puuvillakangast 
kehakatteid said lubada väga jõukad linlased, nõela- ja niplispitsi tehnikas äärepitsi kasutati 
alussärkidel. Jõukama seisus kaunistas rõivaid soobli-, hermeliini- ja piibrinahkadega
➳ Rõivaste kinnitusvahendid (sõled, paelad , vööd, pandlad, pöörad, nööbid, kuljused) 
rõivaehetena peegeldasid samuti kandja sotsiaalset seisust
RIIETUS NAISED
➳ Tuunika lõigatakse külgedelt ja seljalt lahti ja nii saab naiste kleidi ülaosa väga tihkelt 
ümber keha tõmmata. Samuti saab kleiti laiendada taha õmmeldava kiilu e. slepi abil. Slepi 
saab teha väga pika. Ja et näha oleks, et seljas on  ikka kaks kleiti, on alumine  kehasse 
töödeldud ja pealmine ikka veel veidi kotti meenutav - selleks tõstetakse ülemist kleiti käies 
veidi rohkem kui alumist
 Ilusaks peeti kullaga tikitud punast kleiti, kuldkollase aluskleidi peal, karusnahaga 
vooderdatud sügavsinise paelmantli all. Paelmantel on kurgu alt paelaga ühendatud ja et pael 
pooma ei hakkaks hoiti seda elegantselt näpuga rinnal.
➳ Ühel momendil lõigatakse ülemise kleidi varrukad küljest ja käeaugu kaar jääb väga 
pikaks ja teravaks. Seda hakkavad kirikumehed kutsuma Kuradisilmaks
➳ Ehtena kasutatakse vööd, mis hoiab riideid, see on dekoratiivne ja näitab saledat pihta
➳ Trubaduuride ajastu naise tarkus ja ilu on üldtuntud. Daam pidi olema õrn ja habras , kui 
õievars, kõndima hõljudes maad peaaegu puudutamata, jalad pisikesed, sõrmed pikad ja 
peened . Kael nagu luigel, kuldkiharad puusadeni jne

JUUKSED
➳ Abielunaised pidid oma juukseid varjama
➳ Juukseid kandsid abielunaised kinnisesse soengusse panduna
Tihtipeale punutistena, lahtiste kiharatega käisid ainult noored 
meheleminekueas tüdrukud.Kuna kirik käskis aga naistel 
juuksed kinni katta kompenseeriti seda uhkete peakatetega

KOSMEETIKA
➳ Iluideaal oli heledate juuste ja nahaga naine
➳ Naha valgendamiseks kasutati jahu, lupja, kriiti ja isegi pliid. Samuti oli kindel veendumus, et 
valgendavalt mõjub valge liilia juuretinktuur. Heleda näonahaga taheti aga eelkõige teistele märku 
anda, et naine ei osale välitöödel.
➳ Huultel kasutati taruvaiku. Kui huultele taheti ka värvi anda, pigmenteeriti vaiku marjadega
➳ Kasutati ka õrnroosat põseruuži, milleks olid tõenäoliselt metsamarjad, kuid tihtipeale ka 
kinaver ehk peamine elavhõbedamaak. See andis oranžikas-punase tooni
➳ Kulmud värviti hästi heledaks või loobuti neist sootuks ja kitkuti nad välja
➳ Oluline oli näidata säravat, kõrget ja heledat laupa
➳ Põhiline, millega oma ilu eest hoolt kanti , olid pikad ja kuumad vannid . Keskaja naise ilu 
tähendas sedagi, et ta lõhnas hästi - põhilised lõhnataimed olid lavendel, kummel , roos, kannike
kaneel ja mitmesugused vürtsid. Näiteks võeti mandliõli ja hoiti seal sees kaneelikoort, siis 
Vasakule Paremale
KESKAEG 5 - 16-sajand #1 KESKAEG 5 - 16-sajand #2 KESKAEG 5 - 16-sajand #3 KESKAEG 5 - 16-sajand #4 KESKAEG 5 - 16-sajand #5 KESKAEG 5 - 16-sajand #6 KESKAEG 5 - 16-sajand #7 KESKAEG 5 - 16-sajand #8 KESKAEG 5 - 16-sajand #9 KESKAEG 5 - 16-sajand #10 KESKAEG 5 - 16-sajand #11 KESKAEG 5 - 16-sajand #12 KESKAEG 5 - 16-sajand #13 KESKAEG 5 - 16-sajand #14 KESKAEG 5 - 16-sajand #15 KESKAEG 5 - 16-sajand #16 KESKAEG 5 - 16-sajand #17 KESKAEG 5 - 16-sajand #18 KESKAEG 5 - 16-sajand #19 KESKAEG 5 - 16-sajand #20 KESKAEG 5 - 16-sajand #21 KESKAEG 5 - 16-sajand #22 KESKAEG 5 - 16-sajand #23 KESKAEG 5 - 16-sajand #24 KESKAEG 5 - 16-sajand #25 KESKAEG 5 - 16-sajand #26 KESKAEG 5 - 16-sajand #27 KESKAEG 5 - 16-sajand #28 KESKAEG 5 - 16-sajand #29 KESKAEG 5 - 16-sajand #30 KESKAEG 5 - 16-sajand #31 KESKAEG 5 - 16-sajand #32 KESKAEG 5 - 16-sajand #33 KESKAEG 5 - 16-sajand #34 KESKAEG 5 - 16-sajand #35
Punktid Tasuta Faili alla laadimine on tasuta
Leheküljed ~ 35 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2018-04-23 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 9 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor luuavarrevabrik Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
8
doc

Keskaegsed rõivad

Keskaegsed rõivad Referaat 2007 Rõivastus Keskaegne linnapilt oli ääretult kirju. Rõivad olenesid seisusest, elukutsest, traditsioonidest ja muidugi ka moest. Samas muutus mood väga aeglaselt, nii et tütrel sobis kanda ema rõivaid, ilma et peaks muretsema moest mahajäämise pärast. Feodaalidele tegi meelehärmi linnakodanike (eriti naiste) uhkeldav riietus, mis varjutas aadlimeeste ja nende naiste , tütarde riietust. Feodaalide nõudel anti mitmel pool linnades välja eeskirju, millega keelati kodanikel teatud riidesortide ja tegumoodide kasutamine ning mis määrasid kindlaks lubatud moed ja rõivaste hulga. Sageli oli eeskirjadega määratud, millised kangad ja tegumoed olid seisustele kohased ning üheks raskeimaks karistuseks süüteo korral peeti keeldu kanda oma seisusele vastavaid rõivaid. Eriti suureks eksimuseks peeti katmata ihu näitamist, kuna kirik oli kuulutanud inimkeha patuseks. Aadlikud ja linlased armastas

Ajalugu
thumbnail
7
docx

Keskaegne riietus.

Keskaja riietus Referaat 10.klass Juhendaja 20.03.2013 1. Mood. Keskaegne mood muutus väga aeglaselt. Riided olid hinnalised ja neid pärandati põlvest põlve. Tütar võis kanda ema riideid ilma, et teda vanamoodsaks oleks peetud. Moeajaloolaste arvates kujunes rahvuslik moestiil välja just keskajal, mil hakati oma maitse järgi suunama tähelepanu sellistele üksikasjadele nagu riiete värv, kangas ja aksessuaarid. Kuni 14. sajandini oli nii meeste kui naiste riietuses märgata silmnähtavaid sarnasusi. Eelmisele perioodile iseloomulik lendlev ja vaba joon asendus raskelt alla langevate voltidega. Voogavaid rüüsid kandvad inimesed eelistasid talviti mitmekihilist rõivastust. Ka isegi kuumal suvepäeval ei nähtud keskaegsel tänaval kedagi päikese eest hoolega varjul hoitavat piimvalget nahka eksponeerimas. Pealisriietuseks oli kõikidel pikk keep, Alusriietusena kandsid nii aadlikud, vaimulikud, talupojad kui käsit

Ajalugu
thumbnail
1
docx

Rõivad ja peakatted keskajal

13.sajandi alguses muutus rõiva mood. Kleidid olid läbilõigatava pihaga, mis rõhutasid piha joont. Meeste särgid olid lühemad ja varukad kitsamad. Jalad kaeti sääristega mis olid pikad ja puusadeni ulatuvad. Need õmmeldi kahest riidetükist kokku ja kinnitati vööle. 14. sajandil muutusid kleidid alt laiemaks ja meeste rõivad veelgi kitsamaks. Hakati kandama liibuvaid pükse ning lühikeste hõlmadega kuubesid. Sajandi lõpus muutus trendikaks kanda väga pikkade käistega rüüd. Meeste kuued muutusid veelgi lühemaks ning mehed hakkasid kandama sukkpükse. Väga tavaliseks muutus ka see, et jõukamad prouad kandsid korraga mitut kleiti. Alumised kleidid olid pikkade ja kitsaste varukatega ning pealmiseid kledid lühemate varrukatega või hoopis ilma varukateta. Neid kaunistati karusnahaga. Külmemal ajal oli pealisrõivaks keep. Need old kas üle pea aetavad või eest lahti käivad keebid. Keepe sai mitmet moodi kinnita

Ajalugu
thumbnail
50
pdf

GOOTIKA 12 - 16. sajand

GOOTIKA 12 - 16. sajand ISELOOMUSTUS Gooti stiil on teine keskaja Lääne-Euroopa kunstistiil. See oli valdav 12. sajandist kuni 16. sajandini. Gootikale eelneb romaani stiil ja järgneb renessanss. Stiil on saanud nime gootide hõimu järgi, kui 16. sajandi Itaalias hakati halvustavalt gootikaks nimetama renessansieelset kunsti, mida peeti metsikuks ja barbaarseks. Stiilinimetusena võeti gootika kasutusele 19. Sajandil. Levis Itaalias, Inglismaal, Prantsusmaal, Saksamaal ja esimese suurema stiilina ka Eestisse. Gooti stiili arengus eristatakse kolme etappi: varagootikat (u 1140­1200) kõrggootikat (u 1200­1350) hilisgootikat (u 1350­1525). RIIETUS Ilmuvad esimesed raudrüüd. Raudrüü on ka see, mille põhjal pärast arendatakse välja varuka lõige. Siiani on varukas endiselt neljakandiline tükk riiet 13 sajandi kleit ja vammus e. tuunika lõigatakse taljest läbi ja lõigatakse ka varukas otsast. Samas käeaugu ja õlakaare konstruktsioon tuleb hi

Ajalugu
thumbnail
53
doc

Uurimistöö: Ilu, rõivastus ja mood läbi aegade.

Kreekaski. Aastail 700575 eKr on Kreeka kitooni juurde kandsid naised sarlakpunast keepi. Üks hauakambrimaaling kujutab naist pikas õhukeses tuunikas, mille peal on teine, dekoratiivsete kantidega kaeluses, allääres ja küünarnukkideni ulatuvate varrukate suudes. Naised kandsid rätikuid ümber keha nagu mehed himatione või siis peas, nurgad üle õlgade heidetud. Meeste riietus: 7.sajandil eKr sai meete põhiriietuseks lühike seelik ja Tkujuline tuunika. Sajand hiljem oli selleks pahkluudeni ulatuv kreeka tüüpi tuunika, mida kaunistasid geomeetrilised kujundid. Mõlema soo poolt kantav lacerna oli lühike kitsas villane keep; mõnikord kandsid mehed selle asemel erksavärvilisi salle. Kõrgel ametikohal olevad mehed kandsid kandilist rätikut või lühikest ruudulist mantlit. 6.sajandi keskpaigas eKr andis keep teed lühikesele poolringikujulisele tebennale, mis mähiti parema kaenla alt läbi üle vasaku õla

Rõiva ajalugu
thumbnail
53
doc

Uurimustöö: ILU, RÕIVASTUS JA MOOD LÄBI AEGADE..

Kreekaski. Aastail 700575 eKr on Kreeka kitooni juurde kandsid naised sarlakpunast keepi. Üks hauakambrimaaling kujutab naist pikas õhukeses tuunikas, mille peal on teine, dekoratiivsete kantidega kaeluses, allääres ja küünarnukkideni ulatuvate varrukate suudes. Naised kandsid rätikuid ümber keha nagu mehed himatione või siis peas, nurgad üle õlgade heidetud. Meeste riietus: 7.sajandil eKr sai meete põhiriietuseks lühike seelik ja Tkujuline tuunika. Sajand hiljem oli selleks pahkluudeni ulatuv kreeka tüüpi tuunika, mida kaunistasid geomeetrilised kujundid. Mõlema soo poolt kantav lacerna oli lühike kitsas villane keep; mõnikord kandsid mehed selle asemel erksavärvilisi salle. Kõrgel ametikohal olevad mehed kandsid kandilist rätikut või lühikest ruudulist mantlit. 6.sajandi keskpaigas eKr andis keep teed lühikesele poolringikujulisele tebennale, mis mähiti parema kaenla alt läbi üle vasaku õla

Kirjandus
thumbnail
22
doc

19. saj naisterõivastus

Seelik puusadelt liibuv ja alt laienev, hiljem ka klosslõikeline. 90-ndatel astusid meedikud välja korseti kandmise vastu ja pakkusid välja uue, reformistliku rõivastuse stiili. See aga ei levinud, kuna ei olnud ilus. 16 Kokkuvõte Mida tulevikule lähemale rõivamoed hakkavad liikuma, tekib neis väga palju muutusi. Iga sajand saab tähtsamaks moeks jälle mingi erakordne stiil. 19. Sajand muutusid seelikud kitsamast laiemaks ja siis jälle kitsamaks. 19. Sajand on väga muutliku rõiva moega. 17 Kasutatud kirjand Mait Kõiv, Ain Mäesalu, Krista Piirimäe, Märt Tänava "Inimene, ühiskond, kultuur" Umbreto Eco " Ilu ajalugu" Giovanni Caselli "Elu läbi sajandite" Browyn Cosgrave "Rõivas & mood arengulugu" http://www.tdl.ee/~anu/kunstiajalugu/romantism.htm http://www.kirss.net/index

Ajalugu
thumbnail
14
doc

Barokiajastu

Barokkajastu Ajalooline ülevaade Barokk oli kunstistiil, mis valitses Euroopas umbes 1600-1750 a. Sõna "barocco" oli algselt juveliirikunsti termin, mis portugali keeles tähendab korrapäratut poolümmargust pärlit. Sõna "barokk" hakati kunstistiili üldnimetusena kasutama alates 19. saj. Barokkstiil tekkis ja arenes Itaalias, Hispaanias ja Flandrias, rõivamoe dikteerijaks sai Prantsusmaa. Barokile on iseloomulikud rahutus, tundepaisutus, teatraalne efektsus. Peamise kunstiliigina arenes arhitektuur, kujundati suurejoonelisi paleeansambleid: Versailles Prantsusmaal, Petrodvorets Venemaal, Belvedere Austrias. Eelistati tugevaid värvusi, värvilist kivi ja kullatud pronksi. Hooneid kaunistati rikkalikult ornamentide, reljeefide, kujude ja sageli väänlevate sammastega. Moodustusid eredad valguse ja varju kontrastid. Eesti barokkehitised on rangemas nn."põhjamaade barokkstiilis". Tuntuim barokkehitis Eestis on Kadrioru loss. Kujutavas kunstis o

Kultuur




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun