eurooplased selle 15. sajandil kaasa tõid. 17. sajandil leiti, et selle veniva materjaliga saab vooderdada vihmamantleid ning valmistada vettpidavaid jalanõusid. Kautsuki kasvatamine Kautsukipuude kasvatamine oli aga kulukas ning kautsuki kogumiseks kulus samuti palju aega. See tekitas vajaduse toota kautsukit ka sünteetiliselt. Kautsuki tootmine laboratooriumites sai alguse aga alles 1940. aastatel. Enne seda oli raskusi isegi autorehvide tootmisega. Leidumine Kagu-Aasias Lõuna-Ameerikas Isopreen on loodusliku kautsuki lahteaine. Saamine Igal hommikul tehakse kautsuki puude tüvedele 3 korda kolm sisselõiget. Siis kogutakse umbes 120g lateksit, milles on 35% isopreeni. Nii tehakse 25 aastat järjest Kasutamine Lõuna-Ameerika põliselanikud: määrisid paate immutasid jalanõusid
Hõõrdejõudu vähendavaks teguriks võib lugeda erineva viskoossusega vedelikke (õlikiht, veekiht, erinevad segud). 3) Miks on jäistel teedel ohtlik sõita? Autojuhtidele on ohtlikud teed, mida katab jää, sest jääl on madal sulamistemperatuur (0 kraadi juures vesi külmub ja samas sulab) ja seetõttu sulab jää kiiresti ning tekitab selle peale veekihi. Veekiht võib tekkida ka sadetega nagu näiteks vihm, lumi. Jää paneb sulama veel ka see, kui auto raskusjõud ja hõõrdejõud autorehvide ja jäise tee vahel tekitavad soojust. Selle tulemusena on lohukesed vett täis. Kui rehvi kiiresti vastu maad surutakse, põrkub see veega ja ei suuda lohukestesse tungida, nii muutub teepind suhteliselt siledaks, kaovad ka väljaulatuvad mügarikud, kuna vesi on nendega tasa. Õhukene jääkiht muudab jää pinna siledamaks ja seetõttu muutub tee libedaks ja autojuhil on kerge juhitavust kaotada. Vesi ei
%-list ammoniaagi vesilahust ka nuuskpiiritusena minestuse korral. . Soolad on nitraadid. K-, Na-, Ca- ja NH4 sooli nimetatakse ka salpeetriteks. Kasutatakse: väetisena, lõhkeainete koostisosas (püssirohi), liha ja kala konserveerimiseks. AgNO3 põletike ja soolatüügaste ravis. Lämmastikhape HNO3 - On väga oluline tooraine, temast lähtudes saab valmistada: väetisi, mitmesuguseid keemiatööstuse saadusi (ravimid,lõhn- ja lõhkeaineid, riidevärvid jt.) Huvitavad faktid: * Autorehvide eluiga saab pikendada, täites neid tavalise õhu asemel lämmastikuga. Uuringute põhjal võib lämmastikuga täidetud rehvide eluiga pikeneda kuni neljandiku võrra. Lisaks sellele on väiksem liiklusõnnetusse sattumise risk. * Kunagi kasutati ohtralt lämmastikhapet kuldmüntide eristamiseks valerahadest, sest kuld ei reageerinud lämmastikhappega, ülejäänud metallid seevastu aga küll. (Mündivõltsijaid
.............................................................................................................. 5 2. Rehvidest üldiselt.......................................................................................................... 7 2.1 Rehvi ehitus ja koostis.............................................................................................7 2.2 Rehvide mõju keskkonnale......................................................................................8 2.2.1 Autorehvide utiliseerimise riskid......................................................................8 2.2.2 Rehvide põlengud.............................................................................................8 3. Kasutatud rehvide kogumist ja käitlemist reguleeriv seadusandlik taust....................10 4. Kasutatud rehvide kogumissüsteem Euroopa Liidu liikmesriikides........................... 11 5. Kasutatud rehvide kogumissüsteem Eestis..............................................
html 8 Lisad Klassikaline 2-butüün valem. Lihtsustatud 1-butüün valem. Huvitavat: Looduses esineb mitmesugustes taimedes kuni 13 süsiniku aatomiga süsivesinikke, mis sisaldavad kuni 5 kolmiksidet (polüüünid). Alküünidest kõige tuntum on etüün. Seda kasutatakse kautsukide tootmiseks, mida kasutatakse omakorda autorehvide valmistamiseks. Etüünist ja butanoolist valmistatakse Sostakovski palsamit, mida kasutatakse haavandite ja põletuste raviks. 9
mürgiseid süsiniku-, väävli- ja lämmastikuühendeid, vingugaasi jm, mis põhjustavad inimestel sissehingamisel mürgitust, kopsukahjustusi, ülitundlikkust, vähktõbe jt haigusi. Prahi põletamisel ja lõkke tegemisel visatakse tihtipeale tulle kummist, plastist ja teistest tehismaterjalidest esemeid. Nii võivad tekkida väga mürgised ained. Kilekottide ja tehisnahast asjade põletamine on erakordselt ohtlik. Nendest eralduvaid gaase on kasutatud sõja ajal isegi mürkgaasina. Vanade autorehvide põletamisel tekib must tahmav suits, mis osutab ebatäielikule põlemisele. Koos tahmaga satuvad õhku vähktõbe põhjustavad ühendid. Kahjulike ainete tahked osakesed sadestuvad aeglaselt maapinnale, sealt vette ja taimedesse, näiteks teraviljadesse, aed-ja juurviljadesse. Nii joogivee kui ka taimsete ja loomsete toiduainetega (piim, juust, lihasaadused, kalatooted) jõuavad kahjulikud ained loomade ja inimeste organismi
Et kautsuki kummiks muuta töödeldakse teda väävliga, seda protsessi nimetatakse vulkaniseerimiseks. Kautsukipuude kasvatamine oli aga kulukas ning kautsuki kogumiseks kulus samuti palju aega. See tekitas vajaduse toota kautsukit ka sünteetiliselt. Esimeseks tööstuslikuks sünteetiliseks kautsukiks sai butadieenkautsuk ehk buna. Kautsuki tootmine laboratooriumites sai alguse aga alles 1940. aastatel. Enne seda oli raskusi isegi autorehvide tootmisega. Kautsukiistandused asuvad peamiselt Aafrikas, Lõuna-Ameerikas ja Edela- Aasias. Süsivesikud ehk sahhariidid jagunevad kolmeks: monosahhariidid(süsinike arv kolmest kuueni, viiesüsinikulistest on olulisemad riboos(C5H10O5) ja desoksüriboos(C5H10O4), kuuesüsinikulistest on suhkrutest tuntumad glükoos ja fruktoos(üldvalem mõlemil C6H12O6)Nii fruktoos kui glükoos on organismide peamised energiaallikad)., oligosahhariidid( tuntumad on sahharoos, maltoos ja laktoos),
sajandil kaasa tõid. Algul ei osatud seda piimjat puutüvest välja imbuvat materjali kuidagi kasutada. Alles 17. sajandil leiti, et selle veniva materjaliga saab vooderdada vihmamantleid ning valmistada vettpidavaid jalanõusid. Kautsukipuude kasvatamine oli aga kulukas ning kautsuki kogumiseks kulus samuti palju aega.) See tekitas vajaduse toota kautsukit ka sünteetiliselt. Kautsuki tootmine laboratooriumites sai alguse aga alles 1940. aastatel. Enne seda oli raskusi isegi autorehvide tootmisega. Ajalooline areng: * Goodyear Loodusliku kautsuki ristsildamine: 1)plastik (eboniit) 1851 2) kumm 1938 Täissünteetilise kautsuki saadakse metüülisopreeni sünteesimisest. Tehispolümeere saadakse monomeeridest kahesuguse keemilise reaktsiooni polümerisatsiooni või polükondensatsiooni tulemusena. Polümerisatsiooniks nimetatakse reaktsiooni, mille korral monomeeridest tekkinud polümeer on sama elementkoosseisuga kui lähteaine,
Sisukord Sissejuhatus.................................................................................................................................3 Süsinik.........................................................................................................................................4 Karbonaadid................................................................................................................................5 Karbonaadid looduses.................................................................................................................6 Kaltsiumkarbonaat......................................................................................................................7 Magneesiumkarbonaat................................................................................................................7 Potas...........................................
Laurent Louis Vuitton Chanel Dior Cartier Farmaatsiatööstus: Sanofi Synthélabo Biomérieux Pierre Fabre Autotööstus: Peugeot Citroen Materjalide ümbertöötamine teras alumiinium klaas plastmass toorkummi : Usinori Grupp terase käitlemine Péchiney alumiinium Saint Gobain suurim klaasi tootja ja suuruselt teine eksportija maailmas Plastic Omnium ja Sommier Allibert on kaks Prantsuse liidrit plastmassi ümbertöötamise vallas ja Michelin on maailma suurim autorehvide tootja. (3) RIIGI SUHTED TEISTE RIIKIDEGA Prantsusmaa on asutajaliige kuulub sse ja on alaline liige Lisaks veel: G8 WTO World Trade Organisation SPC Secretariat of the Pacific Community IOC Indian Ocean Commission IMF International Monetary Fund ACS Association of Carribean States CERN European Organization for Nuclear Research UNESCO United Nations Educational Scientific and Cultural liige Sonn 2008 Euroopa LiiduNATOÜRO Julgeolekunõukogu. (3)
vennalt, kaust dokumentidega, neiuks sirgumine, kiivalt varjamine. Määruse vormis täiendid on üldjuhul järeltäiendid, kuid see ei ole eesti keelele kuigi omane ja võib muuta lause kohmakaks. Kui määrustäiendil on samatähenduslik vaste omastavalise täiendi kujul, siis peaks kasutama viimast: nimekiri õpilastest - õpilaste nimekiri, jäätis rosinatega - rosinajäätis, sooduspakkumine autorehvidele - autorehvide sooduspakkumine. Täiendi ühildumine Omastavaline täiend oma põhjaga ei ühildu, vaid säilitab esialgse kuju: Mari nukule, luuletuse lugemisel, ema raamatust. Samamoodi käitub ka määruse vormis täiend. Omadussõnaline täiend ühildub enamasti oma põhjaga arvus ja käändes: suurele koerale, ilusa inimese, rumalatel poistel, vulisevas ojas. Sellel reeglil on
Polüamiid on väikese soojusjuhtivusega antifriktsioonne materjal. Teda saab liimida ja keevitada. Detaile valmistatakse survevalu teel. Polüamiidkiudainest valmistatakse rehvikoort, filtrimaterjali, tekstiile. Autotehnikas kasutatakse hammasrataste ja vedrude valmistamiseks. Kevlar on PA eriliik, mille tõmbetugevus on võrreldav terastraadiga ja teda kasutatakse kuulikindla vesti ning kiivrite valmistamiseks, samuti moodsate autorehvide valmistamiseks. [11] 3.6. ABS plastik ABS plastik on laialdaselt kasutatav termoplastik, millest valmistatakse kõiksugu kergeid ning vastupidavaid survevalutooteid. Näiteks elektroonikaseadmete korpuseid, kiivreid, golfi kepi päid, autode keredetaile, LEGO klotse. [13] 12 3.7. Plastid autoehituses Tabel 1. Plastid ja auto [13]
Enamik rataste ilukilpe on tänapäeval polüamiidist. Autotehnikas kasutatakse veel hammasrataste ja vedrude valmistamiseks. Polüamiidkiudainest valmistatakse rehvikoorti, filtrimaterjali, tekstiile.Toitesüsteemide pumpade-filtrite puhul kasutatakse uue põlvkonna polüamiide nagu POM ja PBT. Kevlar on PA eriliik, mille tõmbetugevus on võrreldav terastraadiga ja teda kasutatakse kuulikindla vesti ning kiivrite valmistamiseks, samuti moodsate autorehvide valmistamiseks. Polüamiidi iseloomulikuks omaduseks on õhuniiskusest vee sidumise võime. Kui polüamiidi pinna poorides on vett, halvendab see värvi nakkumist. · · Polüetüleentereftalaat (PET) on sünteetiline kiudaine, millel on suur temperatuurikindlus. Sellest valmistatakse riiet, mis kulumis- ja valguskindel. Tehnilise polüestri kiust valmistatakse nööri, veorihmu, konveierilinte, köisi, filtreid jne. Autotehnikas kasutatakse turvavööde valmistamiseks
võrkkärusid, samuti tuleb kanda kaitseprille. 5.9. Töötada tohib ainult korras käsitööriistade ja rakistega. Lukksepa käsitööriist peab olema puhas ja kuiv. 5.10. Kasutatud pühkematerjal tuleb kokku koguda selleks ettenähtud kastidesse, millel on kaaned. 5.11. Kui eririietus ja käed on bensiiniga koos, ei tohi minna lahtise tule juurde, suitsetada ega tikku süüdata. 5.12. Autorehvide pumpamiseks suruõhuga peab olema vastav piirestus ja seejuures tuleb veenduda, et lukustusrõngas on täielikult pöia ringsoones. Rehve ei tohi pumbata väljaspool piirestust. 5.13. Raskeid (üle 15 kg massiga) autoosi tuleb tõsta, maha võtta, paigaldada ja teisaldada töökorras tõstemasinatega, millel on korras lastihaardeseadised. 5.14. Ei tohi töötada või olla auto all, mis on riputatud tõstemehhanismi trossi otsa. 5.15
võrkkärusid, samuti tuleb kanda kaitseprille. 5.9. Töötada tohib ainult korras käsitööriistade ja rakistega. Käsitööriist peab olema puhas ja kuiv. 5.10. Kasutatud pühkematerjal tuleb kokku koguda selleks ettenähtud kastidesse, millel on kaaned. 5.11. Kui eririietus ja käed on bensiiniga koos, ei tohi minna lahtise tule juurde, suitsetada ega tikku süüdata. 5.12. Autorehvide pumpamiseks suruõhuga peab olema vastav piirestus ja seejuures tuleb veenduda, et lukustusrõngas on täielikult pöia ringsoones. Rehve ei tohi pumbata väljaspool piirestust. 5.13. Raskeid autoosi tuleb tõsta, maha võtta, paigaldada ja teisaldada töökorras tõstemasinatega, millel on korras lastihaardeseadised. 5.14. Ei tohi töötada või olla auto all, mis on riputatud tõstemehhanismi trossi otsa. 5.15
200 sigaretti või 10 karpi sigarette, 100 sigarillot, 50 sigarit, 250 g tubakat, 1 l kangeid alkohoolseid jooke või 2 l veini, vahuveini või likööri, 50 g parfüüme, 500 g kohvi, 100 g teed ja muid kaupu mitte üle 175 euro (lastel 90 euro) väärtuses. · Itaalia on maailma turismimaade seas neljandal kohal (USA, Prantsusmaa ja Hispaania järel) · Veel on Itaalia üks suurimaid autode, raadioelektroonika, tööstusseadmete, plasti, tehiskiu ja autorehvide eksportijaid maailmas. Maailma esiriikide seas on Itaalia ka külmkappide, pesumasinate, kirjutusmasinate ning jalanõude ja valmisriiete väljaveo poolest Veini ekspordi poolest on Itaalia maailma esimene riik. Eksporditakse veel makarone, juustu, oliiviõli, puuvilja- ja tomatikonserve. · Mõttetera ,,Ars longa, vita brevis" ('kunst on pikk, elu lühike') näitab ilmekalt, kuidas itaallased armastavad vaba aega.
Farmaatsiatööstus: Sanofi-Synthélabo, Biomérieux-Pierre Fabre. Autotööstus: Peugeot, Citroen. Materjalide ümbertöötamine (teras, alumiinium, klaas, plastmass, toorkummi): Usinori Grupp (terase käitlemine), Péchiney (alumiinium), Saint-Gobain, suurim klaasi tootja ja suuruselt teine eksportija maailmas. Plastic Omnium ja Sommier Allibert on kaks Prantsuse liidrit plastmassi ümbertöötamise vallas ja Michelin on maailma suurim autorehvide tootja. Lennundus- ja kosmosetööstus: Matra Aérospatiale (Euroopa kontserni Airbus Industrie liige), Dassault Aviation, Eurocopter France, Hispano-Suiza, Snecma. PÕLLUMAJANDUS Maa on suures osas põllumajanduslikult hõivatud. Ligi pool riigi pinnast on põldude all. Enamasti lamedad tasandikud või lauged künkad mis jooksevad põhja ja läände. Mitmest kohast ümbritsevad Prantsusmaad mäestikud, ka Lõuna-Prantsusmaa on mägine.
ÜLDANDMED Pindala: 547 030 km² Rahvaarv: 64 102 000 (2007) Pealinn: Pariis Pealinna elanike arv: 8 147 857 elanikku Keel: prantsuse keel Rahaühik: euro (enne 1999. aastat Prantsuse frank) (Prantsusmaa, 2009), (Sandall, Marlborough, 1999:243) GEOGRAAFILINE ASEND Prantsusmaa on oma pindalalt pärast Ukrainat ja Venemaad kolmas riik Euroopas. Riik piirneb Lamanche'i väinaga kirdes, Atlandi ookeaniga läänes, Hispaaniaga lõunas, Vahemerega kagus, põhjas sveitsi, Itaalia, Saksamaa, Luksemburgi ja Belgiaga. Prantsusmaa koosseisu kuuluvad ka 5 territooriumi teistel mandritel: Kariibi meres asuvad Guadelupe ja Martinique, Vaikses ookeanis asuvad Uus-Kaledoonia, Tahiiti ja Prantsuse Polüneesia saarestikud, Prantsuse Guiana Lõuna-Ameerikas, Reunion India ookeanis Madagaskarist idapool ning Saint Pierre ja Miquelon Atlandi ookeanis Newfoundlandist veidi lõunas. Prantsusmaal asub E...
1. Mis elementi saab toota uriinist? Kirjeldage eksperimendi. Uriinist saab toota fosforit. Seda tõestas oma katse tulemusena Brand. Destilleerides mõnda soola, aurustades uriini ning selle tulemusena tekkis valge materjal, mis helendas pimedas ja põles hästi. Katsetades tahtis saaada ta uriinist kulda või tarkade kivi,et seda saada lasi ta uriinil mõne päeva seista, kuni see hakkas halvasti lõhnama. Siis keetis ta uriini pastaks, kuumutas selle kõrgel temperatuuril ja juhtis auru läbi vee. Ta lootis, et aur kondenseerub kullaks, aga hoopis tekkis valge vahane aine, mis helendas pimedas. Nii avastas Brand fosfori – esimese elemendi, mis avastati pärast antiikaega. Kuigi kogused olid enam-vähem õiged (läks vaja 1,1 liitrit uriini, et toota 60 g fosforit), ei olnud vaja lasta uriinil roiskuma minna. 2. Kes ja kuidas avastas vesiniku. Kirjutage reaktsiooni võrrandit. Vesiniku avastas 1766 aastal füüsiku ja keemiku juuurtega inglane Henry C...
Milline on kõige ohtlikum konkurent? A B C D E Milline on kõige nõrgem konkurent? A B C D E Milline on kõige vähem eristuv (millegi poolest silmapaistev) konkurent? A B C D E Millist konkurenti on kõige raskem rünnata hea hinna-kvaliteedi suhtega? A B C D E 17 LAHENDAGE SITUATSIOONIÜLESANNE Toomas Karu oli autorehvide vahetuse ja remondi nelja linnaäärse töökoja omanik, millest igaüks asus linna eri otsas. Karu poeg Jaan, kes hiljuti lõpetas turunduskoolituse täiendkursused, leidis isa äritegevuses palju puudujääke. Kõige murettekitavamad olid järgmised asjaolud: - isa püüdis kõiki töökodasid juhtida ainuisikuliselt, kulutades sellel eesmärgil iga päev umbes 2,5 tundi sõitudeks. Ka puudus töökodade juhtimise pikemaajaline plaan ja eesmärk;
Milline on kõige ohtlikum konkurent? A B C D E Milline on kõige nõrgem konkurent? A B C D E Milline on kõige vähem eristuv (millegi poolest silmapaistev) konkurent? A B C D E Millist konkurenti on kõige raskem rünnata hea hinna-kvaliteedi suhtega? A B C D E 53 LAHENDAGE SITUATSIOONIÜLESANNE Toomas Karu oli autorehvide vahetuse ja remondi nelja linnaäärse töökoja omanik, millest igaüks asus linna eri otsas. Karu poeg Jaan, kes hiljuti lõpetas turunduskoolituse täiendkursused, leidis isa äritegevuses palju puudujääke. Kõige murettekitavamad olid järgmised asjaolud: - isa püüdis kõiki töökodasid juhtida ainuisikuliselt, kulutades sellel eesmärgil iga päev umbes 2,5 tundi sõitudeks. Ka puudus töökodade juhtimise pikemaajaline plaan ja eesmärk;
Kui selleks ei jätku piisavalt ruumi või valgust, tuleb kaup toimetada esmalt veoühikust välja ja koos- tada hoiuühikuid vastuvõtualal. Üldjuhul on töötamine sel viisil tootlik. Kui kaup saabub alustel, saab mahalaadimist ja vastuvõtukontrolli teha üksi. Mahukauba puhul ja hoiuühikute moodustamisel on seda hea teha mitmekesi. Nii on saanud tavapäraseks, et autorehvide, mööbli ja kodutehnika mahalaadimisel tehakse veoühikus tööd kahekesi. Küsimused 1. Miks on oluline täita põhivedude puhul kogu koormaruum kaubaga? 2. Kirjeldage hoiuühikute koostamise toimingut. 3. Kas peale kaubaaluste on võimalik kasutada ka muid hoiuühikuid? 266 11 Kauba käitlemine 11.10. Kauba vastuvõtukontroll Kui kogu veos on maha laaditud ja korrastatult paigutatud vastuvõtualale, tuleb see üle
mõõdetakse aga nende elektroonilisi parameetreid. Autode logistikas on tavapärane, et iga järgnev lüli tarneahelas kontrollib üle nii sõiduki komplektsuse kui ka vigastuste puudumise. Erikontrollimise kohta vormistatakse üldjuhul nõuetekohane akt või kantakse tulemused vastavasse päevikusse. Kui kaup saabub alustel, on mahalaadimine ja vastuvõtukontroll võimalik teostada üksi. Mahukauba puhul ja hoiuühikute moodustamisel on seda hea teha mitmekesi. Nii on saanud tavapäraseks, et autorehvide, mööbli ja kodutehnika mahalaadimisel tehakse veoühikus tööd kahekesi. Kaub vastuvõtmistoimingute käigus on hea teha ka teatud lisaväärtustoiminguid (VAS). Pakenditele lisatakse pakketaskus toodete kasutusjuhendid ja/või garantiitalongid või etiketid kasutusjuhistega. Kui seda tehakse kauba väljastamise käigus, on töö efektiivsus väike ja vigade tekkimise võimalus suur. Teatud juhtudel võib olla õigustatud kauba paigutamine hoiukohtadele ilma vahepealse paigutamiseta
nende elektroonilisi parameetreid. Autode logistikas on tavapärane, et iga järgnev lüli tarneahelas kontrollib üle nii sõiduki komplektsuse kui ka vigastuste puudumise. Erikontrollimise kohta vormistatakse üldjuhul nõuetekohane akt või kantakse tulemused vastavasse päevikusse. Kui kaup saabub alustel, on mahalaadimine ja vastuvõtukontroll võimalik teostada üksi. Mahukauba puhul ja hoiuühikute moodustamisel on seda hea teha mitmekesi. Nii on saanud tavapäraseks, et autorehvide, mööbli ja kodutehnika mahalaadimisel tehakse veoühikus tööd kahekesi. Kaub vastuvõtmistoimingute käigus on hea teha ka teatud lisaväärtustoiminguid (VAS). Pakenditele lisatakse pakketaskus toodete kasutusjuhendid ja/või garantiitalongid või etiketid kasutusjuhistega. Kui seda tehakse kauba väljastamise käigus, on töö efektiivsus väike ja vigade tekkimise võimalus suur. Teatud juhtudel võib olla õigustatud kauba paigutamine hoiukohtadele ilma vahepealse
tada hoiuühikuid vastuvõtualal. Üldjuhul on töötamine sel viisil tootlik. Kui kaup saabub alustel, saab mahalaadimist ja vastuvõtukontrolli teha üksi. Mahukauba puhul ja hoiuühikute moodustamisel on seda hea teha mitmekesi. Nii on saanud tavapäraseks, et autorehvide, mööbli ja kodutehnika mahalaadimisel tehakse veoühikus tööd kahekesi. Küsimused 1. Miks on oluline täita põhivedude puhul kogu koormaruum kaubaga? 2. Kirjeldage hoiuühikute koostamise toimingut. 3