Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Arvutivõrgud eksamimaterjalid (0)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas katkestustest ja vigadest häiretest üle saada?
  • Kuidas sorteeritakse kirju?
  • Mis siis teha kui ACK või NAK on vigased?
  • Mida teha siis kui paketid kaduma lähevad?
  • Kuidas TCP tagab pakettide kohalejõudmise?
  • Kes saadab kogu aeg küsimusi soovid saata?
  • Mida teha kui kanal on hõivatud?

Lõik failist


1. Üldine kommunikatsiooni mudel 
Üldises kommunikatsiooni mudelis on alati kaks poolt –  saatja  ja  vastuvõtja . Terves süsteemis on meil sisuliselt viis osa: 
1) allikas, mis genereerib andmeid 
2) saatja, mis teisendab andmed transportimiseks sobivale  kujule  
3) edastussüsteem, mis transpordib signaalid ühest kohast teise 
4) vastuvõtja, mis võtab signaali ja teisendab selle jälle adressaadi jaoks sobivale kujule 
5) adressaat, kellele need allika poolt  saadetud  andmed on mõeldud kasutamiseks 
Allikas – edastaja – edastuskeskkond – vastuvõttev keskkond – sihtkoht 
Source (see, kes  saadab ) > transmitter (saatev seade) >  transmissioon  system (ülekande sü steem ) > receiver (vastuvõ ttev  seade) > destination (see, kes vastu 
võtab). 
Nt: tööjaam, arvuti >  modem  > telefoni tavavõrk > modem > vastuvõtja,  server
 
2. Kommunikatsioonisüsteemi ülesanded 
1) Edastussüsteemi kasulikkus – seisneb selles, et teha transport saatja ja vastuvõtja vahel nii efektiivseks kui võimalik. Tuleb kasutada ressurssi mõistlikult!” 
2) Liidestamine - kommunikatsiooni tagamine saatja/vastuvõtja ja edastussüsteemi vahel läbi  liideste , ehk erinevate võrkudega on vaja liidestuda ( traadita  
võrk, satelliitsidevõrk jne, kõik peavad suutma suhelda omavahel). 
3) Signaali genereerimine – kommunikatsiooni tagamiseks peavad signaalide omadused  olema sellised, et neid oleks võimalik  edastada  ja, et need oleks 
vastuvõtjale arusaadavad. 
4)  Sünkroniseerimine  – saatja ja vastuvõtja ei saa näiteks samal ajal pakette saata, muidu tekib kokkupõrge ja andmevahetusest ei tule midagi välja. Saatja ja 
vastuvõtja peavad töötama samas taktis!  
5)  Andmevahetuse  juhtimine – mis seisneb põhimõtteliselt andmevahetuse reeglite paika panemises. Näiteks tuleb ära määrata, kuidas saatja ja vastuvõtja 
saadavad  andmeid korda mööda (vastuvõtja peab olema valmis pakette vastu võtma), millal on saatja andmed ära saatnud ja millal võib vastuvõtja hakata 
kinnituseks andmeid vastu  saatma  (peab olema kahepoolne suhtlus, et kas ikka jõudsid vajalikud bitid kohale). Peale selle on veel vaja määrata  pakettide  
vormingud ja suurused jms. 
6)  Vigade  avastamine ja parandamine – siin määratakse ära, mida teha vigadega ja siis kui nendega enam hakkama ei saada. Pidevalt kontrollitakse kas 
kohale jõudnud  paketid  on korras või mitte. Lihtsamal juhul arvutatakse kontrollsumma (paarsuskontroll). Kui  pakett  jõudis vigaselt kohale, öeldakse et 
„saada pakett uuesti“ 
7) Voo kontroll – seda on vaja selleks, et mitte ülekoormata vastuvõtjat saates andmeid kiiremini kui need ära töödeldakse. Näiteks inimkett, kui üks on 
aeglane, siis tema juurde tekib hunnik ja asi jääb toppama. 
Arvutid  suhtlevad pidevalt omavahel ja annavad teada ala „nüüd läks veits  kiireks “ jne. 
8) Adresseerimine ja marsruutimine – kui kommunikatsioonimudelis on saatjaid ja vastuvõtjaid rohkem kui üks, siis on vaja teada unikaalseid aadresse (IP-
aadress) ja leida parim tee (kus on kõige vähem tõkkeid) ühest arvutist teise.  
9) Andmete taastamine – andmeid on vaja taastada kui näiteks informatsioon pakettides muutub halbade signaalide tõttu valeks. Peame suhtlema teise 
osapoolega. (N: pangarakendus. Ülekande ajal arvuti  lülitab  end välja. Kas ülekanne õnnestus või mitte? Ehk süsteem peab olema võimeline aru saama kas 
ünnestus või mitte. Kas annuleerida terve ülekanne või mitte). 
10) Andmeformaadid – selleks, et arvutid saaksid üksteisest aru on vaja kokku leppida „keel“ ehk andmeformaadid et  andmetega  hakkama saada (et arvutid 
üksteisest aru saaks). 
11) Turvalisus – on muidugi väga vajalik, sest suure tõenäosusega soovib saatja, et tema andmed saaks kätte just see, kellele ta need saadab, mitte keegi 
teine. Teisendame andmed ühelt kujult teisele ( krüpteerimine ). 
12) Võrgu haldamine – on vajalik võrgusüsteemi administreerimiseks, sest ükski süsteem ei  jookse  iseenesest. Vajalik on süsteemi vaadelda ja reageerida 
ülekoormustele, tõrgetele jms. Kuidas katkestustest ja vigadest/häiretest üle saada? 
 
3. Mitmekihiline   arhitektuur  postisüsteemi näite baasil 
saadame  kaardi  sõbrale  on   analoogne   sellega  kuidas  on  üles  ehitatud  arvutivõrkude 
üldine  arhitektuur.  Kiri  ümbrikusse  –  kiri  vormistatakse  kindlal  moel,  aadressil  kindel 
formaat .  Kirja   panen    postkasti   –   liidese   punkt  mille  kaudu  pääsen  ligi  postisüsteemi 
teenusele  (arvutis  näiteks  SEND   vajutamine).  Teisel  pool  on  ka   postkast   –  postkastist 
leian oma nimega kirja. Postkastid on liidesepunktid. Aadressi kirjutamine korrektselt - 
KINDLAD REEGLID et liidesele ligi pääseda. Pean leidma keele, millest vastuvõtja ka aru 
saab. Korrektne keel kuidas kirjutada („jou“ „lugupeetud“ jne) ehk kahe vahel on kokku 
lepitud reeglistik, kuidas  kirjutatakse  ehk  PROTOKOLL  (käitumisreeglistik). Järgmine kiht 
mis on ülemisele  kihile  nähtamatu on postkontorite süsteem (liides) – et võta kiri ja järgi 
vaadata   millisele   aadressile  ta  läheb  (kõik  pärnu  kirjad  sorteerime  kokku  ja   paneme  
postikotti.  Postikotil  peab  olema  aadress  peal.  Kui  on  vahepostkontor  (näiteks 
peapostkontor  on  igas  linnas).  See  on  marsruutimine.  Kuidas  sorteeritakse  kirju?  Kas 
automaatne või mõni inimene, kirja kirjutaja jaoks on savi, ta nkn ei tea. Ehk ühte kihti ei huvita kuidas teine kiht toimib!! (postkontoreid ei huvita mis keeles 
ma oma kirja  kirjutasin ). Alumine kiht pakub teenust ülemisele kihile! Füüsiline  andmeedastus  – autod, lennukid, laevad jne.  

Postisüsteem on mitmekihiline arhitektuur. Ülevalt alla toimub füüsiline liikumine. Horisontaalselt on protokoll, ehk kuidas omavahel suheldakse.  
Mitmed võrgukommunikatsiooni põhimõtted  toimivad  täpselt samamoodi nagu meie igapäeva elu kommunikatsioonis. Kui me võtame näiteks postisüsteemi, siis täpselt nagu ühes 
võrgus on ka siin meil saatja ja vastuvõtja. Saatja kirjutab  kirja, paneb selle ümbrikusse ja siis ümbriku omakorda postkasti. Kiri viiakse postkastist postkontorisse ning postkontor 
transpordib selle kirja omakorda vastuvõtja postkasti. Vastuvõtja võtab kirja postkastist ja ümbriku seest välja ning loeb selle . Täpselt samamoodi nagu võrguski on vaja siin mitmed 
reeglid paika panna. Näiteks, millal on postkastide tühjendamine, mis keeles suhtlevad saaja ja vastuvõtja üksteise vahel jne. 

 
4. Kihid , teenused,  protokollid  ja andmete liikumine läbi kihtide 
Võrk koosneb väga paljudest erinevatest osadest. Selleks, et oleks vähegi kergem kogu seda süsteemi hallata, on võrgus olemas kihid. Kihid on kasulikud, sest: 
1) nad võimaldavad kokku siduda erinevad keerulised süsteemid 
2) nende üksikasjalik struktuur võimaldab hõlpsat identifitseerimist 
3) nende eraldamine mooduliteks võimaldab neid kergemalt hooldada ja  uuendada  

Kihid – TCP/IP ja OSI mudeli näitel 
Kihid ei pea teadma, kuidas teine kiht töötab. Alumine kiht lihtsalt pakub teenust ülemisele kihile ja kõige alumiseks kihiks on füüsiline kiht. Teenuseid osutatakse läbi liideste
Protokoll – reeglistik, mis määrab ära kommunikatsiooni süntaksi,  semantika , ajastuse ja muud sellised reeglid. Igal  kihil  on enda protokoll ja igal kihil on enda  riistvara  ja  tarkvara
mis implementeerib seda protokolli. 
Saatja ja vastuvõtja suhtlevad üksteisega tinglikult (kasutades alumise kihi teenuseid) ja eelnevalt kokkulepitud protokolliga. Iga kiht lisab andmete juurde päise ja edastab 
tulemuse madalamale kihile. Vastuvõtmisel eemaldab iga kiht temale mõeldud päise. 

Protokoll ehk reeglistik, mis määrab ära kuidas  andmevahetus  toimus, sisaldab endas kolme komponenti:  

süntaks (syntax) - kuidas andmeblokki moodustada, ehk kellele ja kes saadab jne.  

semantika (semantics) – tähenduslik info, ehk mida nende andmetega teha, mis järjekorras pakette  saadetakse , mida teha vigade korral, mis väli mida 
näitab (saatja, saaja jne).  
Vasakule Paremale
Arvutivõrgud eksamimaterjalid #1 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #2 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #3 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #4 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #5 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #6 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #7 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #8 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #9 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #10 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #11 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #12 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #13 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #14 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #15 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #16 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #17 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #18 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #19 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #20 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #21 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #22 Arvutivõrgud eksamimaterjalid #23
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 23 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-10-09 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 56 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor LiisDeppWatson Õppematerjali autor
TTÜ ARVUTIVÕRGUD

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
35
doc

Arvutivõrgud. Väga põhjalik eksamimaterjal

protokoll); Esimene e-maili programm; ARPAnetis on 15 võrgusõlme 1974 ­ Vint Cerf ja Robert E. Kahn töötavad välja arhitektuuri võrkude ühendamiseks (teisisõnu interneti arhitektuur) 1976 ­ Etherneti loomine Xerox PARCis (uurimis- ja arendusfirma IT valdkonnas) 70-ndate lõpp ­ luuakse arhitektuurid nagu DECnet, SNA, XNA 1979 ­ ARPAnetis on 200 võrgusõlme 1982 ­ SMTP 1983 ­ TCP/IP 1983 ­ DNS 1985 ­ FTP 1988 ­ Voo kontroll TCPs 1980-1990 ­ 100 000 hosti, luuakse võrgud nagu Csnet, BITnet, NSFnet, Minitel 90-ndate algus ­ HTML, HTTP, URL, brauseritest Mosaic ja Netscape. 90-ndate lõpp ­ P2P, uued ja võimsad rakendused internetimaailmas, interneti turvalisus seatakse esimeseks, 50 miljonit hosti 2007 ­ 500 miljonit hosti, videokõned jms, P2P rakendused: BitTorrent (File sharing), Skype (VoIP), rakendused nagu YouTube jms, traadita ühenduse kiire areng 12. Mida erinevad rakendused nõuavad võrkudelt Laias laastus nõuavad rakendused võrkudelt kolme:

Arvutivõrgud
thumbnail
41
pdf

Arvutivõrkude konspekt 2014 eksamiks

soklitesse. Pärast multipleksimist võtab võrgukiht segmendi vastu, teeb sellest datagrammi ja annab oma parima (best-effort), et toimetada see vastuvõtjale. See toob omakorda kaasa selle, et pakettid võivad minna kaduma või siis saabuvad vastuvõtjale vales järjekorras ning siin tulebki mängu vigade avastamine ja kontroll. Transpordi kiht paneb kaasa checksumi headerisse, et vigasid avastada, aga neid ei parandata. 26. Datagrammvõrgud ja virtuaalahelatega võrgud Arvutivõrgud, kus me näeme võrgukihi tasemel ühendusele oritenteeritud võrke (handshakinguga) nimetatakse virtuaalahelatega võrkudeks ja selliseid võrke, kus on võrgukihi tasemel ühenduseta võrgud (ilma handshaking'uta), nimetatakse datagrammvõrkudeks. Virtuaalahelatega võrgud ­ kasutavad virtuaalahelaid, et kaks otspunkti omavahel ühendada. Virtuaalahelad koosnevad: 1)teekonnast, mis on lihtsalt ühenduslülide ja ruuterite jada

Arvutivõrgud
thumbnail
6
doc

Kommunikatsiooni kokkuvõte

Selle kõrval postkontoriprotokoll – klient/server protokoll, kus elektronposti sihtpunkti aadresse suudavad vahesõlmed leida tee, et nad kasutatakse ka TDM’i ja FDM’i. sõnumeid võetakse vastu ja hoitakse ISP meiliserveris. MIME omavahel ühendada. Ülekandesüsteemi kasutamine. 10. Datagrammvõrgud, virtuaalahelatega võrgud. e universaalsed internetiposti laiendused – kasutatakse selliste Liidestamine. Signaali genereerimine. Andmevahetuse haldus. Datagrammvõrk e. Tavaline pakettvõrk. Sõnum (pakett) liigub sõnumite vormindamiseks, mis pole ASCII tekstis, nii et neid Taastumine. Sõnumi vormindamine. Turvalisus. Võrgustiku saatjast vastuvõtjani läbi erinevate võrgusõlmede „parimat oleks võimalik edastada üle Interneti. Suudab vastu võtta ka

Tehnoloogia
thumbnail
2
doc

Arvutivõrgud eksamiks

teisendab andmed transpordiks sobivale kujule; Edastajatranspordib signaali yhest kohast teise. Vastuvõtja- võtab signaali vastu ja objekti ja saadab vastuse TCP kanalisse>server sulgeb ühenduse>kasutaja saab vastuse>järgmise klikiga hakkab kõik otsast peale. 26. Datagrammvõrgud ja virtuaalahelatega võrgud teisendab arusaadavale kujule (analoog digital muundur). Adressaat - kasutab saadud andmeid. HTTP-l on kahte tüüpi sõnumeid: soov (request) ja vastus (response). Soov koosneb käsust (GET, POST, HEAD), HTTP 1.1 korral on Datagramm - võrkudes toimub marsruutimine sihtpunkti aadressi järgi. Iga paketi puhul otsustatakse eraldi, milline marsruut oleks kõige 4

Arvutivõrgud
thumbnail
52
docx

Kommunikatsiooni eksami küsimuste põhjalikud vastused

1. ÜLDINE KOMMUNIKATSIOONI MUDEL Kommunikatsioonisüsteemi eesmärgiks on infovahetus kahe olemi vahel. Allikas – saatja – edastaja – vastuvõtja – sihtpunkt. Allikaks on olema, mis genereerib info, et see kuskile edastada. Saatja on seade, mis kodeerib allika poolt genereeritud signaali. Edastaja on meedia, mis võimaldab signaali transporti ühest punktist teise. Vastuvõtja on seade, mis dekodeerib saadud signaali sihtpunkti jaoks arusaadavaks. Sihtpunkt on olem, mis lõplikult kasutab infot. /////////// EHK Source (see, kes saadab) > transmitter (saatev seade) > transmissioon system (ülekande süsteem) > receiver (vastuvõttev seade) > destination (see, kes vastu võtab). // Nt: tööjaam, arvuti > modem > telefoni tavavõrk > modem > vastuvõtja, server. 2. KOMMUNIKATSIOONISÜSTEEMI ÜLESANDED •• Ülekandesüsteemi mõistlik kasutamine/koormamine; •• liidestus (kokku ühendamine. Ntx: võrk+võrk, arvuti+võrk); •• Signaalide genereerimine(edastamine) (signa

Tehnoloogia
thumbnail
25
docx

Eksami küsimuste põhjalikud vastused

1. ÜLDINE KOMMUNIKATSIOONI MUDEL Kommunikatsioonisüsteemi eesmärgiks on infovahetus kahe olemi vahel. Allikas ­ saatja ­ edastaja ­ vastuvõtja ­ sihtpunkt. Allikaks on olema, mis genereerib info, et see kuskile edastada. Saatja on seade, mis kodeerib allika poolt genereeritud signaali. Edastaja on meedia, mis võimaldab signaali transporti ühest punktist teise. Vastuvõtja on seade, mis dekodeerib saadud signaali sihtpunkti jaoks arusaadavaks. Sihtpunkt on olem, mis lõplikult kasutab infot. /////////// EHK Source (see, kes saadab) > transmitter (saatev seade) > transmissioon system (ülekande süsteem) > receiver (vastuvõttev seade) > destination (see, kes vastu võtab). // Nt: tööjaam, arvuti > modem > telefoni tavavõrk > modem > vastuvõtja, server. 2. KOMMUNIKATSIOONISÜSTEEMI ÜLESANDED ·· Ülekandesüsteemi mõistlik kasutamine/koormamine; ·· liidestus (kokku ühendamine. Ntx: võrk+võrk, arvuti+võrk); ·· Signaalide genereerimine(edastamine) (signaalide ühe

Arvutivõrgud
thumbnail
28
docx

Arvutivõrgud eksamiks

järjekorras. Connectionless ­ ühendust ei looda. ,,Best effort" ­ püüab antud tingimustel anda oma parimat. UDP on lihtsaim ja kiireim. Lühem segmendi päis. (8-baidine) Võrgus ei toimu koormuse reguleerimist! Seega võib võrgu umbe ajada. Kasutatakse DNS-is ja SNMP-s. UDP tegeleb vigade avastamisega (UDP checksum), aga mitte vigade parandusega, seda peaks tegema rakenduskiht. UDP-d kasutatakse lühikeste andmete edastamiseks. 26. Datagrammvõrgud ja virtuaalahelatega võrgud Mõlemad on pakettkommutatsiooni alaliigid. VC puhul kasutatakse kanali identifikaatoreid. Datagrammvõrkudes peab iga pakett päises kandma sihtkoha- aadressi. 27. Marsuutimine + Optimaalse tee valimine. Peab olema korrektne, õiglane, lihtne, stabiilne (üritab jagada ressursse nii, et ei tekiks ummikuid), veakindel, optimaalne ja efektiivne. Jõudluse kriteeriumid: lõikude arv( mitu võrgusõlme on teekonnas, number of hops), hind(maksuvus), viide(ajalisedviited), läbilaskevõime.

Arvutivõrgud
thumbnail
46
doc

Tehnoloogia eksamivastused

1. Mitmekihiline arhitektuur 2. OSI mudel 3. TCP/IP mudel 4. Ahelkommutatsioon, pakettkommutatsioon, sõnumi kommutatsioon 5. Multipleksimine 6. Datagramm võrgud, virtuaalahelatega võrgud 7. Edastusmeedia 8. Ajalised viited võrkudes 9. Mida erinevad rakendused nõuavad võrkudelt 10. HTTP 11. FTP 12. Elektronpost, SMTP 13. DNS 14. Usaldatav andmeedastus 15. Go-back-n, selective-repeat 16. TCP 17. TCP voo juhtimine 18. TCP koormuse juhtimine 19. UDP 20. Marsuutimine 21. Hierarhiline marsruutimine 22. Marsruutimisalgoritmid 23. Marsruutimisprotokollid 24. Marsruuterid 25. Ipv4 ja Ipv6 26. Datagrammide edastus läbi võrkude 27. Vigade avastamine ja parandamine 28

Tehnoloogia




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun