Autondus Eestis
Kristjan Teearu
• Kui motoriseeritud jalgratast oli Eestis raha eest näidatud 1895 -1900,
siis arvatavasti 1901 tekkis Tallinna ka esimene 3-rattaline
mootorsõiduk ning aastal 1902 esimene neljarattaline mootortõld.
Algusaastakümnetel oli tavaline, et mootorsõidukil olid eraldi omanik
ja juht, sest omanik ise ei pruukinud oma soetatud sõiduki
valdamisega hakkama saada. Eesti esimeste mootorsõidukite
"testisõitjaks" sai Julius Johanson . Tema oli mees, kes baltisaksa
jalgrattaehitaja John Schümanni poolt Tallinna toodud mootor-
jalgratast taltsutas. Selle mootor oli ühesilindriline ja töötas lambiõli
ehk petrooleumiga. Masina näitamise eest õnnestus isegi piletiraha
küsida - tegu oli ju ilmaime/tsirkuse/meelelahutusega. Kolmerattalise
mootorsõiduki tõi Eestisse Eduard Johansoni paberivabriku meister
Uljajev. Esimese neljarattalise mootortõlla omanikuks Eestis sai tsaari
sõjaväe ohvitser Feodorov - see oli aastal 1902 või 1903 - ja juhiks sai
ajateenija Julius Johanson. 1904 läks Feodorov Vene-Jaapani sõtta ja
müüs auto maha, kuid uus omanik ei osanud seda kasutada ja müüs
1905. aastal edasi Johansonile.
• Eesti autonduse esimesed statistilised andmed pärinevad aastast
1922 ja ütlevad, et siis oli arvel 473 autot (sõidu- ja veoautod )
ning 172 mootorratast. Eesti autonduse arengu tegi jälgitavaks ja
selle eest kandis hoolt 1924. aastal loodud Eesti Autoklubi. Klubi
loomise käigus registreeritud 57 liiget nimetati kõiki
autosportlasteks, sest nii nimetati toona ka kõiki automatkajaid.
Klubi president oli Jaan Zimmerman, abiesimees Hans Vinnal,
spordikomisjoni esimees Julius Johanson. Esimene võistlus
(sprint) organiseeriti aastal 1925. 1926 korraldati võidusõit
Tallinna Hipodroomil ja 205 km pikkune võistlus Tallinna ja
Audi Koostaja: Erlyn Mugu LOK-13 · Audi Ag on asutatud 1910 aastal · Käive- 28,432 mlrd EUR(2005) · Puhaskasum- 1,409 mlrd EUR(2005) · Tütarfirmad- Lamborghini, SEAT · Audi on Saksamaa autotootja · Peakorter- Ingolstadtis Baieri liidumaa · Audi kuulub peaaegu täielikult (99,7%) Volkswagen AG-le · Firma on väljakasvanud Audi, Horchi, Wandereri ja DKW liitmisel tekkinud Auto Unionist · Audi logoks on neli üksteisega seotud rõngast, mis tähistavad autotootjaid, kes moodustasid Auto Unioni. Ajalugu · Firma asutajaks oli August Horch(1868-1951), insener Karl Benzi autotehases. 1899 lahkus ta sealt ning asutas Kölnis omanimelise autotehase August Horch & Cie. · Horchi tuttava Franz Fikentscheri noor poeg tuli mõttele nimetada uus firma Audiks, mis tähendab ladina kelles sama is Horch saksa keeles. · Audi esimeseks mudelik oli 2,6 liitrise neljasilindrilise mootoriga sõiduk · Audi mudeleid esinesid edukalt ka võidusõitu
sissepõlemismootori, kuigi see põhines diislil. Elektriauto aga põhineb ungarlase Anyos Jedlik'u elektrimootoril ja prantsuse füüsiku Gaston Planté leiutatud pliiakul. Seega võib varajase automobiili ajaloo jagada perioodideks valitsevate mootori jõuallikate järgi. Hilisemat ajalugu liigitatakse tavaliselt kujunduse stiili ja suuruse ning kasutuseelistuste järgi. Valisin teema auto ajaloo kohta, sest mind huvitab üldse autondus ja seega oleks tore teada, kuidas sai kõik see alguse. Varem ei ole ma leidnud erilist motivatsiooni, et omal käel uurida auto ajalugu, kuid nüüd on võimalus kombineerida huvitav teema koolitöödega. Samuti loodan, et autonduse ajaloo uurimine tuleb mulle tulevikus kasuks nii eraelus kui ka tööl. 1. Varajased autod 1.1. Aurumootoriga autod Arvatakse, et esimese töötava aurumootoriga auto leiutas jesuiidist misjonär Ferdinand Verbiest aastal 1672
GAZ ajalugu Khen King A2 Kuidas tekkis GAZ Avaliku aktsiaseltsi GAZ (endise Gorki Autotehase) ajalugu algab 1929. aastaga. 1929. aasta 4. märtsil võttis Nõukogude Liidu valitsus vastu otsuse ning allkirjastas autotehase ehitamise käsu. 1929. aasta 6- ndal aprillil kiitis valitsus heaks tulevase tehase ehituskoha Nini Novgorodi lähistel. Kuidas loodi tehas? 1929. aasta 31. mail allkirjastasid Nõukogude Liidu valitsus ja ameeriklaste Ford Motor Company tehnilise abi lepingu Ford-A tüüpi sõiduautode ja Ford-AA tüüpi veokite masstootmise käivitamisel ja vahendamisel. Projekteerimis- ja ehitusprojekti planeerimist viisid peamiselt läbi vene insenerid Ford Motor Company tiheda koostööna. Ehituslik- konstruktsioonilise projekit töötas välja Austin Co. Esimene nurgakivi tulevase autotehase loomisel Nini Novgorodi lähistele pandi paika 1930. aasta 2. mail. Tänu hästi ettevalmistat
Järva-Jaani Gümnaasium Auto areng Rasmus Roos 8.a klass Juhendaja Õp Marika Tamm 29.02.2012 Sisukord Sissejuhatus...........................................................2 Etümoloogia...........................................................3 Ajalugu................................................................3-6 Kokkuvõte..............................................................7 Kasutatud materjal................................................7 Lisa.........................................................................7 Sissejuhatus Selles uurmises üri
olemas korralikke teid. Kuni 1900 aastateni oli sisepõlemismootoriga auto tugevamaid konkurente auruauto, sest töökindel aurumasin tundus tolle aja inimestele võistlejast usaldusväärsemana. 1894.a. juulis jõuti nii kaugele, et korraldati esimene võidusõit Pariisist Roueni. Sellest 126 km pikkusest sõidust võttis osa 14 bensiinimootoriga ja 7 aurumasinaga autot. Tulemuseks oli bensiinimootoriga autode võit keskmise kiirusega 20,5km/h. Esimene Auto Eestis · Esimeseks autoks Eestis oli 1895. a. Paide keisriametnikule kuulunud auto (jõuvanker). Tallinna esimeseks autoomanikuks oli kapten Fjodorov, kes ostis 1902. aastal Peterburist Clement-Panhard marki auto. · Tallinnas oli 1908 aastal 6, 1913. aasta suvel 74 ja 1914. aasta juulis 162 autot. I maailmasõja algusega 1. augustil 1914 rekvireeriti neist 67. 1914. aastal oli näiteks Rakveres 20, Haapsalus 8, Tallinna maakonnas 7 ja Paides 4 autot. Diiselmootor
Volga või GAZ GAZ ehk (endise Gorki Autotehase) Esimesed GAZ-A ja GAZ-AA sõidukid toodeti Ford Motor Company poolt etteantud jooniste baasil. Kuid need autod erinesid pisut Ameerika prototüüpidest tänu tugevdatud sidurikorpusele ja roolimehanismile. GAZ-A kesk-klassi sõiduauto läks tootmisse 1932. aasta detsembris. Tehase 100000s auto, GAZA sõiduauto koostati 17. aprillil 1935. aastal ning see kuupäev kirjutati ilmselgelt ühe olulisimana GAZ tehase ajalukku. GAZ tehas oli riigi esimene tehas, mis juurutas sõidukite liinitootmise Ford Motor Company ameerika ekspertide abiga. Vastavalt Ford Motor Companyga s õlmitud lepingule pidid GAZ M1 auto sarnaselt GAZAle põhinema Fordi prototüübil. Kuid GAZi disainerite ja konstruktorite meeskond eesotsas andeka spetsialisti ja juhi, A. A. Lipgartiga, keeldus 1933. aastal kategooril
kiiresti ka transpordivahendeid. Autost sai vähehaaval tarbeese, autokaubandusest majandusharu ning tekkis uus amet - automüüja. 1934.a. riigipööre Konstantin Pätsi juhtimisel viis Eesti nö vaikivasse ajastusse, mis päädis vaikse ülevõtmisega idanaabri poolt aastal 1940. Erinevalt poliitilisest aspektist, oli riigipöördele järgnenud riigi arendamisel positiivne mõju riigi majandusele, sh ka autoturule, eriti jõudsalt algas kasv 1935. Enamus maailma autotootjaid avasid Eestis oma esinduse, väikeseeriates toimus siin ka tarbesõidukite ja sõiduautode montaaž. Populaarseimad olid Euroopa ja Ameerika autod, Ford ja Opel, Jaapani tootjate pakkumine puudus - Jaapani autotööstus maailma mastaabi jaoks puudus. 1940 oli Eestis 1000 elaniku kohta 3,4 sõiduautot, mis oli sel ajal Euroopas keskmine näitja. Sele 2 Vanaauto meile (Abc motors) 6
AUTOSPORT: VORMEL-1 Uurimistöö SISUKORD SISSEJUHATUS.......................................................................................................3 1. AUTOSPORDI AJALUGU.................................................................................4 1.1. Iseliikuva vankri sünd...................................................................................4 1.2. Autospordi algusaastad..................................................................................6 1.3. GP-võistluse eelkäijad (1900-1905)..............................................................7 1.3.1. International Cup: Pariis Lyon (1900)................................................7 2. VORMEL-1...........................................................................................................8 2.1. FIA vormel-1 maailmamestrivõistlused........................................................8 2.1.1. Edukaimaid rallisõitjad läbi a
Kõik kommentaarid