Tartu Karlova Gümnaasium Kevin Aas Timo Puistaja 12 R 1) Liikidel on suur viljakus 2) Populatsioonide arvukus suhteliselt stabiilne 3) Olelusvõitlus 4) Isendite suur varieeruvus sugulisel paljunemisel 5) Looduslik valik * Puuduvad lülid sugupuudes ning kivististe puudumine maapinnas. * Esimese elusraku teke ? * Lindude tiibade teke * Kromosoomide arv * Elu puudumine Marsil * Vaikus kosmoses http://www.scienceagainstevolution.org/v13i8f. htm http://et.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin http://www.postimees.ee/?id=81257 http://failblog.org/2008/06/23/darwin-fail/ http://www.darwinspredictions.com/ Suured tänud!
Lugupeetud õpetaja ning klassikaaslased! Nagu on öelnud Lennart Meri, et olukord on sitt, kuid see on meie tuleviku väetis. Inimesed alati virisevad, keegi ei ole millegagi rahul, aga mis meil praegusel hetkel nii sitt on? Mis on meie tuleviku väetis? Meil on MASU, seagripp levib, ... Eks MASU ole tingitud inimeste endi vigadest hakati elama üle oma võimaluste. See tähendab liialt laenama ja olukord muutus aina halvemaks, kui ei suudetud enam oma võlgu tasuda. Seda veel ülemaailmselt. Aga mina usun, et kui me sellest MASU-st, TÄPE-st, PUPU-st ja muust jamast ükskord tervelt välja tuleme, on see ainult meid endid tugevdav väetis ning kui läheb hästi, siis tulevikus väldime selliste vigade tegemist. Nagu öeldakse, inimene õpib vigadest heal juhul enda, halvemal juhul teiste omadest
Kodukirjand Vigadest õpitakse Tihtipeale olen kuulnud kuidas inimesed üksteisele ütlevad :"Ära korda oma viga, õpi teiste vigadest, siis on su elu palju kergem!", aga kas üks inimene on nii tugeva iseloomuga, et ta suudaks õppida teiste, mitte oma, vigadest? Kas inimene on üldse nii tark, et teiste vigadest õppida? Vastus sellele küsimusele on, et ei ole. Iga inimene peab kordki elus sama käigu läbi tegema, eksima ja siis proovima uuesti ja paremini, siis kui ta sellest juba õppind on. Mitte ükski inimene ei ole perfektne, kõik teevad vahel vigu. Eksimine on täielikult inimlik, selle järgi ei saa inimesi sildistada. Mitte kunagi ei tohi alla anda, tuleb järele mõelda, mida tegid valesti, õppida sellest ning teha seda sama asja uuesti, kuid seekord targemalt. Eksides saadaksegi kõige
Minu tüüpilised vead kirjandis ° Sõnakordusi esineb küllaltki palju. Peaksin rohkem kasutama sünoüüme. Mitmes kirjandis kordub mul sõna inimene, seda saaks asendada näiteks selliste sünonüümidega : hingeline, inimhing, inimlaps, jumalaloom, inimeseloom, inimloom, inimesepoeg, ligimene, lihtsurelik, lihtmees või argipäevainimene. Ja veel näiteks sõna raske, mille asemel võiks kasutada kontimurdev, üle jõu käiv, mittejõukohane, kurnav, väsitav või pingutav ° Suur viga on sõnade järjekord lauses. Minu moodustatud lause: ,,Nii tema ja Carmeni suhted algasidki.", õigem oleks siiski: ,,Nii algasidki Carmeni ja tema suhted." Või näiteks : ,,Ta kirjeldab väga täpselt kõike.", korrektne oleks: ,,Ta kirjeldab kõike väga täpselt." Tuleks lausestuse ja sõnade järjekorra üle rohkem mõelda.Kuid kahjuks, tunnen ma kirjandit kirjutades sageli, et ei suuda oma mõtteid lauset...
Kogemustest õpitakse Tihtipeale olen kuulnud inimesi mulle lausumas :"Ära korda mu vigu, õpi teiste vigadest, siis su elu on palju kergem!", aga kas üks inimene on nii tugeva iseloomuga, et ta õpiks teiste, mitte oma, vigadest? Kas inimene on üldse nii tark, et teiste vigadest õppida? Ei usu. Sekundid muutuvad minutiteks, minutit tundideks, tunnid päevadeks ja igal sellel hetkel me kogeme midagi. Ei saa välistada, et mõnikord võib kogemus halb olla, aga tuleb enda jaoks teha see kogemus võimalikult heaks. Me oleme kõigest nõrga loomuga inimesed, kes ei saa teistmoodi targemaks kui kogedes, alustades kogemuste nimekirja kukkumistest ja lõpetades armastusega. Olen kuulnud palju arvamusi inimestelt, kes proovivad oma elu ümber
II ms, eellugu Algusajad: * Aasia 1937/1931, kui Jaapan tungis Mandzuuriasse; * Aafrika 1935, kui Mussolini tungis Abessiiniasse; * Lä-Euroopa 1936, kui Franco sai tänu Sks-le ja Itaaliale võidu; * I-Euroopa 1939, kui Itaalia tungis Albaaniasse. Hitleri eesmärk: Saksa riigi laiendamine, selle käigus tuli hävitada oht juudid ja kommunism, mis Hitleri jaoks taandusid üheks ja samaks. Aladel, mida H ihaldas, elas palju sakslasi. Chamblerlaini vead välispoliitikas: 1) ei püüdnud takistada sudeedisakslaste ja nende maa minekut Sks võimu alla, vaid ainult vältida, et H ei teeks seda jõuga. 2) arvamus, et natsireziimis on oma ,,mõõdukad" elemendid, mida tuleb lepitamisega tugevdada. 3) arvamus, et Srb võidab, kui ootab ja laseb asjadel omasoodu arenenda (,,venitamispoliitika", mis andis H-le aega oma relvajõud üles ehitada) 4) arvamus, et head suhted Mussoliniga aitavad Hitlerit kontrollida....
Kui hävituslikud me võime olla ? Lugupeetud kaasõpilased ja õpetaja! Ma tahan teile rääkida ühest probleemist, minu arvates meie ühiskonna suurimast probleemist Maa ja kaasinimeste hävitamine. Film ,,Avatar" räägib inimestest, kes on läinud teisele planeedile Pandora. Nad tahavad võtta pärismaalastelt ära väga kallist varandust, Unobtaaniumit. Põhimõtteliselt räägib film siiski kui jubedad meie inimesed tegelikult oleme. Sellest, kui halvad me oleme, me lihtsalt võtame teistelt elu, sest neil on midagi paremat, mida me endale tahame. Afganistani ja Iraaki ründavad paljud rahvad, kuna neil on nafta. Ja nafta on raha! Algul inimesed üritavad teha kõike diplomaatiliselt, aga lõpuks pakuvad naftatahtjad neile seda kõike kamandades, et neid lihtsalt vihaseks ajada. Ründajad teadsid seda niigi, et nende riikide elanikud ei lahku oma kodukohast. Kui pärismaalased hakkasid neile vastu siis ,,Reeglite" järgi oleks neil õigus kõik, kogu riik ...
Kuidas hinnata isa Goirot'i isaarmastust? Isaarmastust saab avaldada mitmeti see võib välja tulla kasvatuses, rahalises kindlustatuses, emotsionaalses kontaktis lastega, hariduse tagamises ja kõiges muus. Isa-tütre roll, mida käsitletakse raamatus, on üks keerulisemaid perekonnas esinevaid suhteid. Noorte tüdrukute arengus mängib väga palju rolli isa käitumine varajases lapseeas kui palju annab ta tütardele tähelepanu, kuidas ta neisse suhtub. Paljud hilisemad iseloomukesksed probleemid, mis tüdrukutel varateismeliseeas esile tõusevad, on tingitud isa varasemast kohtlemisest. Isa Goriot töötas nuudlivabrikus, see viitab selgelt faktile, et kui tütred noored olid, keskendus ta pigem tööle kui perele. Tõenäoliselt ei arendanud ta suhteid oma lastega inimliku tasemeni, kus võiks tekkida teatud usaldus isa-tütre vahel, kus arenenud suhe püsiks rohkemal kui vanemlikul ülemvõimul laste üle. Palju töötades võis G...
Kogemustest õpitakse Tihtipeale olen kuulnud inimesi mulle lausumas :"Ära korda mu vigu, õpi teiste vigadest, siis su elu on palju kergem!", aga kas üks inimene on nii tugeva iseloomuga, et ta õpiks teiste, mitte oma, vigadest? Kas inimene on üldse nii tark, et teiste vigadest õppida? Ei usu. Sekundid muutuvad minutiteks, minutit tundideks, tunnid päevadeks ja igal sellel hetkel me kogeme midagi. Ei saa välistada, et mõnikord võib kogemus halb olla, aga tuleb enda jaoks teha see kogemus võimalikult heaks. Me oleme kõigest nõrga loomuga inimesed, kes ei saa teistmoodi targemaks kui kogedes, alustades kogemuste nimekirja kukkumistest ja lõpetades armastusega. Olen kuulnud palju arvamusi inimestelt, kes proovivad oma elu ümber
puruvaene ning ülepea võlgades, mida sa ei suuda ausalt tagasi maksta. Kuid hiljem kohtud inimestega, kes võivad aidata sul saada pururikkaks rikka inimese röövimisega. Seega tagajärjed võivad olla katastroofilised või hoopis võivad kaduda igasugused finants probleemid. Otsustada tuleb, kuid seda tuleb teha enda sisetunde järgi. Teised võivad öelda mistahes, kuid elu on lühike, et elada kellegi teise inimese meeltmööda. Siis elad ka oma elu ja õpid oma vigadest ise. Kui me vigu ei teeks, siis ei saakski ju areneda, sest poleks millestki õppida seega tagasilööke pole mõtet põdeda, sest sellest pole mingit kasu, ent mõistlik on neist õppida, see tuleb kasuks. Aga kui palju kuulavad lapsed oma vanemaid? Kui palju teie kuulate oma vanemaid? Mina alati ei kuula oma vanemaid, vaid osa tahan ikka ise järele proovida, mis ei tapa. Nagu ütles ka James Baldwin ,,Lapsed pole kunagi tahtnud vanemate sõna kuulata, see-eest
oli kontrollimatu võim inimeste saatuse üle. Muutus küll välisfassaad , kuid seespoolt jäi kõik endiseks. Tsaariaegne isevalitsuslikku juhtimistiil iseloomustab nii Stalini kui ka tänapäeval Putini juhtimisstiili Venemaal. Sõjad teiste maade vallutusete eesmärgil on läbiv ajaloo teema. Karl XII, Napoleon ja Hitler unistasid oma mõjuvõimu ulatusest üle Euroopa Venemaale. Neid tabas sama hävitav lõpp. Ei suutnud Napoleon ega Hitler õppida eelkäijate vigadest ning ikkagi on ego ja tahe on suurem kainest mõistusest. Seega sõltub ajalugu tihti riigijuhtide isiksulikest omadustest. Süües kasvab isu, ka võimuiha ja kaob inimlikkus. Hitler otsustas, kes inimkonda ei sobinud, olid koormaks teistele ning tuli hävitada, eeskätt vaimuhaiged, taunid ja juudid. Viimastel polnud küll ühtegi puuet, kuid Hitleri 1 meelest olid nad salakuulajad ja spioonid ja inimkonnale kahjulikud. Ideed tingisid vahendid. Rassiline puhtus vajas rahvaste hävitamist.
Kirjalik arutelu Millistest sündmustest ja hetkedest olen kõige enam õppinud. Vanasõna ütleb: ,,Tark õpib teiste vigadest loll omadest". Nii püüan tavaliselt minagi olla see tark ja õppida teiste vigadest, kuid pean tõdema, et mõnigi kord pean olema see "loll" kes oma vigadest õpib. Nii on, ma usun iga inimesega, kes on kõvasti kuskilt ise vastu päid ja jalgu saanud ning mõne targa mõttetera kõrva taha pannud. Enim olen õppinud ikka seda, mida olen ikka ise läbi kogenud, proovinud ja katsetanud. On ka selline vanarahva tarkusetera, et ühte ämbrisse ära kaks korda astu, kuid seda juhtub ikka ja jälle. Näiteks kui lähed talvel jää peale ja kukud läbi. Esimeseks reaksiooniks on välja saada ja siis natukene maad roomata ning siis
16.11.2011 Mis teeb inimese tugevaks? Maailmas on kahte eri liiki inimesi, ühed on tugevad, teised nõrgad. See jaguneb omakorda veel kaheks, füüsiliseks- ja vaimseks tugevuseks/nõrkuseks. Mis teeb siis ikkagi inimese tugevaks nii vaimselt kui füüsiliselt? Üks viis, kuidas saada tugevaks inimeseks, on oma vigadest õppimine. Paljud inimesed ei tunnista oma tehtud vigu, kui nad on millegi halvaga hakkama saanud. Nende arvates on nad tegutsenud õigesti ja nad ei kahetse tehtut. Nii läheb nende elu edasi mööda sama vana rada ja selliseid juhtumeid, kus nad on teiste arvates valesti käitudud, esineb arvatavasti veelgi. Ma olen kindel, et see saab neile kunagi saatuslikuks. Teised on sellised, kes saavad oma tehtud vigadest aru ja püüavad nendest õppida
toimub.Kas meie kogemused teevadki meid sellisteks nagu me oleme? Me sünnime siia ilma kõik ühesugusena, aga meist saavad ikkagi erinevad inimesed. Mõni meist õpib kiiremini, mõni aeglasemalt ja mõni ei õpi üldse. Esimesed elutarkused saadakse vanematelt. Samas soovime ise maailma avastada ning alguses võivad kogemused olla väga valusad. Need on negatiivsed kogemused, mis on eluks väga vajalikud. Vigadest õpitakse ja läbi nende saame palju targemaks. Me ei pruugi küll ainult enda vigadest õppida, vaid ka teiste omadest. Selleks peab teisi tähele panemda ja olema uudishimulik. Kõige tihemini saame me kogemusi ümbritsevast keskkonnast- kodust, koolist ja sõpradelt. Et aga veelgi avardada silmaringi, pöördume kirjanduse ja kunsti poole. Raamatutest saame palju teadmisi erinevatest inimestest ja sellistest kogemustest, mida igapäevaelus meil ette ei tule. Kunst ei pruugi olla vaid kogemuste omandamiseks, vaid ka tunnete ja kogemuste väljendamiseks.
Ilma andestamiseta ei saa. Kunagi ei tea, mis juhtuda võib. Iga inimene peab oskama andestada. See on vajalik. Alatihti on nii, et andestatakse, kuid ei unustata. Armastus ja andestamine on kaks head tunnet. Eriti mõnus on, kui ollakse just ära leppinud. Siis on kõige parem tuju ja olek. Kindlasti ollakse rõõmus ja ei norita üksteise kallal. Inimesed hoiavad hästi kokku ja on lähedased. Kui kellegile andestatakse, siis saab see inimene/olend/loom oma vigadest õppida. Kuid õpitakse oma vigadest, siis on see märk sellest, et inimesed arenevad, mis on muidugi kõige meeldivam.
inimene. Väike Prints arvas ,et roos tema planeedil on ainuke maailmas, kuid sai teada ,et Maal on neid palju rohkem ja kõik samasugused. Maal nägi ta esimest korda rebast ja madu, ta sai teada et madu võib ta ära tappa ,kuid oli temaga siiski viisakas ja sõbralik. Terve tema reis oli justkui suur tarkuse hunnik. Samuti on inimestega, kes käivad reisimas, näevad erinevaid traditsioone ,uske, rahvaid ja see kõik teeb neid targemaks. Tarkust saadakse oma vigadest õppides. See väide võibolla ei olegi nii tõsi, kui see ,et tarkust saadakse teiste vigadest õppides. Kipub ju nii olema ,et saad mingi rumalusega hakkama ja siis teed seda mingi aja pärast uuesti. Kuid ,kui keegi tuttavatest saab hakkama mingi rumalusega ja saab karistada ,siis ise sama asja ei tee. Sellest ka järeldus ,et ilma rumaluseta ei ole tarkust. Tarkus ja rumalus käivad käsikäes, kui tarkust õigesti kasutada, viib see lõpuks ka õnneni
''Kas olla või mitte olla?'' mõtles Shakespeari teoses Hamlet, kaheldes, kas tal on enam mõttet elada. Noore printsi Hamleti viis hukule lähedaste inimeste reetlikus. Hamlet pidi pettuma oma emas Gertrudis ja ka oma armsaimas Ophelias. Ka minul on olnud elus momente, mil olen silmitsi seisnud sellesama küsimuse ees. Sel hetkel olen elus teinud valed valikud, näiteks olen väiksena pidanud valima ema ja isa vahel ning hiljem seda otsust väga kahetsenud. Oma vigadest õpitakse ja seda olen teinud ka mina. Alati ei pea tegema elus ainult õigeid valikuid, et elus hästi läbi lüüa. Koolis käies tekib tohutult valikuid, neid on isegi ehk rohkem kui terves eelnevas elus. Eriti oluline on valik õppimise ja mitteõppimise vahel. Kui juba väiksena hoolega õppimisele keskenduda ning häid tulemusi saavutada, muutub see harjumuseks ja loob alla tugeva põhja, millele hiljem veelgi rohkem tarkust koguda. Kui aga noorena tehakse
tkesk=(16,05+16,97+16,12+16,05+16,10+16,06)/6=16,22 s T=1,622/10=1,622 s T2= (42 * 0,66)/ 9,81=26,029344/9,81=2,65 s2 gl=42l/2,65= 26,029344/2,65= 9,82 m/ s2 g- gl=9,81* (-2*0,25/ 16,22)2+(0,002/0,66)2=0,304 m/ s2 7. Järeldus. Hinnang töö tulemusele. 3 Tegelik Maa raskuskiirendus on 9,81 m/s2, minu katse tulemuseks on aga 9,82 m/s2 See erinevus võib olla tingitud nii süsteemsetest vigadest, juhuslikest vigadest kui ka mõõtmiste kvaliteedist. 4
tundma. Avastame iseendas omadusi, mida pole ennist kunagi märganud. Me võime olla üllatavalt hulljulged, samaaegselt tagasihoidlik olles. Võime avastada, et me polegi see, kes me arvasime end olevat, vaid meis on midagi hoopis enamat, kui vaid füüsiline isik. Kogu see eneseavastus teeb nooruse kindlasti meile väga tähtsaks ajaks. Teiseks, noorus on uute elamuste aeg. Periood, mil me saame kordumatuid kogemusi, mille tagasivaatamisel nende üle naerame. Me eksime ja püüame oma vigadest õppida. Me püüame mõista elu põhitõdesid. Nõrk on see, kes ei mõista oma viga ega oska järgmine kord õigesti teha. Tõde on aga see, et vigadest on väga raske õppida. Kuid seda me siiski püüme. Noorusest teebki just nooruse see, et me õppime tunnistama oma vigu ja neist üle olema. Uusi kogemusi tuleb nooruses kuhjaga. Meie esimene tõde ja tegu, esimene lonks siidrit, esimene pits viina ja esimene purjus olemine, meie esimene suudlus ja meie
Samas on siin äärmiselt oluline leida internetis laiali olevast infotulvast üles usaldusväärsed allikad ning tunda ka tausta – mida varem on tehtud, mis toimib ja mis mitte ning milliseid elus, äris, turunduses ja kommunikatsioonis kehtivaid universaalseid põhimõtteid tuleks e-turundust tehes meeles pidada. Muidugi võib pea ees vette hüpata ning katse ja eksituse meetodil tegutsema hakata, aga kõike ei pea enda nahal järele proovima – tark õpib ka teiste vigadest. Vajadust e-turunduse õppematerjali järele näitab seegi, et mitmest Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudis valminud bakalaureusetööst on selgunud, et paljud Eesti ettevõtted tegutsevad internetis turundades üsna huupi (Kirst 2007, Visnapuu 2008, Tammeoks 2010). Mõtlema paneb ka rohkem kui 80 riigis internetiturundusega tegeleva WSI esindaja väide Kommunikatsiooni Aastakonverentsil, et Eesti on Ameerika Ühendriikidest ja
Vangla roll ühiskonna turvalisemaks muutmisel Ühiskonna infrastruktuuri lahutamatu osa on kindlasti vangla. Koht, kus kurjategijad peavad n-ö ümber kasvama, oma vigadest õppima ja saama tulevikus paremateks inimesteks. Seda ainult teoreetiliselt, sest reaalsus ühiskonnas näitab vastupidist. Paljud kinnipeetavad leiavad pärast vabanemist tee uuesti kriminaalmaailma, mis viib nad üsna pea trellide taha tagasi. Miks see on nii, et endised kurjategijad sageli ei soovi või taha oma vigadest järeldusi teha ning õppida elama normaalset elu ühiskonnas? Arvan, et põhjus seisneb eelkõige ühiskonna taunivas suhtumises kriminaalkorras karistatud inimeste vastu. See komplitseerib vabanenud vangide eluga toimetulemist ja tema uueks sooviks on tagasi saada omasuguste sekka, kohta, kuhu ta sobib ja kus koheldakse teda võrdväärselt. Selleks tuleb aga toime panna uus kuritegu. Vangla funktsioneerib hästi ainult siis, kui karistusseadus on piisavalt karm ja suudab tõesti
vanuri eale. Paljud võivad arvata et mul pole piisavalt kogemusi ja mälestusi ,mida mäletada. Nad eksivad sest, vahel, kui ma olen üksi ,siis ma sulen silmad ja mõtlen et, elus on hetki, mida me sooviksime mäletada pensionipõlves isegi, siis kui aastaid mul vaid kaheksateistkümmend. Kõige rohkem soovin ma mäletada positiivesid asju, aga peab meeles pidada ka oma vigu, mida ma olen teinud oma praeguse elujooksul. Õeldakse küll Loll õpib ainult oma vigadest, tark seevastu ka teiste omadest. Kuid ma usun et, oma vigadest õppimine on kõige tõhusam ja sellepärast soovin mällu talletada oma vead, et ma enam nende otsa ei koperdaks seitsmekümme aasta pärast. Minu meelest on vahva meenutada rumalaid tegusid ja läbi kukkumisi ,kui oled palju vanem ja targem. Siis tunduvad need totrad ja naljakad ja ma kindlasti naeran nende üle , mis praegu tunduvad piinlikud. Kõige tähtam mälestus on see et olin ise kunagi noor, kes tegi vigu
mõnekümne meetri kaugusel. Hetkel pole teada, miks poiss teed just sealt ületas, kuid igaljuhul oli see väga vale otsus, sest nüüd lebab ta selle tõttu raskete vigastustega haiglas. Ilmselt ei osanud see poiss ette aimatagi, et midagi sellist võib juhtuda, kuid kahjuks on see tavaline, et valedest otsustest saadakse aru alles siis, kui õnnetus on juhtunud. Loodetavasti see poiss paraneb ning õpib oma vigadest. Õnnetused võivad juhtuda iga hetk, ka siis, kui neid kõige vähem oodata osatakse. Inimesed peaksid olema rohkem ettevaatlikud ning oma otsuseid rohkem kaaluma. See hoiaks ära nii mõnedki õnnetused. Oma lähedasi tuleks hoida ja neid armastada ning õppida ka teiste vigadest. Tihti hakkavad inimesed väärtustama midagi ja saavad oma valedest otsustest aru liiga hilja.
1. Üle kriisi läheb sild Kriisiolukorda tuleb õigel ajal ära tunda. Elus vahelduvad headus ja kurjus, rõõm ja kurbus ning edu ja läbikukkumine. Kõige raskemast olukorrast võib välja viia kiireim tee edasi. Vigadest tuleb õppida ning tulevikus tuleb proovida neid vältida. Heata ei oleks kurja ning kurjata poleks head - just nagu "Kurjuse laul" Oskar Lutsu jutustuses "Nukitsamees". Kui elaksime elu, kus poleks kas head või halba, ei suudaks me eristada, kumb see nüüd oleks. Inimene peab läbi elama nii kurjust kui headust, et ta suudaks neid hinnata ja ka eristada. Kui keegi on harjunud sünnist saati headusega, elab ilma teise pooleta, siis ei oska ta seda
kooliprobleemidest ning inimeste tunnetest. Tüdrukule meeldisid ka venelased ja arvas, et ta ise on venelane ning ta arvas, et ta ise tihti on venelane seetõttu. Raamatus tuli väga selgelt välja pedofiilia ja kuuluvuse probleemid (Berg, 1994). 4 4. KASUTATUD KIRJANDUS 2018. Maimu Berg. URL=https://et.wikipedia.org/wiki/Maimu_Berg. 18. november 2018. Kivi, A. 2017. Maimu Berg: "Tuleb loota, et inimkond on vigadest õppinud." URL=http://eestinaine.delfi.ee/elud/maimu-berg-tuleb-loota-et-inimkond-on-vigadest-oppinud?i d=82325552. 18. november 2018. Berg, M. 1994. Ma armastasin venelast. Tallinn: TEA Kirjastus. 5
et nad maksid Viertola härrale tapetud härgade eest, õppisid läbi raskuste korralikult lugema ja olid küllalt visad, et kuivatada terve soo, selle nimel, et saak ei ikalduks. Nad on mehistunud, muutunud otsusekindlamaks ja õppinud tegutsema sihipäraselt. Juokolasse tagasi kolides lepivad nad ära oma nooruse rumaluses soetatud vaenlastega ja hakkavad elama nii nagu tublid ja töökad inimesed kunagi kõik see annab tunnistust nende meelemuutusest ja oskusest oma vigadest õppida. Seega võibki väita, et vaatamata pikkade katsumustele, õnnetustele ja hädadele suutsid vennad mõista oma inimeseks, st. ühiskonna liikmeks olemise rasket kohustust ja seda ka täita. Kuigi vennad olid loomult metsikud ja mitte kõige teravama taibuga, olid nad siiski küllalt visad ja töökad, et saavutada oma koht ühiskonnas, teenida ära teiste austus ja üleüldse olla ühiskonna täisväärtuslikud liikmed. See võttis neil küll
a-masskeskme kaugus pöörlemisteljest m-pendli mass Katseandmed. Nr l,m n t,s T,s T2 ,s2 g, m/s2 g-gi m/s 1 0,53 20 29,34 1,47 2,15 9,73 0,02 T2=2(l/g)=>g=4 2l/T2 Hinnang saadud tulemuste kvaliteedile: Tegelik Maa raskuskiirendus on 9,81m/ s2, meie saime aga katse tulemusel 9.718m/ s2 See erinevus on tingitud: 1. Juhuslikest vigadest 2. Süsteemsetest vigadest,mida võib näha ka jooniselt, et viga on suur. g 9,65 9,71 9,77 9,81 3. Mõõtmiste kvaliteedist, mis antud juhul oli hea, s.t. et juhuslikud vead olid väiksed. =/g*100% =0,6% 0,6%<1%
sarnased nende nooruse elud tegelikult olid. Mulle meeldis ka see, kuidas Anni ema suhtus Anni kodust ärajooksmisesse. Ta ei tulnud Annile paanikaliselt suvilasse järgi ja ei vedanud teda koju, vaid saatis oma sõbra Villemi Anni järele valvama, et ta päris üle piiri ei läheks. Ma arvan, et paljud emad ei suudaks teha niimoodi, nagu tegi seda Anni ema. Ta tahtis, et Ann selle kõik läbi elaks ja õpiks iseenda vigadest, sest kelle muu vigadest kui ainult iseenda me õpime. Mulle meeldis selle teose juures veel ka see, et seal juhtus küll palju mitteõnneliku lõpuga sündmusi, kuid lõpp oli siiski õnnelik. Mulle meeldis see raamat väga, sest see oli ladusalt kirjutatud, see oli täiesti pööraste keerdkäikudega ja nii kaasakiskuvate sündmustega. Ma ei suutnud seda raamatut hetkeksgi nurka visata, sest tahe teada, mis saab edasi oli tugevam. Ma arvan, et sellest raamatust on
täpselt lausub, nagu ka vanasõna: „Enne mõtle – siis ütle“. Ka tänapäeval võib seda mõtet kasutada, pole vaja, et räägitakse arutut juttu ja kõike mida suust välja tuleb, tuleb teada, kus, mida ja kellele öelda. Mõte: „Tunnistage üksteisele isekeskis oma eksimised“ - lehekülg 18, teosest „Kohtlane“ Autori seletus: Kui keegi usaldab sulle oma saladused, mõeldes nende all oma vigu, on viisakas seda austada ja ka oma vigadest teada anda. Kuidas mina sellest aru saan: Nii sõpruses kui ka suhtes on oluline usaldus ja vastastikkune arusaam. Kui oled kellegiga kahekesi, keda saad usaldada, siis on oluline, et sa saaksid oma vigadest rääkida, need ei tohiks ainult sinu enda südant piinata, kuna jagatud mure on pool muret. Tänapäeval tahetakse oma mured enda teada jätta, neid pole vaja kõigil teada, lihtsalt ei taheta teisi oma asjadega tüüdata. Ma ise arvan, et siiski tuleks oma muredest rääkida, nii
Majanduslanguse õppetunnid On ütlus, et rumal õpib enda vigadest, tark õpib teiste vigadest. Siiski see ütlus ei pruugi alati paika pidada. Vahel kaasa minnes tõusulainega lihtsalt ununeb, et peale tõusu tuleb mõõn. Paljud elu aspektid toimivad nagu lainetus- kord üles, siis jälle alla. Hetkel on üleüldine majandusseis langenud madalale tasemele. Kuid miks ei ole inimesed varasemast õppust võtnud, ja ära hoidnud seda, mis käes. Mida võiksime meie õppida, et tulevikus kindlustada enese elu ja ka riigi heaolu.
oleneb, kuidas antud hetkel tuju on. Tavapäraselt olen sõbralik, kuid nagu enamik inimesi, ma eeldan, rakendan ka mina oma elus väidet - kuidas küla koerale, nii koer külale. Kui inimene suhtub minusse ilma põhjuseta ebaviisakalt, siis ma ei näegi põhjust inimesega suhtlemiseks ning tihtipeale ütlen talle ka oma arvamuse selgelt välja. Minu kui suhtleja tugevused on küps suhtumine, pidev enda analüüsimine ning suutlikkus oma vigadest õppida. Pean lugu tähtsatest inimestest enda elus ning püüan alati nende jaoks olemas olla. Kui mõnel minu lähedatest inimestest on mure või ta vajab abi, siis annan omaltpoolt kogu panuse probleemi lahendamiseks. Minu kui suhtleja nõrkused on pidev soov olla meelepärane ning oma eksimuste sage kordamine. Minu iseloom on küllaltki allaheitlik ning kui tunnen, et keegi üritab mind muuta endale meelepäraseks, siis tihti lasen sellel juhtuda
ELUTARKUSED CRUSOELT 1) Mehed mõtlevad rohkem kui naised . 2) Õpin oma vigadest . 3) Et mitte kunagi me ei näe oma olukorda õiges valguses , enne kui me oma nahal veel hullemat tunda saame , ja kunagi me ei oska hinnata neid hüvesid , mis meil on , enne kui neist ilma oleme jäänud . 4) Häda teeb leidlikuks . 5) Tähendab ,kõiges halvas võib ka midagi head leida , tarvitseb ainult mõelda sellele , et oleks võinud ka hullemini minna . 6) Oh , kui hirmsaid asju inimesed hirmuga teevad . 7) Säilitades ratsionaalne mõtlemine päästab see sind .
See eeldab sihti kõrge hariduse ning konkurentsivõime poole. Eesti riik on kavva võtnud suurendada kulutusi avaliku sektori teadus- ja arendustegevusele. Viimaste aastatega on vähenenud kõrg- või kutseharidusega inimesi. Valitsus on võtnud eesmärgiks suurendada täiendkoolituste mahtu, et meil oleks inimesi, kes suudaksid tegutseda kõrgtehnoloogia valdkonnas. Õppimisvõime ei ole ainult hariduse omandamine. Samuti peab iga inimene ning samuti ka riik oskama õppida vigadest. Alati ei pruugi see hõlmata ainult enda tehtud vigu vaid ka teiste vigu. oma lõunanaabrit Lätit vaadates ,peame mõistma Läti valitsuse tehtud vigu, et me ise neid samu ei kordaks. Paljud poliitikud arvavad, et ekspordi suurenemine Venemaale turgutaks meie majandust oluliselt. Läti näitel saame näha, et nende eksport Venemaale on toonud neile rohkem kulutusi kui tulusid. 1930. Aastate majanduskriisi ajal tegi Eesti oma majandusajaloos ühe suurima vea. Teiste
alustada nende vastu võitlust? Essee Tallinn 2012 Sisukord: Eesmärk: Eesmärk on panna inimesi mõtlema, millise eluviisiga nad praegusel ajastul on harjunud toimetama. Võtta vaatluse alla oma pahede intensiivsuse ning hetkeolukorra. Panna inimesi oma ning inimkonna tuleviku peale pingsamalt mõtlema. Põhisõnum: Hetkeolukord pahede vaatevinklist pole kõige hullem, kuid alati saab paremini. Igaüks peab oma vigadest ise aru saama ning seejärel nende parandamiseks midagi ette võtma. Maailma parandamiseks peab esialgu ennast käsile võtma, seejärel mõelda suuremas plaanis. Essee Mis on õigem: Kas kohaneda oma ajastu pahedega või alustada nende vastu võitlust? Teekond, mille igaüks peab oma elus valima ongi see, kas minna kaasa pahedega või hakata hoopis headuse nimel võitlema. See otsus paneb aluse
Ka tänapäevases Eestis pole õpihimulised eestlased kuhugi kadunud. Eesti pürgib selle poole, et saada kõrgtehnoloogiliseks riigiks. Ent see eeldab, et riik peab võimaldama kõrghariduse kättesaadavuse kõigile inimestele, kes seda soovivad. Hoolimata riigi pingutustest on viimaste aastatega vähenenud kõrg- ja kutseharidusega inimeste arv. Õppimisvõime ei ole ainult hariduse omandamine. Samuti peab iga inimiene ning ka riik oskama vigadest õppida ja isegi neid ette nägema. Nagu on öelnud Ene Ergma: ,,Ka vigadest tuleb õppida, et olla homme targem kui täna". Ent paljast õpihimustt üksi jääb väheks. Eestlastel eksisteerib ka terve mõistus, mis aitab meil teha õigeid otsuseid õigel ajal. 1991. Aastal, kui Eesti taas iseseisvus, olime majanduslikult teistest Euroopa riikidest palju halvemas seisus, kuid poliitilised jõud oskasid leida üksmeele, ning, kasutades tervet mõistust, ehitati Eesti majandus üles
" Sellest tsitaadist võin ma järeldada seda, et kõike tuleb õppida noorelt. Näiteks võiks tuua Eesti riigi: 1918. aastal, kui kuulutati välja Eesti Vabariik olid paljud joovastuses, aga oli ka neid, kes nutsid, sest paljud isamaa mehised pojad olid langenud võitluses oma kodumaa eest, sest tol hetkel suudeti mõelda ainult mehisusele, ning ei võetud asju mõistusega. Teise Maailmasõja alguseks, ei olnud me endiselt oma vigadest õppinud, ning taaskord, olime me võõra võimuall. Kuid lõpuks õpiti oma vigadest, ning mitmed aastad hiljem suudeti verd valamata taastada iseseisvus see on ühtlasi ka kõige tähtsam tarkuse märk. Siinkohal on Platonil õigus, kui puuduks tarkus, ei eksisteeriks ka riiki. Milleks on meile vaja mõõdukust, kui parimaid tulemusi saavutatakse kirega asju tehes? Milleks on vaja meile mõõdukust, kui inimvõimetel puuduvad piirid, sest mõõdukus hoiab inimest tagasi
Monteerimin e Filmimine Video näitamine Tööprotsess II Küsitlus Küsimusti Tulemuste k analüüs Kokkuvõtte Vaatamata sellele, et videoreklaam on noorte kõige populaarsem ja efektiivsem mõjutamise vahend, ei suutnud meie töö saavutada soovitavat tulemust. Sellise tulemuse võis põhjustada palju faktoreid. Tänu sellele praktilisele tööle saime oma vigadest, mida tööprotsessi käigus tegime, teadlikuks. Mõju gümnaasiumi õpilastele videoreklaami vahendusel Autorid: Liina Savtšik ja Ellen Zazimko Juhendaja: Veronika Krištal
Milline neist ei kuulu tunnustatud projekti meeskonna rollide hulka? Töö ratsionaliseerija Kas ühik Nxs/m jalgratta esikahvli amortisaatori juures iseloomustab: summutusteguri reguleerimispiirkonda Milline loetletud tähtajastamise tehnikaist ei kuulu loetellu? Nooldiagrammtehnika Milline on suurim mõjur tippjuhiks kujunemisel? töö ja vigadest õppimine Kas teadusliku juhtimise teooriale pandi alus 1900 Mis on toote sihtspetsifikatsioon? kavandatava toote jaoks valitud esialgne parameetrite kogum Milline grupi liikmete arv on meeskonnatöö korral optimaalne? 4 Mitu tarbijaküsitlust annab rahuldava tulemuse? 30 Milline tegevustest ei kuulu juhtimisülesannete tippneliku hulka? usaldussuhete loomine Mis ei kuulu projekti elluviimisel analüüsitavate probleemide hulka?
halb. Mu nõrkadeks külgedeks on vast see, et ma mõtlen tihti oma minevikule ja lähen päris ruttu närvi. See on mulle raske ja väsitav, kui ma saan hakkama ning olen sellega juba harjunud. Aegajalt unustan ma oma kõik mured ja ei mõtle millestki. Komistuskivideks on mul see, et kui ma olen juba kelleltki haiget saanud või on ta mind millegagi petnud, siis ma lähen ikka tema juurde tagasi ja loodan, et ta on nüüd muutunud ja oma vanadest vigadest õppinud, kuid nii see pole. Ma üritan küll oma vigadest õppida, aga ma ei saa väita, et see mul hästi välja tuleb jään ikka oma vanade kommete juurde. Seltskonnas tunnen ja end hästi ja mul pole ebamugav olla. Ma üritan oma hea tuju ka neile edasi anda, et ka nende meeleolu heaks teha. Ma olen seltskonnas inimestega, kes mulle meeldivad ning kui midagi mind häirib, siis ma lähen ja ütlen selle kohe välja. Ma arvan, et ma pole teistele tüütu ja
Komistuskiviks võib olla ka läbisaamine oma tööandjaga või kaastöötajatega. Ohud teenindaja töökohal võivad olla ettearvamatud, kunagi ei tea, mis võib juhtuda, kukkuda õnnetult, ennast ära lüüa, klaasikillud jne. Hirmud teeninduse alal on kindlasti agressiivsete klientide teenindamine, kaebused, tasakaal nõude kandmisel, teenindus- või hügieeninõuete vale talitus. Kuid ajapikku inimene õpib ja kõige rohkem õpitakse oma vigadest ja tahtejõudu kasutades võib saada õpilasest väga hea klienditeenindaja. Saan ise ka hästi hakkama ja olen mitu korda kiita saanud, samuti olen vigu teinud ja nende arvelt mitmevõrra osavamaks saanud.
näiteks pikkuse mõõtmine joonlauaga. Kaudne mõõtmine on selline, mille korral mõõdetava suuruse otsitav väärtus saadakse teiseliigiliste suuruste mõõdetud väärtustest, mis on seotud mõõdetava suurusega teadaoleva sõltuvusega, näiteks elektrilise võimsuse mõõtmine, lähtudes voolu ja pinge otsemõõtmise tulemustest. 2. Kaudse mõõtmise viga sõltub vea leidmise valemi kõigi liikmete (argumentide) vigadest 3. Mis on ,,halvima võimaluse meetud" . kasutatakse juhul, kui valemis on tegu liitmise või lahutamisega. Tulemuse vea leidmiseks tuleb liita kõigi valemisse kuuluvate suuruste absoluutsed vead: 4. Mis vahe on absoluutsel ja suhtelisel veal? Arvu, mis näitab mõõtetulemuse erinevust mõõdetava suuruse tegelikust väärtusest, nimetatakse absoluutseks veaks. Suhteliseks veaks nimetatakse absoluutse vea ja
jagu saada. Tihti piisas Teie sõbralikust pilgustki. Teie pole unustanud, et olite kunagi samuti laps, seepärast mõistate ka meie muresid ja rõõme. Hea õpetajana olete mõistnud meid ka ilma sõnadeta. Teiega võib kõike jagada. Klass peab lugu vaid õpetajast, kes hoolib oma õpilastest. Teie ei toppinud meisse kunagi tühipaljaid, kuivi fakte, vaid olite nagu avastusretkel koos meiega. Teie veensite mind, et võin saavutada enamat. Suur tänu, et õpetasite meid õppima vigadest. On õpetajaid, kes näevad õppimise eesmärki vaid heades hinnetes. Tänu Teile sain aru, et teadmised on väärtuslikud. Teadmised avavad uksi minu ümber ja minus eneses. Sõnad, mis õpetajal karvad püsti ajavad: "Mu isa ütleb küll, et ..." "Õpetaja, Emma neelas nööbi alla..." Õpetaja, mul on käe peal mingid punnid." "Mu vanaema tahab teid eilse kahe pärast külastada." "Õpetaja, ma ei saa vastata, mul jäi vihik koju." Õpetajaid ei ärata öösel unenägu, milles nad
Aktiveerimine Muusika ja loomingulise tegevusega Sihtrühmaks on normintellektiga lapsed. Tegevuse eesmärgiks oli tuju tõstmine, pärast pikka päeva koolis istumisest. 1) Vahenditeks on vajalik Guass värid, veetopsid, pintslid ja pikk tapeedirull 2) Lustakas muusika Tegevus algab ettevalmistusega Valmis peab panema laud ja nii, et inimesed ümber laua mahuksid. Laua pikkus peab olema nii, et kõikidel oleks ruumi liikuda. Lauale pannakse pikk tapeedirull nii, et valge pool on üleval ja peale asetatakse värvitopsid, vee topsid ning pintslid eri suurusega. Kui need valmis siis hakkab juhendaja selgitama ülessannet. Palutakse kõigil ümber laua jaguneda ja juhendaja selgitab siis edasist toimuvat. Mõte on joonistada üks koer ja kui muusika käima panen peab looma vastav meeleolu ja tantsusamme tegema. Kui see on tehtud siis juhendaja ütleb kuna üks koht edasi minna tantsu sammudega partneri pildi juurde ja seal edasi joonistada jne. Kuni jõua...
Kui hakata rääkima sellest , milline ma oleksin isana , siis tahaksin , et ma suhtleksin oma lastega piisavalt . Ma tahaksin , et nad räägiks mulle oma probleemidest ning muredest nagu oma parimale sõbrale , mitte kui isale . Selleks aga , et nad mind kuulaksid , oleks vaja nendega hästi läbi saada . Samuti ei tahaks ma , et nad elaksid läbi samu vigu ning probleeme , mis mina , sellepärast ma tahaksin neile rääkida oma vigadest ning probleemidest , mis mul on olnud ja neid selle eest hoiatada . Kuigi teiste vigadest on raske õppida , sest neid ei elata ise läbi . Muidugi üritaksin ma olla oma lastega võimalikult palju koos , et neil oleks meeldejääv lapsepõlv ning teismeliseeas tugi ning mõistev ja kaasaaitav pool . Väiksena olnud kasvatusest tulenevad harjumused ning tõekspidamised , sellepärast on väga tähtis , kuidas kasvatada ning kui palju midagi lubada ja keelata .
Osa koolis kogutud tarkusest salvestub inimese primaarsesse ehk lühiajalisse mällu kuid osa sellest ka sekundaarsesse ehk pikaajalisse mällu. Kuna koolis õppides lisandub inimesele juurde kiiresti palju uut informatsiooni, siis lihtsalt vähem tähtsad asjad ununevad. Sekundaarses mälus säilib aga informatsioon kaua, kas või aastakümneid. Selle mälu maht on suur, ent info kättesaamine aeglasem kui primaarse mälu puhul. Elutarkus tuleb aga aastatega. Tark õpib teiste vigadest, loll aga enda omadest kuigi kõik võtavad õppust kõige rohkem siiski enda tehtud vigadest. Elutarkust võivad sulle jagada ka vanemad ja vanavanemad kuid elama pead siiski sina ja elutarkus tuleb koos eluga. Usun, et iga inimene tahab saavutada oma elus võimalikult palju. Soovitakse luua pere, omada turvalist kohta, milleks on kodu, olla edukas töömaailmas ja saada rikkaks. Kõige selle jaoks tuleb aga teha kõvasti tööd ja näha vaeva, kuid ei tohi keskenduda liialt ühele
ei suhelnud enam. Mu sõbranna ei suutnud sellega leppida, et nad omavahel tülis on ja hakkas oma parima sõbra saladusi välja rääkima. See tegi asja ainult hullemaks, keegi ei tahtnud enam tema sõber olla. Ta sai aru, et oli valesti teinud ja ta maksis ka selle eest kallist hinda, kuna mõnda aega polnud tal ühtegi sõpra. Tänaseks on tüli unustatud ja tal piisavalt sõpru ning ta pole enam teiste saladusi välja rääkinud, vähemalt mina pole kuulnud. Tegelikkuses õpitaksegi ju oma vigadest. Mina arvan, et vanasõna ,,rääkimine hõbe, vaikimine kuld",on enamus juhtudel õige, kuid ei pea alati paika. On olukordi, kus tuleb välja rääkida sõbra saladus, kui see on vajalik. Näiteks kui sõber on ohus. Arvan, et tundmine, millal võib midagi rääkida, millal mitte, tuleb aja jooksul.
Töökeskkond ja ergonoomika TK nr.5 Küsimused: 1. Milline müra tase on alati inimesele kahjulik ? 2. Milline müra tase on kahjulik vaimse töö puhul ? 3. Kas vaimse töö puhul on inimene tundlikum mürale ? EI, JAH 4. Millised organid kahjustuvad müra puhul esimesena ? 5. Milline müra tase võib olla kahjulik õppimise puhul ? 6. Millises järjekorras tuleb tegutseda, kui ruumis on ootamatu müra ? 7. Kas isikukaitsevahendeid tuleb kasutada kohe või viimasena ? 8. Kas müra allikat tuleb otsida viimasena või kohe ? 9. Mida tuleb siis teha, kui müra allikat ei õnnestu likvideerida ? 10. Kas ergonoomilisi soovitusi tuleb rakendada esimeses või viimases järjekorras ? Vastused: 1.) Müratase üle 85dB (A) on inimesele alati ohtlik 2.) Vaimset tööd tegevat inimest kahjustab juba müratase üle 45 dB (A) 3.) JAH 4.) Otsene toime, kuulmisteravuse langus. Seega kuulmine saab kõike esimesena kahjustada 5.) Vaimset tööd tegevat inimest kahjustab juba mürata...
Antiikaja inimese maailmavaade Juba antiikajal kujunesid inimestel maailmavaated ja uskumused. Tol ajal kujunes maailmavaade ja põhitõde peamiselt müütide põhjal ning sarnaneb ka tänapäevale. Inimesed õppisid jumalate tehtud vigadest. Näiteks müüdis ,,Veeuputus” karistas Zeus inimesi liigse julguse eest. Sellest inimesed järeldasid, et peab olema jumalakartlik ja jumalate üle ei tohi eales nalja teha ega end neist paremaks pidada ning inimesed ei tohi ennast täis minna. Müüdi “Philemon ja Baukis” põhisõnumiks oli, et kõik, mida teed teistele, tuleb lõpuks endale tagasi. Seda saab järeldada sellest, kui Zeus otsis endale öömaja, siis ta
Sisimas tean, et lihtsalt olengi positiivne inimene, ega näe mingit vajadust käia ringi pahura näoga ning ühtida halli massiga, kuna mind peetakse kellekski, kes ma pole. Loomulikult on ka minul halbu päevi, kuid see pole teiste süü ning süütute inimeste peal ma ei hakka oma negatiivseid emotsioone välja elama, saan nendega isekeskis maadeldes suurepäraselt hakkama. Minu, kui suhtleja tugevused: · küps suhtumine, · pidev enda analüüsimine, · suutlikkus oma vigadest õppida. Ma pean end heaks suhtlejaks, kuna mul on mitmeid tugevusi, kuid kindlasti ka nii mõnigi puudus, arvan, et kõik on tasakaalus. Suurimaks tugevuseks pean enda ea kohta üsnagi küpset suhtumist, kuigi olen veel noor ja kohati naiivne. Tänu oma tööle olen päris palju erinevaid inimesi kohanud ning iga indiviid on omamoodi teistest erinev, seetõttu tuleb oma suhtumist vastavalt vajadusele kohandada.
mida kõrgem on inimese emotsionaalne intelligentsus, seda tulemuslikum ta on Emotsionaalne intelligentsus aitab: parandada suhteid; muutuda paremaks suhtlejaks; tõsta oma empaatiavõimet; käituda ausalt; pälvida teiste suurema austuse; parandada oma karjääriväljavaateid; juhtida muutusi enesekindlamalt; vähendada võimumänge töökohal; suurendada eneseusku ja entusiasmi; maandada stressi; olla loovam; õppida vigadest Emotsionaalne intelligentsus on võime: tajuda oma ja teiste tundeid; neid tundeid eristada ja kasutada seda informatsiooni oma mõtlemise ja käitumise juhtimisel, et saavutada mingeid konkreetseid või üldisi eesmärke. Teisisõnu − emotsionaalne intelligentsus on see, kui inimene juhib mõtlemise abil oma tundeid (ja tunnete abil oma mõtlemist) ning suunab selle järgi oma käitumist. Tulemuseks on parem endaga