Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Teadusfilosoofia – ja metodoloogia (2)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on teadus Mis on teadusfilosoofia?
  • Kuidas saab paremad tulemused?
  • Milline on roll teaduses vaatlusel ja eksperimendil?
  • Milleks on vaja mudeleid?
  • Mille kohta need käivad kuidas saadakse?
  • Milleks on vaja vastavusreegleid?
  • Kust need tulevad?
  • Kuidas tõestada?
  • Millies empirism ummikusse satub?
  • Kui teadmiste allika all?
  • Mille lahendamisele ta pretendeerib?
  • Mida saaks teisiti tehaehk Popperi vastane kriitika?
  • Millise teaduslikku kriteeriumi ta ise välja pakub?
  • Millise teaduslikku kriteeriumi ta ise välja pakub?
  • Mis teeb eristuse?
  • Kuidas tunda ära kas tegemist on teadusega?
  • Mida Kuhn teeb sellega?
  • Mis on teaduslik avastus?
  • Kuidas see ajas toimub?
  • Mis on paradigma kriis?
  • Millised on eeldused selle tekkimiseks?
  • Kuidas teadlased reageerivad kriisile?
  • Mis on teadusrevolutsioon võrrelge poliitilise revolutsiooniga ?
  • Kuidas tekib uus teooria?
  • Kuidas võetakse omaks teooria?
  • Mis on Gestaldinihe?
  • Mis on maailmapilt ?
  • Millal vaate vahetus toimub?
  • Miks jäävad teadusrevolutsioonid nähtamatuks?
  • Kuidas võistleva paradigma osad muudavad terve eriala või tähtsa osa sellest kuidas vaadeldakse teadust ja maaillma?
  • Mis on protsess läbi mida uus kandidaat paradigmale asendab oma eelkäija?
  • Milles avaldub normaalteadusliku uurimistöö ja paradigmade testimise erinevus?
  • Kuidas valitakse parem teooria kui kõik on tõenditega kooskõlas?
  • Miks teadus areneb kuidas see areneb ja mis on selle arenemise loomus?
  • Kui protsess ühele poolele Millised raskused tekivad teaduse määratlemisel?
  • Kaua kui see jätkab kritiseerimist ja sisaldab erinevaid väärtusi?
  • Milleks on vaja eelretsemseerimist teadustöödes?
  • Mille poolest erinevad publikatsioonid ja grand review protseduuris?
  • Keskkond kas keskkond toetab?
  • Kuidas retsenseerida et parimat ja objektiivset hinnangut saada?
  • Kuidas defineerida autorit ehk kes on autor kui on palju osalisi?
  • Millal otsustada et programm on mandunud?
  • Kui ratsionalist ja Kuhn kui relativist?

Lõik failist

Teadusfilosoofia – ja metodoloogia
  • 1. Loeng. Sissejuhatus: mis on teadus? Mis on teadusfilosoofia?
  • 1. Seminar . Objektiivne teadmine teaduse eesmärgina. Objektiivsuse mõiste mitmetähenduslikkusest. Milline objektiivsuse käsitlus on omane teie erialale? Miks ei saa rääkida objektiivsusest ühes ja universaalses tähenduses? (Megill)
    Objektiivne teadmine – (universaalne) tõde; kirjeldus asjadest nii nagu need on. Teadus – mehhanismide kirjeldus.
    Subjekt ja objekt – ajaga muutunud tähendus. Subjekt (pole meile teada – antiik); objekt (on meile teada – antiik). Muutus Kanti subjekti ja objekti käsitlusega – aktiivne eneseteadlik mõtleja, kes esitab küsimusi maailma kohta (valib objekti).
    Absoluutse tõe teadmiseks on vaja subjektiivsust. Nagel: objektiivset keelt subjekti tabamiseks (tunne olla organism – individuaalne). Vaja on kindlaid kriteeriume, et leida objektiivsus . Ratsionaalsed viisid, et oma teadmisi õigustada. Valiidne teadmine.
    Distsiplinaarne objektiivsus: oma ala praktiseerija otsustab objektiivsuse üle.
    Dialektiline objektiivsus: absoluutne objektiivsus tahab subjektiivsust eirata ja distsiplinaarne objektiivsus tahab subjektiivsust kaasata. Dialektiline objektiivsus on see, et positiivne hoiak subjektiivsuse vastu. Kokkupuude praktikas, mitte ainult teoreetiline alus.
    Reeglid uurijale – objektiivsuse suhtes. Uurija – uurimisobjekt . Subjektiivsus - . Vastandid jõuavad dialektilisele tasandile ehk samale tasandile. Valim on erinev. Meetod üllatab uurimisobjekti. Paneb inimese mõtlema.
    Fabian . Osaleda uuritavates protsessides, et mõista uuritavat kultuuri.
    Protseduriaalne objektiivsus: impersonaalne inimene kõrvale jätta; mõõtude jm empiirika kaudu objektiivsus ehk praktika kaudu objektiivsus. Protseduuri reeglid – kuidas saab paremad tulemused? Kui eirata reegleid, võib saada paremad tulemused.
    Douglas , objektiivsus (ideaal). 8 eristust.
  • Vasakule Paremale
    Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #1 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #2 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #3 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #4 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #5 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #6 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #7 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #8 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #9 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #10 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #11 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #12 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #13 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #14 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #15 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #16 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #17 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #18 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #19 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #20 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #21 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #22 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #23 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #24 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #25 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #26 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #27 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #28 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #29 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #30 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #31 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #32 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #33 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #34 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #35 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #36 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #37 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #38 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #39 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #40 Teadusfilosoofia – ja metodoloogia #41
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 41 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2016-11-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 38 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor kmiller Õppematerjali autor
    Teadusfilosoofia eksami vastused

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    38
    docx

    Teadusfilosoofia ja metodoloogia

    , mille järgi teaduse areng on vaadeldav liikumisena objektiivse tõe poole. Lakatos üksnes hindab rohkem teaduse ajalugu ja väljakujunenud teooriaid, kui et pakub mingisuguseid vahendeid heade teooriate välja töötamiseks. Normaalne (Kuhn) ja filosoofiline (Popper) komponent teaduses. Feyerabend – indiviidid täielik vabadus, teaduses ei ole mingeid metodoloogilisi piiranguid. - Laktosi teooria on aidanud kaasa empiristliku (induktivistliku) ja naiivse falsifikatsionistliku metodoloogia paikapidamatuse tõestamisele. - Jätab põhjendamata, miks kasutab füüsikat teaduse etalonina või miks on teaduslik teadmine kõigist tunnetuse vormidest parim. Lakatos käsitles iseenesestmõistetavalt, et füüsika esindab ratsionaalsuse ja hea teaduse paradigmat. Ta võttis juba eelduseks, et ükski valdkond, millel pole füüsikaga ühiseid tunnuseid ei ole teadus ja asub ratsionaalsuse vaatekohalt sellest madalamal tasemel.

    Teadusfilosoofia ja metodoloogia
    thumbnail
    8
    doc

    Teadusfilosoofia

    Teadusfilosoofia kordamisküsimused Seminariteema: teadus ja pseudoteadus Arvutis ja välja kribamata vms, aga ka poolik 1. Miks Lakatosi meelest ei sobi kinnitatavus teaduslikkuse kriteeriumiks? 2. Miks ka kummutatavus ehk falsifitseeritavus ei sobi? 3. Mis on ratsionaalne rekonstruktsioon? Lakatosi teaduse ratsionaalse rekonstruktsiooni põhielemendid 4. Kas uurimisprogrammide metodoloogia lahendab teaduse ja pseudoteaduse eristamise probleemi? Lakatosi teaduskäsituse tugevad küljed ja puudused 5. Peeter Saari libateaduse liigid. Kas on võimalik muutumine teadusest libateaduseks ja vastupidi? 1. Miks Lakatosi meelest ei sobi kinnitatavus teaduslikkuse kriteeriumiks? v: kõik spekulatiivne läheb segamini; puhtalt sellest et siiani on nii juhtunud, ei tähenda et tulevikus ka nii läheb; oletuslik lähenemine 2

    Filosoofia
    thumbnail
    5
    doc

    ALAN F. CHALMERS „MIS ASI SEE ON, MIDA NIMETATAKSE TEADUSEKS?“

    TARTU ÜLIKOOL ÕIGUSTEADUSKOND TALLINNAS Avaliku õiguse instituut Liis Tõnismaa ALAN F. CHALMERS ,,MIS ASI SEE ON, MIDA NIMETATAKSE TEADUSEKS?" Raamatuülevaade Juhendaja: Varro Vooglaid Tallinn 2010 Mis asi see on, mida nimetatakse teaduseks? Läbi ajaloo on üritatud vastatud küsimusele ,,mis on teadus?". Seetõttu on tekkinud palju erinevaid arusaamu, mille esindajad usuvad, et just nende selgitus on parim ja tõelähedaseim. Siiski pole leitud ühte ja õiget seisukohta ning igaühele jääb oma arvamus. Adam Chalmers on oma raamatus teinud neist arusaamadest hea ülevaate ning avaldanud ka oma arvamuse. Kõige varasem on induktivistlik seisukoht, et teadus on tõestatud teadmine. Tõestuse all mõeldakse vaatlustulemusi, kogemusi ja eksperimente ning väide

    Teadustöö alused
    thumbnail
    4
    docx

    Teadusrevolutsioonide struktuur

    Teadusrevolutsioonide struktuur Thomas S. Kuhn Just "Teadusrevolutsioonide strukuur " oli teos, mis T.S.Kuhni kuulsaks tegi, sest sellel ajal oli laialtlevinud veendumus, et teadus areneb kumulatiivselt, see tähendab, et midagi ei heideta kõrvale, vaid ainult täiendatakse n-ö teaduse püramiidi või ehitist. Kuhn aga leidis, et tegelikult ei arene teadus nii, vaid teaduse arengus leiavad aeg-ajalt aset revolutsioonid ehk paradigmavahetused.( http://www.hot.ee/indrme/kuhn.htm) Seega tema teose, mida ta ise nimetab esseeks, sest see ilmus Encyclopedia of Unified Science'i ühe köitena ning ei anna päris raamatu täismõõtu välja (lk 11) , eesmärk on põhiliselt tõestada, et teadlaste senine arusaam teaduse arengust on kohati väär ning ta tõestab seda väga paljude näidetega. Esimese asjana käsitleb Kuhn oma raamatus normaalteadust ja ka teed selle juurde. "Käesolevas essees tähendab normaalte

    Teadustöö alused
    thumbnail
    6
    pdf

    „Mõistatuslik Muinas-Eesti"

    ..] pedantsete tsitaatidega teaduslikku traktaati [...]", kuigi eesmärgiks seab ta senise arheoloogilise tõlgenduse moesuuna kummutamise. Viimast ambitsiooni on aga raske nimetada mitteteaduslikuks, kui sihtmärk on juba paika pandud. Ent loobudes ometi nii selgelt diskussioonist, ei ole M. Remmelil kahjuks enne võimalik endale seatud eesmärki täita, kui ta antud kinnisideest loobub ja areneb edasi lootuses, et mõnedes kriteeriumites on tema teooria vähemasti teadusfilosoofia probleemistiku valguses teaduslikuna käsitletav. Lõpetuseks aga jäägu I. Lakatosi teaduse käsitluse kohaselt M. Remmeli ,,Mõistatuslik Muinas-Eesti" ja seal esitatud teooria alles potentsiaalse, uuesti esilekerkiva ja edukalt naasva teooriana (Chalmers 1998, 155), mis uute horisontide avanedes võib osutuda teaduslikumaks kui kõik eelnevad. Üks on kindel, retsensioonis käsitletud raamat ärgitas muinasteadusega

    Kirjandus
    thumbnail
    2
    doc

    Mis asi see on, mida nimetatakse teaduseks, Chalmers, Alan F

    Põhiliseks on muidugi kõva tuum, mis on aluseks paljudele teooriatele ja seda ei tohiks ümber lükata.Seda küll muudetakse ja arendatakse nagu seletatult Newtoni gravitatsiooniteoorias.Kui tema programmil olid piisavalt head tulemused siis peaks asju kinnitama, mitte falsifikatsioneerima.Tema uurimisprogrammil oli kaks nõuet, et teda võtta teaduslikult, programm peaks andma alust uuematele avastustele ja progresseeruma.Lakatosi metodoloogia välistab, et pole kohta selliste hüpoteeside jaoks mida ei saa iseseisvalt testida.Välistatud oli ka niisugune tegevus, mis lõhuks programmi kõva tuuma.Uurimisprogrammide võrlemine paistis olevat märksa keerulisem kui arvata võis, sest neid tuleb hinnata selle järgi kas nad progresseeruvad või degenereeruvad.Aga kuna on võimalik aru saada, et üks kahest programmist on progresseerimise lõpetanud?See muudab aga väitmise, et üks programm on parem kui teine väga raskeks

    Filosoofia
    thumbnail
    2
    doc

    Nimetu

    Mis asi see on, mida nimetatakse teaduseks? Alan Chalmers Võttis kaua aega, kuni jõudsin selle raamatu lugemiseni. Lükkasin seda pidevalt edasi, samal ajal otsides erinevaid vabandusi iseendale. Kui ühel päeval sellega siiski alustasin, üllatusin väga positiivselt. See raamat ei olnud midagi nii hull, kui enne kartnud olin. Mida rohkem ma seda lugesin ja mida lõpu poole jõudsin, seda keerulisemaks see ikkagi muutus. Raamat nõudis järjepidevat keskendumist, seal oli tohutul hulgal erinevaid teooriad, teadlaste seisukohti, nende ümberlükkamisi, siis jälle nende kaitsmist jne. Mingil hetkel ajas segadusse küll. Sellest kõigest hoolimata püüan nüüd kuidagi raamatu lühidalt kokku võtta, tuues välja enda jaoks meeldejäävamad seisukohad. Juba raamatu alguses defineeritakse ära teaduse mõiste, kasutades J.J.Davies'i raamatut ,,Teaduslikust meetodist". Niisiis ,,Teadus on faktidele püstitatud struktuur". Al

    Kategoriseerimata
    thumbnail
    12
    odt

    Karl pPopper

    umbusklik, sest ta oli noorpõlves näinud palju vaesust ja viletsust. Ta propageeris sotsiaalse orientatsiooniga reformipoliitikat. Inglismaa filosoofilises õhustikus oli Popper üksildane, sest seal domineeris Ludwig Wittgensteinist mõjutatud tavakeelefilosoofia, mille tähtsamad esindajad olid J. L. Austin ja Gilbert Ryle. Popper oli üks väheseid mõjukaid filosoofe Suurbritannias, kes selle koolkonnaga opositsioonis oli. Tal oli oma väike koolkond Londonis ja ta mõjutas teadusfilosoofia arengut kogu maailmas. Suurbritannias oli tal palju pooldajaid teadlaste seas. 26. oktoobril 1946 leidis aset Popperi legendaarne kohtumine Ludwig Wittgensteiniga. Cambridge'is tegutsev Moral Sciences Club kutsus Popperi esinema. Popper valis oma ettekande teemaks "Kas on olemas filosoofilised probleemid?". Popper valis selle teema meelega, sest ta tahtis esitada väljakutse Wittgensteini seisukohale, et filosoofilised probleemid on pseudoprobleemid, mis tulenevad keele vääritimõistmisest

    Filosoofia




    Meedia

    Kommentaarid (2)

    AlekseiN profiilipilt
    Alex Nik: Tänan sisuka kokkuvõtte eest!
    21:30 26-08-2019
    AlekseiN profiilipilt
    Alex Nik: Tänan abistava materjali eest!
    20:46 07-05-2019



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun