Savoy Ball
13.novembril toimus Rahvusooperis Estonia
operett /
muusikal „Savoy ball“, mis on kirjutatud aastal 1932. Alfred Grünwaldi ja Fritz Löhner-Beda
libreto , Mart
Sanderi redaktsioonis. „Savoy ball“-i maailmaesietendus toimus 23.detsembril 1932a. Berliinis, Metropoli teatris. Eestis
esietendus „Savoy ball“ 15.jaanuaril 2014a. Rahvusooperis Estonia. „Savoy ball“
opereti lavastaja ja ka kunstnik oli Mart Sander.
Näitlejad , keda ma varem ka näitlemas olen näinud, olid
Hanna -Liina
Võsa ja
Märt Avandi.Teised näitlejad, keda ma varem pole teatris kohanud olid
Jana Volk, Andres Kask,
Valentina Taluma , Martin Urve, Jaak Jõekallas, Mati Vaikmaa, Seili Loorits-Kämbre, Janne Ševšenko, Mart
Laur , Maria Kais, Väino Puurat, Hedi Pundonen, Rene
Alas , Airike
Kolk , Maigret Peetson, Juuli Lill, Ksenia Bespalova. „Savoy ball“ oli väga elurõõmsa ja lõbusa sisuga operett. Tähtsamail kohal olid muusikalised etteasted. „Savoy ball“-is oli palju teoseid, mida esitati. Näiteks „La Bella Tangolita“, „Toujours L’
Amour “, „Ball on Savoys“. Etendus kestis kolm ja pool tundi.
Pal
Abrahami opereti „Savoy ball“ põhjal valmis 1985. aastal Eesti muusikaline draamafilm „Savoy ball“, mille lavastas Ago-Endrik Kerge.
Opereti „Savoy
vall “ lavastaja ja kunstnik on Mart Sander, kes on
kuulsaks saanud tänu laulja-,
näitleja -ja saatejuhitööle. Oma karjääri alustas ta Estonias koorilauljana. Ta oli ka laulja ansamblis Modern Fox. Teatris on Mart Sander
esinenud peamiselt operettides ja muusikalides, kuid ka sõnalavastustes. Siiani on ta olnud Rahvusooperis Estonia lavastaja ja kunstnik,
tuues lavale etendused „
Silvia “ ja „Savoy Ball“.
Mart Sander on
öelnud , et tema eesmärgiks oli muuta operett „Savoy ball“ 1930.aastate Holliwoody muusikafilmi stiilis lavastuseks, kuid minu meelest ei suutnud ta oma
lubadust lavale tuua. Minu meelest oli Mart Sanderi uusversiooni
süžee ebaõnnestunud, kuna vaatused ei olnud hästi paigas ning viimane
vaatus venis väga pikaks, kuid osatäitjaid oli ta küll osanud valida. Osatäitjad elasid väga hästi oma osadesse sisse. Tema
lavakujundus oli väga huvitav, 1930.aastate Prantsuse Riviera stiilis
interjöör . Väga luksuslik ja elegantne ning sobis väga hästi kokku näitlejate kostüümidega. Lavakujundus ja näitlejate
kostüümid jätsidki 1930. aasta mulje. Minumeelest oleks võinud olla rohkem tantsimist. Need
tantsijad , kes laval tantsisid, ei olnud eriti hästi valitud. Neil tuli päris mitu korda apse sisse ning
rütm läks
vahepeal sassi. Mulle on alati meeldinud orkestrid, nii ka sellel korral.
Operett algas
teosega „Ball on Savoys“. „Savoy ball“ operetis oli palju huvitavaid karaktereid. Eriti jäi mulle meelde abielupaar
Madeleine ja Aristide. Madeleine oli väga enesekindel naine, keda kehastas Janne Ševtšenko ja tema abikaasa, Markii Aristide de Faublas, keda kehastas Mart Laur, kes jäi oma naisele petmiskatsega vahele ja oli osav naistekütt. Meelde jäi ka
naljamees ja naistemees Mutafa Bei, keda lavastas Märt Avandi. Veel oli palju erinevaid karaktereid, näiteks
Daisy Darlington, keda kehastas Hanna-Liina Võsa, kellele meeldis väga moodne ameerikalik elustiil ja oli Madeleine’i koolikaaslane ning kuninganna Tangolita, keda kehastas Juuli Lill, kes oli parim meeste võrgutaja. Juuli Lillel oli kõigist kõige võimsam hääl. Ta
laulis nii, et
kananahk tuli ihule. Kõik nad valmistusid Nizza seltskondlikuks sündmuseks, milleks on üks kord aastas toimuv suvelõpu Savoy ball. See on lugu sellest, et kogu aeg valetades kasvavad valed üle pea ning näide sellest, et kedagi ei saa täielikult
usaldada .
Kokkuvõtteks võib öelda, et kolm ja pool tundi kestnud operett ei olnudki nii huvitav, kui alguses räägiti. Mart Sander ei suutnud kogu etendust siduda ning põnevus
kadus vahepeal ära. Ma arvan, et Mart Sander
hindas oma võimeid üle,
luues 1930. aastate stiilis Hollywoodilikku lavastust. Ma oleks soovinud näha rohkem tantsimist ja rohkem kuulda laulmist. Etenduses oleks võinud olla vähem pikkasid
dialooge ja pause ning kindlasti lühem, mitte nii pikaks venitatud.
Kõik kommentaarid