Informatsioon võib hõlmata kindlaid fakte, mille õigsust on võimalik kontrollida, ja kergemat infot, nagu valikuvõimalusi ja arvamusi. Enda arvamuse puhul on muidugi tegu punase mõttemütsiga, aga kui kellegi teise oma, on tegu valge mõttemütsiga. Valget mõttemütsi kasutatakse üsana istungi alguses, see on just kui asetleidev mõtlemise taust. Saab kasutada ka üsna koosviibimise lõpus nii-õelda hinnangu andjana. Väga tähtis on valge mõttemütsi juures leida üles vajaminev ja puuduv informatsioon. Valge mõttemütsi puhul on tähtsad faktid mitte vaidlused, kuna vaidluse osana ei saa fakte võtta kunagi erapooletuna. Niisiis tagab valge mõttemüts käepärse viisi neutraalsete ja objektiivsete faktide väljatoomiseks. Valge mõttemütsi Jaapanipärasus seisneb selles, et jaapanlased ei ole harjunud vaidlema. Nemad saabuvad koosolekule ühegi ideeta. Nende mõte on koosolekul kuulata, kuigi koosoleku ruumis tavaliselt vaikust ei ole,
Kuidas sünnivad head ideed? Ebaõnnestu ja tee vigu! Ebaõnnestunud innovatsioon Ebaõnnestumine on sündmus, mitte inimene! Keskkond Üks ja sama idee ühes ja samas aeg-ruumis? Ideede tutvustamine • Sõnasta probleem, või • Sõnasta, mis Sind köidab, või • Sõnasta oma äriidee Põhjus, miks inimesed ei soovi avaldada oma äriideid (või ka lihtsalt häid ideid), on kartus, et keegi selle varastab! Soovid äriideed? Palun: Business Idea Center Edward de Bono kuus mõttemütsi • Kuus erinevat mõtlemislaadi muuta mõtlemistehnikaid, mitte osalejate mõtteid • Metoodika aluseks on paralleelse mõtlemise printsiip, kõik inimesed mõtlevad fokuseeritult ühel ajal ühele teemale Sinine mõttemüts • Keskendub mõtlemise Vaatleb protsessi protsessile • Sinise mütsiga kõrvalseisja pilgu alustatakse ja läbi
P(Ei) tõenäosus on 1/3, st is mees võtab enda mütsi. Teiselt poolt teades, et is mees võtab oma mütsi, siis järelikult js mees võib valida ühe kahest mütsist, kus üks on tema müts ja teine ei ole. Järelikult tõenäosus P(Ej|Ei) = ½. Seega P(EiEj) = P(Ei)P(Ej|Ei) = 1/3*1/2 =1/6 Nüüd arvutame P(E1E2E3). P(E1E2E3) = P(E1E2)P(E3|E1E2) = 1/6 P(E3|E1E2). Kui esimene mees võttis oma mütsi ja teine mees võttis ka oma mütsi, siis järelikult ka kolmandale jäi oma müts, seega P(E3|E1E2) = 1 ja P(E1E2E3) = 1/6 . P(E1 U E2 U E3) = P(E1) + P(E2) + P(E3) P(E1E2) P(E1E2) P(E2E3) + P(E1E2E3) = 1 1/2 + 1/6 = 2/3. Tõenäosus, et ükski mees ei võtnud oma mütsi on 1 2/3 = 1/3. TÕENÄOSUSTE KORRUTAMINE Tõenäosuste korrutamine kahe sündmuse korral avaldub: P(A B) = P(A) P(B|A). Kolme sündmuse korral P(A B C) = P(A)P(B|A)P(C|A B). Nelja sündmuse korral P(A B C D) = P(A)P(B|A)P(C|A B)P(D|A B C). jne. Näide 7
Tekkis ka teisi peakatteid: kõrged, lamedad või teravatipulised kübarad, turbanid ja tanud. Kultusetseremooniatel kehtis oma kübaraetikett, mis nägi ette kas tiaara, pottmütsi või lameda ümmarguse kübara kandmist. Mehed kandsid Minose kultuuri hilisel ajajärgul baretitaolist peakatet. VANA-KREEKA (700-168 a e Kr) Peakatteid kandsid mehed vaid reisidel või tööd tehes. Sellest ajast on pärit lihtne peakujuline müts pilos. Pilos oli sagedamini töömüts ja seda tehti ka nahast. Seda kandsid sageli Vana-Kreeka madrused, ning hiljem kopeeris selle ka Vana- Rooma. Pilos oli seotud orjade manumissiooniga. Seetõttu sai sellest oluline vabaduse ja orjusest vabanemise sümbol. 6 Teine, tol ajal populaarne müts kandis nimetust petasos, mis oli madal laia servaga viltkübar. ETRUSKID
ÕPETAJARAAMAT laste töölehtede juurde 2006 Projektijuht: Urmo Reitav, Tartu Ülikooli Narva Kolled Koostajad: Liivi Aleksandridi, Irina Aru, Elviira Haukka, Ingrid Härm, Inguna Joandi, Margit Kaljuste, Natalja Lunjova, Lea Maiberg, Ülle Peedo, Margarita Raun, Maibi Rikker Toimetajad: Merit Hallap, Anu-Reet Hausenberg, Lydia Pihlak, Kristi Saarso Trükise koostamist ja väljaandmist on rahastanud Mitte-eestlaste Integratsiooni Sihtasutuse Haridusprogrammide Keskus Autoriõigus: Mitte-eestlaste Integratsiooni Sihtasutus ISBN AS Atlex Kivi 23 51009 Tartu Tel 734 9099 Faks 734 8915 e-post: [email protected] http://www.atlex.ee Tasuta jaotatav tiraa Õpetajaraamat SISUKORD Sisukord 3 Eessõna 6 1. Sissejuhatus
SISSEJUHATUS Me elame kogu aeg keset värve, aga ei mõtle just eriti tihti nende olemas oleku vajadusele. Kui hakkame mõtlema, miks maailm on värviline ja miks inimene paljud värvitud asjad ise üle värvib, siis saame aru, et meil jääksid paljud asjad teadmata ja tegemata kui värvid meid ei aitaks. Raske oleks toore ja küpse maasika vahel vahet teha, kui üks poleks valge ja teine punane. Kuidas teaksime, millal tohib edasi sõita ja millal peaksime ristmikul seisma jääma? Valisin selle teema, sest oleks huvitav teada saada, kuidas meie meeleolud ju tujud on seotud värvidega meie ümber. Tavaliselt ei mõtle inimesed enne, kui ostavad mõne riide- või mööblieseme selle positiivsele või negatiivsele mõjule. Oleks ju huvitav teada, kuidas on seotud halb uni seina või voodipesu värviga või kuidas peita riietega üleliigseid kumerusi. Peale selle referaadi valmist tahaksid osata analüüsida värve enda ümber ja värvide mõju enda elule. Tahan kunagi tulevikus oma en
VÄRVUSÕPETUS JA KOMPOSITSIOON VALGUS Mida Päike kiirgab? Päikesekiirgus koosneb elektromagnetlainetest, neutriinovoost ja nn päikesetuulest. Elektromagnetlainetest on meile nähtavad need, mille lainepikkus on vahemikus 380-780 nanomeetrit (kr nannos kääbus). See ongi valgus. Mis on päikesetuul? Päikesetuul on põhiliselt elektronide ja prootonite voog (lisaks õige veidi ka teisi osakesi) ja see on tore selles mõttes, et tekitab kauneid virmalisi, mis külmadel talveõhtutel on üks vägev vaatepilt. Kui räägitakse valguse kiirusest, kas see on ainult nähtava valguse kiirus või liduvad need neutriinod ja gammad samamoodi? Kõik elektromagnetlained (ka röntgen ja gamma) ja ka neutriinod liduvad tõesti valguse kiirusega. Rangem oleks öelda, et elektromagnetlainete kiirusega, ent omal ajal mõõdeti see just nähtava valguse jaoks ära ja nii nüüd räägitaksegi. 1
4636 Aktiivne Aktiivne Aktiivne 116 254 96 118 ne Aktiivne Aktiivne nKuivne Aktiivne Aktiivne kaasamine Aktiivne kaasamine kaasamine kaasamine Aktiivne kaasamine Aktiivne kaasamine Aktiivne Aktiivne Aktiivne Aktiivne kaasamine kaasamine Kaasam kaasamine kaasamine kaasamine kaasamine kaasamine kaasamine ine Aktiivne kaasamineProbleemi m??ratlemise ?lesanded 87 N?ustamise
Kõik kommentaarid