PRO-DIAGS
Elektriskeemide lugemine
2007 2 & ProDiags
Elektriskeemide lugemine
Autovalmistajad kasutavad elektriskeemide esitamiseks erinevaid mooduseid. Järgnevalt vaatleme neist kahte raskemini loetavat: lint - ja aadressmeetodit.
Lintmeetodil sarnaneb elektriskeemi kujutamine paljuski koolis füüsika ja elektrotehnika tunnis kasutavale meetodile kuid elektriseadiste rohkuse tõttu on aku pluss- ja
miinusjuhtmed viidud joonise üla- ja alaserva. Lintmeetod on hästi sobilik sõidukitel,
millel paljud elektrilised lisaseadmed komplekteeritakse vastavalt kliendi soovile.
Aadressmeetodil elektriskeemide esitamisel jäetakse juhtmed näitamata. Joonisel tuuakse
ainult seadise tingmärk ja selle pistiku klemmidel aadressid millega nad on ühenduses. 3 & ProDiags
Tutvume nüüd lintmeetodiga lähemalt. Vaatleme näidiseks Seat Cordoba elektriskeemi.
Antud autol, nagu ka paljudel teistel euroopa autodel, on seisutuled. Jättes auto tee äärde
on suunatule lülitiga võimalik lülitada põlema ainult teepoolne parktuli. Uurime
elektriskeemilt kuidas see on ühendatud. Kogu elektriskeem on toodud 22 leheküljel.
Meie näidises on sealt, mahu vähendamiseks, võetud ainult seisutulesid puudutavad
leheküljed. (joonised: Pekka Mikkolainen, Juha -Pekka Koivisto, AUTO-JA
KULJETUSALAN PERUSOPPI, Sähkölaitteiden perusteet, Otava , Keuruu 1998).
Alustame tagumistest parktuledest. Spetsifikatsioonist leiame, et tagumised parktuled on
tähistatud M2 ja M4. Mõlemast parktulest väljub pruun M 1,5 mm2 ristlõikega juhe
maandusesse (228 ja 223).
Kust me saime teada, et see juhe on pruuni värvi?
Maanduspunktide asukohad on tähistatud ringis asuvate numbritega 15 ja 9 ning
spetsifikatsioonis on toodud nende tegelik asukoht.
Kus asuvad maanduspunktid 15 ja 9?
Liikudes parktuledest mööda voolujuhtmeid HN 0,5 ja HR 0,5 ülespoole, jõuame läbi
pistiku K klemmide 3 ja 2, sulavkaitsmeteni S8 ja S7. Enne sulavkaitsmeid on juhtmetel
ühenduskohad, kust suunduvad juhtemed X ja Z eelmistele lehekülgedele (vasakule).
Peale sulavakaitsmeid on voolujuhtmed ühendatud kõrvaljoonisele suunduvate
ARSENI PALU EHITUS, EKSPLUATATSIOON SÕIDUTEHNIKA «Valgus» · Tallinn 1976 6L2 P10 Retsenseerinud Uve Soodla Kääne kujundanud Bella G r o d i n s k i Raamatu esimeses osas kirjeldatakse meil enamlevi- nud mootorrataste, motorollerite ja mopeedide ehi- Eessõna tust ning töötamist. Teises osas käsitletakse kõigi nimetatud sõidukite hooldamist ja rikete otsimist- Mootorrattaid (motorollereid ja mopeede) käsutatakse kõrvaldamist Kolmandas osas antakse nõu õige ja peamiselt isiklike sõidukitena. Nad säästavad aega igapäe- ohutu sõidutehnika õppimiseks. vastel tarbekäikudel, võimaldavad huvitavalt veeta nädala- Raamat on mõeldud kõigile, kes tunnevad huvi
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat Toimetaja Raul Adlas Koostajad: Andras Laugamets, Pille Tammpere, Raul Jalast, Riho Männik, Monika Grauberg, Arkadi Popov, Andrus Lehtmets, Margus Kamar, Riina Räni, Veronika Reinhard, Ülle Jõesaar, Marius Kupper, Ahti Varblane, Marko Ild, Katrin Koort, Raul Adlas Tallinn 2013 Käesolev õppematerjal on valminud „Riikliku struktuurivahendite kasutamise strateegia 2007- 2013” ja sellest tuleneva rakenduskava „Inimressursi arendamine” alusel prioriteetse suuna „Elukestev õpe” meetme „Kutseõppe sisuline kaasajastamine ning kvaliteedi kindlustamine” programmi Kutsehariduse sisuline arendamine 2008-2013” raames. Õppematerjali (varaline) autoriõigus kuulub SA INNOVEle aastani 2018 (kaasa arvatud) ISBN 978-9949-513-16-1 (pdf) Selle õppematerjali koostamist toetas Euroopa Liit Toimetaja: Raul Adlas – Tallinna Kiirabi peaarst Koostajad: A
Kõik kommentaarid