Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Referaat. Surmanuhtlus. Reino Veielainenile. (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kelleltki vägivaldselt elu võtnud siis missuguse õigusega?

Lõik failist

LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL
SURMANUHTLUS
Referaat
Mõdriku
2011

sisukord

sisukord 2
sissejuhatus 3
1.Surmanuhtlus ja ühiskond 4
1.1 Teooriad 6
1.1.1 Surmanuhtluse vastuargumendid 6
KOKKUVÕTE 8
KASUTATUD KIRJANDUS 10

sissejuhatus


Väitlused surmanuhtluse poolt ja vastu on vahelduva eduga jätkunud tänapäevani ning kestavad lakkamatult edasi. Seaduse tühistamist taotlev ühiskondlik liikumine on muutunud riikliku poliitika ja valitseva ideoloogia koostisosaks eelkõige euroopaliku mõtteviisi ja inimõiguste vaieldamatu respekteerimise tulemusena (Sootak 1996: 7)
Elame sellises ühiskonnas, kus on tavaline, et inimpopulatsioonides esineb vaimselt normaalseid, kuid sotsiaalselt mandunud indiviide, kelle käitumise hälbimine normist ületab ühiskonna taluvuse piiri. Selliste subjektide poolt toime pandud rasked isikuvastased kuriteod, nagu näiteks brutaalsed sadistlikud tapmised või paljude inimeste elu ohustavad terroristlikud aktid , samuti inimsusevastased kuriteod, nõuavad mõnikord nende indiviidide lõplikku kõrvaldamist ühiskonnast (Saar 1996: 1840).
Eetilis -filosoofilisel tasandil põhjendatakse eitavat suhtumist surmanuhtlusesse inimelu pühadusega, mis ei pärine inimesest ega ühiskonnast, vaid Loojalt, ning mille hävitamine on seetõttu lubamatu (Saar 1996: 1840)
Surmanuhtlus on olnud aktsepteeritud kriminaalkaristus läbi ajaloo. On tõendeid, et inimesi mõisteti surma juba Babüloonias, Antiik- Egiptuses, Kreekas ja Roomas. See on siiani levinud, ka hästiarenenud ja demokraatlikes riikides. Kuid religioon , kultuur ja aja möödumine on muutnud selle vormi (Albin 2000).
  • Surmanuhtlus ja ühiskond

    Surmanuhtlust defineeritakse kolmel erineval viisil:
    • surmanuhtlus on kättemaks mõrva eest;
    • surmanuhtlus on karistus mõrva eest;
    • surmanuhtlus on tagatis , et mõrvar muutuks ohutuks tulevikus
    Surmanuhtluse sisulised argumendid poolt ja vastu:
    • kas riigil on õigus surmanuhtlust kui karistust kehtestada ja kohaldada ;
    • kas surmanuhtlus on kuritegude ärahoidmiseks vajalik ja vältimatu;
    • millised on surmanuhtluse kohaldamise õiguslikud probleemid.
    Riigi õigust kurjategijat surmaga karistada võib vaadelda omakorda religioossest ja õigusfilosoofilisest aspektist, et inimene nagu maapealne riikki on jumala looming, siis ei ole kellelgi õigust tõsta kätt teise inimese vastu (Sootak 1996: 10).
    Tõepoolest on inimõigused ja isikud Loojalt, ning mille hävitamine on seetõttu lubamatu, põhivabadused, sh õigus elule, Euroopa tsivilisatsiooni üks põhiväärtusi, mida surmanuhtlus vaieldamatult kahjustab. Muidugi ei ole inimelu väärtuse tähendus absoluutne ja mõned inimelu hävitamise vormid on lubatud ( abort ) või diskuteeritakse nende võimaliku lubamise üle (eutanaasia). Kui aga mõelda näiteks terrorismivastase eriüksuse tegevusele, kus inimese tapmine teatavatel tingimustel on lubatud või isegi kohustuslik, tundub see ebajärjekindlusena inimelu pühaduse kaitsmisel. Ilmneb, et ka Euroopa kultuuriruum [1842] mis võib inimelu üldiselt kõrge väärtustatuse korral olla ühel elul suurem väärtus (pantvang) kui teisel (terrorist) ( Saar 1996: 1842).
    Siit pärineb surmanuhtluse pooldajate oluline argument, mille järgi inimese elul kui tema organismi funktsioonil ei ole absoluutset, iseeneslikku väärtust. Elu pärineb küll Loojalt, kuid selle realiseerimine võib toimuda nii üldiseks hüvanguks kui ka üldiseks kahjuks ning see sõltub inimesest endast, tema tahtest. Väärtuslik ja hoidmist väärt on esimene rohkem kui teine ning seetõttu võib üldise hüvangu nimel ka elusid ohverdada (nagu laeva kapten, kes laeva säilimiseks ei lähe päästma vette kukkunud meremeest). Lehtineni (1977) väitel olevat kõlbeliselt õigustatud mõrvarilt elu
    võtmine, kui sellega hoitakse ära süütud ohvrid , sest mõrvari eksistentsi säilitades seatakse ohtu ja ohverdatakse süütud elud ( ibid ).
    Surmanuhtluse pooldajad põhjendavad oma seisukohta eetiliste, sotsiaalsete ja majanduslike kaalutluste põhjal. Samas leiavad nad, et surmanuhtlus on kõige kindlam viis kurjategijast vabanemiseks. Surmanuhtlus on moraalne õiglus, mitte kättemaks. Sellega kaob individuaalne kättemaks ja ühiskonna korratus (Albin 2000).
    Surmanuhtlus on lõplik karistus , kuna antud isik ei soorita enam ühtegi kuritegu kuna ühiskonnas on inimesi, kes ei tunnista või tunneta oma käitumises mingeid moraalseid piire . Mina olen seisukohal, et selliste inimeste likvideerimine on vajalik, paratamatu ja samas ühiskonnale kasulik.
    Kõige levinum poolt väide surmanuhtluse kohta on vajadus ühiskonnale. Nimelt olevat see hirmutusvahend seaduse ja korra tagamiseks. Vastavalt hirmutusteooriale on ühiskonna heaolu tarbeks vajalik tappa korrarikkuja, mis peletaks teised inimesed tagasi mõttest midagi samalaadset korda saata (Espersen 1997).
    Minu isiklik arvamus on surmanuhtluse pooldamine kuna paadunud mõrvareid ja lastepilastajaid ei ole võimalik ümber kasvatada ja parem oleks
  • Vasakule Paremale
    Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #1 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #2 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #3 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #4 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #5 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #6 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #7 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #8 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #9 Referaat-Surmanuhtlus-Reino Veielainenile #10
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-03-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 17 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor mummiline Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    33
    doc

    Kriminaalpoliitika kordamine

    tekitatavat kahju, samuti ka mõjutada inimesi süütegudest hoiduma, kaitsta õiguskorda ning suurendada ühiskonnas turvalisust. Iga ühiskond tegeleb kuritegevuse kontrolliga. Kontrollides kuritegevust, luuakse kindlat keskkonda. Kaitstakse ühiskonna põhiväärtust. Iga riik peab looma väga kiiresti endale lojaalse ühiskonna ja kuritegevuse kontrolli institutsiooni. Eesti kriminaalpoliitika on sisuliselt mõjutatud tänases Euroopas kehtivatest põhimõtetest ja tavadest. Näiteks, surmanuhtlust asendati eluaegse vangistusega. Küsimus oli, kas on see sobiv viis? Tänasel päeval küsimuseks on vangla karistus. Näiteks palju inimest panna vanglatesse? Vangla karistust kasutatakse suhteliselt vähe ja see on lühiaegne. Põhimõtteks on vabaduse hind. Abolitsionismi arusaam - tähendab seda, et riiki ei nähta kõikide asjadega tegeleva institutsioonina, riik on nn heatahtlik kohtunik. Tal ei ole nii suurt õigust inimese elu üle. Vangide vähene arv.

    Õigusteadus
    thumbnail
    4
    docx

    Surmanuhtlus poolt või vastu

    muud mugavused, mida pole paljudel Eesti korralikel tööinimestelgi. Eurovangla on mugav koht, see ei ole nõukogude vanglaga võrreldavgi. Paljudel vangidel ongi vanglas mugavam elu, kui neil oleks vabaduses. See kõik ei ole aga normaalne ega oma mingit seost õigusemõistmise põhimõtetega. Kurjategijale määratakse lihtne pääsetee - vanglakaristus. Arvan, et vanglakaristus või tühine rahatrahv on kurjategijale liiga kerge karistus. Seega olen mina surmanuhtluse poolt. Inimene, kes on võtnud teiselt elu, väärib sama. Kuid muidugi peavad olema ka teatud tingimused, millal surmanuhtlust rakendada, ja millal mitte. Lisaks tuleb ka kindlasti arvestada kuriteo asjaolusid. On õiglane, kui vägistajad, riigireeturid ja mõrtsukad saavad äärmusliku teo eest äärmusliku karistuse. Andes mõrtsukatele, vägistajatele, ka riigireeturitele absoluutse õiguse elule, me tegelikult vähendame inimõiguste väärtust

    Ühiskond
    thumbnail
    2
    odt

    Surmanuhtlus

    Esialgselt tähendas surmanuhtulus mürgitamist, kui aga sellele oli vastu ja seda viie minuti jooksul ei tehtud siis poodi ta üles. Viimast korda viidi Eestis kohtuotsusega kinnitatud surmaotsus täide 21. septembril 1991. Kuigi surmanuhtlus säilis seadusandluses kuni 1998. aastani ja inimesi mõisteti surma ka pärast 1991. aastat, ei viidud surmanuhtlust enam täide. Pärast iseseisvuse taastamist asendati surmanuhtlus eluaegse vangistusega. Pärast surmanuhtluse kaotamist on Eesti ühiskonnas arutatud surmanuhtluse taastamist eriti raskete kuritegude puhul. Miks on riigil õigus kehtestada surmanuhtlus? Ma arvan, et riik on otsustanud surmanuhtluse kehtestada sellepärast, et nad on näinud kui palju esineb nende riigis kuritegusid ja on otsustanud, et pole muud karistust kui surmanuhtulus. Osades riikides on põhiseaduses kirjas, et igal inimesel on õigus elule aga kui on pandud

    Ühiskond
    thumbnail
    1
    docx

    Surmanuhtlus, poolt või vastu.

    Surmanuhtlus, poolt või vastu. Surmanuhtluse teema üle on palju arutletud. Mõnes riigis on surmanuhtlus legaalne, kuid neid riike on vähe. Enamus karistusi põhineb inimõiguste najal. Kurjategijale määratakse lihtne pääsetee - vanglakaristus. Kuid, kas olla surmanuhtluse poolt või vatsu? Selles on küsimus. Minu seisukoht selle teema kohapealt põhineb juba väga ammustel teadmisetel. Mina leian, vanglakaristus või tühine rahatrahv on kurjategijale liiga kerge karistus. Seega olen mina surmanuhtluse poolt. Inimene, kes on võtnud teiselt elu, väärib sama. Silm silma, hammas hamba vastu. Kuid muidugi peavad olema ka teatud tingimused, millal surmanuhtlust rakendada, ja millal mitte. Ja kohe kindlasti peab enne väljaselgitama, kas kahtlusalune on

    Eesti keel
    thumbnail
    17
    doc

    Hälbiva käitumise sotsioloogia (TLÜ) konspekt 2012

    - Põhineb pinge-, kontrolli- ja subkultuuriteooriatel. - Idee: ühiskonna sotsiaal- ja majandusstruktuuri muutmine aitab kaasa laste ja noorte arengule. - Süütegusid põhjustavate tegurite mõjutamine sotsiaal-, haridus-, pere-, noorte-, kultuuri-, majandus- jms poliitika abil. VI. 6. loeng ­ karistuse sotsioloogia ja vanglad Kontrolli ja karistuspoliitika muutumine läbi aja - Pidev sanktsioonide pehmenemine: Kehaline karistus ja surmanuhtlus Vanglakaristus Mittevabaduskaotuslikud karistused - Varasemate karmide sanktsioonidega võrreldes saavutatakse täna soovitud tulemus nn pehmete karistustega. · Inimese elujärje ja vabaduse pidev kasv · Mitteformaalne sotsiaalne kontroll tugevneb Eesti karistussüsteem - Põhikaristus · Rahaline karistus/trahv · Vangistus/arest - Lisakaristused · Tegutsemiskeeld · Sõiduki juhtimise õiguse äravõtmine

    Hälbiva käitumise sotsioloogia
    thumbnail
    49
    ppt

    SARIMÕRVARID

    ei avalda kord mõistetud karistus mingit mõju. Teadlaste arvamus · Teadlaste veendumuse kohaselt on sarimõrvareist psühhopaadid isiksusehäiretega inimesed, kes reageerivad teatud olukordadele äärmusliku vägivallaga. Neil puudub süütunne, kaastunne ja ka valutunne (ülekantud tähenduses ) · Psühhopaatlike mõrtsukate ravimatust on tõenäoliselt tunnistanud ka USA justiits. Maailma demokraatia kantsiks peetavas riigis viiakse jätkuvalt täide surmanuhtlust eriti brutaalse mõrva sooritanud kurjategijate puhul. Motiivid · Visionäär: tavaliselt skisofreenikud ja psühholoogilselt haiged isikud, tegutsevad sisemiste häälte ajendil · Missionäär: tunnevad et nende ülesanne on puhastada ühiskond mingisugustest elementidest · Nautleja: tapmised pakuvad lõbu · Kiremõrvarid: tapavad seksuaalse rahulduse saavutamiseks, mis tihti sisaldab mingit sadistlikku tegu

    Ajalugu
    thumbnail
    21
    doc

    Inimõiguste rahvusvaheline kaitse konspekt

    ja kult. paktiga on liitunud 161 riiki, ligikaudu 30 riiki, kes ei ole ühegagi ühinenud. Ligikaudu 6-7 riiki ei soovi ühineda kas siis ühe või teisega. Näiteks USA pole ühinenud esimesega. ICCPR-l on kaks lisaprotokolli: · CCPR'i esimene fakultatiivne protokoll (1966) sätestab üksikisikute kaebuste esitamise võimaluse. Sellega on ühinenud 111 riiki. · Teine fakultatiivprotokoll (1989), eesmärk kaotada surmanuhtlus. Juhtiv roll oli Sm, kelle konstitutsioonis on konkreetselt kirjas, et surmanuhtlus on keelatud. Enamik riike, kes on ühinenud, on Lääne -ja Ida Euroopa riigid, lisaks mõned riigid mujalt. Aasiast need riigid, mis on seotud Euroopaga. · Surmanuhtlus võib kõne alla tulla, kui on sõjaolukord või isik on toime pannud väga raske sõjakuriteo ja on kohtu poolt süüdi mõistetud.

    Õiguse entsüklopeedia
    thumbnail
    8
    doc

    Kuritegevus tänapäeva ühiskonnas. Referaat.

    TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Virumaa Kolledz Anastasia Panfilova Kuritegevus tänapäeva ühiskonnas Referaat Juhendaja: õpetaja I. Prees Rühm: RDKR-21 Kohtla-Järve 2012 SISUKORD SISUKORD............................................................................................................................2 SISSEJUHATUS....................................................................................................................3 1.KURITEGEVUS...........................

    Eesti keel




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun