Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

NAHAST RÕIVAESEMED. NAHAST TARBEESEMED (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist


NAHAST RÕIVAESEMED.
NAHAST TARBEESEMED .
Referaat aines Rahvakunsti alused

Sisukord


Sisukord 1
Sissejuhatus 2
Nahast rõivaesemed 3
Muinasaeg 3
Tsunftiaeg Tallinnas XIV – XIX sajand 3
Talurahvakasukad 6
Mõned nahast rõivaesemete leiud   e-kultuuripärandi portaalist. 9
Jalanõud 11
Pastlad - kingad , Hiiumaal- vanukad, lõunaeesti murdes- tsuvva 11
Saapad 13
Nahast tarbeesemed 15
Tubakakotid 15
Jahikott 17
Nahast noa- ja mõõgatuped 18
Tarbeesemed, mille valmistamisel kasutati nahka 19
Kokkuvõte 21
Kasutatud kirjandus 22

Sissejuhatus


Nahk, kui materjal on teeninud inimkonda aastatuhandeid. Ta on pakkunud inimestele kehakatet ja jalavarju, olnud materjaliks söögi- ja jooginõudele, nahast on ehitatud sildu üle jõgede. Nahka on kasutatud proteesitööstuses ja temast on valmistatud kauneid kunstiteoseid, alates skulptuuridest kuni raamatuköideteni välja.
Naha laialdase kasutamise eelduseks on nahaparkimise leiutamine. Täpselt ei tea, kus ja kunas parkimist esmakordselt tundma õpiti. Nahku arvatavasti pehmendati rasvaga ja neid hoiti painduvaks muutmise eesmärgil puutüvedel ning suitsutatud või soolaga konserveeritud. On andmeid, et inimene juba V aastatuhandel e.Kr. tundis nahatöötlemise esialgseid võtteid ja oli välja töötanud olulisemad nahatöötlemisriistad. Igal juhul enne kui inimene hakkas valmistama savinõusid, kasutas ta vee hoidmiseks ja kandmiseks nahkanumaid.
Tööprotsessis õppis inimene tundma naha struktuuri muutmise võimalusi ja hakkas neid oskuslikult kasutama noatuppede, jooginõude, jalanõude jms. valmistamiseks.
On andmeid, et sumerid tundsid juba IV aastatuhandel e.Kr. maarjajääparki. Edasi hakkasid sellega tegelema egiptlased . Nende seinamaalid kujutavad nahaparkimistöökodasid. Pärsiast ja Babülooniast on I aastatuhandest e.Kr. säilinud mõned nahaparkimisretseptid. Üks neist kõneleb naha töötlemisest puhta jahuga esmaklassilises vees, õlles ja veinis. Edasi töödeldi härjarasvaga määritud nahku suures pronkskatlas maarjajää ja tammepahkadega. Teine retsept jutustab puhta loomarasvaga töödeldud
Vasakule Paremale
NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #1 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #2 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #3 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #4 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #5 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #6 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #7 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #8 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #9 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #10 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #11 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #12 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #13 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #14 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #15 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #16 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #17 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #18 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #19 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #20 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #21 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #22 NAHAST RÕIVAESEMED-NAHAST TARBEESEMED #23
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 23 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-10-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 7 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor 196339 Õppematerjali autor

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
10
doc

Tarvastu rahvarõivas

puusad. Seepärast nimetatakse neid rahvasuus ka puusadega kuubedeks. Ülevalt otsast lõigati küljesiilud kumerad ja õmmeldi põhiosaga kokku nõnda, et need hoidsid püsti. Tarvastu pikk-kuued olid eriti järskude puusadega ja ka kaunistused olid neil eriti rikkalikud. Külgede allosas särasid rohelisest või punasest kalevist lõhandikulapid ehk raiused. Talvel kanti Tarvastus valget puusadega lambanahkset kasukat, mis oli kaunistatud punasest ja rohekasmustast pargitud nahast rihmadega ehk liignahkadega. Oma lõikelt oli naistekasukas nn. pikk-kasukas: sageli suure lahtise rinnaesisega, kust jäeti välja paistma sõlg või rinnarätik. Eesti kasukaid kanti üldiselt ühtepidi ­ karv seespool. Kasuka kaitseks, aga ka sooja pärast aeti kasuka peale pikk-kuub. Kasuka ja pikk-kuue vahele tõmmati mõnikord veel rüü. Tarvastus olid nagu Paistuski isesuguseks naise ilu tunnuseks ülijämedad sääred.

Rahvuskultuuri liikumine
thumbnail
28
pdf

Äksi kihelkonna rahvarõivad

Tartu​ ​Kutsehariduskeskus Kergtööstus​ ​ja​ ​kodu-​ ​ning​ ​iluteenindus **** ****​ ​**** ÄKSI​ ​KIHELKONNA​ ​RAHVARIIDED Referaat Juhendaja:​ ​***​ ​*** Tartu​ ​2017 SISUKORD ÄKSI​ ​KIHELKOND 2 ÄKSI​ ​NAISE​ ​RAHVARÕIVAD 3 Särk 3 Seelik 4 Vöö 4 Põll 5 Kampsun 5 Õlakatted 5 Pealisrõivad 6 Peakatted 6 Ehted 7

Kultuur
thumbnail
53
doc

Uurimistöö: Ilu, rõivastus ja mood läbi aegade.

Tütred on leidnud jäädvustamist ka viisil, mida meie nimetame erootiliseks rõhutatud on nende kehavormide naiselikkust. Ka pärast 18.dünastia lõppu püsis naiste rõivamood samal kujul. Meeste riietus: Meeste traditsiooniliseks riituseks oli skenti lihtne, ümber puusade mähitud ja ees niiviisi sõlme seotud lühike seelik, et kangaotsad jäid ette voltide vahele rippu. Algselt valmistati skentisid loomanahast või pargitud nahast, hiljem hakati valmistama õhemast, enamasti linasest valmistatuid. Sõdalaste rüü võis olla tehtud ka värvilisest kangast või kaunistatud pealeõmmeldud triipudega. Vaaraosid kujutati mõnikord skenti tagaküljele riputatud lõvisabaga. Ajapikku muutus skenti lõige kandilisemaks, ka hakati kangast tärgeldamise abil jäigemaks muutma sihiga tekitada esiküljele väljaulatuv kolmnurk. Kehakatte esikülje rõhutamine muutus üldiseks nähtuseks

Rõiva ajalugu
thumbnail
53
doc

Uurimustöö: ILU, RÕIVASTUS JA MOOD LÄBI AEGADE..

Tütred on leidnud jäädvustamist ka viisil, mida meie nimetame erootiliseks rõhutatud on nende kehavormide naiselikkust. Ka pärast 18.dünastia lõppu püsis naiste rõivamood samal kujul. Meeste riietus: Meeste traditsiooniliseks riituseks oli skenti lihtne, ümber puusade mähitud ja ees niiviisi sõlme seotud lühike seelik, et kangaotsad jäid ette voltide vahele rippu. Algselt valmistati skentisid loomanahast või pargitud nahast, hiljem hakati valmistama õhemast, enamasti linasest valmistatuid. Sõdalaste rüü võis olla tehtud ka värvilisest kangast või kaunistatud pealeõmmeldud triipudega. Vaaraosid kujutati mõnikord skenti tagaküljele riputatud lõvisabaga. Ajapikku muutus skenti lõige kandilisemaks, ka hakati kangast tärgeldamise abil jäigemaks muutma sihiga tekitada esiküljele väljaulatuv kolmnurk. Kehakatte esikülje rõhutamine muutus üldiseks nähtuseks

Kirjandus
thumbnail
87
docx

Soome-ugri rahvakultuur

Suviseks ülerõivaks on riidest umbkuub, talviseks põhjapõdranahast umbkasukas, mõlemad on kapuutsiga. Umbkasukal on karvad ihu poole, kindad on varrukate otste külge õmmeldud ning kasuka peal kantakse riidest kattekuube. Külmade ilmadega pannakse selga veel teine umbkasukas, millel on karvad väljapoole. Hantide umbkasukad on otstarbekohased rõivad sealses karmis kliimas. Nagu naistel nii on ka meestel traditsioonilisteks talvejalanõudeks karvasaapad ning suvesaapad valmistatakse nahast, millel on karvad ära kraabitud. Tänapäeval on laialdaselt kasutusel ostetud rõivad: püksid, pluusid, kampsunid, pintsakud, joped, kummikud, saapad, kingad. PERE JA ÜHISKOND Endisel ajal jagunes handi ühiskond sugukondlikeks gruppideks ehk klannideks, kes koosnesid peredest. Sugukonna liikmete vahel olid abielud keelatud, abielluda võis ainult teise sugukonna inimesega. Klannid kandsid tavaliselt mõne looma, linnu või kala nime, keda peeti pühaks ja austati

Kultuurid ja tavad
thumbnail
345
pdf

tammsaare tode ja oigus i-9789949919925

See e-raamat on skaneeritud ja koostatud Tartu Linnaraamatukogus Tartu, 2011 I See oli läinud aastasaja kolmanda veerandi lõpul. Päike lähenes silmapiirile, seistes sedavõrd madalas, et enam ei ulatunud valgustama ei mäkke ronivat hobust, kes puutelgedega vankrit vedas, ei vankril istuvat noort naist ega ka ligi kolmekümnelist meest, kes kõndis vankri kõrval. Varsti jõudsid teelised mäerinnakul nii kõrgele, et päikeses helendama lõid mehe nägu – laiavõitu, tugevate lõuapäradega, terassilmadega, lühikese, kuid tiheda musta habemega –, naise nukrad silmad, look ja hobuse kikkis kõrvadega pea. «Seal ta ongi, see Vargamäe,» lausus mees ja näitas käega üle soo järgmise väljamäe poole, kus lömitas rühm madalaid hooneid. «Meie hooned paistavad, teiste omad seisavad mäe taga orus, sellest siis rahva suus Mäe ja Oru, mõisakirjas aga Eespere ja Tagapere. Paremat kätt s

Kategoriseerimata
thumbnail
0
docx

V. Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat

1 VICTOR HUGO_JUMALAEMA KIRIK PARIISIS ROMAAN Tõlkinud Johannes Semper KIRJASTUS ,,EESTI RAAMAT" TALLINN 1971 T (Prantsuse) H82 Originaali tiitel: Victor Hugo Notre-Dame de Paris Paris, Nelson, i. a. Kunstiliselt kujundanud Jüri Palm Mõni aasta tagasi leidis selle raamatu autor Jumalaema kirikus käies või õigemini seal uurivalt otsides ühe torni hämarast kurust seina sisse kraabitud sõna . ' ANAT KH Need vanadusest tuhmunud, üsna sügavale kivisse kraabitud suured kreeka tähed, mis oma vormi ja asendi poolest meenutasid kuidagi gooti kirja, viidates sellele, et neid võis sinna kirjutanud olla mõne keskaja inimese käsi, kõigepealt aga neisse kätketud sünge ja saatuslik mõte, jätsid autorisse sügava mulje. Ta küsis eneselt ja katsus mõista, milline vaevatud hing see pidi küll olema, kes siit maailmast ei tahtnud lahkuda ilma seda kuriteo või õnnetuse märki vana kiriku seinale jätmata. Hiljem on seda seina (ei mäleta küll täpselt, millist just) üle värvitud

Kirjandus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun