Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt (2)

5 VÄGA HEA
Punktid
ühiskond - Isegi need väikesed ühiskonnad, millesse laps kõige enne sisse kasvab – perekond ja mänguseltskond, on talle tähtsad vaid üksikvahekordade kaudu

Esitatud küsimused

  • Kuidas uurida poliitilist süsteemi?
  • Mida peavad institutsioonid dem Tagamiseks tegema?
  • Mida teha nendega kes ei osale valimistel?
  • Mida teha üliaktiivsetea kas see on probleem?
  • Kui ratsionaalselt suudab käituda valija ja mida see endaga kaasa toob?
  • Mida teeb valija?
  • Mis polnud demokraatlik?
  • Mitmemandaadilistes ringkondades?
  • Kuidas riigikogust lahti saada?
  • Kui palju erakondi võiks olla?

Lõik failist

Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt
I Loeng: Kuidas uurida poliitilist süsteemi?
5 võimalust, kuidas uurida poliitilist süsteemi:

  • Institutsionalistlikult
  • Behaviouralistlikult
  • Pluralistlikult
  • Strukturalistlikult
  • Ratsionaalse valiku teooriaga
    Institutsionalism
    Antud skeemi kese võib olla eri paigus
    NB! Avalikkus=valijate kogum
    • Vaade kehtib Demokraatlikus ühiskonnas
    • Uurimisteooriad erinevad teineteisest sihtmärgi poolest ehk uuritavast. Institutsionalism uurib institutsioonide vahelist tasakaalu
    • Probleemid tasakaalu puudumisel:
      • Kas tegu on demokraatliku korraga?
      • Mida peavad institutsioonid dem. Tagamiseks tegema?
      • Kas demokraatiat on liiga palju?(Omane institutsionalismile)
    • Institutsionalism aitab analüüsida/seletada aeglasi muutusi. Eeldab pikaajalist uurimist .
    • Näide eestist – valitsuse rolli kasv parlamendi otsuste juures 20. Aasta jooksul (see on institutsionalistlik uurimine )
    • Miinus : Ei anna vastust kiiretele muutustele, nagu näiteks äsja vast võetud seaduse mõju ühiskonnas/poliitikas
    • Pluss: Demokraatlikud protsessid ongi aglased, mistõttu on neid institutsionalistlikult hea uurida
    • Põhiideed:
      • Kuidas ühildada omavahel piiramatu võimuga rahvast ning piiratud võimuga valitsust ( Montesqieu )
      • Valimised, millega võim paika pannakse. Kui on liiga demokraatlik ja võrdne ühiskond, siis on raske kedagi millekski sundida
    • Üsna kirjeldav, kasutab juriidilist lähenemist.
    • Joonis – seadusandlik võim valitseb avalikkust seadustega, täidesaatev võim otseselt mõjutades.
    • Kaks institutsionalismi liiki:
      • Klassikaline institutsionalism
      • Neoinstitutsionalism

    Behavioralism
    • Behaviouralism tekkis arvamusel, et institutsionalism ei seleta kõike vajalikku. Arvamus tekkis seisukohast, et kuigi riigid võivad väliselt sarnased olla, on nende poliitika ikkagi erinev. Seega tuleb iga riiki uurida lähtuvalt konkreetset poliitikast lähtuvalt.
    • Näide behaviouralistlikust uurimisest: Eesti on sarnane Läti ja Soomega , aga nende ühiskonnad on poliitiliselt erinevad (Lätis on erinevalt Eestist ja Soomest oligarhide suur roll; Soome on iseseisvam kui Eesti ja Läti; Lätis erakonnad riigilt rahastust ei saa). Näide annab tõestust, et kuigi tõdetakse sarnasust , ei panda neid veel ühte patta.
    • Behaviouralism pöörab tähelepanu käitumisele (poliitiline käitumine kõige aluseks), mitte institutsioonidele (nagu institutsionalism seda teeb)
    • Beh.lism on palju andnud juurde sotsiaalteadustele
    • Omaseks statistiline andmetöötlus (faktide põhisus)
    • Kaks koolkonda :
      • Psühholoogiline
      • Utulitaarne (musta kasti teooria)
    • Meetodid: arvamusküsitlus ja ekperiment

    Pluralism
    • Institutsionalismi ja behaviouralismi segu (sai alguse 1970ndatel)
    • Pöörab tähelepanu protsessidele
    • Uurib, kuidas on võimalik valitsuskoalitsioonide tekkimine
    • Poliitika on inimeste vaheline suhtlus
    • Probleemid, millega tegeleb:
      • Mida teha nendega, kes ei osale valimistel?
      • Mida teha üliaktiivsetea (kas see on probleem)?
    • Pluralism püstitab ohtralt küsimusi
    • Läbirääkimised on pluralismis võtmekohal (seega ka konsensus ja kokkulepped)
    • Nõudmised peavad olema mõistuspärased
    • Koolkonnad:

    1) liberaalne – keskendub eliidi uurimisele
    2) radikaalne – utoopilised ideed
    Meetodid: empiirilised ja statistilised uuringud. Püüavad tabada protsessi
    Strukturalism – kasutab ka teisi teadusharusid(mite ainult politoloogia )
    Jooniselt: Sots. Struktuur on näiteks mehed ja näised. Uuritakse, kuidas on nad esindatud ühiskonnas, millest tulenevalt saame vaadata võrdõiguslikkust riigis
    • Strukturalism on tihedalt seotud semiootikaga. Uuritakse näiteks kasutatava keele eripärasid
    • Tuleb vaadelda erinevaid gruppe ning otsida erinevusi (varjatused tuleb välja tuua)
    • Näide: Kas meespoliitik omab teist sõnavara võrreldes naispoliitikuga
    • Tuleb uurida seda, mis on varjatud (tuhnida peidetud sõnumites jne)
    • Teeb üldistusi isikute kohta

  • Vasakule Paremale
    Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #1 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #2 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #3 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #4 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #5 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #6 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #7 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #8 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #9 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #10 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #11 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #12 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #13 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #14 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #15 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #16 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #17 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #18 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #19 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #20 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #21 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #22 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #23 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #24 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #25 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #26 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #27 Eesti riik ja ühiskond eksami konspekt #28
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 28 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-11-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 80 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor juhan salumäe Õppematerjali autor
    Konspekt, mis aitab õpilasel lühidalt mõista, kuidas toimib Eesti riik ning kuidas praegune kord on välja kujunenud.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    11
    docx

    Riigiõiguse ja põhiseaduse kordamisküsimuste vastused

    enamuse toetuse saanud eelnõu võetakse järgmises riigikogu koosseisus muutmata kujul vastu koosseisu 3/5 enamusega), rahvahääletusel (rahvahääletuse toimumiseks on vaja 61 saadiku nõusolekut ja põhiseaduse esimest ja viimast peatükki saab muuta ainult rahvahääletusel). Õigus algatada Põhiseaduse muutmist on vähemalt viiendikul Riigikogu koosseisust, so vähemalt 21 Riigikogu liikmel, presidendil. 3. Eesti Põhiseaduse kesksed väärtused ja aluspõhimõtted. V: Eesti põhiseaduses on ülim väärtus inimene, tema õigused ja vabadused ­ neid tuleb alati eelistada otstarbekusele. Õigusi ja vabadusi tohib piirata ainult avalikes huvides ja isikule vähim kahjulikul viisil, see on proportsionaalsuse põhimõte. Isikul peab olema võimalus aru saada, millised õigused ja kohustused tal suhetes avaliku võimuga on, see on õigusselguse põhimõte. 4

    Riigiõigus
    thumbnail
    60
    docx

    RÕ II konspekt

    * Kandidaat peab saama vähemalt 5% oma valimisringkonna lihtkvoodist. lihtkvoot = hääletanute arv / mandaatide arv Loeng 16.02.2017 RIIGIKOGU MILLEKS ON VAJA PARLAMENTI (RIIGIKOGU)?  Et säiliks võimude lahusus  Rahva arvamuse esindamine – mitmekesisus, Riigikogu on rahva arvamuse peegel RIIGIKOGU PÕHISEADUSES:  Riigikogu on Eesti rahva esinduskogu, mis on valitud vabadel, üldiselt, ühetaolistel ja otsestel valimistel salajase hääletuse teel  Riigiorgan – Riik on avalik õiguslik juriidiline isik, kelle tegevus väljendub riigiorganite läbi (riigikogu, vabariigi president, kohtud, valitus, kohalikud omavalitsused)  Põhiseadusorgan – põhjalik kirlejdus Riigikogu kohta on välja toodud põhiseaduses

    Õigus
    thumbnail
    9
    doc

    Ühiskonna valitsemine

    ÜHISKONNA VALITSEMINE Demokraatlik valitsemiskord. Valitsemise põhivormid: presidentalism, parlamentarism. Monarhia ja vabariik. Sotsiaalsed liikumised ja erakonnad. Huvide esindamine ja teostamine. Poliitilised ideoloogiad. Valimised: funktsioonid, erinevad valimissüsteemid, valimiskäitumine, valimiste tulemused. Koalitsioon. Opositsioon. Seadusandlik võim. Parlamendi töökorraldus. Täidesaatev võim. Valitsuse moodustamise põhimõtted. Bürokraatia. Korruptsioon. Riigipea. Kohtuvõim. Eesti kohtusüsteem. Euroopa Nõukogu Inimõiguste Kohus. Euroopa Kohus. Ombudsman. Võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõte. Riigikontrolli ja Õiguskantsleri institutsioonid. Kohalik omavalitsus. Kesk- ja regionaalvõimu suhted. Euroopa Liidu institutsioonid. 1. Demokraatlik valitsemiskord lk.96, Demokraatia on rahva võim Kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas. Rahvas teostab kõrgeimat võimu PS alusel ­ vt. III ptk § 56 ° Riigikogu valimiste

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    23
    pdf

    Ühiskonna valitsemine

    Ühiskonna valitsemine Demokraatlik valitsemiskord. Valitsemise põhivormid: presidentalism, parlamentarism. Monarhia ja vabariik. Sotsiaalsed liikumised ja erakonnad. Huvide esindamine ja teostamine. Poliitilised ideoloogiad. Valimised: funktsioonid, erinevad valimissüsteemid, valimiskäitumine, valimiste tulemused. Koalitsioon. Opositsioon. Seadusandlik võim. Parlamendi töökorraldus. Täidesaatev võim. Valitsuse moodustamise põhimõtted. Bürokraatia. Korruptsioon. Riigipea. Kohtuvõim. Eesti kohtusüsteem. Euroopa Nõukogu Inimõiguste Kohus. Euroopa Kohus. Ombudsman. Võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõte. Riigikontrolli ja Õiguskantsleri institutsioonid. Kohalik omavalitsus. Kesk- ja regionaalvõimu suhted. Euroopa Liidu institutsioonid. 1. Demokraatlik valitsemiskord ehk põhiseaduslikkus. Lk.96 Osalus- ja elitaardemokraatia Lk.62 Demokraatia on valitsemisviis või poliitiline reziim, milles võimukasutust legitimeerib ja kontrollib rahva tahe

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    10
    docx

    Valimised

    KOV volikogu - alates 18. eluaastast RK - alates 21. eluaastast EP - alates 21. eluaastast President - alates 40. eluaastast · mandaat - saadikule antud volitus esindada ja kaitsta valijate huve (koht esinduskogus) EV põhiseadus hääleõigusest § 56. Kõrgeimat riigivõimu teostab rahvas hääleõiguslike kodanike kaudu: 1) Riigikogu valimisega; 2) rahvahääletusega. § 57. Hääleõiguslik on Eesti kodanik, kes on saanud kaheksateist aastat vanaks. Hääleõiguslik ei ole Eesti kodanik, kes on kohtu poolt tunnistatud teovõimetuks. § 58. Seadusega võib piirata nende Eesti kodanike osavõttu hääletamisest, kes on kohtu poolt süüdi mõistetud ja kannavad karistust kinnipidamiskohtades. Tsensused e. piirangud valimistel 1. Ajaloos esinenud: 1) varanduslik 2) sooline 3) rassiline 4) usuline 5) seisuslik 6) hariduslik jm 2. Tänases Eestis:

    Ühiskond
    thumbnail
    19
    doc

    Kordamisküsmised - Eesti valitsemissüsteem

    põhiseaduse muutmise viis otsustatakse kolmandal lugemisel. eelnõu rahvahääletusele panemine otsustatakse Riigikogu koosseisu kolmeviiendikulise häälteenamusega. Otsuse põhiseaduse muutmiseks kiireloomulisena teeb Riigikogu neljaviiendikulise häälteenamusega Riigikogu ülesehitus, valimised, rollid, tööpõhimõtted, protseduurid 6. Selgitage Riigikogu valimise süsteemi ja mandaatide jagamise põhimõtteid (üldloogika, arvutada ei ole vaja). Majoritaarne - riik jaotatakse 1-mandaadilisteks valimisringkondadeks, esindusorganisse saab kandidaat, kes saab valimisringkonnas kõige enam hääli, teiste hääled lähevad kaotsi. Võidab üks suur erakond, kes saab enamuse parlamendis ja valitsuses. VÕRDELINE ehk proportsionaalne valimissüsteem - mitmemandaadilised valimisringkonnad, erakonnad nimekirja järgi, isiklikud mandaadid ja häälte ülekandmise süsteem. Eestis avatud, ehk vastavalt häälte arvule erakonna nimekirjad valimiskünnis 5% Eestis

    Eesti valitsemissüsteem
    thumbnail
    8
    doc

    Ühiskonnaõpetus

    IRL, Rahvaliit, Kristlikud Reformierakond Keskerakond, sotsid demokraadid juhtidee Traditsioonide ja stabiilsuse Indiviidi vabadus Võrdsed võimalused hoidmine, rahvusluse, moraali, kõigile religiooni tähtsustamine majandus Sekkumise vastu, mõõdukad Riik peaks sekkuma Riik reguleerib majandust, maksud, kaitstakse rahvusliku minimaalselt; vaba turu ja suurema tulu saajatel kapitali huve konkurentsi soosimine kõrgemad maksud sotsiaal- Traditsiooniline peremudel ­ Otsustusvõimalus, Igaühele tagatud poliitika mõõdukad toetused, riik tuleb appi, igaüksenda eest väljas, sotsiaalabi ja väärikas kui pere enam ei saa

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    10
    docx

    Erakonnad, valimised, demokraatia, diktatuur, riik, põhiseadus

    Teine saab reeglina 40% kohtadest, peab jääma opositsiooni.  Mõõdukas mitmeparteisüsteem – põhierakondi rohkem kui kaks (3-5). erakondadevahelised maailmavaatelised erinevused pole suured, on võimalik jõuda kompromissidele ja moodustada valitsuskoalitsioone.  Äärmuslik mitmeparteisüsteem – põhierakondi on palju (üle 5, vahel üle 10). Maailmavaatelised erinevused on suured ja tihti ületamatud. 4) Eesti erakonnasüsteem ja selle kujunemine. Eesti erakonnasüsteemis on kõige olulisemaks lõheks rahvuslõhe. Erakondi eristab suhtumine siinsesse vene vähemusse ja lähiajalukku. Eesti on mõõdukas mitmeparteisüsteem. Erakondade vahel valitseb suhteline tasakaal. Kujunemine:  Sõdadevahelises demokraatses eestis oli äärmuslik mitmeparteisüsteem, parlamendis oli tavaliselt esindatud üle 10 erakonna (ükski erakond ei saanud reeglina üle 15% häältest).

    Poliitika




    Meedia

    Kommentaarid (2)

    totakad profiilipilt
    jaanus jahumägi: asjakohane ja kasulik
    19:08 14-01-2015
    maris02 profiilipilt
    maris02: väga hea
    23:22 16-12-2012



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun