Infovajaduste analüüs Millist Infot vajad töö ülesannete täitmiseks? Ettevõtte, kus mina praktikal käisin koosnes praktiliselt ühest töötajast, kes oli samal ajal ettevõtte juht, raamatupidaja ning tööline. Oma tööks vajasin infot oma tegevuste kohta ning selle sain, kui läksin hommikul kontorisse ja sealt öeldi kas ma pean kontoris arvuteid parandama või väljas klientide arvuteid hooldama. Kui klientide arvuteid oli vaja hooldada, siis anti mulle aadress. Sinna minemiseks oli vaja välja uurida, kuidas sinna oleks võimalik kohale jõuda. Selleks kasutasin Google Mapsi. Kuna mul tööautot polnud, siis liikusin kas ühistranspordiga või viidi mind kohale. Kui läksin ühistranspordiga siis kasutasin peatus.ee saiti, et teada saada milliste bussidega või trollidega sinna mul võimalik jõuda on ning mis kell. Kui ma jõudsin kliendi juurde, siis pidin uurima millised vead olid ja põhjused on, millepärast mind kutsuti ning asusin probleeme lahenda...
TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Infosüsteemide õppetool Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" VARUOSADE HANKIMINE ETTEVÕTTES Tallinn 2014 1.Üldvaade Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Joonised on koostatud kasutades UML standardit. 1.1. TAUST Järgnevas projektis kirjeltatakse ühe väikefirma klientide teenindamiseks varuosade hankimise ja nende üle arve pidamise infosüsteemi. Projektis keskendutaksegi just sellele, kuidas vajaminevaid varuaosasid tellitakse ja kuidas nad ka samal ajal andmebaasi kantakse. Tegu on ainult ühe väikese osaga firma infrastruktuurist ja selles projektis ei keskenduta firma
.......................................................................... 5 1.4 PÕHIPROTSESSIDE LOETELU....................................................................................................... 6 1.5 PÕHIOBJEKTIDE LOETELU.......................................................................................................... 6 1.6 TEGUTSEJATE LOETELU............................................................................................................. 6 1.7 INFOVAJADUSTE LOETELU.......................................................................................................... 6 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID........................................................................................................8 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE............................................................................9 3.1 INFOSÜSTEEMI PÕHIFUNKTSIOONID............................................................................................ 9
................. 3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid................................................................................ 4 1.4 Põhiprotsesside loetelu...................................................................................... 4 1.5 Toimimisobjektid................................................................................................ 4 1.6 Tegutsejate loetelu............................................................................................ 4 1.7 Infovajaduste loetelu......................................................................................... 5 2. INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID.................................................................................... 5 3. INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE...............................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid...........................................................................7 3.2 Ülevaade autodest...............................................
..................................................... 3 1.3. PROTSESSIDE LOETELU .............................................................................................................. 3 1.4. TOIMISOBJEKTIDE LOETELU...................................................................................................... 3 1.5. TEGUTSEJATE LOETELU ............................................................................................................. 4 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU ................................................................................................... 4 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID....................................................................................................... 6 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE .......................................................................... 7 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE ................................................................................................ 11 4
.........................................3 1.2. ORGANISATSIOONI EESMÄRGID........................................................................3 1.3. PROTSESSIDE LOETELU........................................................................................3 1.4. TOIMIMISOBJEKTIDE LOETELU..........................................................................4 1.5. TEGUTSEJATE LOETELU.......................................................................................4 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU..................................................................................4 2. INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID....................................................................................6 3. INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE........................................................7 4. INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE..............................................................................11 4.1. KONTSEPTUAALMUDEL....................................................................
6 Tegijad, rollid Klient Dispetser Taksojuht Lausendid Klient kutsub takso. Dispetser teavitab taksojuhti. Taksojuht vastab. Dispetser edastab info taksojuhile. Taksojuht vastab. Dispetser teavitab klienti. Takso jõuab kliendini. Klient istub taksosse. Klient ütleb taksojuhile kuhu sõita. Taksojuht jõuab sihtpunkti. Klient maksab taksoarve. Infovajaduste loetelu Taksofirma tegutsejate ja sellega suhtlejate olulisemad infovajadused on: Andmebaaside loomine ning haldamine (Dispetser) Takso tellimine (Klient) Takso väljasaatmine (Dispetser) Teenuse staatus (Taksojuht, Dispetser) Kliendi pealevõtmine (Taksojuht, Klient) Kliendi asukohta viimine (Taksojuht, Klient) Arve tasumine (Klient, Taksojuht) Andmebaas
.............................................................................................3 Põhiprotsesside loetelu........................................................................................................3 Tegutsejate loetelu..............................................................................................................4 Põhiobjektide loetelu............................................................................................................ 4 Infovajaduste loetelu............................................................................................................ 4 Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................................................... 4 Infosüsteemi funktsionaalne vaade.........................................................................................5 Infosüsteemi kasutusjuhtude diagramm...............................................................................5
................................................................................................................ 2 1.1Taust................................................................................................................... 2 1.2Organisatsiooni eesmärgid................................................................................. 2 1.3Organisatsiooni põhiprotsess..............................................................................2 1.4Tegutsejate ja nende infovajaduste ning eesmärkide loetelu.............................2 2.Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................................... 3 3.Infosüsteemi funktsionaalne vaade.........................................................................4 3.1Kasutusjuhtude mudel........................................................................................ 4 4.Infosüsteemi andmevaade.........................................................................
4 Põhiobjektide loetelu......................................................................................................................................4 1.5 Põhiprotsesside loetelu...................................................................................................................................4 1.6 Tegutsejate loetelu..........................................................................................................................................4 1.7 Infovajaduste loetelu......................................................................................................................................4 2 Infosüsteemi eesmärgid.........................................................................................................5 3 Infosüsteemi funktsionaalne vaade.......................................................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid.............................................................
...........................................................3 1.3 PROTSESSIDE LOETELU....................................................................................................................3 1.4 TOIMISOBJEKTIDE LOETELU.............................................................................................................4 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU....................................................................................................................4 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU................................................................................................................4 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID........................................................................................................7 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE............................................................................8 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE..................................................................................................11
...................10 Joonis 4. Pakkumise üldine protsess......................................................................10 5.2 SEISUNDIDIAGRAMM........................................................................................ 10 1 Üldvaade 1 Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Joonised on koostatud kasutades UML standardit. 1.1 TAUST Järgnevas projektis kirjeldatakse üht füüsilistele ja juriidilistele isikutele torutöid tegevat ettevõtet. Vastava teenuse osutamine toimub projektipõhiselt, kus igale kliendile lähenetakse individuaalselt, arvestades nende soove, aega ja raha. 1.2 EESMÄRGID Torutöödega tegeleva ettevõtte eesmärgid on:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1.2 ORGANISATSIOONI EESMARGID ¨ . . . . . . . . . . . . . . 2 1.3 PROTSESSIDE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1.4 TOIMIMISOBJEKTIDE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . 5 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 ¨ 2 INFOSUSTEEMI ¨ EESMARGID 8 ¨ 3 INFOSUSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE 10 ¨ 4 INFOSUSTEEMI ANDMEVAADE 13 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL . . . . . .
............................................................................................3 1.3 Põhiprotsesside loetelu..................................................................................................3 1.4 Tegutsejate loetelu.........................................................................................................3 1.5 Põhiobjektide loetelu.....................................................................................................3 1.6 Infovajaduste loetelu......................................................................................................4 2 Infosüsteemi eesmärgid........................................................................................................4 3 Infosüsteemi funktsionaalne vaade.......................................................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid...............................................................................6 3
....................................................................4 1.5 Põhiobjektide loetelu............................................................................................................. 4 1.6 Sündmuste loetelu..................................................................................................................4 1.7 Tegutsejate loetelu................................................................................................................. 4 1.8 Infovajaduste loetelu..............................................................................................................4 2. Infosüsteemi eesmärgid............................................................................................................... 5 3. Infosüsteemi funktsionaalne vaade..............................................................................................6 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid.....................................................................
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Infosüsteemide õppetool Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" MAHEKAUBA E-POOD Üliõpilane: Allar Plaksi Õpperühm: EALB-31 Matrikli nr.: 062005 Juhendaja: Tarmo Veskioja Tallinn 2009 1 SISUKORD 1.ÜLDVAADE.................................................................................................................................................3 1.1.TAUST.....................................................................................................................................................3 1.2.LAUSENDID.................
8. Valige ÕIGE väide. Andmetöötlus EI OLE: mittejuhuslike sümbolite, numbrite, väärtuste ja sõnade hulk andmete liigitamine, grupeerimine, matemaatiliste operatsioonide teostamine andmetega süstemaatiline operatsioonide sooritamine 9. Valige VALE väide. Infosüsteemi arhitektuuriraamistik annab: juhised infosüsteemi arhitektuurilise kirjelduse loomiseks tööülesanded programmeerijatele juhised infosüsteemi arendamisega seotud huvirühmade infovajaduste rahuldamiseks 10. Valige VALE väide. Disaini käigus: kirjutatakse programmikoodi määratletakse infotehnoloogilised piirangud tulevase infosüsteemi ülesehitusele otsustatakse andmehoidlate ja rakendussüsteemide ülesehitus 1. Valige ÕIGE väide. Süsteemiarendusmetoodika valimise aluseks on: süsteemiarendajate oskused töö tegemise suhtes arendatava süsteemi kriitilisus süsteemi arenduseks kasutatav ajahulk 2. Valige ÕIGE väide
................................... 2 1.3 Organisatsiooni eesmärgid............................................................................2 1.4 Põhiprotsesside loetelu.................................................................................. 3 1.5 Põhiobjektide loetelu..................................................................................... 3 1.6 Tegutsejate loetelu........................................................................................ 3 1.7 Infovajaduste loetelu..................................................................................... 3 2. Infosüsteemi eesmärgid..................................................................................... 4 3. Infosüsteemi funktsionaalne vaade....................................................................5 3.1 Infosüsteemi põhifunktsioonid.......................................................................5 3.2 Kasutusjuhtude mudel...............................................
Kauba tellimine. 1.3 Põhiprotsesside loetelu Ettevõte põhiprotsessid on: klient esitab tellimust; valib tellimuste tellimuse tingimusi; toimub tellimuse töötlemine; toimetatakse kõike tooteid kliendile; tellimus täidetud. 3 1.4 Tegutsejate loetelu Analüüsitavas organisatsioonis tegutsejad on: Admin Laohaldur Klient Kuller Tarnija 1.5 Infovajaduste loetelu Ettevõte tegutsemisega seotud infovajadused: Tellimus Tellija Dokumendid Kaup 4 2 Infosüsteemi eesmärgid Eesmärk: Pidevalt uuenev koduleht Eelis: Pidevalt uuenev infosüsteem Mõõt: Infosüsteemis on laoseis pidvalt nähtav selle kasutajatele Eesmärk: Meilt kliendini kiire ja täpne kuller teenus. Eelis: Pakid ei lähe kaduma ja klient saab kiirelt oma kauba kätte
...........................13 Joonis 5: Spordiasutuseprotsessi kontseptuaalne klassidiagramm...............................15 Joonis 6: Süsteemi andmemudel.................................................................................. 17 4 1. Olemasolevad protsessid Üldvaates esitatakse taust, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. 1.1.Protsessi taust Tegemist on spordiasutusega. Eesmärgiks on kliendil registreerida end teatud treeningutele. Klient valib aja treeningutundi. Treener nõustub kliendi soovitud treeningajaga. 1.2.Protsessi eesmärk Spordiasutuse eesmärgiks on: · Klientidele kvaliteetse sporditeenuste pakkumine · Omapoolt valitud treeningutundidesse registreerimine · Spordiasutuse töö korraldamine · Spordiasutuste töötajate ehk treenerite töö korraldamine 1.3
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Infosüsteemide õppetool Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" Arvuti Tehnika e-pood Juhendaja: Evi Arais Tallinn 2010 Üldvaade Taust Klient valib omale AS Arvuti Tehnika e-poest sobiva kauba mida ta soovib osta, valib kauba kättesaamise aja ja viisi ning teostab makse internetipangas. Süsteemi administrator haldab ettevõtte infosüsteemi. Ta kontrollib, et paki ja kliendi andmed oleksid korrektsed ja et need saaksid automaatselt kullerile edastatud. Administraator ostab tooted tarnijalt välja ja ka sisestab seed infosüsteemi, või vastavalt vajadusele kõrvaldab sealt tooteid. Laohoidja võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Laohoidja haldab laoseisu jooksvalt. Tema vastutab laoseisu korrektsuse eest, et infosüsteemis kuvatavad andmed kaubaseisu koh...
ettevõtte sees, mida teevad ettevõttes tegutsejad kasutades selleks ettevõtte taustakirjeldust ja lausendite meetodit. ,,Ülalt-alla" lähenemine ,,Ülalt-alla" lähenemise eesmärk on kätte saada ettevõttega suhtlejad, nende infovajadused, mida ettevõte peab rahuldama ja kellelt ettevõte ise midagi vajab ja saama peab. Iseseisva töö kontekstis saab skoobi määratlemisega kätte üldvaates tausta, eesmärkide, tegutsejate, infovajaduste osa Kontrollküsimused skoobi määratlemisel ,,ülalt-alla" meetodiga: Kes kasutab ettevõtte töö tulemust ja mis eesmärgil (kelle jaoks ettevõte on loodud)? Kellelt ettevõte vajab ja mida? Kes annab mingit informatsiooni ettevõttele (edastab mingeid sõnumeid) ja milles see informatsioon seisneb? Kes vajab ettevõttelt mingit informatsiooni ja milles see informatsioon seisneb? Ettevõtte skoobi väljendamiseks kasutatakse lisaks üldvaates määratletavale ka
Ehituskaupade hulgimüügifirma toimimisobjektid on: Klient Klienditeenidaja Vajadus Pakkumine Arve Kaupade tarnimine 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU Ehituskaupade hulgimüügifirma tegutsejad on: Ehituse- ja remondiga tegutsev klient Edasimüügiga tegutsev klient Eraklient Varustaja Logistika Maksuamet 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU Ettevõtte tegutsemisega seotud infovajadused tegutsejate lõikes on järgmised; ehitusega tegutsev klient o Vastavalt pakkumisele toodete tarnimine ja hindade kujunemine edasimüügiga tegutsev klient o Ettevõte tellimine kaupadele eraklient 4 o Soodsalt ja suures valikus kaupade valik varustaja o Tegevuste planeerimine vastavalt tellimuste plaanile logistika
Traditsiooniline juhtimishierarhia Esimese astme juhid Vastutavad organisatsiooni igapäevase tegevuse eest planeerides homse päeva tegevusi. Nende teenistuses olev info on saadav töötlemata kujul faktidelt. Need faktid laekuvad tavaliselt väljastpoolt organisatsiooni piire (n: tellimuse andmed klientidelt) Selliselt saadud info omab väärtust ainult suhteliselt lühikest aega mõõdetuna tundides või päevades ning tehtava otsuse mõju on lühiajaline. Infovajaduste näiteid: · tellimuse sisu, täitmata tellimused · väljakutse sündmuskohale · konkreetse semestri ainele deklareerinud tudengid Keskastme juhid Tegelevad organisatsiooni tegutsemise jälgimise, eelarvete täitmise kontrollimise, ressursside hankimise ja poliitika loomisega, st taktikaga Taktikalisel tasemel tehtud otsused puudutavad keskmise ulatusega (0,5 1 aasta) eesmärke, mis on
MAINORI KÕRGKOOL Ettevõtluse instituut Turundusuuring. Põhimõisted. Turundusuuringu etapid ja vajalikkus. Andmete kogumise meetodid. Referaat Tallinn 2009 Turundusuuring 2 Turundusuuring 1. SISSEJUHATUS Turundajate mõttemalli järgi koosneb turunduse juhtimisprotsess viiest etapist, millest esimeseks on turu-uuring. Edukas turundus saab alguse turu-uuringust. See toob esile eri vajadustega tarbijad ehk eri segmendid. Ilma turu-uuringuta astuks firma turule pimedana. Uuringu alusel saab firma koostada kindlal strateegial põhineva finantseelarve. Näide P.Kotleri raamatust ,,Kotleri turundus.Kuidas luua, võita ja valitseda turgusid": Hong-Kongi jalatsivalmistaja mõtles, et ühel kaugel vaikse ookeani saa...
täpsustamiseks. Pärast probleemi defineerimist võib asuda tegeliku turu-uuringu kavandamiseni. Turu-uuringu kavandamisel on oluline jälgida, et uuring viidaks läbi korraliku ettevalmistusega. Selleks tuleb läbida mitmeid erinevaid etappe. Sirkli järgi on turu-uuringu kavandamise etapid jaotatud järgmiselt (Sirkel): 1. Probleemi defineerimine ja eesmärkide püstitus 2. Situatsiooni analüüs, hüpoteesi püstitus, infovajaduste määramine 3. Teabeallikate määramine On teiseseid andmeid piisavalt EI JAH 4. Esmaste andmete kogumismeetodi valik Teiseste andmete kogumine 5. Valimi määramine 6. Andmete kogumine 7. Andmetöötlus ja analüüs 8. Tulemuste tõlgendamine ja presentatsioon 4 Joonis 1.1. Turundusuuringu protsessi etapid
iseloomustavad organisatsiooni tegutsemise objekti (business object) või tegevust Informatsiooni loomine toimub väljade pealt päringute tegemisega (n: anna kõik nimekirjas olevate tudengite andmed, kelle perekonnanime esitäht on „A―) Struktureerimata andmed on terviktekstid, pildid jne. Informatsiooni loomine toimub läbi märksõnade järgi otsimise (n: otsi tekstist sõna „aga―) 46. Andmebaasi mõiste- Andmebaasi näol on tegemist infovajaduste rahuldamiseks põhilise andmeallikaga. Andmebaas on ettevõtte tegutsemise seisundit esitavate struktureeritud andmete kogum, mis kajastab ettevõtte ja tema toimimise hetkeseisu (kõige värskemaid andmeid). Andmebaasis hoitakse erinevat tüüpi fakte esitatuna vastavalt andmebaasi tüübile kas tabelina, dokumendina või muu objektina
Ettevõtte/organisatsiooni mõiste Oma olemuselt on organisatsiooni puhul tegemist inimeste grupiga, mille liikmed annavad oma kohustuste/vastutuspiirkonna raames panuse mingi ühise eesmärgi täitmiseks teevad koostööd mingi tulemuse saavutamiseks. Organiseeritud ja koordineeritud inimeste grupp koos vastavate tööviiside, reeglite, rutiinide ja vastastike ootustega, kes koos töötades üritavad saavutada ühiseid eesmärke. Ettevõtet defineeritakse kui vastastikuses sõltuvuses olevate ressursside eesmärgipärast kombinatsiooni. Ettevõtte/organisatsiooniga seotud huvigrupid omanikud raha vm mõõdetava väärtuse teenimine; kliendid vajaduste rahuldamine läbi väärtuse omandamise; juhid minimaalsete kuludega maksimaalsete tulemuste saavutamine; töötajad turvaline ja rahuldustpakkuv töökeskkond. Infosüsteemi mõiste Tehnilises käsitluses mõistetakse infosüsteemi all omavahel seotud komponentide (riistvara, tarkvara, kommunikatsiooniseadmed ja a...
Peamine ettevõttesisene informatsioonivajadus tuleneb, ühelt poolt, planeerimis- ja kontrolliprotsessi teostamise vajadusest. Teisalt, peab juhtimisinformatsioon viitama võimalustele ja hoiatama riskide eest. Järelikult sõltub informatsiooniga varustamise süsteemsusest nii planeerimise kui ka sellest tulenevalt plaanitud eesmärkide täitmise edukus. Infovarustussüsteemi rakendusprotsess jaotub järgmisteks etappideks ja alam- etappideks: I Infovajaduste väljaselgitamine juhtimisülesannete täitjate infovajaduste ja nende ajaliste parameetrite määratlemine, sobivate infoesitusmeetodite valik ja rakendamine, informatsiooni kasulikkuse hindamine. II Lähteinformatsiooni hankimine ja esmane töötlemine infovajaduste rahuldamiseks vajaliku lähteinformatsiooni allikate määratlemine; nõuete määratlemine kulu- ja juhtimisarvestusele, investeeringute tasuvus-
osakondades vastamine) · lugemisnõustamine · andmebaaside ja parimate internetiressursside kättesaadavaks tegemine veebilehe kaudu · kasutajakoolitus · infoteavitus (raamatukogupoolselt algatatav infotarbijate teavitamine uutest dokumentidest). 2. Infovajaduse väljaselgitamise ja uurimise meetodid. Infovajaduste väljaselgitamise protsess koosneb kahest peamisest osast: 1) andmete kogumine infovajaduste kohta; 2) 2) kogutud andmete kor ras ta mi ne ja struk tu ree ri mi ne, ettevalmistusena süs tee mi aren du se eda sis te etap pi de jaoks. Infovajaduste analüüs lähtub harilikult info ka su ta jast (ametikoha tüü bist). Välja ei selgitata mitte konk reet se indiviidi infovajadusi, vaid ameti koh ta de ka te goo riate kaupa. Inimesest lähtuvat ana lüü si on kasulik täi en dada teis tes lõigetes lii ku vate ana lüü side ga--uurida
Detailsed kirjeldused, milliste sisenditega, kes, milliseid tulemusi saama peab jne. Sisendiks on info või tegevused · Mida IS teeb info töötluse mõttes? Erinevad sisendid ja väljundid. · Kes kasutab? Kasutusõigused ja -võimalused erinevatel tasanditel ning protsessidel jne. · Andmete keskselt infovajaduste kaardistus rollide ja funktsioonide kaupa (sisendandmete kontroll, transaktsioon teiste süsteemide ja inimestega, andmete tüübid). 51. Selgita IS mittefunktsionaalseid omadusi Mittefunktsionaalsed nõuded vastavad küsimusele ,, Kuidas tarkvara peab vajalikke funktsioone täitma?" Näiteks, süsteemi vastuse aeg peab jääma etteantud piiridesse (tõhusus); süsteem peab teatud ajavahemike jooksul tõrgeteta töötama (töökindlus) jne.
27. Andmebaasiserveris talletatud rutiinid (teema 13) 28. Triger (teema 13) 29. Kuidas saada surrogaatvõtme veergu unikaalseid väärtuseid? (teema 13) 30. Denormaliseerimine (teema 14) 1. Andmebaas (teema 1) Andmebaas on korrastatud andmete kogum. Andmebaasis on andmed organiseeritud (korrastatud) mingi struktuuri (kirjeldab nende andmete omadusi ja neile andmetele vastavate olemite vahelisi seoseid) järgi. Andmebaas on osa infosüsteemist. Andmebaas on loodud kasutajate infovajaduste rahuldamiseks. Andmebaasi kasutavad rakendused ning nende kaudu lõppkasutajad. Andmebaas esitab mingi objektsüsteemi (reaalse süsteemi, probleemvaldkonna, subjekti) seisundit. Andmebaas sisaldab peale andmete endi ka nende andmete kirjeldust (metaandmeid). Andmebaasis ei tohi olla omavahel vastuolus olevaid fakte. Andmebaasis võib olla kontrollitud andmete liiasus. Andmebaasis on andmete liiasus siis ja ainult siis, kui sama väite saab tuletada sellest
Nt Ministeeriumid, Eesti Ajalooarhiiv, Eesti Riigiarhiiv (nende raamatukogud) - meditsiini raamatukogu teenindab nii era kui avaliku sektori spetsialiste - teadusasutuse, kutse ja teadusühingu raamatukogu teenindab kindla kutse või eriala spetsialiste - ettevõtte raamatukogu tööstus või äriettevõtte raamatukogu, rahastab ettevõte, ülesandeks on selle asutuse töötajate infovajaduste rahuldamine - meedia raamatukogu teenindab meedia ja kirjastusettevõtteid ja organisatsioone, k.a. ajalehetoimetused, kirjastused, raadio, filmi ja televisiooniettevõtteid. Eesti Raadio ja Eesti TV raamatukogu. - piirkonna raamatukogu (regional library) suurem kindlat piirkonda teenindav raamatukogu, mis ei ole rahva, kooli ega ülikooliraamatukogu ja mis ei kuulu rahvusraamatukogu võrku