1. Sõida aeglasemalt! Sõida 90km/h õige kiirusega. 100 või 110 km/h sõites suureneb kütusekulu (olenevalt autost) märgatavalt. 2 2. Kontrolil rehvi rõhku! 10% liiga väike rehvirõhk põhjustab kütusekulu suurenemist ca 2%. 3 3. Kontrolli õhufiltrit! Must õhufilter takistab õhu pääsemist mootorisse, mis omakorda raskendab mootori tööd ja suurendab kütuse kulu. Kui käid auto regulaarselt hoolduses, siis ära filtri pärast muretse. Kui sul on aga vanem auto ja regulaarselt täishoolduses ei käi, siis tasub sellele tähelepanu pöörata. 4 4. Lülita välja mittevajalikud lisaseadmed! Näiteks osadel autodel on konditsioneer automaatselt sisse lülitatud ka siis, kui väljas on külm. Kui võimalik lülit
· juht planeerib rohkem ja varem oma sõitu; · juht vaatab liikluses kaugemale ja näeb võimalikke ohuolukordi aegsasti; · juht hoiab enda ümber rohkem ruumi; · juht kontrollib olukordi ristmikel aegsasti; · juht valib olukorrakiiruse varem (EDC 2003). ( Allikas : http://www.terviseleht.ee/200121/21_nikitina.php ) KOKKUVÕTE Erinevates riikides kasutatakse erineva nimetusega koolitusprogramme, kuid peamised põhimõtted on sarnased planeerida oma sõit ette, kasutada võimalusel alternatiivseid liikumisvahendeid, kasutada ökonoomse sõiduviisi sõiduvõtteid. Üldjuhul põrkutakse kokku sama probleemiga eelarvamused ja väljakujunenud hoiakud. Nooremad inimesed on vastuvõtlikumad nn uuele sõidustiilile, sest neil puuduvad varasemad kogemused ja noor on altim vastu võtma uusi lahendusi ja väljakutseid. Noorte vanemaid on õpetatud tänapäeva mõistes "vanas stiilis", kus vajutati gaasi kui autot
* mõju inimeste tervisele * mõju kohalikule looduskeskkonnale * mõju atmosfäärile Liikluse mõju inimeste tervisele tuleneb mürast, vibratsioonist, heitgaasist ja tolmust. Osaliselt piiratakse nende kahjulikku toimet õigusaktidega, mis sunnivad ka tootjaid otsima uusi tehnilisi lahendusi. Väga palju sõltub aga autojuhist endast, kaitstes keskkonda oma sõiduviisiga. Kui tolmavatel teedel polegi võimalik tolmu täielikult vältida, võimaldab mõõduka kiirusega sõit selle hulka oluliselt vähendada. Liigne müra häirib inimesi eriti öösel ja varajastel hommikutundidel. Mootorit kohapeal soojendavate juhtide arv on küll vähenenud, aga neid leidub ikka veel. Mootori tegelik soojendamine koos käigukasti ja veosilla soojendamisega on sõidu ajal palju tõhusam (ei maksa ainult kohe gaasi põhja vajutada). Mürataset mõjutab liiklustihedus, sõiduki liik ja sõidukiirus. Sõiduauto mürataseme võrdlus veoautoga on kiirusel
Kose Gümnaasium Sisepõlemismootor Referaat Koostaja: Tiiu-Maarja Kink 10A Juhendaja: õp. Kaido Härma 2007 Kose Sisukord Sisukord...................................................................................................................................... 2 Sisepõlemismootori ajaloost ja loojatest.....................................................................................3 Üldehitus..................................................................................................................................... 5 Töötsükkel...................................................................................................................................6 Mootoriplokk.............................................................................................................................. 8 Väntvõll...........................
Eksami küsimused 1.bensiini paagi remont maha võtta , tühjaks lasta , ära puhastada, metall paake saab remontida, jootmisega, kahekomponentsete metall liimidega liimida. Bensiini paak tuleb ikkakist ära vahetada kui on katki remont on hädaabiks ainult.Jootmise teel on remont ohtlik.Pärast remonti tuleb veenduda et ei leki paak. 2.Auto TH tööd(perioodilisus tööd) Vastavalt hooldusraamatu järgi tuleb teha töid, vastavalt ette antud kilomentraasile. Esimene hooldus on taavaliselt õlivahetus ja kõikide liikmite pingutamine ja visuaalne kontroll ja filtrite vahetused.. Peale 50 tuh km. Võivad tulla rihma vahetused ja piduri vahetused jne. Suuremosa autodel on hooldusvälp viidud hästi pikaks (60 tuh ) aga meie tolmustel ja halbadel teeoludel on soovitatav teha seda sagedamini ( 10-20 tuh km.) 3.tööohutus auto käivitamisel. Et käsipiduroleks peal käik väljas, et kedagi poleks kapoti all näppupidi . Siseruumis peab olema paigaltatud hei
ERIALA Puidust kodaratega rattad 2000aastat e.m.a. Traatkodaratega rattad 1800aastate paiku 1950.aastal asendati autode traatkodaratega rattad metallratastega 1769.a auruvanker (Nicolas Cugnot) Max. 5km/h 1790.a jalgratas (M.de Sivrac) 1795.a hoburaudtee (Inglismaal) 1820.a aurusõidukite ehitamine 1845.a õhkrehvid (Robert William Thomson) 1883.a neljarattalist jalgratast meenutav aurusõiduk (auto eelkäija) 1895.a esimene bensiinimootor 1899.a rajati metallurgia laboratoorium 1910.a maailma esimene V-8 mootor 1885.a esimene mootorratas (Gottlieb Daimler) 1890.a esimene auto mille mootor paiknes ees(Rene Panhard ja Emile Levasson) 19.saj algus Esimesed bussid(sõna buss on tuletatud ladina-keelsest sõnast omnibus-kõigile) 1908.a Henry Ford rajs tehase automudeli T masstootmiseks 1894.a esimene autovõidusõit Pariis-Rouen (max. Kiirus 12km/h) 1955.a Le Mans'i võidusõit (Nõudis 84 inimelu ja vigastatuid üle 100-a) Maailma piki
Sissejuhatuseks Soojusmasinad on masinad, mille ülesandeks on muuta soojusenergia mehaaniliseks tööks. Tänapäeval võib neid kohata kõikjal meie ümber ning igas eluvaldkonnas: tööstuses, põllumajanduses ja transpordis. Nad teevad inimeste eest ära palju tööd ja nad hoiavad kokku meie aega. Samuti teevad soojusmasinad ära palju rohkem tööd kui ükski inimene seda suudaks. Energiat saadakse põhiliselt kivisöe, nafta ja gaasi põletamisel. Umbes 90% maailma energiatoodangust saadakse sellel teel. Kütuse siseenergia muutmine mehaaniliseks energiaks on tänapäeval üks masinate põhilisi ülesandeid. Mehaanilist energiat võib aga kasutada mitmetel teistel eesmärkidel, näiteks muudetakse seda elektrienergiaks elektrijaamades, kus kasutatakse kütust näiteks turbiinide ringiajamiseks. Soojusmasinad on tähtsal kohal meie ühiskonnas. Aja möödudes on see tähtsus kasvanud. Tänapäeval oleks raske ette kujutad
Ülelaadimine "There's no replacement for displacement" ehk "Töömahule asendajat pole" on lause, mis on USA autodega tegelejate hulgas au sees, kuid mida meeldib kahtluse alla seada neil, kes eelistavad "arenenuma" tehnoloogiaga mootoreid, eelkõige väikseid võimsaid turbomootoreid. Ja tõepoolest nagu siinsetelgi lehekülgedel varem mainitud, on mootor eelkõige õhupump ja ülelaadimine on tõhus viis mootori tarbitava õhu ja kütusehulga ning ühtlasi väände ja võimsuse kasvatamiseks. Ülelaadimisviisidest tõhusaim on turbo üks paljukasutatud näiteid selle tehnoloogia võimalustest on 80ndate keskpaiga F1 autod, mis ajasõiduseades said oma 1,5 liitristest turbomootoritest kätte 12001400 hobujõudu see on ligi 900 hobujõudu liitrist. Selline erivõimsus on võrreldav 500 CID / 7000+ hj Top Fuel dragsteritega ja F1 mootorid pidasid kvalifikatsiooniseades vastu vähemalt paar
Kõik kommentaarid