TALLINNA PEDAGOOGILINE SEMINAR
Alushariduse ja täiendusõppe osakond
LAPSE TERVIS LASTEAIAS
Tallinn 2011
Tervisedendus lasteaias. Tervisedendus on on planeeritud ja teadlik sekkumine, mille kaudu on võimalik parendada laste vaimset, füüsilist ja sotsiaalset tervist, ennetada haigestumist, puuete kujunemist ja enneaegset surma. Tervise edendamine lasteaias hõlmab erinevaid valdkondi ja tegevusi, mille kaudu mõjutatakse nii laste kui täiskasvanute tervist positiivses suunas. Nii lasteaiaealine ise kui tema vanemad on sellel eluetapil oluliselt enam mõjutatavad kui hilisemas eas. Seetõttu on koolieelikutega tegelejate ees suur vastutus olla inimese vormija julgustada loovat mõtlemist ja toetada lapse arengut kogu selle paljutahulisuses. See aga nõuab pidevaid otsinguid, muutumist ja õppimist
LAPSE TERVISLIK TOITUMINE Referaat Juhendaja:Ene Tomberg Tallinn 2006 Sisukord Sisukord...................................................................................................................................... 2 1. Tervislik toitumine..................................................................................................................4 1.1 Lapse toitumisharjumuste kujundamine .......................................................................... 4 1.2 Tasakaalustatud toitumine ja mida teha, kui laps süüa ei taha?........................................5 1.3 Toitumine lasteasutustes................................................................................................... 6 1.4 Nädala menüü lasteaias.....................................................................................................7 2
6 2. HAMBAPASTADE LIIGID 2.1 Laste hambapastad Lastel tuleb kasutada kindlale vanusegrupile mõeldud pastasid, näiteks Blend-a-med toodab hambapastasid 0-6 aastastele (Blendi), 6-12 aastastele (Blend-a-med Junior). Laste hambapastad sisaldavad vähem fluoriidi. Hambapasta kasutamist tuleks alustada siis, kui kõik piimahambad on suhu lõikunud, kuna enne kolmandat eluaastat ei oska üldjuhul laps veel pastat välja sülitada ja kipub seda alla neelama. Seda aga teha ei tohiks. 2.2 Fluoriide sisaldavad hambapastad Täiskasvanutele mõeldud pastadest sisaldavad peaaegu kõik fluoriide. Fluoriidi sisaldus on tuubil kirjas kahel kujul protsentides või ppm-ides. Kõige optimaalsem hambapasta fluoriidisisaldus on 0,2-0,8% või 700-1000 ppm. Kui hammastel esinevad valged laigud, siis võib kasutada ka hoopis ilma fluorita hambapastat (müügil Sensodyne sarjas). (Hambaarst.ee) 2
korras veevarustus ja kanalisatsioon 2. Terviseedenduse eesmärgid. Tervise edendamine- inimese tervist väärtustava ja soodustava käitumise ja elulaadi kujundamine, tervist toetava elukeskkonna sihipärane arendamine. Eesmärgid: töötajate tervise ja töövõime kaitsmine, säilitamine, toetamine, parandamine, taastamine, haiguste (s.h kutsehaiguste) ennetamine, enneaegse ja varajase pensioniseerumise edasilükkamine. 3. Tervisekasvatuse sisu lasteaias. Tervise üle võib arutleda ja talle ka hinnanguid anda järgneva kuue valdkonna kaudu: (Lepik, 2007) Kehaline ehk füüsiline tervis. Seda tervise valdkonda peetaksegi sageli tervise peamiseks näitajaks, sest tervisele vastandatakse haigust. Kui ükski elund ei valuta, jäse ei ole katki või keha temperatuur on 36° ja 37° C vahel, siis on inimene terve. Kehalist tervist tugevdavad spordiga tegelemine, tervislik toitumine, oskus hoiduda vigastustest ja haigustest. (Lepik, 2007)
Kordamisküsimused lastehaiguste, tervisedenduse ja lastekaitse kohta 1. Kuidas iseloomustate tervist? Inimese enesetunne koos füüsiliste võimetega, mis aitab tervislike eluviiside kaudu jõuda heaoluni. 2. Millised on lapse tervise dimensioonid? Füüsiline tervis ja heaolu Sotsiaalne kompetentsus Emotsionaalne küpsus Kognitiivsed ja keeleoskused Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias? (protsess, mis võimaldab inimestel suurendada kontrolli oma tervise üle ja oma tervist parandada) Riputades seintele/stendidele plakateid tervisliku toitumise ja hammaste hügieeni kohta
.................................................................. 15 KOLMAPÄEV ..................................................................................................................... 16 NELJAPÄEV........................................................................................................................ 17 REEDE ................................................................................................................................. 18 HEIHOO ARMAS LAPS! ....................................................................................................... 20 MÄNGUD ................................................................................................................................ 23 ,,Arutame koos!'' .................................................................................................................. 24 ,,Kuula ja paranda!'' .....................................................................................
termoregulatsioonis; 3. NAHAALUNE RASVKUDE Halb või puudulik hügieen muudab naha vastuvõtlikuks põletikele. Uriin ja väljaheited ärritavad nahka, soodustavad lamatiste teket. Liigne pesemine aga hävitab nahka kaitsva rasvakihi. Nahk kulub kergelt, eriti kui jääb niiskeks. 6 Beebi nahk on õrn ja vastuvõtlik igale väiksemalegi ärritusele, lapse kasvades vastuvõtlikkus paraneb. Vananedes hakkab nahk õhenema, väheneb nahaalune rasvkude, nõrgeneb hormonaalne tegevus nahk kuivab ja kortsub. Vananemisel ka higi- ja rasunäärmete tegevus väheneb ja naha võime taluda külma ja kuuma nõrgeneb. Normaalsel tervel nahal ja limaskestadel elab erinevaid mikroobe. Normaalne floora on tähtis heaolule ja tervisele, sest see takistab teiste mikroobide pääsemist samasse piirkonda ja kaitseb nakkuste eest.
Kordamisküsimused lastehaiguste, tervisedenduse ja lastekaitse kohta 1. Kuidas iseloomustate tervist? Tervis on inimese või rühma suutelisus saavutada oma eesmärke ja rahuldada vajadusi, tulla samas toime ka keskkonnaga ja seda vajaduse korral muuta. Tervis on füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund. 2. Millised on lapse tervise dimensioonid? Füüsiline tervis ja heaolu Sotsiaalne kompetentsus Emotsionaalne küpsus Kognitiivsed ja keeleoskused Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias? I Koostöö arendamine ja tugevdamine erinevatel tasanditel laste ning lasteaia personali tervise nimel. II Lapse arengule ja tervisele soodsate tingimuste loomine. III Lapse arendamine ja tervisliku eluviisi kujundamine.
Kõik kommentaarid