Arvuti, kas noore inimese asendamatu abimees või halastamatu vaenlane?
Meie maailm muutub iga päevaga aina rohkem virtuaalsemaks. Noor, kes ei oma isiklikku
arvutit on tänapäeval pigem erand , kui reegel. Arvuti ja interneti võimalused on piiramatud ning
need on muutunud ühe keskmise noore elu lahutamatuks osaks.Vaadates kõrvalt ja olles ka ise
arvutit kasutav noor, tekib küsimus: Kas arvuti on noorele pigem hädavajalik abimees või
halastamatu vaenlane?
Tänapäeval on suur osa suhtlemisest ja info levikust koondunud internetti. Kui tekib vajadus
mõne sõbraga ühendust saada, siis internet on asendamatu abimees. Samuti on ka väga oluliste
õppematerjalidega. Me ei vaja enam entsüklopeediaid ega sõnaraamatuid, sest üks kiire otsing
Googles annab meile otsitava vastuse. Koostades referaati või uurimustööd, võime lugeda
uuritava teema kohta sadu artikleid, mida on kirjutanud erinevate vaateväljadega inimesed. Kõik
see teeb meie elu oluliselt lihtsamaks. Mis on põhjuseks, miks enamik inimestest seob ennast
virtuaalmaailmaga. Mõtetemaailmas on kõigil omad ideaalid, kuidas õige arvuti kasutamine välja
näeb. Ideaalis oskab noor oma aega virtuaal, ja reaalmaailma vahel jagada, peab eelkõige
oluliseks inimestega näost näkku suhtlemist ning saab vajadusel ilma arvutita suurepäraselt
hakkama. Reaalsus on aga midagi muud. Tänapäeval on noored aina rohkem aheldatud maailma,
mis pesitseb pealtnäha väikese ja süütu kasti sees. Kõige suuremaks probleemiks pean seda, et ei
osata oma aega õigesti jagada. Arvutis istumine on kordades huvitavam ja olulisem, kui enese
harimine, oma kohustuste täitmine või suhtlemine . Kui õpilased koju jõuavad, siis esimene asi,
mida nad arvatavasti teevad, on oma arvuti käivitamine. Seejärel varutakse suur kogus toitu ning
süvenetakse arvutimaailma. Ajataju läheb väga kergesti kaotsi ning hilistel õhtutundidel
avastatakse, et on vaja veel teha arvukalt erinevaid koduseid ülesandeid. See toob kaasa endaga
selle, et õpitakse hiliste öötundideni või siis jäetakse ülesanded vahetundi ning need lahendatakse
teemasse süvenemata. See omakorda toob kaasa halva õppeedukuse ning valed prioriteedid.
Noor peaks oma elus paika panema , mis on tema jaoks oluline. Tark oleks seada omale arvuti
kasutamise piirid. Näiteks iga päev maksimaalselt kaks tundi. See jätab aega nii sõpradele, kui ka
erinevatele kohustustele. Teiseks väga suureks probleemiks pean seda, et ei peeta enam oluliseks
näost näkku suhtlemist. Milleks toppida ennast paksult riidesse ja minna õue külmetama, kui
saab ka palju lihtsamalt. Sõbrale vajaliku info edastamine sõnumina võtab heal juhul paar
minutit, kokku saamine aga paar tundi. Arvutis kirjutades tundub, et kõik jututeemad sujuvad
poole ladusamalt, seega ei teki kokkusaamiseks erilist põhjust. Aktiivse virtuaalse suhtlemise
puhul on minu arvates üks väga kurb tagajärg see, et hiljem sõpradega kokku saades ei osata
enam millestki rääkida. Sageli ollakse Facebooki vahendusel kursis sõprade kõikide tegevustega
ning kokku saades pole uut infot, mida jagada. Kui me suhtleme läbi arvuti, siis me ei näe ega
tunneta teise inimese emotsioone. Me ei pruugi aru saada, mida inimene ühe või teise lausega
mõtleb. Samuti me ei saa aru, kui tõsiselt inimene ühte või teise asja suhtub. Nii on võimalik
oma väga kallile sõbrale väga palju haiget teha ning omavahel arvukalt lahkhelisid tekitada. Kui
piirata oma arvuti kasutamise aega, väheneb ka info kogus, mida sõpradega interneti vahendusel
vahetame. See jätab jututeemasid reaalseteks kohtumisteks ning muutab need väga oodatud
sündmusteks. Minu arvates tuleb sõpradele ja perekonnale varuda aega. See on väga oluline.
Kolmandaks probleemiks pean seda, et inimene teab igast teemast natukene, kuid ei valda
teemasid sügavuti. Iga päev jookseb meie ekraanidel tohututes kogustes erinevaid teadmisi ja
infot. Me loeme seda kõike, kuid loomulikult ei suuda meie aju jätta meelde detaile ja olulisi
nüansse. Näiteks ajan oma valgele pluusile kohvi. Ma mäletan, et lugesin internetist, kuidas
plekki eemaldada, aga täpsemaid juhiseid ei mäleta. Mul ei olnud selle õpetuse lugemisest kasu,
sest pärast selle lugemist tuli uus info peale ning eelnev ununes. Meil ei ole sellest tohutust
infomassist kasu, sest seda on liiga palju ning me ei suuda seda endale meelde jätta. Kui me
loeme vaid Facebookis ja Postimehes rändavaid uudiseid, siis me ei ole targemad. Me ei valda
nende allikate põhjal ühtegi teemat sügavuti ning sageli ei mõista asjade tagamõtet. Kui tekib
soov mõne teema kohta rohkem teadmisi omandada, siis oleks targem laenutada mõni
teemakohane raamat. Läbi raamatute jõuab info kordades paremini meieni ning avab teema
meile sügavamalt.
Mina arvan, et enamikele arvutiga seonduvatele probleemidele ei ole lahendust . Virtuaalmaailm
kogub iga päevaga aina rohkem populaarsust ning on inimesele kordades mugavam. Keegi ei
viitsi minna läbi jõe ja ennast märjaks teha, kui on kõrval ka sild . Internet pakub meile abi ja
teavet kõige kohta, mis vähegi huvi pakub. Arvan, et hetkel on arvuti noortele rohkem
halastamatu vaenlane, kui abimees. Arvuti võtab ära väga palju väärtuslikku aega, moonutab
inimsuhteid ning noored ei pea hea tulemuse pärast kuigi palju vaeva nägema. Kindlasti oleks
ilma arvutita elu natukene keerulisem, kuid mina arvan, et ilma selleta saab suurepäraselt
hakkama.
Estonian Business School Turundus ja kommunikatsiooni õppetool ARVUTISÕLTUVUS Kursusetöö *** Õppejõud Jaan Ennulo Tallinn 2013 Sisukord 1. Sissejuhatus Raal või kompuuter, kuid siiski tuntuma nimetusega arvuti, on oma otstarbelt tehete sooritamiseks. Arvutit võib kirjeldada kui masinat, mille abil on võimalik arvutada ning teha seda kordades kiiremini kui inimene suudaks. Arvutit võib ka nimetada elektroonika seadmeks, mille ülesanne on tehete sooritamine, olgu selleks taskukalkulaator, nutitelefon või ka tahvelarvuti. Raal on tavakasutaja, ehk inimese jaoks midagi palju enamat kui lihtsalt tehete sooritaja. Arvuti kaudu me tõhustame
vajalik ning konfidentsiaalne info ei satuks valede inimeste kätte ning samuti et meie arvuti ei satuks viiruste ohvriks. ANDMETURVE JA RÜNDETARKVARA Andmeturve Infotehnoloogia arenedes läheb järjest rohkem hinda info ning seetõttu on tänapäeval üsna suureks ja aina tõsisemaks probleemiks saanud info ehk andmeturve. Infoturve tegelebki andmete omaduste ja seeläbi ka väärtuste tagamisega (Praust 1997: 169). Info on salvestatud füüsilistel kandjatel- arvutiketastel või magnetlintidel-, kuid neil sisalduva info väärtus ületab andmekandja enda väärtuse tihti sadu ja tuhandeid kordi. Võrreldes tavamaailma esemetega, on andmekandjad väga väikesed ja kompaktsed, seega kergesti varastatavad või rikutavad. Ühel kõvakettal sisalduv firma andmebaas võib väärt olla palju miljoneid kroone, kuna ta sisaldab hulga inimeste pikaaegse töö tulemust. Paljudel juhtudel pole andmekandjaid endid vaja varastadagi- piisab
Mõni arvab, et arvuteid on vaja ja ilma nendeta ei saa ja teised arvavad, et see on asi, ilma milleta saaks ka suurepäraselt hakkama. Arvuti- ja informatsioonieetika kui teadusharu tekkis seoses arvutitehnika arenguga. Minule on see teema eriti lähedane ja huvitav, kuna ise tegelen arvutitega alates 1991. aastast. Terminit ,,arvutieetika" hakati kasutama 1970. aastatel. See tähistab rakenduseetika ala, mis tegeleb arvutite kasutuselevõtu tõttu esile kerkinud, muutunud või süvenenud eetiliste küsimustega. Eestis tavainimene sai endale osta esimesi laua arvuteid umbes 1993. aastal. Eestis püsiühenduse tulekuga turule aastal 1995. on kerkinud ka muud probleemid. Inimesed hakkasid läbi interneti ühenduse oma andmed avaldama ja suhtlema teise arvutite kasutajatega. Küberruumis on inimsuhtluse vormid muutunud, näiteks kiirenevad interneti tingimustes suhtlemisvõimalused ja kasvab anonüümsus. Inimesed saavad suhelda teiste
Sageli arvatakse, et interneti jututoad on loonud uue inimestevahelise suhtlemise viisi. Internetisõpra saad pidada oma parimaks ,,sõbraks", sest ta on lõbus, huvitav, erineb kõigist teistes, talle saab endast kõike rääkida, ta mõistab sind ja sina teda. Kuidas suhelda virtuaalselt nii, et see oleks ka ohutu? 1.1. Turvalisus Internet ei saa olla turvaline ega ebaturvaline, vaid käitumine selles on kas rohkem või vähem turvaline," möönab koolitaja Kalev Pihl. ,,Täiskasvanud õpivad asju teisiti kui lapsed ning meie mõtlemine on täiesti erinev. Seetõttu ei saa me ka lapsele üheselt öelda, kuidas peab netis käituma või millised leheküljed on kasulikud. Tähtis on vaid Pihli sõnul meeles pidada, et internet on suhtluskeskkond. ,,Laps kohtub seal väga erinevate tegelastega, suhtleb nendega ning arvab, et tunneb neid. Loomulikult on täiskasvanud
SISSEJUHATUS Arvutid on kasutusel inimeste töö ja elu mitmesugustes valdkondades. Kõigepealt jõudsid nad mõnede tähtsamate persoonide töölauale, edasi pea igaühe töölauale. Arvutite ja arvutivõrkude abil tehakse praegu igasuguseid asju: vajalikku tööd, lõbutsetakse, otsitakse igasugust informatsiooni, jäetakse teateid, loetakse ajalehti ja ilmateateid, suheldakse teiste inimestega teisest maakera otsast või oma kõrvaltoast jne. jne. Inimene arvuti taga ei suhtle mitte ainult arvuti endaga (ka selles seoses on palju probleeme), vaid teiste inimestega oma firmast, sõpradega, huvikaaslastega lähedalt ja kaugelt. Iga uue meedia kasutuselevõtt toob kaasa uusi probleeme, nii ka arvutite ilmumine vahandajana inimeste ellu. Oma töös tahan ma peatuda probleemidel, mida toob kaasa inimeste vaheline suhtlemine arvutite vahendusel (ingl. Computer Mediated Communication). Heita alguseks pilk minevikku arvutivõrgu tekke aega ja 1978. a
vajaduspõhiselt. Kui vajadused on rahuldamata siis võivad hakata tekkima käitumishäired, mis kujunevad sõltuvuseks. Kui võtta imikult ära lutt hakkab viimane nutma, ta väljub oma mugavustsoonist, tal on paha. Ta näitab oma vajadust. Kui nüüd lutt lapsele tagasi anda , laps rahuneb ja tasakaal tema tunnete tasandil on stabiliseerub. Pikaajalisel vajadusi rahuldamatusest tingituna võib laps kasvades lutist loobumisel hakates kas näppu imema või siis leiab endale mingi uue väljundi antud situatsioonist. Seda vaid selliese juhul, kui ei ole kaetud vajadused 1. Sama kehtib ka kõigi teiste elusolendite kohta, kui ei ole rahuldatud esmased vajadused, hakatakse otsima mingeid alternatiive oma emotsioonide väljendamiseks, millest võivad kujuneda sõltuvused. Mõni on sõltuvuses armastusest, mõni spordiga tegelemisest. Niikaua, kui sõltuvus jääb lihtsalt sõltuvuseks ja ei sega inimest tema teadlikus elus, niikaua on sõltuvus hea.
ning täpsele tähendusele ei mõelda. Internet on saanud vajalikuks nii tööl, kodus kui ka mujal. Kuid, kas teatakse ka interneti õiget definitsiooni. Surfates natukene internetis ringi, võib leida ka sõna tähenduse: internet on ülemaailmne väiksemate kohtvõrkude ühendus, kus infovahetus toimub vastava standardse protokolli alusel. Igal internetti ühendatud arvutil on oma kindel ja ainulaadne aadress, mida kutsutakse IP aadressiks. Selle kaudu on arvuti kergesti leitav, näiteks siis, kui keegi teeb kõigile veebis kättesaadavaks midagi, mis tegelikult ei tohiks olla, siis on lihtne tuvastada, kust see lisatud on. Interneti ajalugu ja levik maailmas Interneti algust peetakse kusagil 1969, kui USA Kaitseministeerium algatas arvutivõrgu. Idee oli ehitada esimene töötav võrk, mis ühendas nelja sõlmpunkti (California Ülikooli Los Angeleses, SRI'd Sranfordis, California Ülikooli Santa Barbaras ja Utah' Ülikooli). See võrk
toimingud, nagu töö, meelelahutus, arvete maksmine ning isegi internetist ostmine käivad just arvutiga. Seega on üsna loomulik, et arvutit kasutades, on võimalik palju tööd ära teha ning sellega hoida kokku palju väärtuslikku aega. Kuna ikka teadus areneb, leitakse uusi võimalusi, kuidas selle arvelt kasumit teenida ning seetõttu on paljud firmad loonud erinevaid tarkvarasid, et kaitsta nii arvutit ja muud sellega kaasnevaid. See hõlmab endast kõiki mittefüüsilisi arvuti töö jaoks vajalikke ja/või rakenduslikke komponente, eriti arvutiprogramme ja nendega seonduvaid andmeid nagu seaded, dokumentatsioon ning andmefailid. Et tarkvara toimiks, on vaja riistvara, millele tarkvara talletatakse ja millel on võimalik funktsioone täita. Selle suure arenguga on ka suur negatiivne külg, mis tekitab kahjumit paljudele tootjatele, nimelt tarkvarapiraatlus. Kõik, mis on seotud piraatlusega, on vargus ning
Kõik kommentaarid