Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Elektriajami juhtimine (2)

3 KEHV
Punktid

Lõik failist

 
Tallinna Polütehnikum 
Energeetika  õppesuund 
 
 
 
 
 
 
 
Rein   Kask  
 
 

ELEKTRIAJAMITE 
JUHTIMINE 
 
Õppevahend TPT energeetika  
õppesuuna õpilastele 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tallinn, 2007 
 
 
 
 
 
Saateks 
 
 
Erialaainete õpikute ja muude õppevahendite krooniline puudus on juba palju aastaid 
raskendanud  kutsehariduskoolide  õpilastel  omandada  erialaseid  teadmisi.  Käesolev 
kirjatöö  püüab  mingilgi  määral  leevendada  seda  olukorda  Tallinna  Polütehnikumi 
energeetika  õppesuuna  õpilastele  sellise  õppeaine  kui  „Elektriajamite  juhtimine” 
õppimisel. 
 
Elektriajamid  on üheks põhiliseks elektritarvitite liigiks ja neid kasutatakse laialdaselt 
kõikides eluvaldkondades. On selge,  et  tulevased elektriala  spetsialistid  peavad neid 
hästi  tundma  ja  oskama  neid  ka  juhtida.  Elektriajamite  juhtimine  ongi  valdkonnaks, 
mida käsitleb käesolev õppevahend. Selle koostamisel on autor lähtunud põhimõttest 
selgitada probleeme nii põhjalikult kui vajalik ja nii napilt kui võimalik – siit ka õppe- 
vahendi konspektiivne iseloom. Seega on õpilastel vajalik aktiivselt osaleda  tundides  
ja  soovitavalt  ka  konspekteerida  õppejõu  täiendavaid  selgitusi.  Ja  loomulikult  ei 
sisalda õppevahend sellist materjali või on see esitatud väga napilt, mida on võimalik 
leida teistest kättesaadavatest allikatest, millistele on õppevahendi tekstis vihjatud ja 
mis  on  ära  toodud  kirjanduse   loetelus   või  mida  on  põhjalikult  käsitletud  teistes 
õppeainetes nagu näiteks  automaatika  alused,  digitaaltehnika , elektrimasinad, elektri-
ajamid jne. 
 
Kuna käesolev õppevahend on autori teada esimene selleteemaline kutsekeskharidus- 
koolidele koostatud üllitis, ei ole välistatud selles ka ebatäpsused ning vead ja autor 
on juba ette tänulik kõikide märkuste ja täpsustuste eest.  
 
 
 
Rein Kask 
 
Jaanuar 2007.a. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sisukord 
 
Sissejuhatus …………………………………………………………………….. 6  
 
 S1. Põhimõisteid …………………………………………………………..........  6 
 S2. Elektriajamite juhtimispõhimõtted ………………………………………….  8 
 
Elektriajamite avatud juhtimissüsteemid ja  
skeemid  
 
I. Elektriajamite kontaktjuhtimisskeemid …………………………………… 11 
 
1.1. Elektriajamite juhtimisskeemidel kasutatavad tingmärgid ja tähised ……… 11 
 
1.2. Kontaktjuhtimisskeemide tüüpsõlmed ……………………………………..  16 
 
1.2.1. Reversseerimise tüüpsõlmed ……………………………………..  16 
 

Vasakule Paremale
Elektriajami juhtimine #1 Elektriajami juhtimine #2 Elektriajami juhtimine #3 Elektriajami juhtimine #4 Elektriajami juhtimine #5 Elektriajami juhtimine #6 Elektriajami juhtimine #7 Elektriajami juhtimine #8 Elektriajami juhtimine #9 Elektriajami juhtimine #10 Elektriajami juhtimine #11 Elektriajami juhtimine #12 Elektriajami juhtimine #13 Elektriajami juhtimine #14 Elektriajami juhtimine #15 Elektriajami juhtimine #16 Elektriajami juhtimine #17 Elektriajami juhtimine #18 Elektriajami juhtimine #19 Elektriajami juhtimine #20 Elektriajami juhtimine #21 Elektriajami juhtimine #22 Elektriajami juhtimine #23 Elektriajami juhtimine #24 Elektriajami juhtimine #25 Elektriajami juhtimine #26 Elektriajami juhtimine #27 Elektriajami juhtimine #28 Elektriajami juhtimine #29 Elektriajami juhtimine #30 Elektriajami juhtimine #31 Elektriajami juhtimine #32 Elektriajami juhtimine #33 Elektriajami juhtimine #34 Elektriajami juhtimine #35 Elektriajami juhtimine #36 Elektriajami juhtimine #37 Elektriajami juhtimine #38 Elektriajami juhtimine #39 Elektriajami juhtimine #40 Elektriajami juhtimine #41 Elektriajami juhtimine #42 Elektriajami juhtimine #43 Elektriajami juhtimine #44 Elektriajami juhtimine #45 Elektriajami juhtimine #46 Elektriajami juhtimine #47 Elektriajami juhtimine #48 Elektriajami juhtimine #49 Elektriajami juhtimine #50 Elektriajami juhtimine #51 Elektriajami juhtimine #52 Elektriajami juhtimine #53 Elektriajami juhtimine #54 Elektriajami juhtimine #55 Elektriajami juhtimine #56 Elektriajami juhtimine #57 Elektriajami juhtimine #58 Elektriajami juhtimine #59 Elektriajami juhtimine #60 Elektriajami juhtimine #61 Elektriajami juhtimine #62 Elektriajami juhtimine #63 Elektriajami juhtimine #64 Elektriajami juhtimine #65 Elektriajami juhtimine #66 Elektriajami juhtimine #67 Elektriajami juhtimine #68 Elektriajami juhtimine #69 Elektriajami juhtimine #70 Elektriajami juhtimine #71 Elektriajami juhtimine #72 Elektriajami juhtimine #73 Elektriajami juhtimine #74 Elektriajami juhtimine #75 Elektriajami juhtimine #76 Elektriajami juhtimine #77 Elektriajami juhtimine #78 Elektriajami juhtimine #79 Elektriajami juhtimine #80 Elektriajami juhtimine #81 Elektriajami juhtimine #82 Elektriajami juhtimine #83 Elektriajami juhtimine #84 Elektriajami juhtimine #85 Elektriajami juhtimine #86 Elektriajami juhtimine #87 Elektriajami juhtimine #88 Elektriajami juhtimine #89 Elektriajami juhtimine #90 Elektriajami juhtimine #91 Elektriajami juhtimine #92 Elektriajami juhtimine #93 Elektriajami juhtimine #94 Elektriajami juhtimine #95 Elektriajami juhtimine #96 Elektriajami juhtimine #97 Elektriajami juhtimine #98 Elektriajami juhtimine #99 Elektriajami juhtimine #100 Elektriajami juhtimine #101 Elektriajami juhtimine #102 Elektriajami juhtimine #103 Elektriajami juhtimine #104 Elektriajami juhtimine #105 Elektriajami juhtimine #106 Elektriajami juhtimine #107 Elektriajami juhtimine #108 Elektriajami juhtimine #109 Elektriajami juhtimine #110 Elektriajami juhtimine #111 Elektriajami juhtimine #112 Elektriajami juhtimine #113 Elektriajami juhtimine #114 Elektriajami juhtimine #115 Elektriajami juhtimine #116 Elektriajami juhtimine #117 Elektriajami juhtimine #118 Elektriajami juhtimine #119 Elektriajami juhtimine #120 Elektriajami juhtimine #121 Elektriajami juhtimine #122 Elektriajami juhtimine #123 Elektriajami juhtimine #124 Elektriajami juhtimine #125 Elektriajami juhtimine #126 Elektriajami juhtimine #127 Elektriajami juhtimine #128 Elektriajami juhtimine #129 Elektriajami juhtimine #130 Elektriajami juhtimine #131 Elektriajami juhtimine #132 Elektriajami juhtimine #133 Elektriajami juhtimine #134 Elektriajami juhtimine #135 Elektriajami juhtimine #136 Elektriajami juhtimine #137 Elektriajami juhtimine #138 Elektriajami juhtimine #139 Elektriajami juhtimine #140 Elektriajami juhtimine #141 Elektriajami juhtimine #142 Elektriajami juhtimine #143 Elektriajami juhtimine #144 Elektriajami juhtimine #145 Elektriajami juhtimine #146 Elektriajami juhtimine #147 Elektriajami juhtimine #148 Elektriajami juhtimine #149 Elektriajami juhtimine #150 Elektriajami juhtimine #151 Elektriajami juhtimine #152 Elektriajami juhtimine #153 Elektriajami juhtimine #154 Elektriajami juhtimine #155 Elektriajami juhtimine #156 Elektriajami juhtimine #157 Elektriajami juhtimine #158
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 158 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-01-28 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 86 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Illar Jõgisoo Õppematerjali autor
R.Kask

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
6
pdf

Elektriajamite juhtimine kodune töö 1 variant 7

TALLINNA POLÜTEHNIKUM TSÜKLIÕPE KEE-07 Kodune kontrolltöö Variant 7 Elektriajamite juhtimine Kodutöö nr. 1 Juhendaja: R. Kask Töö laekumine TPT-sse ....................... 2009 Hinne ....................... Kuupäev ................... Õpetaja allkiri ................................... Tallinn 2009 Sisukord Kodune kontrolltöö .......................................................................................................................................... 1 Sisukord........

Elektriajamite juhtimine
thumbnail
8
doc

Elektrimontaazi paraktika juhend

Mittereversiivse kolmefaasilise lühisrootoriga asünkroonmootori juhtimisskeem Skeem on ette nähtud kolmefaasiliste lühisrootoriga asünkroonmootorite käivitamiseks, seiskamiseks ja kaitsmiseks lühise ja ülekoormuse eest. Skeemi toiteks on viiejuhtmeline kolmefaasiline 400/230 V madalpingesüsteem. Skeem koosneb kahest põhiosast: primaar- ehk jõuosast ning sekundaar- ehk juhtimisosast. Primaarossa kuuluvad kolmepooluseline kaitselüliti F1, kontaktori jõukontaktid KM, mootor M ja signaallamp H1 (läbipaistev), mis signaliseerib, et primaarosa on pingestatud. Kõik teised elemendid kuuluvad sekundaarossa. Primaarosa toiteks on liinipinge 400 V ja sekundaarosa toiteks on faasipinge 230 V. Elementide omavaheliseks ühendamiseks kasutatakse vaskjuhtmeid PL-1,5 (PVC isolatsiooniga, ristlõige 1,5 mm²). Skeemi töölepanemiseks lülitame sisse kolmepooluselise kaitselüliti F1, mille tulemusena süttib signaallamp H1 (läbipaistev), peale seda lülitame sisse ühepooluselise kai

Elektriaparaadid
thumbnail
62
pdf

Lihtajamid

Sulavkaitsmed või kaitselüliti Kontaktorid Mootorikaitselüliti Termorelee Mootor Aegrelee Joonis 4.5. Mootori staatorimähiste automaatne täht-kolmnurk ümberlülitus, mootorikaitselüliti ja aegrelee. 114 Mootori juhtimine programmeeritava kontrolleriga Tänapäeval kasutatakse relee-kontaktorjuhtimise asemel sageli programeeritava kontrolleriga juhtimist. Sel juhul realiseeritakse kogu juhtimisloogika kontrolleri programmiga, kusjuures programmeerimiseks saab kasutada erinevaid mooduseid. Joonisel 4.6 on näidatud mootori käivituslülituse (a) programmeerimine loogikakontrolleris kontaktaseskeemi (b), loogika- skeemi (c) ja käsulisti (d) abil. Programmi koostaja saab valida endale kõige sobivama

Automaatika
thumbnail
14
docx

Kontaktor magnetkäiviti kontaktorkaitselüliti

lülitussagedust. Kontaktorid kulumiskindluse järgi: I. Kuni 30 lülitust tunnis mehaaniliselt 0,25 miljonit tsüklit II. Kuni 150 lülitust tunnis mehaaniliselt 1.2 tsüklit III. Kuni 600 lülitust tunnis mehaaniliselt 5 miljonit tsüklit IV. Kuni 1200 lülitust tunnis mehaaniliselt 10 miljonit tsüklit Kaarkustutusseade alalisvoolukontaktoritel ja suurema võimsuse korral ka vahelduvvoolukontaktoritel on kaarekustutusseade.AC del ja suure võimsusega DC del Kontaktori juhtimine elektomagnetiline süsteem võimaldab kontaktorit eemalt juhtida, lülitada sisse ja välja. enamasti peab magnetsüsteem sisselülitatud asendis tagama ka kontaktide püsiva asendi. Kontaktori väljalülitamine toimub sel juhul vedru või muu liikuva raskuse jõul. Nii tagatakse ka alalispingekaitse (nullkaitse) See tähendab, et kontaktor lülitab välja kui pinge on langenud alla lubatava. Riivistusseade kui kontaktoril on riivistusseade siis peab olema veel teine magnetsüsteeem riivi

Elektriajamid
thumbnail
240
pdf

Elektriajamite elektroonsed susteemid

.................................................... 68 2.5. Ohukaitse ........................................................................................................................ 75 2.6. Elektriline pidurdus .......................................................................................................... 80 2.7. Filtrid................................................................................................................................ 83 3. Jõulülitite juhtimine ....................................................................................................91 3.1. Türistoride juhtahelad...................................................................................................... 91 3.2. Transistoride juhtahelad ................................................................................................ 101 3.3. Plokkjuhtimine .......................................................................................................

Elektrivarustus
thumbnail
8
doc

Laeva elektriseadmed arvestus

Laeva elektriseadmed 1. Elektriajamite mõiste ja liigitus. Ajami liikumise põhivõrrand. Elektriajam on masinate või tehnoloogiaseadmete käitamiseks ettenähtud elektromehhaaniline süsteem, mis koosneb elektrimootorist, jõuülekandest, toitemuundurist ja juhtseadmest. Üldisemalt võttes on elektriajami ülesandeks masinate ja mehhanismide liikumise juhtimine. Liigid: 1) automaatjuhtimisega ajamid; 2) osaliselt automatiseeritud ajamid; 3) automatiseerimata ajamid. Osaliselt automatiseeritud ajamitel kasut laevadel paemiselt elektriajamite relee- kontaktorjuhtimist. Elektriajami liikumise põhivõrrand: Kus J ­ süsteemi inertsimoment, Ms ­ staatiline moment; M m- mootori pöördemoment; - mootori pöörlemiskiirus. Võrrandi parem pool kujutab endast dünaamilist momenti: 2. Elektrimootorite soojenemine ja jahtumine.

Laeva elektriseadmed
thumbnail
3
pdf

Elektrotehnika

alalisvoolu mootorist lihtsam ja odavam. Transistoride kõrval kasutatakse välja lülitatavaid või enda muutuvkaod suuremad püsivkadudest. Sellepärast selline mootor töötab madalama kasuteguriga lühiajalises kustutusega türistore. Inverterite ja sagedusmuundurite juhtimiseks kasutatakse digitaal- ja vektorjuhtimist. talitluses, võrreldes kestva talitlusega. Lühiajalises talitluses on seepärast otstarbekas kasutada 32. Elektriajami dünaamika põhivõrrand. Elektriajami kiirenduse ja aeglustuse tingimustes võivad erimootoreid, mitte aga kestva talitluse mootoreid. Lühiajalise töö tegelik kestus ei lange alati kokku elektrimootoris ja töömasinas tekkida dünaamilised jõud ja momendid, mis on mitmekordselt suuremad standardse töötamiskestusega. Sel juhul arvutatakse tegelikud kaod ümber kataloogis antud mootori staatilistest väärtustest

Elektrimaterjalid
thumbnail
7
docx

Kontaktor, magnetväli, kontaktorkaitselüliti

Kontaktor Magnetväli Kontaktorkaitselüliti Kontaktor on madalpingepaigaldistes jõuahelates kasutatav elektormagnetiline kommunikatsioonivahend. Kontaktorite lülitussagedus võib olla kuni mõni tuhat korda tunnis, nimivool mõni A kui ka kA. Kontaktoreid kasutatakse elektriajamite, võimsate valgustusseadmete jms automaat- distantsjuhtimiseks. Türistorkontaktor ­ tingitult nimetatakse kontaktoriks ka mõningaid lülitusreziimis töötavaid elektronseadiseid. Kontaktid on mõeldud miljoniteks lülitusteks ja mitmekümneks lülitamiseks minutis. Kontaktori kontaktid on kahte liiki: tugevamad peakontaktid on seadmete peavooluringide ja sisse- ja väljalülitamiseks, avikontaktid juhtimis- ja signalisatsioonoahelate tarbeks. Peakontaktide arvu järgi tehakse vahet ühe-, kahe-, kolme ja neljapooluliste kontaktorite vahel. Kontaktori nõuded: · Suur lülitus ja väljalülitusvõime · Pikk iga suure lülitussageduse juures · Suur mehaaniline k

Füüsika




Meedia

Kommentaarid (2)

cheetah profiilipilt
Sten Lepamaa: väga õpetliku sisuga ja head joonised
11:09 19-10-2015
Lex2042 profiilipilt
Lex2042: Materjal on postitatud autori loata!
20:25 10-04-2018



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun