TALLINNA POLÜTEHNIKUM
TSÜKLIÕPE
KEE-07
Kodune kontrolltöö Variant 7
Elektriajamite juhtimine Kodutöö nr. 1
Juhendaja : R. Kask
Töö laekumine TPT-sse ....................... 2009
Hinne .......................
Kuupäev ...................
Õpetaja allkiri ...................................
Tallinn 2009 Sisukord Kodune kontrolltöö .......................................................................................................................................... 1 Sisukord.............................................................................................................................................................. 2 Ülesanne nr. 1 ..................................................................................................................................................... 3 Ülesanne nr. 2 ..................................................................................................................................................... 4 Ülesanne nr. 3 ..................................................................................................................................................... 5 Ülesanne nr. 1
Juhtimisskeemi pingestamine ja mootori jõuahelate kaitsmine lühise eest toimub
liinikaitselüliti
QF abil. Mootori ülekoormuskaitse toimub maksimaalvoolurelee KA1 abil,
mille mähis on lülitatud jadamisi mootori ankruahelasse, avanev kontakt aga nullpingerelee
KA6 mähise ahelasse. Skeemis on ette nähtud ka kaitse magnetvälja
kadumise eest, milleks on skeemi lülitatud ergutusvoolu kontrolli relee KA5, mille
mähis on lülitatud jadamisi mootori ergutusmähisega LM, sulguv kontakt aga
jadamisi nullpingerelee KA2 mähisega. Kaitse iseenesliku käivitumise eest on
teostatud nullpingereleega KA2. Mootori ergutusmähise kaitsmiseks ülepinge eest on
skeemi lülitatud lahendustakisti R4.
Juhtimisahelad on kaitstud lühise eest sulavkaitsmetega F1 ja F2.
Lõpulütitite mitterakendumisel on avarii lõpulülitit, mis katkestavad toite.
Mootori käivitamiseks lülitatakse sisse nupp SB3 või teistpidi liikumiseks SB2.
Mootori seiskamiseks tuleb vajutada STOP nuppu SB1.
Peale nupu SB3 vajutmist sulgub kontatkt KA2 ja pingestab mootori ankruahela .
Kiirenduskontaktorite KM4 ja KM5 peakontaktid on avatud ja seega on ankruahelasse
lülitatud jadamisi käivitusreostaadi sektsioonid R1-1 ja R1-2.
Käivitusvoolu vähenemisel rakendub kiirendus- kontaktor KM4, shunteerides
käivitusreostaadi sektsiooni R1-1. Esimene käivitusaste on lõppenud, mootori ankruahela
takistus on hüppeliselt vähenenud. Selle tulemusena
toimub käivitusvoolu hüppeline suurenemine. Mootori kiiruse edasisel kasvamisel
hakkab käivitusvool uuesti vähenema, kuni rakendub kiirenduskontaktor KM5,
shunteerides käivitusreostaadi sektsiooni R1-2.
Mootori reversseerimiseks tuleb sisse lülitada lüliti SB2 või peab laud jõudma lõpulülitini
Tallinna Polütehnikum Energeetika õppesuund Rein Kask ELEKTRIAJAMITE JUHTIMINE Õppevahend TPT energeetika õppesuuna õpilastele Tallinn, 2007 Saateks Erialaainete õpikute ja muude õppevahendite krooniline puudus on juba palju aastaid raskendanud kutsehariduskoolide õpilastel omandada erialaseid teadmisi. Käesolev kirjatöö püüab mingilgi määral leevendada seda olukorda Tallinna Polütehnikumi energeetika õppesuuna õpilastele sellise õppeaine kui ,,Elektriajamite juhtimine" õppimisel.
SÜSTEEMID 4 Valery Vodovozov, Dmitri Vinnikov, Raik Jansikene Toimetanud Evi-Õie Pless Kaane kujundanud Ann Gornischeff Käesoleva raamatu koostamist ja kirjastamist on toetanud SA Innove Tallinna Tehnikaülikool Elektriajamite ja jõuelektroonika instituut Ehitajate tee 5, Tallinn 19086 Telefon 620 3700 Faks 620 3701 http://www.ene.ttu.ee/elektriajamid/ Autoriõigus: Valery Vodovozov, Dmitri Vinnikov, Raik Jansikene TTÜ elektriajamite ja jõuelektroonika instituut, 2008 ISBN ............................ Kirjastaja: TTÜ elektriajamite ja jõuelektroonika instituut 3 Sisukord Tähised............................................................................................................................5 Sümbolid ......................................................................
Kõik kommentaarid