Linux Linux on üldine väljend, mis viitab UNIXi-tüüpi arvuti operatsioonisüsteemidele, mis põhinevad Linuxi tuumal. See on kõige esindluslikumatest näidetest tasuta ja avatud lähtekoodiga tarkvara koostööst. Kõiki lähtekoode saab kasutada, vabalt muuta ja igaühe poolt ümberjaotada, lähtudes GNU GPL(3)-ga. Linux on peamiselt tuntud oma kasutatavuse poolest serverites, kuigi seda on paigaldatud palju ka arvutiriistvarale, ulatudes sisseehitatud seadmetest ja mobiiltelefonidest kuni superarvutiteni. Nimi ,,Linux" pärineb Linuxi tuumast, mis on algselt kirjutatud 1991. aastal Linus Torvaldsi poolt. Ülejäänud osa, sealhulgas kommunaalteenused ja ,,raamatukogud", tulevad GNU operatsioonisüsteemist, mis avaldati 1983. aastal Richard Stallmani poolt. GNU toetus on aluseks alternatiivnimetusele GNU/Linux. Unixi operatsioonisüsteem koostati ja rakendati kuuekümnendatel ja esimene lasti välja 1970. aastal. Selle suur kättesaadavus ja teisalda...
keskkonna. 13. Tegutseja Ehk see, kes suhtleb süsteemiga, käivitab kasutusjuhu. Ei pruugi olla tingimata füüsiline isik, aga enamasti on. 14. Kuidas mudelid mõjutavad töötavat tarkvararakendust? Isiku ja varade mudeli näide. Nt algul sai isik omada ainult maju, aga kui mudelit muuta saab lisada muud tüüpi varasid. Pärast mudeli muutmist saab välja lasta tarkvara patchi (L) 15. Mille järgi antakse tegutsejale nimi? Roleplay...Rolli järgi nt ,,müüja", ,,klient" jne. 16. Tarkvarasüsteem vs ärisüsteem Tarkvara nt ÕIS Äri nt restoran 17. Milliste süsteemidega tegeleme sellest aines? Äri (puhas valdkond), tarkvara (rakendus) ja füüsiline süsteem (tehnoloogia). https://gyazo.com/8bb2bfcbaab2085e5aa517cc9588bdb1 18. Musta ja valge kasti mudel. Must e mida süsteem teeb/teab, liidesed (sisendid-väljundid) välise käitumise kirjeldused (kasutusjuhud) Valge pakub lahendused e kuidas teeb/teab, lahenduse koostisosad ja kuidas need omavahel
pakutavaid teenuseid, et saavutada midagi. Inimene või teine süsteem (arvuti, seadeldis) tarkvarasüsteemi kasutamise lugu või juhtum, kuidas tarkvarasüsteemi kasutades tehakse midagi kasulikku - kasutusloo ainus eesmärk on anda kasutajale mingit väärtust (infosüsteemi kontekstis lisada, muuta, töödelda, vaadata andmeid) üksteisele järgnevate tegevuste (transaktsioonide) kogum, mida tarkvarasüsteem teostab, et jõuda mõõdetava tulemuseni tegutseja jaoks - tegevused võivad sisaldada suhtlemist teiste kasutajate ja süsteemidega seos tegutseja ja kasutusjuhtumi vahel. Näitab, milline tegutseja saab kasutusjuhtumi teostusest kasu 29. Kasutusjuhtumi sõnalise seletuse põhimõtted/küsimused: mida üritatakse sellega saavutada, mis on selle eesmärk? kes tegutsejatest käivitavad kasutusjuhtumi?
tarkvarasüsteemiga ning kasutab selle poolt pakutavaid teenuseid, et saavutada midagi. Inimene või teine süsteem (arvuti, seadeldis) · tarkvarasüsteemi kasutamise lugu või juhtum, kuidas tarkvarasüsteemi kasutades tehakse midagi kasulikku - kasutusloo ainus eesmärk on anda kasutajale mingit väärtust (infosüsteemi kontekstis lisada, muuta, töödelda, vaadata andmeid) · üksteisele järgnevate tegevuste (transaktsioonide) kogum, mida tarkvarasüsteem teostab, et jõuda mõõdetava tulemuseni tegutseja jaoks - tegevused võivad sisaldada suhtlemist teiste kasutajate ja süsteemidega · seos tegutseja ja kasutusjuhtumi vahel. Näitab, milline tegutseja saab kasutusjuhtumi teostusest kasu Kasutusjuhtumi tekstilise (sõnalise) seletuse põhimõtted/küsimused · mida üritatakse sellega saavutada, mis on selle eesmärk? · kes tegutsejatest käivitavad kasutusjuhtumi?
Ajalugu Unixi operatsioonisüsteem koostati ja rakendati kuuekümnendatel ja esimene lasti välja aastal 1970. aastal. Selle suur kättesaadavus ja teisaldatavus tähendas, et seda hakati laialdaselt akadeemiliste asutuste ja ettevõtete poolt kasutama ja muutma. Selle ülesehitus on olnud suureks mõjuks teiste operatsioonisüsteemide autoritele. GNU projekti (mis alustati 1984. aastal Richard Stallmani poolt) eesmärgiks oli luua "terviklik UNIX-ühilduvusega tarkvarasüsteem, mis on tehtud täielikult tasuta tarkvara põhjal. Järgmisel aastal lõi Stallman Tasuta Tarkvara Fondi ja kirjutas GNU üld-kasutatavuse loa. Üheksakümnendate alguseks olid valmis enamus programme, mida operatsioonisüsteemil vaja läks, madalama tähtsusega elemendid olid aga pooleli ja mittetäielikud. Linus Torvalds on öelnud, et kui sellel ajal oleks GNU tuum kättesaadav olnud, poleks ta enda oma kirjutanudki. MINIX
· Neti.ee · Inute veebiressurss õppijale ja teadustöö tegijale · www.yahoo.com 37. Mis on Internet? · Internet on võrkude võrk · Ülemaailmne väiksemate arvutivõrkude ühendus 38. Millal ja millest sai Internet alguse? · Sai alguse USA militaarringkondadest · 1969 luuakse ARPANET Interneti algus 39. Nimetage Interneti teenuseid · E-post · Veeb · failide jagamine · veebiraadiod 40. Mis on otsimootor? · Tarkvarasüsteem, mis kogub infot veebis leiduva materjali kohta ja võimaldab sealt märksõnade järgi otsida. 41. Nimetage otsimootoreid (3) · www.google.com · www.bing.com · www.ask.com 4 42. Mis on metaotsivahend? · Ei ole iseseisvad otsivahendid, vaid saadavad päringu teistele otsivahenditele, seejärel analüüsivad saadud vastuseid ning kuvavad need päringu tingimustele vastavalt
(from Actors)
Võrgu haldamine
Joonis 1. Tugiteenuste allsüsteem
Nimi: Kasutaja identifitseerimine
Tegutsejad: Telefoni kasutaja
Kirjeldus: Peale seadme käivitamist küsitakse kasutajalt küsitakse kasutajalt vastavalt
seadetele ning salasõnade valesti sisestamiste arvule üht või mitut järgnavatest salasõnadest:
PIN1, PIN2, telefoni turvakood, PUK.
Nimi: Võrgu haldamine
Tegutsejad: Tugijaamade süsteem
Kirjeldus: Telefoni tarkvarasüsteem monitoorib teatud intervallide tagant GSM võrku ning
vahetab vastavalt vajadusele (tugijaamade signaali tugevuse mõõtmine) tugijaamadega infot
ning muudab tugijaama, millega andmeühendus kõne/sõnumi/data/GPRS-ühenduse korral
luua. Arvesse võetakse kasutaja seadeid võrgu valiku jms kohta.
Sõnumite allsüsteem
<
disaini ja teisi häid komponente mis mõõdistustöödel vajalikud. Puutetundlik ekraan parandab töö kiirust, menüüd ja tarkvara režiimid on kiiresti kättesaadavad, seetõttu paranevad ka igapäevased andmehaldustööd. Ehitatud kasutamiseks karmis igapäevatöös, kaitstud tolmu, mustuse ja igasuguste muude ilmastikuolude vastu. Suur graafiline ekraan kasutab erinevaid funktsioone: erinevad fontide suurused, ikoonid ja pop-up menüüd, et muuta tarkvarasüsteem intuitiivseks ja lihtsasti õpitavaks. Lisaks, kõigil mudelitel on standardis traditsiooniline optiline lood, mida saab uuendada laserloodiks. Oma andmeid saab liigutada kiiresti, kasutades USB pulka. Mõõtekaugus sõltub sihtmärgist ja ilmastikutingimustest. Instrument on kerge ja mõõtudelt väike, kaalub vaid 4,2 kg. [5] (Joonis 3) 5 3. GNSS/GPS seadmed
o Nt protsessidest Õppetöö Mis on tarkvara arendusprotsess e. tarkvaraprotsess? o Tarkvaraprotsess on sammude jada, mille eesmärgiks on tarkvara loomine ja haldamine o Üldistatud tegevused tarkvaraprotsessides: Spetsifitseerimine- mida süsteem peab tegema ja mis on piirangud tema arendamisel? Arendamine-tarkvarasüsteemi tootmine Valideerimine- kas toodetud tarkvarasüsteem on see, mida kasutaja soovis? (üks meetod selleks on testimine) Evolutsioon- tarkvarasüsteemi muutmine vastavalt kasutajate muutuvatele nõudmistele Plaanipõhine vs agiilne tarkvaraprotsess o Plaanipõhine tarkvaraprotsess: kõik tegevused on ette planeeritud ja edu kriteeriumiks on plaani järgmine o Agiilne tarkvaraprotsess: planeerimine toimub sammude kaupa töö
tegemist, ettevõttes koordineerimist ja kontrolli. Infosüsteem võib aidata juhte ja töötajaid probleemide analüüsil, keerukate teemade visualiseerimisel ja uute toodete loomisel. Alljärgnevalt illustratsioon infosüsteemi käsitluse kohta tehnilisest aspektist: Teine infosüsteemi käsitlus, mida kasutatakse ka selle aine kontekstis, hõlmab lisaks tehnilisele aspektile ka sotsiaalse aspekti ehk inimesed, kes neid tarkvarasüsteem kasutavad koos nende töö tegemise tavadega, kultuuriga. Infosüsteemi käsitletaks sotsio-tehnilise süsteemina. Alljärgnevalt paar definitsiooni sotsiaalsest aspektist: igasugune kombinatsioon infotehnoloogiast ja inimeste tegevustest, mis toetavad töö tegemist, juhtimist ja otsuste tegemist igasugune organiseeritud kombinatsioon inimestest, riist- ja tarkvarast, suhtlusvõrkudest ja andmeressurssidest, mis kogub, teisendab ja levitab informatsiooni ettevõttes
sõjatööstuses. Samuti oli see vastulauseks NSVL tegevusele, kes 1957. aastal saatis orbiidile 1. tehiskaaslase. 38.Nimetage Interneti teenuseid Internetis on e-post, veeb, Useneti uudisgrupid, failide jagamine, e-posti ja veebi ning paljud teenused põhinevad omakorda neil, nagu näiteks postiloendid ja ajaveebid. Internet võimaldab samuti reaalajas pakutavaid teenuseid, nagu näiteks veebiraadiod ja online videod. 39.Mis on otsimootor? on tarkvarasüsteem, mis kogub infot veebis leiduva materjali kohta ja võimaldab sealt märksõnade järgi otsida. 40.Nimetage otsimootoreid (3) Google.com, ask.com, altavista.com 41.Mis on metaotsivahend? Metaotsingusüsteemid ei oma tavaliselt oma andmebaasi, vaid sooritavad samaaegselt otsingu mitmete otsisüsteemide tulemuslehtedel Otsingu tulemused koondatakse kokku, kõrvaldades eelnevalt dubleerivad vastused veebilehtede loetelust 42.Nimetage metaotsivahendeid (3) www.metacrawler.com, www
paikneb ühes arvutivõrgu sõlmes. Hajus andmebaas, mille alamosade loomiseks võib olla kasutatud erinevaid andmebaasisüsteeme ja mille alamosad võivad paikneda jagatult erinevates arvutivõrgu sõlmedes. 2. Andmebaasisüsteem (teema 1, 10) Andmebaasihaldur (andmebaasisüsteem) on riistvaral ja tarkvaral põhinev süsteem andmebaaside defineerimiseks, loomiseks, manipuleerimiseks, juhtimiseks, haldamiseks ja kasutamiseks. Andmebaasisüsteem on tarkvarasüsteem, mis võimaldab kasutajatel andmebaasi luua, kasutada, uuendada, hooldada ning sellele juurdepääsu kontrollida. Andmebaasisüsteemide liigitus Andmete kasutajale esitamise viis (andmemudel). Hierarhiline - andmed esitatakse hierarhiatena XML Võrkstruktuur - andmed esitatakse kogumitena, mis sisaldavad peremees- ja alluvkirjeid Relatsiooniline - andmed esitatakse relatsiooniliste muutujate väärtustena SQL:1992
· Sügisel - Kampaania ,,Lehed langevad"- kõikide kollaste, punaste ja roheliste riiete pesu -20% 5. Kliendihaldussüsteemi välja töötamine, st millist infot salvestatakse ja kuidas ning kuidas seda infot kasutatakse? Me eeldame, et ettevõttel saab olema väga palju kliente ja et neid paremini hallata ja teenindada, on võetud kasutusele CRM tarkvarasüsteem. Ettevõtte jaoks on oluline teada kes on meie klient, mida me talle pakume ning kuidas me seda teeme. Tänu tarkvarasüsteemile saab ettevõte teada, millised kliendid on väärtuslikumad ja millistele klientidele keskenduma peaksime. Kliendihaldussüsteemis salvestatakse järgmine info: - kliendi andmed: nimi, vanus, sugu, aadress, telefon, meili aadress - kas tegemist on sularaha või lepingulise kliendiga - kas klient käib kohapeal või kasutab meie transporti
klassil on atribuudid, mis objekte iseloomustavad ja omavad iga konkreetse ilmingu puhul konkreetseid väärtusi klassil on operatsioonid (funktsioonid), mis kirjeldavad, mida klassiga on võimalik teha, st milliseid teenuseid see pakub (operatsioon on ligipääs klassile) Erinevate valdkondade klasside näiteid toimimissüsteem klient; leping; arve; vara; võlg tehniline süsteem kuvar; masin; nupp; sensor tarkvarasüsteem fail; programm; ikoon; aken Klassidiagramm (Class Diagram) kirjeldab süsteemi staatilise vaate klasside (class) ja nendevaheliste seostena (relationship) Näide: http://www-106.ibm.com/developerworks/rational/library/769.html Mõisted kordamiseks 15 Sissejuhatus infosüsteemidesse IDU3530 © Karin Rava 65. KLASS
Elaboration: nõuete analüüs, arhitektuuriline disain, arendusplaan Construction: detailne kavandamine, realiseerimine ja testimine Transition: süsteemi käitamine Käitumise analüüsi kohta peaks vaatama erinevaid jooniseid alates 5. loeng slaid 25 Süsteemi tuleb modelleerida õigete abstraktsioonitasemete ja vaatepunktide kontekstis. 6. loeng: Tarkvarasüsteemi arhitektuuri kavandamine Mis on tarkvarasüsteemi arhitektuur? Kirjelduse selle kohta, kuidas tarkvarasüsteem on organiseeritud. Süsteemi illustratsioon, mis aitab aru saada süsteemi käitumisest (Software Engineering Institute http://www.sei.cmu.edu/). Süsteemi arhitektuur on struktuuride kogum, mis aitavad mõista süsteemi, hõlmates tarkvara elemente, seoseid nende vahel ja elementide ning seoste omadusi (wikipedia). Arhitektuur on vundament millele tarkvara ehitatakse. Arhitektuuri mudel defineerib vundamendi visiooni (agile modeling).
Ministeeriumi antavad dokumendihalduse alased juhised on suunatud eelkõige asutuste asjaajamise ja dokumendihalduse ühtlustamisele, dokumendihaldussüsteemide koostalitlusvõime suurendamisele ja elektroonilise dokumendivahetuse edendamisele. Nõuded elektrooniliste dokumendihaldussüsteemide funktsionaalsusele. Välja antud 2002. Vananenud. Funktsionaalsusnõudeid koostatakse eesmärgiga loetleda omadusi ja funktsioone, mida rakendatav tarkvarasüsteem peab sisaldama, et täita sellele seatud ülesanded ja rahuldada kasutajate vajadusi. MoReq2 ja Eesti nullpeatükk Litsentsilepingu LP-005-ET alusel väljaantud ja valideeritud tõlge on koos Eesti erisusi kirjeldava ,,nullpeatükiga" on kättesaadav DLM Forum'i lehel. Elektrooniliste dokumentide haldamise näidisnõuded. Spetsifikatsioon Moreq2 Moreq2 on elektroonilise dokumendihalduse näidisnõuete teine versioon, milles keskendutakse
Tarkvaratehnika konspekt. Tarkvaratehnika Tarkvaratehnika e. tarkvara inseneeria on professionaalsele tarkvaraarendusele suunatud distsipliin, mis tegeleb sellega, kuidas organiseerida tarkvaraarendust, arvestades organisatsiooniliste ja rahaliste piirangutega. Tarkvaratooted koosnevad valjatöötatud programmidest ja nende dokumentatsioonist. Tarkvaratehnika eesmärgiks on kuluefektiivne tarkvaraarendus kogu tarkvara elukaare ulatuses. Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaratehnika „point“: Tarkvaratehnika on suunatud professionaalsele tarkvaraarendusele. Tarkvaratehnika ei tegele tarkvaraarenduse endaga vaid sellega, kuidas organiseerida tarkvaraarendust. Tarkvaratehnika vajadus - kõrgenenud nõudmised: suuremad süsteemid, keerulisemad süsteemid, kiiremini aren...
Dokumendisüsteem 25 EDHSi väljatöötamisel ja kasutamisel tuleb järgida õigusaktides dokumendihalduse ja asjaajamise korraldamisele esitatavaid nõudeid, asutuse ülesannete täitmisest tule- nevaid vajadusi ning kasutajate ootusi. Asutus, kes on juurutamas digitaalset dokumendihaldust ja välja töötamas EDHSi, saab omaduste ja funktsioonide sõnastamisel, mida tarkvarasüsteem peab sisaldama, toetuda Euroopa Komisjoni poolt välja töötatud „Elektroonilise dokumendihalduse näidisnõuetele” (MoReq2)11 ja riigikantselei tellimusena koostatud „Nõuetele elek trooniliste dokumendihaldussüsteemide funktsionaalsusele”12. EDHSi ülesanded võivad olla: dokumentide registreerimine ja asukoha määramine süsteemis; dokumentide eelnõude erinevate versioonide haldamine;
M. Roost , TTÜ Informaatikainstituut, Loengukonspektid aines Süsteemianalüüs, 2014 IDU 5360 SÜSTEEMIANALÜÜS Loeng 1. Sissejuhatus (kontseptuaalsesse) süsteemianalüüsi. Aine fookus Aine taust Eesmärgid ja õpiväljundid Aine korraldus Aine fookus KONTSEPTUAALNE SÜSTEEMIANALÜÜS VALDKONNA ANALÜÜS TARKVARA NÕUETE ANALÜÜS ITERATIIVNE ARENDUSPROTSESS Fookus: Kontseptuaalse süsteemanalüüsi meetodite rakendamine valdkonna ning tarkvara nõuete detailseks analüüsiks iteratiivses arendusprotsessis Aine taust Analüüsi ained: 1. Sissejuhatus infosüsteemidesse (IDU 3350) või Modelleerimine (IDU 3355); -> 2. -> Süsteemianalüüs (IDU 5360) -> 3. -> Infosüsteemi strateegiline analüüs (idu0021) ehk Ettevõtte äriarhitektuur (idu1321) Aine on eelduseks (OIS) IDU5661 - Infosüsteemide projekteerimine, IDU0050 - Objektorienteeritud disain, IDX5010 - Struktuuranalüüs ja ekspertsüsteemide te...
TARKVARATEHNIKA KORDAMISKÜSIMUSED 1. Mis on tarkvaratehnika? Software engineering ! “Engineers Australia” definitsioon: Tarkvaratehnika on tiimide poolt rakendatav distsipliin tootmaks kõrgekvaliteedilist, suuremastaabilist ja hinnaefektiivset tarkvara mis rahuldab kasutajate nõudmisi ja mida saab hooldada teatud ajaperioodi vältel. IEEE definitsioon: Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaraarendus on nõrgem termin, kus tingimata ei kasutata protsesse, tööriistu, standardeid, jne. Tarkvaraarendus on progemine + konfigursatsiooni haldus. Tarkvaratehnika ei ole ainult programmi kirjutamine, vaid teemad hõlmavad ka kvaliteeti, ajakavasid, tasuvust ning põhimõtete ja korra tundmist ja rakendamist. Tar...
Süsteemsete tabelite struktuuri teades ning vastavaid õiguseid omades on võimalik nendes asuvat infot lugeda tavaliste SELECT-lausete abil. Probleem on, et andmesõnastiku struktuur pole standardiseeritud ja kipub ka sama andmebaasisüsteemi erinevates versioonides muutuma. 42 Süsteemsete tabelite ettevaatamatu muutmine võib viia kogu andmebaasi riknemisele. Andmesõnastik võib olla ka eraldi tarkvarasüsteem, mille ülesandeks on hoida informatsiooni andmebaasi struktuuri kohta. SQL lause töötlemine enne täitmist millistest sammudest see koosneb, millises järjekorras neid samme läbitakse ning kes või mis neid samme läbi viib? Milline on üldine strateegia loogilise täitmisplaani optimeerimiseks? Andmete hulka piiravad operatsioonid (projektsioon, piirang) üritatakse teha enne ühendamise (joini) operatsiooni.
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL ELEKTRIAJAMITE JA JÕUELEKTROONIKA INSTITUUT ROBOTITEHNIKA ÕPPETOOL MIKROPROTSESSORTEHNIKA TÕNU LEHTLA LEMBIT KULMAR Tallinn 1995 2 T Lehtla, L Kulmar. Mikroprotsessortehnika TTÜ Elektriajamite ja jõuelektroonika instituut. Tallinn, 1995. 141 lk Toimetanud Juhan Nurme Kujundanud Ann Gornischeff Autorid tänavad TTÜ arvutitehnika instituudi lektorit Toomas Konti ja sama instituudi dotsenti Vladimir Viiest raamatu käsikirjas tehtud paranduste ja täienduste eest. T Lehtla, L Kulmar, 1995 TTÜ elektriajamite ja jõuelektroonika instituut, 1995 Kopli 82, 10412 Tallinn Tel 620 3704, 620 3700. Faks 620 3701 ISBN 9985-69-006-0 TTÜ trükikoda. Koskla 2/9, Tallinn EE0109 Tel 552 106 3 Sisukord Saateks...
Logistika ja tarneahela juhtimise seisukohalt võimaldab intraneti süsteem jaotada ja koordineerida osaliste vahel tellimuse täitmise, varude ja tarne staatuse, kliendi krediteerimise ja raamatupidamise informatsiooni allüksuste ja töötajate vahel. Ettevõtte ressursside planeerimise tarkvarasüsteem (ERP, Enterprise Resource Planning) on kõige laiemalt kasutatav intraneti süsteemi liik. Infovahetuse ja -jaotamise süsteemid ehk ekstraneti süsteemid Need on kavandatud informatsiooni vahetamiseks ja jaotamiseks organisatsioonide vahel. Selle