Ludwig van Beethoven
Sissejuhatus
Ludwig van Beethoven oli saksa
helilooja , kes suurema aja oma loomeperioodist elas
Viinis ja keda
seetõttu nimetatakse koos F. J. Haydni ja W. A. Mozartiga Viini klassikuks. Beethovenit on peetud
viimaseks heliloojaks klassitsismi perioodil ja ka esimeseks romantikuks. Tema ideedes ja
loomingus on olulisel kohal vabadusearmastus ja
veendumus õigluse võidus.
Elulugu
Ludwig van Beethoven sündis 15. või 16. detsembril 1770. aastal Bonni linnas Saksamaal. Tema
vanaisa oli tunnustatud helilooja ning töötas Bonnis õukonna kapellmeistrina. Tema isa Johann oli
õukonna laulja. Avastanud oma pojas erakordse ande, tahtis ta temast teha Mozartile sarnast imelast.
Beethovenil oli raske lapsepõlv, sest isa sundis teda pikkadeks tundideks klaveri taha harjutama ja
püüdis oma sõprade ees poja andega kelkida. Tihti juhtus ka, et kui isa öösel joobnuna koju tuli,
äratas ta poja ja käskis
lugusid ette mängida. Isa alkoholismi pärast pidi Beethoven juba lapsena
täiskasvanu eest väljas olema.
Sellele vaatamata
armastas Beethoven väga
klaverit mängida. Juba 8-aastasena esines Beethoven
Kölnis. 11-aastaselt asendas ta vahetevahel Bonni õueorganisti Neefet, kes oli tema esimene tõeline
õpetaja. Tänu Neefele sai 12-aastane Beethoven õukonnaorkestri klavessiinimängija koha. 13-
aasaselt trükiti tema esimesed klaverisonaadid.
Beethoveni suureks unistuseks oli õppida W. A. Mozarti juures. 1787. aasta kevadel sõitiski ta Viini,
et võtta tunde Mozartilt. Teade ema
raskest haigestumisest viis ta koju tagasi ja kohtumine
Mozartiga jäi põgusaks. Kui ema samal aastal suri, võttis ta perekonnapea kohustused enda õlule,
kuna isa ei olnud selleks võimeline. Uuesti Viini sai
Beethove minna alles 1792. aastal, kui
Mozart oli juba surnud. Umbes aasta oli ta Haydni õpilane.
Haydn kiitis küll noore helilooja tohutut annet,
kuid ei mõistnud täielikult tema pisut ebatavalist ja harjumatut stiili. Selleks olid nende loomused
liiga erinevad.
Beethoven sai Viinis esialgu
kuulsaks pianistina. Laiem tuntus heliloojana sai alguse avalikust
kontserdis, mis toimus 1800. aastal. Noort heliloojat tabas raske saatuselöök. 25-aasta vanuselt
hakkas Beethovenil
kuulmine halvenema. Esialgu lootis ta paraneda, kuid peagi sai ta teada, et
haigus on
ravimatu . See tõi kaasa rasked üleelamised ja sisemised võitlused. Ta hoidus igasugusest
seltskonnast ja otsustas isegi oma elule lõpu teha, kuid armastus
muusika vastu, hoidis teda tagasi.
Talle tundus võimatu hüljata maailm enne, kui on loonud kõik selle, mida eneses tundis.
1802-
1812 oli Beethoveni loomingu kõrgaeg. Tundub uskumatu, et vaatamata sisemistele
heitlustele, suutis ta sel ajal nii palju kirjutada. Sel perioodil on loodud enamik tema sümfooniatest,
sonaatidest ja kontsertidest. Beethoven oli saanud Euroopa kuulsaimaks heliloojaks, kellega kõik
noodikirjastused tahtsid lepinguid sõlmida.
Beethovenil ei olnud küll perekonda, kuid pärast venna surma võttis ta enda kasvatada vennapoja.
Kahjuks tõi kergemeelne
noormees onule rohkem kannatusi kui rõõmu. Helilooja oli väga
enesesse tõmbunud, täiesti kurt ning suhtles inimestega ainult kirjalikult. Tema tervis halvenes järsult 1886.
aastal. 26. märtsil. 1887. aastal Ludwig van Beethoven suri. Tema matused Viinis olid väga
rahvarohked (seal
viibis u. 10 000 inimest).
Looming
Ludwig van Beethoven viis
haripunkti klassikalise sümfoonia ning täiustas sonaadivormi. Tema
muusikat iseloomustab dramaatiline väljenduslaad. Kuid kangelasliku ja võitlusliku iseloomu
kõrval on olulisel kohal ka lüüriline külg. Tema teoste vorm on erakordselt hästi läbimõeldud.
Võrreldes eelkäijatega on tema
muusika pingelisem ja sisaldab tugevamaid kontraste.
Beethoveni loomingusse kuuluvad:
9 sümfooniat
5 klaverikontserti
32 klaverisonaati
1
viiulikontsert 10 viiulisonaati
16 keelpillikvartetti
ooper „
Fidelio “
avamängud
2 missat
oratoorium Kõik Beethoveni 9 sümfooniat on tänaseni
orkestrite repertuaaris väga olulisel kohal ning kõlavad
sageli paljudes kontserdisaalides. Tema sümfooniad on täiuslikuseni välja arendatud. Ta tõi orkestri
partituuri juurde pikoloflöödi, kontrafagoti ja tromboonid (5. sümfoonia finaal). Tuntuimad on III,
V, VI ja IX sümfoonia. III sümfoonia, mis kannab nime „Eroica“ on seotud Prantsuse keisri
Napoleoniga. V sümfoonia on saanud nimetuse „Saatusesümfoonia“, sest kogu teose aluseks on
motiiv , mis meenutab
saatuse koputust uksele. Kogu teost läbivad võtluslikud meeleolud.
VI sümfoonia kannab pealkirja „
Pastoraalne “- see on programmiline sümfoonia, mis kujutab
talupoegade elu, tegemisi ja looduse
kulgu . Igal osal on sisule vastav pealkiri. IX sümfoonia on
justkui Beethoveni elutööd kokkuvõttev teos, kus läbivaks teemaks on võrdsuse ja vendluse teema.
Esimest korda selle žanri ajaloos kasutas Beethoven IX sümfoonia finaalis ka koori ja soliste.
Tänapäeval on lõik IX sümfoonia
finaalist tuntud Euroopa Liidu hümnina.
Beethoven alustas oma karjääri Viinis klaverivirtuoosina ning
klaver jäi talle oluliseimaks pilliks
elu lõpuni. Tema klavreiloomingus on väga tähtsal kohal
sonaadid . Helilooja kirjutas neid kogu elu
jooksul ja nendes peegeldub tema helikeele areng. Võrreldes Mozarti ja Haydniga on Beethoveni
sonaadid suurema kõlajõu ja tugevamate kontrastidega. Tuntumad sonaadid on „Pateetiline“,
„Kuupaistesonaat“, „Appassionata“. Beethoven käsitles klaverit varasematest meistritest hoopis
jõulisemalt ning otsis
pillist uusi orkestraalseid värve ja mitmepalgelisemat kõla.
Ludwig van Beethoven on vaieldamatult üks
suuremaid nimesid maailma muusikaajaloos. Tema
muusikat iseloomustab nii jõuline dramatism ja pateetilisus kui ka lüürilisus. Beethoveni looming
on siiani väga hinnatud ja armastatud. Kindlasti jättis ta muusikaajalukku endast sügava jälje.
Kõik kommentaarid