ja teiste suurte meistrite loomingust. Dalí huvitus ka psühholoogiast, kuid koolis jäid ta tulemused vaid keskpärasteks. Üliõpilasaastad (1921-1928) Pärast gümnaasiumi lõpetamist alustas Dalí õpinguid Madridi Kuninglikus Kunstiakadeemias. 1926. aastal visati ta aga akadeemiast välja, kuna ta keeldus eksamitel osalemast. Lühike Madridis veedetud aeg mõjutas tema elu siiski otsustavalt, sest seal tutvus ta Luis Buñueli ja Federico García Lorcaga ning puutus esmakordselt kokku sürrealismiga. Suhted Federico Garcia Lorcaga. Madridi ühiselamus kohatud Federico Garcia Lorca sai Dalíle väga lähedaseks sõbraks. Dalí aga aimas, et nende suhe tähendab homoseksuaalsele poeedile midagi enamat kui vaid sõprust. Dalí tundis end väga meelitatuna, kuid ta oli sel ajal seksuaalselt täiesti kogenematu ja kartis väga, et teda võidakse homoseksualistiks pidada
Salvador Dalí i Cusí ja katoliiklasest ema Felipa Domenechi Dali peres. Joonistama hakkas juba kümneselt. Esimese kunstinäituse korraldas14aastaselt. 1916. aasta sügisest õppis ta 6 aastat linna kunstikoolis. 1922. asus ta õppima Madridi Kuninglikku Kunstiakadeemiasse. 1926. eemaldati ta õppetööst, kuna väidetavalt keeldus ta eksamitel osalemisest. 20. lõpus pöördus ta sürrealismi juurde. 1929 valmis Dalí ja Luis Buñueli film Andaluusia koer. 1929. ja 1937. aasta vahel tehtud tööd tegid Dalíst kiiresti maailma kõige tuntuma sürrealistliku kunstniku 1929. aastal kohtas ta oma tulevast naist Galat, kes oli temast 10 aastat vanem ja kellest sai ta inspiratsiooni juurde. Ametlikult abiellusid nad 1934. aastal ja kiriklikult abiellusid nad uuesti 1958. aastal. 1931. aastal valmis tema üks kuulsamaid töid "The Persistence of Memory" 1940
esitatud pildiliste ja keeleliste motiivide vabast assotsieerumisest. Film põhines väga lihtsal reeglil: pildiideed ja -järjestus ei tohtinud järgida mingit loogikat, lubatud oli vaid irratsionaalsus ja üllatuslikkus. "Andaluusia koer" oli film puberteedist ja surmast, mille ma intellektuaalsele, vaimukale ja elegantsele Pariisile kogu tõelisuses ja Ibeeria pistoda teravuses südamesse torkasin. Dalíga tegi Buñuel koos oma esimese filmi "Andaluusia koer" (1929). Ka Buñuelile olid oluliseks inspiratsiooniallikaks unenäod. Tal oli 15 korduvat unenägu, mis saatsid teda nagu teekaaslased läbi elu. "Andaluusia koer" sündiski Buñueli ja Dalí unenägude pinnal. Pildid mis võivad tähendada kõike või mitte midagi.
............................................................4 1.3. Kunstiga tutvumine..................................................................................5 1.4. Kodukoht.............................................................................................6 2. VARANE LOOMING.................................................................................7 2.1. Esmamulje.........................................................................................7 2.2. Minu isa portree..................................................................................7 2.3. Autoportree Raffaeli kaelaga....................................................................8 3. ÜLIÕPILASAASTAD................................................................................9 3.1. Elu Madridis.......................................................................................9 3.2. Madridi sõpruskond...........................................................
1926. a. läheb Pariisi, kus kohtub Pablo Picassoga, keda ta jumaldas. Järgnevatel aastatel Dali maalis mitmeid teoseid, kus võib märgata Picasso mõjutusi. Pariis väga meeldis ja innustus kunstniku, 1929. a. Dali läheb Prantsusmaale teist korda. Seal ta liitub Pariisi sürrealistide hulka ja saab võimaluse külastada nende personaalseid näitusi. 1929. a. tegi Dali koostööd sürrealismi režissööri Luis Benueliga, mille tulemusel valmis lühifim „Andaluusia koer“, mis meie ajal peetakse klassikaks. Dali roll selles filmis ei olnud peamine, aga teda alati mainivad teisena: stsenaristi ja samaaegselt näitleja rollis. Samal aastal, 1929-l, Dali kohtub oma muusa Galaga; naine om temast 10 aastat vanem, ta on vene aristokraatide perekonnast ja ta pärisnimi oli Jelena Ivanovna Diakonova. Gala kinnitas endale kõige tähtsama kohta Dali elus ja loomingus,
oli abielus sürrealistliku luuletaja Paul Éluardiga. Oma kuulsaimatel maalidel kujutas Dali koduse Kataloonia päikesepaistelistele maastikele ehitatud unenäolist maailma, milles peaaegu realistliku detailsusega kujutatud igapäevaste objektide ja inimestega toimuvad kummastuslikud moonutused ja metamorfoosid. Dali üks tuntumaid töid on ,,Mälu püsivus" (1931), milles kaljusele Kataloonia maastikule on paigutatud tasapisi sulavad kellad. Koos rezissöör Luis Buñueliga tegi Dali kaks sürrealistlikku filmi, ,,Andaluusia koer" (,,Le Chien Andalou," 1929) ja ,,Kuldaeg" (,,L' Âge D'Or," 1930), mis on samamoodi pungil grotesksest ja sugestiivsest pildikeelest. 1930. aastate lõpul hakkas Dali renessansiaegsest kunstnikust Raffaelist mõjutatuna maalima akadeemilisemas stiilis. Nii seetõttu, kui ka sellepärast, et ta keeldus ennast teiste sürrealistide eeskujul kommunismi nimel angazeerimast, viskas André Breton ta sürrealistide liikumisest välja
tähtsamaiks pidasid sugutungi. Nad tuginesid S. Freudi poolt unenägude ja hallutsinatsioonide seletamiseks loodud sümboliteteooriale. Sellises laadis töötanud kunstnikest on kuulsaim Salvador Dali (1904-1989). Tema looming on barokselt ülespuhutud ja eksalteeritud, pungil vihjetest ja alltekstidest, maalid mõjuvad sageli efektsete lavastustena. Dali väändunud ideed leidsid väljenduse ka koostöös filmirezissööri Luis Bunueliga (film "Andaluusia koer"). Dali enese igapäevane elu oli küllastunud skandaalidest ja sokeerimistest. Mõnevõrra jahedama ja napima loomelaadiga oli Rene Magritte (1898-1967), kelle tööd sageli mõistatusi meenutavad. Suuremalt jaolt veristlik oli ka Max Ernsti (1898-1967) veidratest ja süngevõitu kujunditest küllastatud looming, millest võib aga leida ka absurdsevõitu huumorit. Veidraid objekte on tulvil Yves Tanguy (1900-1955) maalid, otseselt seksuaalsusele vihjavad Paul
Sellises laadis töötanud kunstnikest on kuulsaim Salvador Dali (1904-1989). Tema looming on barokselt ülespuhutud ja eksalteeritud, pungil vihjetest ja alltekstidest, maalid mõjuvad sageli efektsete lavastustena. Dali väändunud ideed leidsid väljenduse ka koostöös filmirezissööri Luis Bunueliga (film "Andaluusia koer"). Dali enese igapäevane elu oli küllastunud skandaalidest ja sokeerimistest. Salvador Dali Mälestuse püsivus Püha Antoniuse kiusatus Orjaturg kaduva Voltaire'i büstiga Püha õhtusöömaaeg S alvado r Dali Autoportree Mona Lisana Salvador Dali Mark Chag alli (1887-1985)
Kõik kommentaarid