I alateema : mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus
1. Kogemus on teadvuses aset leidev sündmuste voog , mille läbielamisena ilmneb teadvus;
kogemuse eeldus on, et selle omaja saab vahetu ja kindla teadmise. Aristoteles kirjeldab seda ka kui
teadmist mingist üksikust [sündmusest]. Laiemas mõistes võib kogemuseks nimetada ka kogeja
tuttavolekut mingi spetsiifilise nähtusega või võimet tuvastada korduvaid mustreid ; väga lühidalt
öeldes on see praktika.
Vastupidiselt kogemusele on Aristotelese järgi kunst üldise teadmine ning kasvanud välja
kogemusest. Kui arvukate asjade arusaamast on võimalik kokku sulandada üks ühine arusaam
sarnastest asjadest, on kunsti tekkimiseks sobivad tingimused olemas. Kunsti valdamine on üks
põhitunnustest, mis eristab inimesi muudest elukatest, kes peavad läbi saama kujutluste ja
mälestustega. Võib öelda, et kunst vastab paljuski teooriale .
Kogemus ütleb meile, et midagi on juhtunud kindlal viisil või järginud kindlat mustrit , kunst annab
aga meile aluse ütlemaks või uskumaks, miks see nii juhtus. Näiteks kui me teame infot möödunud
aastate gripiepideemiatest, saame me tõmmata nende vahel paralleele ja tõdeda, et kindlad asjad
juhtusid iga kord – mälestustest on saanud kogemus. Kui ühele inimesele antakse ravimit ja ta
terveneb, teisele ei anta ning terveneb samuti ning kolmandale antakse ja ta sureb , siis need faktid
on kogemused. See aga ei selgita, miks osad tervenesid ja osad mitte. Siin on „kunst“ võime ära
tunda haiguse tagamaad ning selgitada, kas ja kuidas ravim üldse töötab. Teisisõnu, tuleb kokku viia
kõik arusaamad haiguse kulgemisest, sümptomitest ja ravimi toimimisest, mis kokku annab
ravitsemise kunsti.
2. Kogenud inimesed on üldiste teadmistega inimestest targemad seetõttu, et nad oskavad
paremini toime tulla üksikjuhuga, st nad ei rakenda sellele üldreeglit, mis ei pruugi olla
optimaalseim. Sarnaselt eelmisele võib tuua ravitsemise näite – arst ei ravi idealiseeritud inimest,
vaid Kalliast/ Sokratest /kindlat isikut, kes vajab vastavalt sümptomitele ja organismi eripäradele
temale kohandatud ravi. Kogenud arstil on olnud kokkupuuteid paljude kombinatsioonidega,
mistõttu tervenemise šansid on suuremad.
Üldise teadja on kogenud inimesest targem, kuna ta oskab leida selgitust, miks üks või teine asi nii
töötab, kuidas on need omavahel seotud. Kunst ja teadus vajavad mõtlemisviisi, mida kogemuse
juures vaja ei lähe; selgituse leidmiseks on vaja uurimist , arutlemist ja põhjalikku testimist. Näiteks
ravitsemise kunsti teadja pidi oskama selgitada, miks ühe või teise juhtumi puhul ravim töötas või ei
töötanud.
II alateema: neli erinevat põhjuslikkuse vormi
1. Põhjusteks nimetatakse seikasid/asjaolusid/nähtusi, mis tingivad teisi nähtusi (mida
nimetatakse tagajärgedeks), seejuures peab põhjus esinema alati enne tagajärge. Näiteks nõelaga
naha torkimine põhjustab valu. Tagajärg (valu) tekib pärast põhjust (nõelaga naha torkimine) ja selle
tõttu. Võib ka öelda, et ühel ja samal on mitu põhjust, näiteks kuju põhjusteks on vask ja
kujutegemise kunst. Siit võib järeldada, et põhjuseks võib mõnikord lugeda ka võimalikkuse (?). Iga
tagajärg on põhjuseks mingile uuele sündmusele, iga mõne teise liigutaja poolt liikuma pandud
sündmus paneb omakorda midagi uut liikuma. Põhjuslikkuse tänapäevane definitsioon avaldub
Aristotelese liigituses üldjuhul ainult kolmandas punktis.
2. Põhjuslikkuse vormid jagunevad:
a) materiaalne (millest?) - üritatakse midagi seletada selle materjali eripäraga,
näiteks savimaja on valmistatud kasutades savi, puitmaja puidust jne;
b) formaalne (mis?) - millegi seletamine tema olemuse kaudu, määratletakse
112918 IAPB 13 2/4 N 10.00 Raskusaste: 4 Ajakulu: 5h Aristoteles 1. teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus. 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline? Kõik inimesed on loomu poolest teadmishimulised. Selle märgiks on meeltetajude armasta- mine: ka ilma kasuta armastatakse neid nende endi pärast, ja teistest rohkem seda, mida saadakse silmade kaudu. Sest mitte ainult selleks, et tegutseda, vaid ka mitte midagi teha tahtmata me üldjuhul eelistame nägemist kõigile teistele meeltetajudele. Põhjus on aga see, et
Filosoofia VI kodune ülesanne I alateema Inimeste mälu on kogemuste allikaks. Kõik need tajumised ja tunnetused, mida me aistingute kaudu saame, jäävad mälusse ning moodustavad kogemuse. Teadus ja kunst tuleb ka kogemuse läbi. Kunst tekib siis, kui paljudest kogemuse arusaamadest saab üks üldine arusaam sarnastest asjadest. Kogemusest tuleb see naiteks, kui teatakse, et konkreetselt seda inimest, kes poeb seda haigust, aitas see asi. See on aga kunsti asi, kui määratleda, et see asi aitas üht laadi inimesi, kes põdesid seda haigust, ehk näiteks mõnda gruppi või hulka inimesi. Seega kunst on üldine ja seepärast laiem mõiste.
teise haiguse põdejat. 2. Inimesed, kes on kogenud, on edukamad kui need, kel on üldise teadmine (logos), kuna kõik tegevused ja kõik protsessid puudutavad üksikut, mitte üldist. Näiteks arstil, kellel on logos ilma kogemusteta ning tunnetab üldist, aga üksikut selles ei tea, läheb haige ravimine sageli luhta, kuna ravitav on üksik. Üldise teadjaid peetakse targemateks kogenutest, kuna teadmised ja asjatundlikkus kuuluvad rohkem üldise kui kogenud juurde. Järelikult tarkus tuleneb kõikide puhul rohkem teadmistest. Näiteks ärimehel on üldised teadmised majandusest ja ärist ning ostab imehästi suhelda ja seeläbi ennast/oma tegevust ka reklaamida, kuid tema alluvuses töötav reklaamiagentuur oskab ainult head reklaami teha. II 1. Põhjus on: a) “see asja sisu, millest ta tekib” – asja tekkimisel/loomisel on põhjuseks see, millest ta tekkinud/loodud on. Näiteks kui ehitaja ehitab maja, on maja tekkinud ehitusel vaja läinud
Kodutöö 6. Aristoteles. I teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus . 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline? Inimese teadmishimulikkust saab tõestada sellega, et meie meeltetajud on väga olulised meie jaoks, vaatamata sellele kas on nad kasulikud võim mitte, nad aitavad meid ümbritseva maailma aru saada. Neid meeltetajusid me ei hinda, vaid armastame neid nende endi pärast. Näiteks nägemist me hindame selle eest, et see kõige rohkem aitab meie tunnetus. 2
I teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline; Kuna meelte kaudu saab inimene ümbritsevast maailmast infot siis armastus meeletajude vastu annab tunnistust teadmishimust. Kõige rohkem tähtsustame nägemismeelt, kuna viimane annab meile tunduvalt rohkem aimu ümbritsevast maailmast ja ilmutab kõige rohkem erinevusi asjades. 2. Mis mõttes need, kel on mälu, on arukamad ja õppimisvõimelisemad
neil puudub isegi soov ennast edasi arendada. Samamoodi puuduvad mittetargal teadmised erinevate teaduste vallas. *Me peame targaks ka seda, kes korraldusi jagab Nimelt on kõik juhid targad, sest targad ei pea korraldusi saama, vadi annavad neid edasi alluvatel. Järelikult on mittetargad ühiskonnas töötavad alluvad ehk siis kõik, eks ei ole iseenda ülemused. Põjuslikkuse vormid Aristoteles 1. nimetatakse põhjusteks? Selgitage seda näidete varal (näide ise ei ole selgitus) asja sisu, millest tekib Näiteks vasest kuju, hõbedast luskikas : Üldiselt tähendab see midagi millest asjad koosnevad, ehk siis millest koosneb kuju, kuju koosneb vasest ja omakorda kuidas on saadud vask, ning millest ta koosneb. vormi ehk ideekujund, asja olemuse määrus
kõiki inimesi, kel on patsientidega samad sümptomid. 4) Kogenud inimesed on tihti üldise teadmisega inimestest edukamad kuna kõik tegevused puudutavad üksikuid asju või elusolendeid. Arstid ei saa ravitseda kõiki inimesi ühtemoodi, iga ravitav patsient on üksik ning tema ravimiseks ei piisa üldisest teadmisest, sest siis läheks ravi tihtipeale luhta. Sellegipoolest peetakse üldise teadjaid targemateks, sest tarkus tuleb eelkõige rohkema teadmisest, kogemus aga on üksiku teadmine. Kogenud inimene teab, et tuli on kuum, kuid ei tea põhjust ning neid meeltetajusid ei peeta tarkuseks. Üldise teadja seevastu teab mis põhjusel tuli kuum on ning seepärast peetaksegi teda targemaks. 5) Üksiku teadmine on sarnane empirismile kuna põhineb kogemusel. Empirismis peetakse kogemusi teadmise aluseks. Üksiku teadmine omakorda tulenebki kogemusest ehk meeltetajude kogumist
Aristoteles ja metafüüsika Aristoteles jaotas teadmiseid (teaduseid) kolmeks: teoreetilised (filosoofia, matemaatika, füüsika/loodusfilosoofia), praktilised (eetika ja poliitika) ja loomingulised (kunstid, käsitööharud). Füüsika (mis tol ajal tähendas pigem loodusfilosoofiat) uurib kõike seda, mis eksisteerib iseseisvalt ja liigub (liikumise allikas on iseendas), matemaatika uurib liikumatud, kuid mitteeksisteerivaid asju ning filosoofia on liikumatu ja eksisteerib iseseisvalt, mis oli Aristotelese arvates jumalik. Kuna filosoofia uuribki kõige väärtuslikumat, siis ongi ta seega Aristotelese arvates kõige väärtuslikem teadus (ka seepärast, et filosoofia on teadmine teadmise enese pärast). Täpsemalt nimetab ta seda sorti filosoofiat (mis uurib olemuse printsiipe ja algpõhjusi) esimeseks filosoofiaks (mida hiljem nimetati metafüüsikaks)
Kõik kommentaarid