Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Filosoofia kodutöö 6: mis teadus on tarkus, põhjuslikkuse vormid, filosoofia ja substants, Platon “Pidusöök” (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

I alateemamis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus
1. Kogemus on teadvuses aset leidev sündmuste  voog , mille läbielamisena ilmneb teadvus;
kogemuse eeldus on, et selle  omaja  saab vahetu ja kindla teadmise.  Aristoteles  kirjeldab seda ka kui
teadmist mingist üksikust [sündmusest]. Laiemas mõistes võib kogemuseks nimetada ka  kogeja
tuttavolekut mingi spetsiifilise nähtusega või võimet tuvastada korduvaid  mustreid ; väga lühidalt
öeldes on see praktika.
Vastupidiselt   kogemusele   on   Aristotelese   järgi    kunst    üldise   teadmine   ning   kasvanud   välja
kogemusest.   Kui    arvukate    asjade   arusaamast   on   võimalik   kokku   sulandada   üks   ühine   arusaam
sarnastest asjadest, on kunsti tekkimiseks sobivad tingimused olemas. Kunsti  valdamine  on üks
põhitunnustest,   mis   eristab   inimesi   muudest   elukatest,   kes   peavad   läbi   saama   kujutluste   ja
mälestustega. Võib öelda, et  kunst  vastab paljuski  teooriale .
Kogemus ütleb meile, et midagi on juhtunud kindlal viisil või järginud kindlat  mustrit , kunst annab
aga meile aluse ütlemaks või uskumaks, miks see nii juhtus. Näiteks kui me teame infot möödunud
aastate gripiepideemiatest, saame me tõmmata nende vahel paralleele ja tõdeda, et kindlad asjad
juhtusid iga kord – mälestustest on saanud kogemus. Kui ühele inimesele antakse ravimit ja ta
terveneb, teisele ei  anta  ning terveneb samuti ning kolmandale antakse ja ta  sureb , siis need faktid
on kogemused. See aga ei selgita, miks osad tervenesid ja osad mitte. Siin on „kunst“ võime ära
tunda haiguse  tagamaad  ning selgitada, kas ja kuidas  ravim  üldse töötab. Teisisõnu, tuleb kokku viia
kõik   arusaamad   haiguse   kulgemisest,   sümptomitest   ja   ravimi   toimimisest,   mis   kokku   annab
ravitsemise kunsti.
2. Kogenud inimesed on üldiste teadmistega inimestest targemad seetõttu, et nad oskavad
paremini  toime   tulla   üksikjuhuga,   st   nad   ei   rakenda   sellele   üldreeglit,   mis   ei   pruugi   olla
optimaalseim. Sarnaselt eelmisele võib tuua ravitsemise näite – arst ei ravi idealiseeritud inimest,
vaid Kalliast/ Sokratest /kindlat isikut, kes vajab vastavalt sümptomitele ja organismi eripäradele
temale   kohandatud   ravi.   Kogenud    arstil    on   olnud   kokkupuuteid   paljude   kombinatsioonidega,
mistõttu tervenemise šansid on suuremad.
Üldise teadja on kogenud inimesest targem, kuna ta oskab leida selgitustmiks üks või teine asi nii
töötab, kuidas on need omavahel seotud. Kunst ja teadus vajavad mõtlemisviisi, mida kogemuse
juures vaja ei lähe; selgituse leidmiseks on vaja  uurimist , arutlemist ja põhjalikku testimist. Näiteks
ravitsemise kunsti teadja pidi oskama selgitada, miks ühe või teise juhtumi puhul  ravim  töötas või ei
töötanud.
II  alateema: neli erinevat põhjuslikkuse vormi
1.   Põhjusteks   nimetatakse   seikasid/asjaolusid/nähtusi,   mis   tingivad   teisi   nähtusi   (mida
nimetatakse tagajärgedeks), seejuures peab põhjus  esinema  alati enne tagajärge. Näiteks nõelaga
naha torkimine põhjustab valu. Tagajärg (valu) tekib pärast põhjust (nõelaga naha torkimine) ja selle
tõttu.   Võib   ka   öelda,   et   ühel   ja   samal   on   mitu   põhjust,   näiteks   kuju   põhjusteks   on   vask   ja
kujutegemise kunst. Siit võib järeldada, et põhjuseks võib mõnikord lugeda ka võimalikkuse (?). Iga
tagajärg on põhjuseks mingile uuele sündmusele, iga mõne teise liigutaja poolt liikuma pandud
sündmus  paneb  omakorda  midagi  uut  liikuma. Põhjuslikkuse tänapäevane definitsioon avaldub
Aristotelese liigituses üldjuhul ainult kolmandas punktis.
2. Põhjuslikkuse vormid jagunevad:
a) materiaalne (millest?) - üritatakse midagi seletada selle materjali eripäraga,
näiteks savimaja on valmistatud kasutades savi, puitmaja  puidust jne;
b)  formaalne   (mis?) -  millegi  seletamine  tema  olemuse  kaudu, määratletakse

Filosoofia kodutöö 6-mis teadus on tarkus-põhjuslikkuse vormid-filosoofia ja substants-Platon-Pidusöök #1 Filosoofia kodutöö 6-mis teadus on tarkus-põhjuslikkuse vormid-filosoofia ja substants-Platon-Pidusöök #2
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-06-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 8 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ndrez Õppematerjali autor
I alateema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus
II alateema: neli erinevat põhjuslikkuse vormi
III alateema: filosoofia ja substants
IV alateema: Platon “Pidusöök” 201d – 204c (lühidalt)

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
4
docx

Aristoteles

112918 IAPB 13 2/4 N 10.00 Raskusaste: 4 Ajakulu: 5h Aristoteles 1. teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus. 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline? Kõik inimesed on loomu poolest teadmishimulised. Selle märgiks on meeltetajude armasta- mine: ka ilma kasuta armastatakse neid nende endi pärast, ja teistest rohkem seda, mida saadakse silmade kaudu. Sest mitte ainult selleks, et tegutseda, vaid ka mitte midagi teha tahtmata me üldjuhul eelistame nägemist kõigile teistele meeltetajudele. Põhjus on aga see, et

Filosoofia
thumbnail
6
docx

Filosoofia VI kodune ülesanne

Filosoofia VI kodune ülesanne I alateema Inimeste mälu on kogemuste allikaks. Kõik need tajumised ja tunnetused, mida me aistingute kaudu saame, jäävad mälusse ning moodustavad kogemuse. Teadus ja kunst tuleb ka kogemuse läbi. Kunst tekib siis, kui paljudest kogemuse arusaamadest saab üks üldine arusaam sarnastest asjadest. Kogemusest tuleb see naiteks, kui teatakse, et konkreetselt seda inimest, kes poeb seda haigust, aitas see asi. See on aga kunsti asi, kui määratleda, et see asi aitas üht laadi inimesi, kes põdesid seda haigust, ehk näiteks mõnda gruppi või hulka inimesi. Seega kunst on üldine ja seepärast laiem mõiste.

Filosoofia
thumbnail
4
doc

Filosoofia HHF3080 - Kodutöö 6 Aristoteles

teise haiguse põdejat. 2. Inimesed, kes on kogenud, on edukamad kui need, kel on üldise teadmine (logos), kuna kõik tegevused ja kõik protsessid puudutavad üksikut, mitte üldist. Näiteks arstil, kellel on logos ilma kogemusteta ning tunnetab üldist, aga üksikut selles ei tea, läheb haige ravimine sageli luhta, kuna ravitav on üksik. Üldise teadjaid peetakse targemateks kogenutest, kuna teadmised ja asjatundlikkus kuuluvad rohkem üldise kui kogenud juurde. Järelikult tarkus tuleneb kõikide puhul rohkem teadmistest. Näiteks ärimehel on üldised teadmised majandusest ja ärist ning ostab imehästi suhelda ja seeläbi ennast/oma tegevust ka reklaamida, kuid tema alluvuses töötav reklaamiagentuur oskab ainult head reklaami teha. II 1. Põhjus on: a) “see asja sisu, millest ta tekib” – asja tekkimisel/loomisel on põhjuseks see, millest ta tekkinud/loodud on. Näiteks kui ehitaja ehitab maja, on maja tekkinud ehitusel vaja läinud

Filosoofia
thumbnail
4
docx

Filosoofia 6.kodutöö Aristoteles

Kodutöö 6. Aristoteles. I teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus . 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline? Inimese teadmishimulikkust saab tõestada sellega, et meie meeltetajud on väga olulised meie jaoks, vaatamata sellele kas on nad kasulikud võim mitte, nad aitavad meid ümbritseva maailma aru saada. Neid meeltetajusid me ei hinda, vaid armastame neid nende endi pärast. Näiteks nägemist me hindame selle eest, et see kõige rohkem aitab meie tunnetus. 2

Filosoofia
thumbnail
4
doc

Ülesanne Aristotelese juurde

I teema: mis teadus on tarkus ja teadus millistest põhjustest ja algetest on tarkus 1. Kuidas meeltetajude armastamine annab tunnistust, et inimene on loomu poolest teadmishimuline; Kuna meelte kaudu saab inimene ümbritsevast maailmast infot siis armastus meeletajude vastu annab tunnistust teadmishimust. Kõige rohkem tähtsustame nägemismeelt, kuna viimane annab meile tunduvalt rohkem aimu ümbritsevast maailmast ja ilmutab kõige rohkem erinevusi asjades. 2. Mis mõttes need, kel on mälu, on arukamad ja õppimisvõimelisemad

Filosoofia
thumbnail
4
docx

Metafüüsika I raamat

neil puudub isegi soov ennast edasi arendada. Samamoodi puuduvad mittetargal teadmised erinevate teaduste vallas. *Me peame targaks ka seda, kes korraldusi jagab Nimelt on kõik juhid targad, sest targad ei pea korraldusi saama, vadi annavad neid edasi alluvatel. Järelikult on mittetargad ühiskonnas töötavad alluvad ehk siis kõik, eks ei ole iseenda ülemused. Põjuslikkuse vormid Aristoteles 1. nimetatakse põhjusteks? Selgitage seda näidete varal (näide ise ei ole selgitus) asja sisu, millest tekib Näiteks vasest kuju, hõbedast luskikas : Üldiselt tähendab see midagi millest asjad koosnevad, ehk siis millest koosneb kuju, kuju koosneb vasest ja omakorda kuidas on saadud vask, ning millest ta koosneb. vormi ehk ideekujund, asja olemuse määrus

Filosoofia
thumbnail
2
docx

Aristoteles

kõiki inimesi, kel on patsientidega samad sümptomid. 4) Kogenud inimesed on tihti üldise teadmisega inimestest edukamad kuna kõik tegevused puudutavad üksikuid asju või elusolendeid. Arstid ei saa ravitseda kõiki inimesi ühtemoodi, iga ravitav patsient on üksik ning tema ravimiseks ei piisa üldisest teadmisest, sest siis läheks ravi tihtipeale luhta. Sellegipoolest peetakse üldise teadjaid targemateks, sest tarkus tuleb eelkõige rohkema teadmisest, kogemus aga on üksiku teadmine. Kogenud inimene teab, et tuli on kuum, kuid ei tea põhjust ning neid meeltetajusid ei peeta tarkuseks. Üldise teadja seevastu teab mis põhjusel tuli kuum on ning seepärast peetaksegi teda targemaks. 5) Üksiku teadmine on sarnane empirismile kuna põhineb kogemusel. Empirismis peetakse kogemusi teadmise aluseks. Üksiku teadmine omakorda tulenebki kogemusest ehk meeltetajude kogumist

Filosoofia
thumbnail
6
docx

Aristoteles ja metafüüsika

Aristoteles ja metafüüsika Aristoteles jaotas teadmiseid (teaduseid) kolmeks: teoreetilised (filosoofia, matemaatika, füüsika/loodusfilosoofia), praktilised (eetika ja poliitika) ja loomingulised (kunstid, käsitööharud). Füüsika (mis tol ajal tähendas pigem loodusfilosoofiat) uurib kõike seda, mis eksisteerib iseseisvalt ja liigub (liikumise allikas on iseendas), matemaatika uurib liikumatud, kuid mitteeksisteerivaid asju ning filosoofia on liikumatu ja eksisteerib iseseisvalt, mis oli Aristotelese arvates jumalik. Kuna filosoofia uuribki kõige väärtuslikumat, siis ongi ta seega Aristotelese arvates kõige väärtuslikem teadus (ka seepärast, et filosoofia on teadmine teadmise enese pärast). Täpsemalt nimetab ta seda sorti filosoofiat (mis uurib olemuse printsiipe ja algpõhjusi) esimeseks filosoofiaks (mida hiljem nimetati metafüüsikaks)

Filosoofia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun