väliskeskkonnast vähe, võib juhil olla rohkem alluvaid. Töö iseloom mida komplitseeritum ja teadmisi nõudvam on protsess, seda väiksem saab olla juhtimisulatus. Ekspertide olemasolu mida rohkem on eksperte, seda suurem saab olla juhtimisulatus, kuna juht ei pea pöörama tähelepanu erialastele küsimustele. Mida kitsam on juhtimisulatus seda rohkem on juhte ning ka kulutused on suuremad. Hea on see, et on vähem tööd ja tihe kontroll. 23. Delegeerimine Delegeerimine ehk süsteemne võimu hajutamine (õigused, kohustused, vastutus - edasi anda). Õiguste delegeerimine toob kaasa otsustamise kohapeal, mistõttu saab aega kaotamata tegutseda. Tihti on alluv oma olukorras pädevam ja võib seetõttu vastu võtta õigema otsuse. Eeliseks ongi aja kokkuhoid. Alati ei või alluva otsus sarnaneda juhi omaga, mis sest et see sama tulemuseni viib. Kui aga juht
· Henry Gantt töö planeerimine, Gantti tabel(ühel teljel töö, teisel aeg), tegeles veel majanduse sotsiaalse vastutuse probleemiga. Oluline tasakaal kasumi ja ühiskonna heaolu vahel. 30. 31. Administratiivne koolkond · Keskendub sellele, kuidas organisatsioon tuleks üles ehitada ja kuidas peaks toimime, et tagada efektiivne juhtimine. · Henry Fayol : 5 juhtimise osategevust: planeerimine, organiseerimine, käsutamine, koordineerimine, kontroll. 14 juhtimise printsiipi rõhutas, et suhtlemine on vajalik organisatsiooni madalaimalt tasemelt tipuni 32. 33. Bürokraatlik koolkond · Max Weber(1864-1920) Sõnastas bürokraatiale iseloomulikud tunnused. Defineeris kolme tüüpi autoriteedi olemasolu: 1. Traditsiooniline-tuleneb inimesest ja positsioonist 2. Karismaatiline-isiku omadustest 3. Seaduslik-reeglitest ja regulatsioonidest 34. 35. 36. Neoklassikalised juhtimisteooriad
1. ORGANISATSIOONI JA JUHTIMISE OLEMUS 1.1. Organisatsioon Organisatsioon on kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. Organisatsiooni loomise ning talitlemise peamine mõte on saavutada ühiselt tegutsedes rohkem ja väiksemate jõupingutustega kui eraldi tegutsedes. See tugineb nn sünergilisele toimele, kus 1+1>2. Oma laadilt võib sünergilist mõju liigitada järgmiselt: organisatsiooniline (inimeste otstarbekas rakendamine ühise eesmärgi, tööjaotuse, tegevuste ja toimingute kooskõlastamise teel); aineline (raha, teabe, seadmete, materjalide jm ressursside parem kasutamine); vaimne (soost, vanusest, haridusest, mõtteviisist jm faktoritest tingitud eripärasuste ärakasutamine). Organisatsioon ei ole eesmärk omaette, vaid on eesmärkide saavutamise keskkond ning selleks vajalike toimingute ja tööde täideviimise koht. Organisatsiooni tuleb vaadelda vahendina, mida kasu
mehhanistlikuks. Juhtimisulatus o 1 ülemuse alluvuses olevate in arv, kes otseselt peavad aru andma. Opt alluvate arvuks nimetatakse 3-7 inimest. o Juhtimisulatust mõjutavad asjaolud- orgsisesed protseduurid, alluvate kompetentsus, eesmärkide standartsus, töö iseloom, ekspertide olemasolu Eelised Puudused KITSAS -tihe kontroll -rohkem juhte, seega rohkem JUHTIMISULATU -igapäevane koormus kulusid S väiksem -suhtlemise ja koordineerimise /pikk struktuur/ -jõukohane ka madala kvalif. probleemid juhile LAI -töötajate suurem iseseisvus -juht ei pruubi olla võimeline JUHTIMISULATU -väiksemad juhtimiskulud suunama paljusid inimesi
leida uutele ideedele ja kavadele turgu. Kavandamiskäik on toimingute rida, mis tuleb kava koostamisel sooritada, et organisatsiooni kõikide osade tegevused moodustaksid eesmärkide saavutamisel terviku ning tagaksid parimad tulemused. Juhi roll kavandamisel eesmärgi püstitamine ja tegevusjoone kujundamine. Kavandamise põhimõtted eesmärk ja siht, terviklikkus, süsteemsus, kooskülastatus, kontroll, riskid. Kavandamise eesmärk : · Kindel lõpptulemus, mida tahetakse saavutada · Soovide ja ülesannete ühtsus · Juhtimise ja eri tegevusvaldkondade toimingute alg ja lõpppunkt · Kavatsus, tegevuse juhtmõiste Visioon nägemus organisatsiooni tulevase võimaliku ja soovitava seisundi kohta Missioon organisatsioonid, isiku kutsumus, eluülesanne, vajalikkus tarbija seisukohast. Eesmärkide liigid:
eesmärkide saavutamiseks Juhid jagunevad juhtimistasandite järgi: o Tippjuhid firma tegevuse üldine suunamine ja kooskõlastamine (organiseerimine) o Keskastmejuhid strateegiast lähtuvate kindlate tegevuskavade väljatöötamine ja tulemuste kokkuvõtmine ( eestvedamine) o Esmastasandi juhid juhendada üksiktoimingute elluviimist ja neid kontrollida. (eestvedamine) Valdkonniti: finants-,turundus-, personali-, operatsiooni-, haldus- ja muud juhid Juhtide rollid o Suhtlusroll esindada organisatsiooni, alluvate motiveerimine, sidepidaja o Inforoll vastuvõtja, jagaja, kõneleja o Otsustusroll uuendaja, strateegiliste otsuste tegemine, arusaamatuste lahendaja, läbirääkija Juhtimisteooria areng: o Teadusliku juhtimise koolkond Friederic Taylor, rusikareeglid, mida peaks täitma, et edukalt toime tulla
õiguste ja vastutuste jaoutumine; 2) autokraatlik ja demokraatlik juhtimisstiil; 3) alluvate tahe ja oskus täita suurema vastutusega ülesandeid. 2. Riski aktsepteerimine 3. Suund mil määral on organisastiooni liikmetele org eesmärgid selged või ebaselged. 4. Integreerumine milliseltasemel on koostöö 4 5. Juhtkonna toetus alluvatele. 6. Kontroll reeglite ja seaduste hulk, mille abil kontrollitakse alluvate tööd. Kontroll on reeglina ettevõttes ebapopulaarne tegevus. 7. Identiteet e patriootlus mil määral samastavad töötajad ennast organisastiooniga. 8. Hüvituste süsteem - tasustamise süsteem, mis on üles ehitatud vastavalt hinnangule ja ametipositsioonile ja mida aeg-ajalt korrigeeritakse. 9. Konflikti tolerants millisel määral on organsiastioonis levinud kriitika ning milline
normeerida. Uuris tööoperatsioone ja mõõtis neid kaamerate ja kelladega. Tema eestvedamisel töötati välja tükitööl ja valmistoodangul põhinevad tasustamise süsteemid. Henry Ford rajas esimesena konveieri. Henry Gantt uuris tööeffektiivsust ja töötas välja Gantti graafiku, mis võimaldab planeerida aega ja resursse. Administratiivne koolkond Heri Fayol töötas välja juhtimise põhifunktsioonid. Eristas kuus tegevuste rühma: tehnilised, kommerts, finants, turvalisuse, arvestuse ja juhtimisalased tegevused. Fayoli 14 juhtimispõhimõtet otstarbekas tööjaotus, võim ja vastutus, distsipliin, käsuliini ühtsus, tegevussuuna ühtsus, üksikhuvi allutamine ühistele huvidele, personali õige töötasustamine, tsentraliseerimine, alluvusahel, kord organisatsiooni ülesehituses, õiglus alluvatega suhtlemisel personali stabiilsus, initsiatiiv, meeskonnatöö vaim
Kõik kommentaarid