Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Barokk-kunst Eestis (1)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Barokk - kunst Eestis
  • Jõudis Eestisse hilja , põhjuseks on pikk sõdade periood
  • Rahvaarv oli mitu korda vähenenud
  • Eesti barokk -kunsti võib jaotada kaheks:

  • Tagasihoidlikum Põhjamaade realistlikum barokk (17.sajandi teine pool)
  • Tõeline Itaalia-moodi barokk (18.sajandi algus) Vene aja algus
    • Peeter I ja mitmed teised vene valitsejad kutsuvad mitmeid ehitusmeistreid ja maalikunstnikke peamiselt Itaaliast

    ROOTSI AEG
    • Rootsi aeg on seotud suurte kindlustustöödega, valmistatakse sõjaks Venemaaga, ehitatud välja suured linnakindlustused Narvas , Tallinnas, Tartus (täiesti hävinud)

    Bastionid
    • Kindlustused – bastionid
      • 5- nurkse põhiplaaniga, tohutu suured mullast ja kivist
      • Narvas on säilinud Narva jõe ääres 4-5 bastionit
      • Tallinnas 3 bastionit (nüüd nimetatakse Harju mäeks, Linda mäeks jne)


    • Eriti uhkelt ehitati rootsi ajal välja Narva linn (põhjuseks suur tulekahju 17.saj keskel)
    • Uus kivist Narva, kus jälgiti barokk-stiili
      • Elamutel olid uhked portaalid rikkalike reljeefkaunistustega
      • Omapäraseks jooneks olid ka väiksed tornid majade külgnurkades
      • Nüüdseks kõik hävinenud II maalimasõjas
      • Taheti teha isegi üheks Rootsi kuningriigi pealinnaks
      • Restaureeritud Nõukogude okupatsiooni alguses ainult Narva raekoda (lk 174)
        • Seal on katusel väike haritornike (ka Tartu raekojal)
    • On säilinud ka Kuressaare raekoda
    • Pärnu barokkehitistest on tuntum Tallinna värav (kaunistatud reljeefidega)
      • E. Dahlberg on selle projekteerinud (ka Narva ja Tallinna bastionide lossi autoriks)


    • 17.sajandi lõpus töötas Tallinnas ja Põhja-Eestis mitmeid huvitavaid puunikerdajaid ja maalikunstnikke
      • Neist tuntuim on Christian Ackermann, kes on teinud Tallinna toomkiriku altari ja kantsli
        • Tegelenud peamiselt puureljeefiga
        • Kui keskaja gooti ajastu koondas puureljeefid keskele ja külgedele maalingud, siis barokiajastul on asi vastupidi
        • Teinud ka mujal Põhja-Eestis kirikutes altarimaale: Albu kirikus
    • N. Michetti (suurim loss Vene keisririigis)
      • Vene aja suurim barokkmälestis on Kadrioru loss (176-177)
        • Ehitatud Katarina I suvelossiks (Peeter I abikaasa)
        • Barokklossidel on sees sageli suured stukist kujud ja reljeefid
        • Kadrioru lossi laemaaling on puine ja halvasti õnnestunud
        • Kadrioru lossi ümber oli suur park (prantsuse stiilis park)
        • Tänapäeval osaliselt park restaureeritud


    • 1 rokokoostiilis kujundus (Põltsamaa loss) mis on II maalimasõjas hävinenud
    • Orvandid ja pastelsed värvitoonid
    • Taastatakse praegu gooti stiilis
    • Lk 177

    • Venelased andsid välja kummalise seaduse: keelustati linnadesse uute kivimajade ehitamine Peeter I valitsemise ajal
    • Kehtis umbes pool sajandit terves keisririigis
    • Erand tehti Peterburile, pealinnale

    • Rootsi ajastul olid maamõisad väga tagasihoidlikud
    • 1-korruselised puidust elumajad
    • Linnas olid kivipaleed
    • Eestisse hakatakse hoogsalt ehitama kiviehitisi
    • Maamõisatest parimas seisundis Palmse mõis Lääne-Virumaal (lk. 177)
    • Taastatud ka suur park

    • Suuri kirikuid
    • Neist kaks tuntumat on Pärnus - Luteri Elisabeti kirik ja Vene õigeusukirik ehk Katarina kirik
    • Tartus ei ole säilinud barokiajastul midagi silmapaistvat, sest Tartu põles maani maha
    • Üsnagi tagasihoidlik
    • Ei saa võrrelda Pärnu või Narva ja Tallinna ehitistega

  • Barokk-kunst Eestis #1 Barokk-kunst Eestis #2
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-09-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 57 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor tooming Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    39
    doc

    Kunstiajalugu 13-18 sajand

    Towerit kasutatud ka vanglana aristokraatidest vangide kinnihoidmiseks, tänapäeval muuseum Windsor tuntud Shakespeare'i komöödia kaudu "Windsori lõbusad naised", kasutatakse tänapäevani kuningalossina Crac des Chevaliers Kõige suurem ja võimsam romaaniajastu kindlus ehitatud Süüriasse Esimese ristisõja järel Seal 7-8 donjoni Asub kõrgel mäetipul Prantsusekeelne nimetus tähendab Kotka Pesa ja tähendas vallutamatust Kujutav kunst: Omapärane skulptuurtöö (ümarstruktuuri meenutab) GERO RIST puidust, kõrgus on umbes 2 meetrit Hoitakse Kölnis Tuntud on ka Saksamaal Hildesheimi toomkiriku pronksuksed, mis on kaunistatud pronksist reljeefidega. Seal on kujutatud suurelt ihualasti ka Aadmat ja Eevat Tarbekunst: BAYEUX VAIP Tehtud villasest ja linasest kangast Kujutab prantslaste suurt kangelastegu Inglismaa vallutamist Tohutult pikk (ca 70 m) aga väga kitsas (ainult 0,5 m)

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    19
    docx

    Eesti kunst

    Eesti kunst 1. Esiaja kunst Kestab Eestis 9. at eKr. - 13. Saj pKr. MESOLIITIKUM Pulli asula Pärnumaal, leitud odaotsi, ahinguid. Leitud vähe, kuna elati vähe aega. Kunda Lammasmäe, leitud kalapüügiahinguid,õngekonksususid (tegeleti kalapüügiga), puhukirveid. Elatud kauem kui Pulli asulas. Kunda kultuuri esemed kivist, luust. Mesoliitilist kultuuri Kunda kultuuriks. NEOLIITIKUM Soome- ugrilaste saabumist rannikule seostatud Narva keraamikaga. Lihtsad, kaunistusteta savinõud. Suuremad kaunistused 4. at. keskpaigas

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    15
    docx

    Eesti kunstiajalugu

    · Ordulinnused, mida püstitas Liivi ordu. Paremini säilinud on Rakvere, Narva ja Tallinna Toompea linnused. · Linnade ja alevite kaitseehitused. Paremini säilinud on neist Tallinna linnamüür, lisaks fragmente Tartus, Narvas ja Pärnus. · Kindlustatud kloostrid. Ehedad näited on Padise ja Kärkna (Valkena) - esimene on säilinud suures ulatuses, teine kahjuks väheste varemetena. Valdav osa suuremaid ordu- ja piiskopilinnuseid oli Eestis (ja ka mujal Vana-Liivimaal) püstitatud nn konvendihoone tüüpi planeeringus, kus olulised ruumid paiknesid ümber ruudukujulise sisehoovi, mille äärtes olid ristikäigud. Kõige paremini säilinud seda tüüpi linnus on Kuressaare piiskopilinnus, mis on üldse Vana-Liivimaa kõige paremini säilinud suurlinnus. 3. Millised on Hermnen Rode ja Bernt Notke olulisimad teosed Eestis? Kus need asuvad ja millal valmisid? 1481

    Eesti kunstiajalugu
    thumbnail
    19
    docx

    Tallinn turistidele

    hoidlad. Pööra pilk üles ja pea igast tänavast leiad mõne hansakaupmehele kuulunud maja, kus tänaseni jahukottide vinnamiseks mõeldud veokonksud pööninguluuke ehivad. Eesti ühe tähtsama väljaku Raekoja platsi keskel on ümmargune kivi, mis tähistab ainukest punkti, kust on näha kõik viis Tallinna keskaegset torni. Nende seas Oleviste kiriku torn, mille puhul pakub võrdselt elamusi nii selle otsa ronimine kui ka sealt avanev vaade, ning ka Euroopa kõige kuulsama kunstiteost Eestis, "Surmatantsu" eksponeeriv Niguliste kirik. Raekoja platsi servast leiad aastast 1422, Euroopa vanima samas hoones katkematult tegutsenud apteegi, kust peale tänapäevaste rohtude on au sees ka keskaegsed retseptid. Toompeal jalutades tutvu praeguse luterliku peakiriku ja sajandeid Põhja-Eesti peakirikuna tegutsenud Toomkiriku uhke vapikoguga ning kuula, milline signatuur saadab lipu heiskamist ja langetamist parlamendihoone 45 m kõrguses nurgatornis

    Eestimaa tundmine
    thumbnail
    62
    docx

    Eesti arhitektuuri näited

    .............. 29 Sissejuhatus Arhitektuur on kunsti üks liikidest. Lihtsamalt öeldes tähendab see hoonete ja selle ümbruse kujundamist. Arhitektuur jagatakse kolmeks: sakraalarhitektuur (tempel, kirik, kabel), profaanarhitektuur (kindlus, avalikud hooned, loss, mõisad) ja maastikuarhitektuur (aed, park). Järgnevas referaadis üritan teile anda ülevaate Eesti arhitektuurist alustades gootikaga kuni lõpetates historitsismiga. Toon välja erinevad näited vooludele vastavatest ehitistest Eestis. Näideteks olen võtnud nii sakraal- kui ka profaanhooneid, mis minu jaoks on mingi kindla tähendusega. Ma arvan, et võin väita, et minu valitud hoonetes on olemas Vitruviuse arhitektuuri põhiprintsiibid: firmitas(tugevus), utilitas(funktsioon), venustas(ilu). Õnneks on suurem osa Eesti arhitektuurist kenasti säilinud, kuigi suuresti tänu restaureerimisele. Paljudes kohtades käib ka praegu usin hoonete ajaloo uurimine ja restaureerimine. Gootika Jaani kirik

    arhitektuuriajalugu
    thumbnail
    9
    docx

    18 saj. Kunst

    maalis keskklassi igapäevaelu. Maalis mitmeid natüürmorte, andis edasi asjade materjali ja iseloomu. Lihtsate inimeste töökus, ausus ja perekonnaõnne. Ta austas madalmaade kunsti. Itaalia Põhiliselt levis maalikunst, tähtsaimaks keskuseks oli Veneetsia, veduudimaalijad. Tuntuim Canaletto. Tiepolo töötas saksamaal, tegi würzburgi lossi sisekujunduse, oli barokne. Tema maalide temaatika oli juhuslik, see sidus teda rokokooga. Inglismaa kunst 17-18 saj 17. saj esimesel poolel oli tugev kuningavõim, kuningate mõju on arhitekruutile väga väike. Õukonna maitse oli baroklik klassitsism. Lähtekohaks arhitektuuril oli kõrgrenessanss. Mille maaletoojaks oli kunstnik Inigo Jones, kes oli reisinud Itaalias ja oli vaimustunud balladio loomingus, teda peetakse inglismaa balladionismi rajajaks. Temalt telliti ka Whitehalli loss inglismaal, kuid see tema eluajal valmis ei jõudnud. Kunstnikud olid peamiselt mandri euroopast

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    32
    doc

    Tallinna ajalugu

    TALLINNA AJALUGU EESSÕNA Tallinn paikneb Põhja-Euroopas, Läänemere idakaldal ning kujutab endast praeguse Eesti Vabariigi pealinna. Igaüht, kes on Tallinnas käinud, paelub kindlasti kaunis ning erakordselt hästi säilinud vanalinn. Tallinna põlised hooned ja linnamüür pajatavad selle kunagisest võimsast ajaloost. Tallinn kujutas keskajal endast Põhja-Euroopa ühte suuremat ja võimsamat linna, kuna Lääne- Euroopa hansalinnade ning Vene alade vahelised kaubateed kulgesid tollal eranditult läbi Tallinna. Just see andiski keskajal linnale jõukuse, millega ta paistis silma lähiümbruses, aga ka kaugemalgi. Näiteks asus Tallinnas 16. sajandi algul tolle aja Euroopa üks kõrgmaid ehitisi, tõenäoliselt aga koguni maailma kõrgeim ehitis - Oleviste kirik oma 159 meetri kõrguse torniga. 15. ja 16. sajandit võibki lugeda Tallinna hiilgeajaks. Tallinna eriline väärtus seisneb aga selles, et kogu tollal püstitatu on hoidunud alal suures osas peaaegu puutumatult. Võib ?

    Ajalugu
    thumbnail
    38
    docx

    kunstiajalugu renessansist romantismini

    ● LEONARDO da VINCI – kunstnik, teadlane, insener, arst, I kõrgrenessansi suurmeister * vähe lõpetatud teoseid (ehtsaid maale ca 20 tk) * palju kavandeid, ideid, jooniseid * skulptuure pole säilinud * nägemistaju, visuaalse kujundi enda jõud ja veenvus (ei jälgi matemaatikat ja reegleid nagu varem - kõrgrns) kunst üldistav ja suurejooneline, tugineb kogemusele * lahkas salaja laipu, et uurida anatoomiat ( ⟶ mõjutas Euroopa arhitekte → palladionismsüüdistused, põgenemine Pr.le) * inimese anatoomia ja hingeelu täiuslik kujutamine; lähtus hingeelust * “Madonna kaljukoopas” õrn heletumedus, esiplaanil olevad esemed

    Kategoriseerimata




    Kommentaarid (1)

    mlt profiilipilt
    mlt: aitäh, väga kasulik oli :)
    23:23 25-02-2010



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun