Tallinna
Ülikool
Terviseteaduste-
ja Spordi Instituut
Agressiivsus spordis .
Koostaja : Polina Tajurskaja
Rühm : TK-3kõ
Juhendaja : Joe Noormets
Tallin
2010
Agressiivsus ja sport .
Agressivsuse problem spordis omab praktilise tähenduse. Paljud treenerid ja sportlased peavad agressivsust oluliseks edusaavitamise
viisiks. Teoreetikud aga tavaliselt näevad agressiivsuses rohkem
negatiivseid aspekte .
TAHTLIK JA KAASNEV AGRESSIIVSUS
Spordis kohtab sageli agressiivsuse ilminguid . Samuti kohtab
treenerite ja pedagoogide hulgas inimesi, kes soodustavad
agressiivsust spordis. Käesoleva teema raames tutvustatakse
agressiivsuse kahte erinevat vormi, agressiivsuse
ilmingute põhjuseid spordis ning võimalusi, kuidas tahtlikku
agressiivsust vältida.
Üldiselt võib agressiivsust defi neerida kui igasugust käitumist,
mis on suunatud teise elusolendi kahjustamisele
või vigastamisele. Rangelt võttes iseloomustab agressiivsust neli
tunnust:
• Agressiivsus on käitumine; soov või kavatsus iseenesest ei ole
veel agressiivsus.
• Agressiivsus on kavatsetud. Kui korvpallur lööb palli eest
võideldes kogemata küünarnukiga vastase huule puruks,
ei ole tegemist agressiivsuse ilminguga. Sportlane peab kavatsema
tekitada kahju või vigastust selleks, et tema käitumist saaks
klassifi tseerida agressiivsuseks. Mängusituatsioonides juhtub
sageli olukordi , kus üks võistleja saab teise tegevuse läbi
kannatada. Kuigi treenerid ja pealtvaatajad nimetavad seda sageli
agressiivsuseks,
on spordipsühholoogi pilgu läbi tegemist õnnetusega, mis on osa
mängust, mitte agressiivse käitumisega.
• Agressiivne tegevus peab sisaldama kahjustust või vigastust. See
käitumine võib olla kas kehaline (nt vastase käe pihta löömine)
hädavajalik osa ning nad nõuvad enamusel juhtudel kindlat organisatsiooni. Reaalse elu sündmuste ritualiseerimine ja sümboliseerimine, samuti enda täiustamine spordi nimel annab spordile iseseisva tähenduse, erinedes seetöttu igapäevasest tööst ja tootmisest. Kuigi mõningad spordialad, kalastamine, autosport jne. omavad küll teatavad produktiivset elementi, on nende puhul tegemist eranditega ning spordis ei oma nad produktiivset tähendust. 3. Tulemuslikkus 7 Tulemus on spordi oluline komponent. Sportlik tegevus nöuab teatud standardide seadmist, saavutamist ja ületamist. Jöupingutus, pinge ja stress on sportlaste poolt vabatahtlikult vastuvöetud teatud standardide saavutamiseks. Vaid üksikud spordialad (tants, musikaalsed mängud, akrobaatika) rõhutavad rohkem tegevuse mittetulemuslikke (n: esteetilisi) komponente. 4
Vahur Ööpik .................5 TREENINGUKOORMUSTE MÕJU INIMESE ORGANISMILE. Vahur Ööpik.....................................13 INIMESE KOHANEMISVÕIME. Kristjan Port ..........................................................................................23 OLULISEMAD EALISED ISEÄRASUSED. Kristjan Port .........................................................................31 SPORDIMEDITSIIN SPORDIMEDITSIINILINE TERVISEUURING SPORDIS. Rein Jalak .....................................................41 SAGEDASEMAD HAIGUSED SPORDIS. Rein Jalak, Siim Schneider ....................................................47 SAGEDASEMAD TUGI-LIIKUMISAPARAADI HAIGUSED. KINNISTE VIGASTUSTE ESMAABI. Gunnar Männik, Aalo Eller, Siim Schneider, Rein Jalak ....... 61 PEDAGOOGIKA TREENINGU PRINTSIIBID JA NENDE RAKENDATAVUS. Ants Nurmekivi ....................................77
Kuressaare Ametikool Koostanud Sirje Pree 2000/2007 ‗ 2 Sisukord ‗............................................................................................................2 SISUKORD.............................................................................................3 SISSEJUHATUS......................................................................................6 Arengupsühholoogia mõiste......................................................................................8 ARENGU MÕJURID EHK ARENGUFAKTORID.......................................13 ERINEVAD TEOORIAD INIMESE ARENGUST........................................18 Psühhoanalüütikud...................................................................................................21 Erikson....................................................................................................................
Viire Sepp Andekusest ja andekatest lastest Tartu 2010 Toimetanud Kairit Henno Kaane kujundanud Maarja Roosi Küljendanud Kairi Kullasepp Autoriõigus: AS Atlex ja autorid, 2010 Kõik õigused kaitstud. Igasugune autoriõigusega kaitstud materjali ebaseaduslik paljundamine ja levitamine toob kaasa seaduses ette nähtud vastutuse. Käsikirja valmimist on toetanud Euroopa Liit ja Euroopa Sotsiaalfond AS Atlex Kivi 23 51009 Tartu Tel 734 9099 Faks 734 8915 [email protected] www.atlex.ee ISBN: 978-9949-441-73-0 Sisukord 3 Sisukord Eessõna 5 Mis on andekus 7 Intelligentsus ja erivõimed 14 Kuidas andekad lapsed mõtlevad 25 Andekus ja loovus 31 Motivatsioon 40 Eesmärgi ja tasu mõju motivatsioonile
Kõik kommentaarid