Vaikelu eelkäijad ja õitsengSven Puusepp
Dita Donatella Henriette Kadak
102
•
Natüürmort ehk vaikelu (prantsuse keeles
nature morte 'surnud loodus') on elutu looduse ja
esemete kujutamine kunstniku poolt seatud
kompositsioonis.
• Natüürmorti võib jaotada kujutatu põhjal
alaliikideks :
lille - ja viljademaal,
kalad ja
jahitrofeed, vanitas–tüüpi vaikelud ning
einevaikelud.
• Natüürmorte võib leida juba Vana-Egiptuse
sarkofaagidelt.
Usuti , et sarkofaagil kujutatud
esemed muutuvad teispoolsuses reaalsuseks ja
surnu saab neid siis kasutada. Natüürmorte on
leitud ka Pompei ja Herculaneumi seinamaalidelt.
• Kuigi nüüdisaegseset vaikelu vaadeldakse 17 sajandist, on
sellest ka
varasemaid jälgi olnud Kreekas.
POMPEII JA HERCULANEUM• 50 a. eKr - 79 a. pKr.
Nendest kahest Vana-
Rooma linnas on leitud
natüürmorte freskodena.
• Kasutatud on varju ja valgust, tänu millele on loodud ruumiline pilt.
• Juba
rooma kirjanikud , nagu Plinius (23/24-79), on kiitnud
kaasaegset vaikelumaalijate oskust luua piltidel
sedavõrd tõetruuid
kujutisi, et
vaatajad pidasid neid tõelisteks.
• Natüürmort hakkas laiemalt levima
renessansiaegses Itaalias 14.
sajandi alguses (Taddeo Gaddi).
"Vaikelu mereelukatega"
Puuviljad klaas
kausis ja vaasid
HANS MEMLING . VARARENESSANSS • Kuigi seda lillepilti peetakse
iseseisvate lillepiltide kõige
varasemaks säilinud näiteks,
kaunistas see tegelikult ühe
portree tagakülge.(neitsi Maarja)
•
Liiliad on neitsi Maarja puhtuse,
iirised aga tema kannatuse
sümboliks .
• Neitsi
Maarjat võis tähistada ka
okasteta roos; okkaline roos aga
on juba
pikki aegu tähistanud
armastust, millel seidub nii õnne
kui valu.
Hans Memling "Maarja
lillekimp ", u 1485
JAN GOSSAERT. KÕRGRENESSANSS• Tavapärane surma meenutaja pealuu on sellel pildil
asetatud illusionistlikult kujutatud kivinišši.
• Ärakukkunud lõualuu ja puuduvad
hambad peavad vaatajale meelde
tuletama kõige maise kaduvust.
Pealuu kohal paberirullil on
ladinakeelsed sõnad "Kes pidevalt
surmast mõtleb, suudab maitse ära
põletada". Need sõnad kuuluvad oma
patte kahetsevale pühale
Hieronymusele, kunagisele kirikuisale,
keda sageli kujutatakse surelikkuse
üle mõtisklemas. Kirjeldatud pilt on
maalitud ühe portree tagaküljele ja
Jan Gossaert "Vaikelu pealuuga
p "
e, 1
a 5
b 1
7
meenutama igaühele tema
surma möödapääsmatust.
GIUSEPPE ARCIMBOLDO. MANERISM • Itaallasele Giuseppe Arcimboldole
kuulub leidlik mõte ühendada
vaikelu portreežanriga.
• Kunstniku portreemaalidel
koosnesid inimnäod
mitmesugustest loodusandidest,
puu- ja juurviljadest.
• Mõned neist maalidest on tema
tellijate portreed, teised aga täiesti
kujutluslikud, nagu "Suvi", kus
kunstnik on loonud lustliku profiili
juurviljadest. Suve hammasteks on
pandud hernekaun ja põseks
mahlane virsnik. Figuuri kraele on
kunstniks lisanud oma nime.
Giuseppe Arcimboldo "Suvi"
1563 CARAVAGGIO . VARABAROKK• Tühi kollane taust tekitab mulje, nagu
asuks vaataja pildil kujutatuga ühes
ruumis. Võib arvata, et kunstnik
püüdis järele aimata antiikkunstnike
hävinenud vaikelusid , mille illusoorne
maalimisviis tekitas mulje tõelistest
esemetest.
• 17.sajandil levis vaikelu ehk
Caravaggio "Puuviljakorv"
natüürmort. Ka selles
žanris olid
u
1596 -1597
hollandlased eestvedajateks,
huvitudes juba 16.sajandil esemelise
• Hollandi kodudes oli palju
maailma kujutamisest. Nad
leidsid , et
ilusaid asju, millega võis
maalimisobjektiks ei pea alati olema
uhkustada. Samas oli
inimene, vaid võivad olla hoopis teda
hollandi kunstnike
ümbritsevad asjad.
maalimiskires tunda
Willem Claesz Heda
igatsust veelgi suurema
“Hommikueine
luksuse järele. Hollandi
homaariga”.
natüürmordid on ülitoredad:
lopsakad lillebuketid,
jahitrofeed, kristallpokaalid,
hõbekannud, luksusköites
raamatud,
eksootilised puuviljad, mis on
isuäratavalt katki lõigatud.
VABABAROKK JA KÕRGBAROKK• Suure kunstnikedünasti esiisa Ambrosius
Bosschaert maalis vaid lillemaale ja nautis
oma eluajal suurt
kuulsust • Akadeemilistest ringkondadest tekkinud
huvi lillede vastu on näha ka Bosschaerti
maalidel, kus lilli on kujutatud suure
täpsuse ja tõetruudusega, kuigi
tegelikkuses eksisteerisid kõik lillekimbud
vaid kunstniku e•ttek
E uju
spi t
n us
o e
sa s
.
s aavutab
marjade tugeva
reljeefsuse kobarate
Ambrosius Bosschaert
paigutamiseega
"
Vaas lilledega", u
1620 hämarasse ruumi,
läike aga mitme
läbipaistva
värvikihi kandmisega üksteise
peale. Viinamarjade
kujutamise
populaarsus 1630.
"Vaikelu
aastate Hispaanias
Pieter Claez "Vaikelu klaaskeraga”
viinamarjadega”
võis saada alguse
Pliniuse "Loodusloo"
tõlkimisest
hispaania keelde 17.sajandi
alguses.
THEODORE GERICUAULT. ROMANTISM•
Gericault maalis hulga eelpilte oma
suurteose "
Medusa parv " jaoks, mis kujutas
laevahuku üleelanuid, kes olid viimases
hädas oma kaaslaste surnukehi
söönud .
Kunstnik hankis surnukuurist
hangitud päid
mitme nädala vältel kõikides
lagunemisstaadiumites. Kuigi ükski
visanditest ei leinud maalil kasutamist,
suhestus kunstnik neid maalides surma ja
kannibalismiga.
Theodore Gericault "Medusa parv"
Theodore Gericault "Võikad pead”,
IMPRESSIONISM • Gustave Caillebotte kuulus impressionistide hulka
ning eksponeeris oma töid mitmetel
impressionistide näitustel Pariisis ajavahemikus
1874 -
1886 .
• Prantsusmaa pealinna vaadete kõrval maalis ta
ka arvukaid vaikelusid. Sellel pildil on ta värvika
puu- ja köögivilja väljapaneku kujutamisel
kasutanud impressionistidele omast eredat
paletti.
Claude Monet’
VINCENT VAN GOGH. POSTIMPRESSIONISM• Hollandi
maalija van Gogh püüab
selle tooli abil anda vaatajale
pildi iseenesest. Vähenõudlikus
ümbruses seisev rohmakas tool
jätab mulje sirgjoonelisest ning
maalähedasest karakterist.
Tubakakott ja piip annavad
mõista, et ka kunstnik ise on
kusagil lähedal.
Vincent van Gogh “Päevalilled” 1888
Vincent van Gogh “Saapad” 1887
Paul
Cezanne KUBISM•
Picasso pidas ennast
nii Euroopa
maalitraditsioonide
järgijaks kui nende
jätkuvaks
ümberkujundajaks.
Sellel pildil on
17.sajanist tuttav
inimpealuu asendatud
sõnni kolbiga, mille
Pablo Picasso "Sõnni kolju, puuviljad ja
välist jäikust ja
kann " 1939
sõnumi rõõmutust
pehmendab seda
ümbritsevate
esemete jõuline
käsitlus ja värvikus.
RENE MAGRITTE. SÜRREALISM • Nagu kõik sürrealistid, oli
ka Rene Magritte
vaimustatud
alateadvusest. Sellel
pildil paneb belgia
kunstnik vaataja
kujutlusvõime proovile
näiliselt seosetute
esemete kooslusega.
Üksik labakäsi, õun ja
mingi defineerimatu ese
on pandud kastidesse
nagu
muuseumieksponaadid,
neljanda kasti sisu on
varjatud paberpitsiga.
ANDY WARHOL . POPKUNST•
Popkunstnik Andy Warhol kujutas
Campbelli tomatisupi purke mitmetes
eri tehnikates, muuhulgas ka maalina.
Kui tavaliselt on kujutatud vaid üht
purki , siis sellel pildil on sada identset
supipurki laotud ühtlastesse ridadesse.
Kujundi kordamine meenutab toidu ja
teiste kaupade massitootmist
tarbimisühiskonnas. Warhol omandas
pisiasjadeni meediale omase keele ja
väljendusvahendid. Hävitades kõik
jäljed kunstniku isikupärast, andis ta
oma teostele reklaamplakati või
tooteetiketi taolise klantsitud
välimuse.
Andy Warhol "Campellli
supp , 100 purki" 1962
Kasutatud materjalid
•
http://miksike.ee/documents/main/re feraadid/17_18_sajandi_kunst_evelin
.htm
•
http://et.wikipedia.org/wiki/Nat %
C3%BC%C3%BCrmort
•
http://annijajaanika.weebly.com/nat uumluumlrmort.html
•
http://www.artforgers.com/art.cf m?
id=8003590
• „Kunstikultuuri ajalugu 11.
klassidele“ Jaak Kangilaski
AITÄH KUULAMAST!
- Slide 1
- Slide 2
- POMPEII JA HERCULANEUM
- HANS MEMLING. VARARENESSANSS
- JAN GOSSAERT. KÕRGRENESSANSS
- GIUSEPPE ARCIMBOLDO. MANERISM
- CARAVAGGIO. VARABAROKK
- VABABAROKK JA KÕRGBAROKK
- THEODORE GERICUAULT. ROMANTISM
- IMPRESSIONISM
- VINCENT VAN GOGH. POSTIMPRESSIONISM
- KUBISM
- RENE MAGRITTE. SÜRREALISM
- ANDY WARHOL. POPKUNST
- Kasutatud materjalid
- AITÄH KUULAMAST!
Kõik kommentaarid