Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Lapsepõlve mõjud (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Lapsepõlve mõjud
Prühhiaatri sissejuhatus:
Raamat räägib sellest, kuidas on lapsi paljudes kodudes sugupõlv tagasi koheldud ja võibolla koheldakse ka praeguseni. Pühhiaater ei uuri mitte seda, mil viisil on lapsi halvasti koheldud vaid ka, mis tagajärjed on sellel. Kui suur osa üldse on kohtlemisel lapse hilisemate psüühiliste raskuste tegemisel. Lapsepõlve perioodi veedab laps eelkõige kodus oma vanematega suheldes. Tänu sellele tulebki saada lastest esialgne pilt läbi selliste küsimust:

  • Kas tema eest on hoolitsetud või on ta hooletusse jäetud?
  • Kas temaga on tegeletud või on ta olnud enamjaolt omaette ?
  • Kas teda on nutmise puhul rahustatud või on ta ehk saadetud üksinda teise tuppa kisama?
  • Kas nutvat last pole lohutatud või on teda hoopiski noomitud ja pilgatud?
    Põhiõigused:
    Inimese elu algab lapsepõlves, seepärast tuleb ka lapse õigused ühiskonnas selgelt üles lugeda. Õigusi on 7.
  • Õigus olla olemas- selle alla kuuluvad õigus sündida kindlasse kodusse, kindlate vanemate omaks lapseks nõnda, et mõlemad vanemad on aktsepteerinud tema ilma tulekut ilma igasuguste tingimusteta. Õigus olemas olla eeldab, et mõlemad vanemad, eelkõige ema, on vanemlike ülesannete täitmiseks küpsed.
  • Õigus olla mina ise- Laps saab tunda, et ta võib olla selline, milliseks on teda kujundatud geneetilise pärilikkusega. Last tuleb aktsepteerida täielikult, tervikuna ja tingimusteta. Õigus olla mina ise puudutab nii sugu, välimust kui ka individuaalseid jooni.
  • Õigus hellusele- Hellus jõuab lasteni erinevate aistingute vahendusel: hella , sõbralikus ja sooja pilguna, kõnetamise sõbraliku ja sooja hääletoonina, hellade puudutuste ja silitustena ning läheduse, eriti just süle, süles olemise kogemuse kaudu, „isa põlvel, ema süles“. Helluse õigust ei leia ühestki inimõiguste loetelust.
  • Õigus kasvamisele- ja sõprussidemete sõlmimisele kogu lapse- ja noorpõlve jooksul,ilma, et seda piirataks usuliste, poliitiliste, rassiliste ja sotsiaalsete eelarvamuste või vanade mõtteharjumuste töttu. Nimelt on teada, et lapse kesknärvisüsteem on häälestatud nõnda, et laps vajab kohe tärast sündimist kokkupuudet täiskasvanuga ja hiljem ka teiste laste seltskonda.
  • Õigus kogeda, et temast hoolitakse- Kasvavale lapsele on äärmiselt tähtis teada, et vanemad on temast aktiivselt huvitatud ja võtavad teda tõsiselt. Väga oluline on ka, et vanemad oma kiindumust ja hoolimist erinevatel viisidel ka väljendaksid. Hoolimine paistab olevat lapse maailma ja turvatunde kujundamisel esmatähtis. Hoolivust saab väljendada mitmeti: lapse riiete eest hoolitsemisega, lapse tähtpäevade meeles pidamisega, kuidas haiguse ajal laste eest hoolitsetakse, lohutamisega jne.
  • Õigus enda väljendamisele- Lapsel on õigus olla ära kuulatud, lapse mõtteid võetakse tõsiselt, tema jutte ja soove kuulatakse, kaalutakse, lubatakse tunnete väljendamist (nutmist).
  • Õigus saada kasvatus- Juhendamist ühiskonnas valitsevate piiride ja kohustuste tundmaõppimiseks ning omandamiseks. Kasvatus pab toimjuma eeskuju kaudu ning sõbralikult rääkides ja nõu andes, mitte karistuse ja vägivallaga .
    Välditav halb (lk 31)-
    vältimatu hea-
    Lõhestumine -
  • Lapsepõlve mõjud #1 Lapsepõlve mõjud #2 Lapsepõlve mõjud #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-12-27 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 24 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor kaiu17 Õppematerjali autor
    Lapsepõlve mõjud raamatu kokkuvõte.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    46
    docx

    MARTTI PALOHEIMO „LAPSEPÕLVE MÕJUD“

    nagu on teda kujundanud temas peituvad geneetilised pärilikkusetegurid. Vanemad ei suhtu temasse eelarvamustega või sooviga, et ta oleks keegi teine. Näiteks sünnib tüdruk, kuid vanemad ootasid nii väga poissi ning suhtuvad tüdrukusse tõrjuvalt ja ootavad temalt rohkem. Õigus hellusele – see õigus jõuab lapsele erinevate aistingute vahendusel: hella ja sooja pilguna, sõbraliku hääletoonina ning silituste kaudu. Õigus kasvamisele – sõprussidemete loomisele kogu lapsepõlve ja noorpõlve jooksul ilma, et teda piirataks usuliste, poliitiliste ja vanade mõtteharjumuste tõttu. Õigus kogeda, et temast hoolitakse – Igale lapsele on äärmiselt oluline teada, et vanemad temast huvituvad ja võtavad teda tõsiselt ning sellisena nagu ta on. Siinkohal on ka lapsele oluline kogeda, et vanemad seda talle ka väljendavad ja tunda huvi tema käekäigu üle. See kuidas vanemad seda välja näitavad tekitab lapsele turvatunde ja tugevdab kiindumussuhet

    Psühholoogia alused
    thumbnail
    26
    docx

    LAPSE AGRESSIIVNE KÄITUMINE

    olegi tavakanalitel korralikke multikaid. Kooliealistele lastele meeldib väga vaadata erinevaid rohkelt vägivalda sisaldavaid filme ning mängida arvutis sõjamänge see paneb neil adrenaliini möllama ning tihti otsustavad nad seda teiste suhtes proovida. Tänapäeva koolipildis on vägagi levinud vahetundide ajal igasugused arvete klaarimised vägivalla näol. Lisanduvad siia veel keelatud ainete tarvitamised. Kuid kui nüüd sügavamalt mõelda just selle sama noore inimsese lapsepõlve kogemuste peale siis usun, et paljastuda võib üsna trastilisi juhtumisi. Lisaks hakatakse agressiivsust kasutama rohkem kuna lisanduvad veel erinevad emotsioonid, mida lapsed hakkavad eraldama (Krips, Siivert, Rajasalu, 2012). Üks oluline emotsioon, mis mõjutab agressiivset käitumist on viha, kellegi või millegi vastu. Viha ise on sotsiaalne reaktsioon , mis on meie mõistuses tekitanud vastasmõjuna millelegi, mis suhtluses teistega toimub. See võib olla midagi nähtavat,

    Psühholoogia alused
    thumbnail
    65
    doc

    Rüdiger Penthin, AGRESSIIVNE LAPS 2003

    SISUKORD Originaali tiitel: Sissejuhatus 7 Dr. med. Rüdiger Penthin WARUM IST MEIN KIND SO ACCRESSIV? MIS ON AGRESSIIVSUS? 10 Ursachen erkennen - sicher reagieren, Melanie juhtum 11 verständnisvoll handeln Urania-Ravensburger Ralfi juhtum 19 MIS KUTSUB ESILE AGRESSIIVSUST? 23 Saksa keelest tõlkinud Triin Pappel Instinktiteooria 23 Malliõppimise Toimetanud Anne Käru Kujundanud teooria 24 Hingeelu-teooria 24 Tiiu Allikvee Kaanefoto: Tiit Rehepap Frustratsiooni-agressiooniteooria 25 Sotsioloogilised teooriad 25

    Avalikud suhted
    thumbnail
    524
    doc

    Arengupsühholoogia

    ...........................215 Noorusea arengutulemus........................................................................................217 LISATEEMAD.....................................................................................219 Laste kuritarvitamine, vägivald..............................................................................219 Puuetega lapsed.....................................................................................................226 Geneetilised mõjud lootele.................................................................................226 KASUTATUD JA KASULIKKU MATERJALI..........................................229 Lisa 1......................................................................................................................231 Worthami Arengu uurimise leht.........................................................................231 Lisa 2...............................................................................

    Arengupsühholoogia
    thumbnail
    12
    odt

    Inimese kujunemine

    Nii proovib ta kujundada enda mina-teadvust. Sotsialiseerumine on protsess, mille käigus ühiskonna poolt inimesele ette kirjutatud reeglid ja normid muutuvad osaks inimese isiksusest, mistõttu inimene täidab neid ettekirjutusi vabatahtlikult ja nende rikkumine kutsub temas esile süütunde. Kõige esimesed normid, mida laps internaliseerib on vanemate käsud ja keelud. Freudi üks olulisemaid panuseid inimese arengu uurimisse seisneb varase lapsepõlve tähtsuse mõistmises. Enne teda oli levinud arvamus, et varases lapsepõlves inimesega toimuv ei saa inimese kujunemises suurt rolli mängida, kuna inimene on veel liiga loll, et toimuvat mõista. Peale Freudi on aga saanud üldlevinuks arvamus, et paljude inimese omaduste ja probleemide juured on lapsepõlves. Isiksuse kujunemine toimub Freudi arvates varases lapsepõlves. Erik Eriksoni järgi Inimene areneb ja sotsialiseerub läbi kogu elu, mitte ainult esimese elukümnendi

    Psühholoogia
    thumbnail
    11
    doc

    Armukadedad lapsed

    võrdlus teistega. Identiteeti aga ei saa tekkida, kui ei suhtle teiste inimestega ning õdede- vendade suhe on üks kauakestvamaid suhteid meie elus. Laste ja vanemate suhteid rõhutatakse palju, kuid nüüd on hakatud tähelepanu pöörama ka õdede-vendade vahelistele suhetele. Uuritud on palju vanemate mõju lapse kasvamisele ja arenemisele. Kas on sarnasusi emaga? Isaga? Tähtis on ka arvestada õdede-vendadega, sest ka nemad on samade vanemate lapsed. Õdede-vendadega jagame paljutki- lapsepõlve, vanemaid, mänguasju, tuba ja palju muudki. Õed ja vennad pääesevad üksteisele nii lähedale, kui üldse on võimalik pääseda. Geneetiliselt ollakse oma õele või vennale lähemal, kui ema või isa. Iseennast nähakse läbi õdede-vendade 3 suhtumise. See on sama, kui näha oma peegelpilti. Tänu lähedusele on õdede-vendade peegeldus oluline.

    Psüholoogia
    thumbnail
    46
    doc

    LASTE JA VANEMATE SUHTED PEREKONNAS

    saamise perioodil. Ühiskond, ja eriti läänelik turumajanduslik ühiskond eeldab ju, et inimene oleks iseseisev, initsiatiivikas, julge, loov. Sellistes tingimustes võib isikul, kelle lapsepõlv seisnes turvalises mitteotsustamises ning mitmesugustele keeldudele allumises, osutuda väga raskeks iseseisvalt toime tulla. 4. Eristada saab ka neljandat vanemlikku stiili, millel on lapse edaspidisele elule ja enesehinnangule omad mõjud. On peresid, millede ainsaks pere-tunnuseks on kooseksisteerimine, ei enamat - laps on sisuliselt hüljatu-staatuses. Vanematepoolsetes käitumistes ja suhtumistes lapsesse puudub hoolitsus, armastus, toetamine, mõistmine, huvi ja kontroll lapse isiku ning tema tegemiste vastu. Varajane baasiliste lähisuhete puudumine hakkab selle lapse edaspidises elus suure tõenäosusega tekitama mitmesuguseid probleeme suhtlemises,

    Perepsühholoogia
    thumbnail
    13
    doc

    Laps lahutus- ja leinaprotsessis

    SISSEJUHATUS Üksikvanemad on tänapäeval üsna tavaline nähtus ning olen kindel, et iga inimene on sellega ise või läbi tuttavate kokku puutunud. Sellel, miks elab laps ainult ühe bioloogilise vanemaga, on mitmeid põhjuseid, kuid antud referaadis toon välja neist kaks. Nimelt räägin ma lahutus- ja leinaprotsessidest ning nende mõjust lastele. Töösse on lisatud ka mõned näpunäited selle kohta, kuidas täiskasvanu last sellistes olukordades toetama peaks. Need protsessid on oma olemuselt üsna sarnased, sest mõlemas tunneb laps kaotusevalu, võib tunda kurbust, hirmu, viha, süütunnet, segadust ning vajab täiskasvanu ausust, toetust ja seltskonda, et juhtunu ei põhjustaks ohtu lapse vaimsele tervisele. Antud teema valisingi selle aktuaalsuse tõttu tänases maailmas. Ise ma sellega lapseeas kokku küll ei puutunud, ent tööd tehes oli äratundmist küll, kuigi minu vanemad lahutasid alles siis, kui olin juba nn ,,oma elu" alustanud. 1. LAHUTUS Lahutus on mit

    Ühiskond




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun