PAGANAMAA Paganamaaks on hakatud kutsuma Krabi külast lõunasse jäävat ning Lätimaaga piirnevat maanurka ürgse Piirioru veerul. 1962. aastal võeti looduskaitse alla järvedeahelik. Paganamaa nimetus on tulnud sellest, et nalja armastav rahva seletas silmapaistvate pinnavormide teket Vanapagana seiklustega. Siiski on kurjad keeled omal ajal väitnud, et seal elanud ka salapiirituse vedajad hobusevargad, kes oma paganlike ettevõtmistega piirkonna ristinud. Paganamaa maastikukaitseala, https://et.wikipedia.org/wiki/Paganamaa Inimene on sealkandis elanud juba õige muistsetel aegadel. Selle kinnituseks on 1-2 aastatuhande vahetuse kivikalmed Kalmul ja Vorotka mäel. Varem oli Paganamaa tänapäevaga võrreldes tihedamini asustatud väiketalude maa. Sealsed liivased maad on põlluharimiseks kehvad, seetõttu elasid inimesed üldiselt vaeselt. Rasked põllumajanduslikud olud ja ääremaaks olemine tingis Paganamaa inimasustuse vähenem...
1) Iseloomusta Berta T. suhteid külaga. Too näiteid. 2) Kirjelda, milliseks kujunes Berta saatus. 3) Selgita teksti ajaloolist tausta. Too näiteid. 4) Sõnasta novelli peamõte, lähtudes mõistetest OOTUS ja LOOTUS Vastused küsimustele (50-100 sõna)
ROOG kõige vanem paks toit,tambitud odrateradest või hernestega. KÖRT nagu mannasupp LEEM lihtsalt on keedetud midagi,nt:liha=lihaleem,supp on vedelik mille see on erinevaid asju. TAMP oa või herne puder.süüakse käest VORSTID makk,mauk,mõkk,makkar.Vorstipuder topiti seasoolde KASTMED laga,silgusoolvesi,soust,nott KIISEL või KILEhapu juuretis VÕIE valmistati kanepiseemnetest ROKK jahuvedelik SOEÕLU naiste tavanditoit SÕIR kohupiima juust KARASK odrajahu,kartulipudru segu KÄKK tehtud verega,keedeti. HÄDALEIB lisati leivale männikoort,tammetõrusid,põdrasammalt, sõnajalga. LEIVANUKK kasukannikas KIISIK levinud soolakala VINNUTAMINE kala kuivatamine päikse ja tuule käes SOOLATAKSE verd ja rasva LIHA hülgeliha haises,teda tuli kurikaga pehmeks peksta,keeta läbi 3 vee
naiste tõusu tollal absoluutsesse tippu NL-s n.ö. naiste "hõbeaeg" 1957-60.a., 4-l korral järjest NL mv-te hõbe, kuld ka küll 1958.a. kuid NL a/ü meistrivõistlustel ja veel tipuks 1961.a. Euroopa karikavõistluste poolfinaali jõudmine hilisema superklubi Riia TTT vastu. 6. Mängijaisiksustest kindlasti eelkõige M.-M. Otsa, ka E. Kitsing. A. Värk, A. Kraus, tulemas olid V. Lüütsepp, T. Lepmets, J. Lipso. Siia perioodi (osalt ka eelmise perioodi lõppu) jääb ka Mart Laga Eesti ühe läbi aegade andekaima mängumehe lühike tähelend. 7. Esimesed varjatud professionaalsuse ilmingud: parimad olid kas NL-I koondise stipendiumil või meil "Kalevis" palgalised instruktorid või ka n.ö. toidutalongid, mis tehti rahaks. 8. Isiklikult enda jaoks üks tähelepanek: Ainulaadne kolme suure L tähelise tsentri vastasseis Eesti 1958.a. ja 1959.a. meistrivõistlustel Laga oli Moskvast tulnud, Lipso veel minemata ja Lepmets kohapeal. Tekkis n.ö. surnud ring:
Kunsti kestvuse saladus. On inimesi, kes näevad kunsti üksnes da Vinci loomingus, mõni näeb seda mööda taevalaotust hõljuvates pilvedes või juhuslikus värviplekis töömehe teksadel. Kunst on läbinisti tunnetuslik. Austria filosoof Ludvig Wittgenstein on öelnud: ,,Millest ei saa rääkida, sellest tuleb vaikida." Kuid kas mitte kunst ei laga sealt, kus lõpevad sõnad? Kiviaja inimesed ei saanud end väljendada sõnadega, kuna neil polnud kujunenud meile omast kõnevõimet. Ometi näitavad koopamaalingud, et neil oli, mida kunsti läbi üksteisele edasi anda. Tolleaegsed inimesed uskusid, et piltide ja kujudega saab mõjutada tegelikkust. Arvati, et kui noolega haavata joonistatud jahilooma, siis juhtub hiljem jahil ,,päris" loomaga sama. Koopamaalide maagilisest tähendusest räägib seegi, et nad tehti kõige hämaramatesse
piirkond, mis ulatus umbes nüüdsest Bagdadist Pärsia laheni. Pole teada, kas tegu oli Mesopotaamia esmaasukate või tsivilisatsiooni tekkeajal alles suhteliselt äsjaste sisserändajatega. See oli Egiptuse kõval maailma vanim tsivilisatsioonikolle. Sealset kultuuri ja asustuse kohta leidus väjakaevamisest jälgi 6. aastatuhandest e.K.r . Sumerid elasid seal 4. aastatuhande lõpust e.K.r. Linnriigid. 3. aastatuhande alguses e.K.r tekkis hulk sumerite linnriike: Eridu, Uruk, Larsa, Ki, Ur, Laga, Nippur, Susa jt. Iga linn moodustas omaette sõltumatu linnriigi. Linnad paiknesid kohaliku peajumala templi ümber, suurem osa maad kuulus templile või kuningale. Kuna need riigid olid omavahel alatasa sõjajalal, kaitsesid linnu varasest ajast müürid. Sumeritel oli suur hierarhiline jumalkond, usund ja mütoloogia. Igal linnriigil oli oma kaitsejumalus, kellele oli pühendatud ristküliku kujuline astmiktempel - tsikuraat, mis kõrgus silmapaistvaima ehitisena linna südames.
Nimetati seda chaperon´iks RIIETUS MEHED - KÕRGGOOTIKA Mehed kandsid tavaliselt üksteise peal kolme rõivast: alussärki. selle peal pehmest villasest riides jakki (doublette). mis oli voodriga. Vahel kasutati voodrina karusnahka. Talupojad ja käsitöölised kandsid endiselt bliaut´i. Rikkad kandsid kitsaste pikkade varrukatega tuunikal, mida nimetati cott. Seda kanti vöötatult. Cott oli lavaliselt pikk ning sellel oli ratsutamiseks ees ja laga lõhikud. EndiselL kandsid mehed kitsaid liibuvaid püks-sukki, mis kinnitati paeltega vöö külge. Ülerõivaid oli kolme liiki: cyclas - ilma varrukateta vestitaoline rõivas, mis käis üle pea. Kinnis õlal või eriosal. Allpool vööjoonl olid küljeõmblused ratsutamise hõlbustamiseks lahli jäetud. Kanti vööga või ilma. surcoat - kimonolõikeliste või otsaõmmeldud varrukatega rõivas. Üle pea käiv või eest kinnisega. cardaorp - cyclase taoline ülerõivas
märtsis esitas Saksamaa nõuded Poolale ( loovutada Danzig + kaotada Poola koridor) 2)1939.a. aprillis denonsseerib (tühistab, ütleb lahti) ühepoolselt Saksamaa Poola mittekalla- letungilepingu 3) 23.aug. 1939 Sa. - NSVL vaheline mittekallaletungileping (MRP) tagas Saksamaale kindla tagala. Hitler ja Stalin võisid vallutusi jätkata teineteist takistamata. 4) 1939, 1.sept. tungis Saksamaa kallale Poolale. Sa. väed purustasid Poola armee paari näda- laga, kasutades uudset välksõja plaani (Blitzkrieg) taktikat. 3. sept. kuulutasid Saksamaale sõja Suurbritannia ja Prantsusmaa. 17.sept. tungis Poolale kallale ka Nõukogude Liit. Punaarmee vallutas Poolale kuulunud Lääne-Valgevene ja Lääne-Ukraina, kus algas kohe etniline puhastus (poolakaist elanikud saadeti Siberisse). Moskva hakkas avaldama survet ka Balti riikidele, et need annaksid loa rajada seal Punaarmee baasid. Septembris-oktoobris
kusjuures olevikus langeb lõpp r ära ja selle asemele tuleb s. Aktiiv Passiiv Uwe lagar bilen. Uwe parandab Bilen laga-s. Auto parandatakse auto ära. ära. Uwe lagade bilen. Uwe parandas Bilen lagade-s. Auto parandati auto ära. ära. Uwe ska laga bilen. Uwe parandab Bilen ska laga-s. Auto parandatakse auto ära. ära. Uwe har lagat bilen. Uwe on auto ära Bilen har lagat-s. Auto on ära parandanud. parandatud. Uwe hade lagat Uwe oli auto ära Bilen hade lagat-s. Auto oli ära bilen. parandanud. parandatud.
endale sugugi ei meeldinud, sellepeale arvas õpetaja et ta ei ole sugugi arukas inimene, kui aga nikeforos ütles et ta on filosoof võttis danaos oma sõnad tagasi ja ütles et ta peab oma naise juurde minema. Kui lõpuks Niccolo ja Nikeforos koos olid tuli neil jutuks et siinseis habemega poisst pole mõtet väga tõsiselt võtta kuna nad pole vee ltäiskasvanud on neil oma arusaam maailmast habemed on mnei laga selleks et nad saaksid oma sugu rõhutada kuna kõik käivad ühtemoodi riides ka tüdrukud üritavad välja paista suurendades naiselikke tuunuseid. Äkki märkas Niccolo et rorni tipus on mingi suur kotkas kuid nikeforos ütles et see pole kotkas vaid inimene kes on ära õppinud linnu tarkused ja need linnud kde nad merel olid näinud olid samuti inimesed ja tänu sellele said nad teada et me tuleme. Siin maal olid kaks asja
3. Mõistuseinimesed: a. abstraktselt arutlevad isikud b. kujudlikult mõtlevad Saksa karakteroloog E.Upitz on uurinud loomingulise intelligentsi hulgas levinud inimtüüüe, eristades kunstirahva ja teadlast seas komle alaliiki. A. Võteteomandajate jaoks on kunst või teadus nendest väljas, objekti tasemel: omandades täisuliku tehnika oma taotluste objekti valitamiseks, suhtuvad nad sellese külmlt, pigem kui vahendisse, mitte omaette eesmärki. B. Oma laga samastujad paistavad elavat teaduse või kunsti sees kõigi oma aadete,igatsuste ja tunnetega. C. Eneväljendajad püüavad kunstis või teaduses leida iseenda loomuse põhilise väljendusvahendi elus, sellise keele ja koodi, mis võimaldab neil ennas avada ja luua maailmaga kontakti. Iseloomu kujunemine Närvisüsteemi põhitüübist ja algetelt erinedes pole inimeste iseloom sünnipärane, see kujuneb koduse kasvatusi,kooli, elutingimuste ning enesearendamise koostoimes.
TOIDU NIMETUS portsjoni kaal g valmistatavaid portsjoneid 2 kokku Retsepti kaal Valmistamise kaal Toiduained Ühik 1 brutoKao % 1 neto 2 bruto 2 neto 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Kokku: 0.000 0.000 Mise en place: 1. Valmistamine 1. Serveerimine: 1. TOIDU NIMETUS Waldorfi salat portsjoni kaal valmistatavaid g portsjoneid 150 kokku 2 Retsepti kaal Valmistamise kaal Toiduained Ühik 1 brutoKao % 1 neto 2 bruto 2 neto 1 juurseller kg 0.044 32 0.030 0.088 0.060 2 õun kg 0.107 30 0.075 0.214 0.150 3 kreeka pähkel (puhastatud) kg 0.010 0.010 0.020 0.020 Kaste ...
Adriaen Thomasz Key oli flaami renessansiaja juhtiva portreemaalija Willem Key kauge sugulane ja �pilane. Eriti tema 1570ndate aastate t��d on silmapaistvalt sarnased �petaja omadega. Olgugi et Key tegi mitmele Antwerpeni kirikule altari- maale, sealhulgas ka frantsiskaani kiriku peaaltarile, imetletakse teda eelk�ige kui v�imekat ja t�etruud portretisti. P�rast Antwerpeni h�vitamist hispaanlaste poolt 1576. aastal j�i kalvinistist Key siiski oma kodulinna, kuigi paljud protestandid p�genesid p�hja poole. Juba eluajal pidi Key olema v�ga austatud kunstnik, kuna ta maalis mitmeid portreesid Oranje prints Williamist, Madalmaade iseseisvusv�itluse juhist Hispaania v�imu ajal. Key hilisemad portreed, mis kujutavad peamiselt Antwerpeni kodanikke, panevad suuremat r�hku poseeri- jate staatusele, olles ilmselt m�jutatud Antonis Morist. Tema chiaroscuro-puul�iked viitavad Flaami itaaliap�rase kunstniku Frans Florise eeskujule. Adriaen Thomasz ...
ARSENI PALU EHITUS, EKSPLUATATSIOON SÕIDUTEHNIKA «Valgus» · Tallinn 1976 6L2 P10 Retsenseerinud Uve Soodla Kääne kujundanud Bella G r o d i n s k i Raamatu esimeses osas kirjeldatakse meil enamlevi- nud mootorrataste, motorollerite ja mopeedide ehi- Eessõna tust ning töötamist. Teises osas käsitletakse kõigi nimetatud sõidukite hooldamist ja rikete otsimist- Mootorrattaid (motorollereid ja mopeede) käsutatakse kõrvaldamist Kolmandas osas antakse nõu õige ja peamiselt isiklike sõidukitena. Nad säästavad aega igapäe- ohutu sõidutehnika õppimiseks. vastel tarbekäikudel, võimaldavad huvitavalt veeta nädala- Raamat on mõeldud kõigile, kes ...
kuueteistkümnenda sajandi hiilgused. ühel ajal kunstidega hakkavad ka mõtted igakülgselt arenema. Keskaja suurketserid lõid katoliku usule juba sügavaid mõrasid. Kuueteistkümnes sajand purustab kiriku ühtsuse. Enne trükikunsti oleks usupuhastus olnud lihtne usulõhe, trükikunsti tõttu muutus ta aga revolutsiooniks. Hävitage trükipress ja ketserlus oleks jõuetu. Olgu see kuri saatus või jumalik ettemääratus, laga Gutenberg on Lutheri eelkäija. Kui aga keskaja päike tõesti looja on läinud, kui gootika geenius igavesti kunsti horisondilt on kustunud, tuhmub ka arhitektuur, luitub ja kustub ikka enam ja enam. Trükitud raamat, see ehitusi näriv ürask, imeb ja hävitab teda. Ta paljastub nagu puu, kaotab lehed ja kuivab silma nähes kokku. Ta on nigel, armetu, muutub nulliks. Ta ei väljenda enam midagi, isegi mitte mälestust teistsuguste aegade kunstist. Teised kunstid hülgavad ta,