· uue õppevara vajaduse prognoosi korraldus; · teatmeteoste fond (erinevatel infokandjatel); · ilukirjanduse fond; · meediavahendite fond (ajakirjandus, filmid, videod jm); · õppemetoodilise kirjanduse fond; · õppevara soetamiseks kasutatav raha; · infohange turule tuleva uue õppevara kohta; · õpetajate teavitamise süsteem koolis uuest õppevarast ja erialakirjandusest; · võimalikud koostööpartnerid ja -vormid kooliraamatukogu arendamisel. Maine Kooli raamatukogu on üks olulisemaid kooli maine hoidjaid ja loojaid. Mida rohkem häid tulemusi töös on aidanud saavutada kooli raamatukogu, seda suurem maine tal ka on. Kooli raamatukogu maine, sõltub kujunenud varamust ja kui hinnatud on õpilaste seas raamatukogu kui õppimiskoht (raamatufond oma õpiku, teatme- ja ilukirjandusteostega, audioteek, videoteek ning auditoorium esitlustehnikaga pakutavad head võimalused enesetäiendamiseks). Tugevused ja nõrkused
II OSA 3. Konkurendid Konkurentide määratlemine: · esmased ja kaudsed konkurendid · konkurendi toote kirjeldus · konkurendi suurus ja kasv · konkurendi turuosa Konkurentide tugevused: · toote/teenuse kvaliteet · hind, jaotuskanalid, müügitoetus Konkurentide nõrkused: · toote/teenuse omadused · tarbija hoiakud · hind, jaotuskanalid, müügitoetus III OSA 4. Ettevõtte eesmärgid järgmisel kolmel aastal Turu vajadused Huvigruppide vajadused Ettevõtte vajadused 5. Müügieesmärgid Müügimaht Geograafiline jagunemine Müügimaht sihtgruppides Turuosa 6. Diferentseerimise strateegia 7. Positsioneerimise strateegia 8. Hinna ja kvaliteedi strateegia IV OSA 9. Toote valik sihtgruppidele Erilise tähendusega on kooli raamatukogu kui info- ja kultuurikeskus ning kooli raamatukogu juhataja. On ju temal ülevaade eri õppeainete kõigist õppevahenditest ja enamasti peab ta ka õppevara andmebaasi. Just tema saab ja temal tul...
Arvamusjutt Olukord kooliraamatukogus Kooliraamatukogud on tänapäeva lastele väga tähtsad. Kuna kõigis väike linnades polegi linnaraamatukogu. Kust siis peaksid lapsed endale raamatuid laenutama? Raamatud on hariduse saamise juures väga tähtis osa, sest raamatute lugemine arendab lapse silmaringi. Inimene kes loeb palju raamatuid oskab ka hästi kirjutada kirjandeid ja jutukesi. Meie kooliraamatukogu on suhteliselt väike ja sellepärast on seal ka vähem raamatuid. Kuid see ei takista kedagi raamatuid lugemast. Kooliraamatukogus saab ka mängida lauamänge , õppida ja ka loomulikult lugeda. Seal on väga hubane ja tore olla. Tavaliselt käivad seal algklassi lapsed mängimas ja väikseid juturaamatuid lugemas. Raamatukogus saab lugeda ka ajakirju ja ajalehti. Sisu poolest on raamatukogu olukord väga hea , aga raamatute laenutamise poolest minuarust mitte.
Teabe kogumine säilitamine kättesaadavaks tegemine 3. Nimeta S. R. Ranganathani seadused (e. viis põhimõtet) Raamatud on kasutamiseks Igale lugejale tema raamat Igale raamatule tema lugeja Säästa lugeja aega Raamatukogu on arenev organism 4. Raamatukogude 5 põhitüüpi on: Rahvusraamatukogu Kõrgkooliraamatukogu Erialaraamatukogu Rahvaraamatukogu (ei ole teadusraamatukogu) Kooliraamatukogu (ei ole teadusraamatukogu) 5. Mis on rahvaraamatukogu eesmärk? (https://www.riigiteataja.ee/akt/76507) Tagada elanikele vaba ja piiramatu juurdepääs informatsioonile, teadmistele, inimmõtte saavutustele ning kultuurile, toetada elukestvat õppimist ja enesetäiendamist. 6. Mis on rahvaraamatukogu ülesanded? Kogude komplekteerimine ja töötlemine Rahvaraamatukogude tegevuseks vajalike (bibliograafia-, täistekst- ja muude)
Raamatute säilitamine, kogumine ja kättesaadavaks tegemine. 3. Nimeta S.R Ranganathani seadused (e. viis põhimõtet) 1) raamatud on kasutamiseks 2) igale lugejale tema raamat (raamatud on kõikide jaoks) 3) igale raamatule tema lugeja 4) säästa lugeja aega 5) raamatukogu on arenev organism 4. Raamatukogude 5 põhitüüpi on: 1) rahvusraamatukogu 2) kõrgkooliraamatukogu 3) erialaraamatukogu 4) rahvaraamatukogu 5) kooliraamatukogu 5. Mis on rahvaraamatukogu eesmärk? Rahvaraamatukogu eesmärk on tagada elanikele vaba ja piiramatu juurdepääs informatsioonile, teadmistele, inimmõtte saavutustele ning kultuurile, toetada elukestvat õppimist ja enesetäiendamist. 6. Mis on rahvaraamatukogu ülesanded? Rahvaraamatukogude teenindus peaks rajanema alljärgnevaile võtmeülesannetele, mis seonduvad informatsiooni, kirjaoskuse, hariduse ja kultuuriga: 1
3 Raamatukoguvõrk Eestis on raamatukoguvõrk, mis tegutseb koordineeritult raamatukogu standardite ja juhiste alusel. Raamatukogunduse valdkond on pikaajaliste traditsioonidega süsteem, mille teenuseid saad kasutada iga Eesti elanik (Talihärm, 2013). Eesti raamatukoguvõrku kuulub 2013. aasta raamatukogude statistika andmetel 977 raamatukogu: 556 rahvaraamatukogu, 50 teadus- ja erialaraamatukogu ja 371 kooliraamatukogu (Talihärm, 2013). 3.1 Riik ja raamatukoguvõrgustik Kultuuriministeerium koordineerib Eesti raamatukoguvõrgustiku kui terviku arengut koostööd Haridus- ja Teadusministeeriumi ja ka muude ministeeriumitega. Riigi ülesandeks on tagada raamatukoguteenuse vahendusel vaba juurdepääs informatsioonile, mis on kõikidele kodanikele võrdselt tasuta kättesaadav. Raamatukogudes on lugejatele interneti kasutamine ja teavikute laenutamine tasuta (Talihärm, 2013). 3
raamatukogunduse alast koostööd. IFLA tegevus on jaotatud sektsioonidesse raamatukogutüüpide ja tegevusalade järgi. 8. Millisesse tüüpi kuuluvad need raamatukogud: Eesti Rahvusraamatukogu- Rahvusraamatukogu Tallinna Ülikooli Akadeemiline Raamatukogu - Kõrgkooliraamatukogu KM Arhiivraamatukogu (Eeesti Kirjandusmuuseum)- Erialaraamatukogu Vallaraamatukogu- Rahvaraamatukogu Haiglaraamatukogu- Rahvaraamatukogu Gümnaasiumi raamatukogu- Kooliraamatukogu 9. Millest juhindub rahvaraamatukogu oma tegevuses? (Rahvark seadus, 1.ptk, paragr.3) Rahvaraamatukogu juhindub oma tegevuses käesolevast seadusest, teistest õigusaktidest, UNESCO rahvaraamatukogude manifestist ja oma põhimäärusest. 10. Missugustest põhimõtetest tuleb lähtuda rahvaraamatukogude võrgu loomisel (elanikkonna tihedust arvestades)? 1) igas kuni 10 000 elanikuga linnas vähemalt üks rahvaraamatukogu;
(faktid, bibliokirjed, tekstid jm). Arvestatakse füüsilisel kandjal füüsilisi üksusi, kohtvõrgus ja teistes serverites nimetusi. 33. Mis põhjusel teavikud kustutatakse kogudest ja raamatukogu kataloogist? Kogudest, andmebaasidest või kataloogist kustutatakse teavikud mis on aegunud, lagunenud või mida on liigselt. 34. Kuidas jagunevad kooliraamatukogu kogud otstarbe järgi ning mida need endast kujutavad? o Põhikogu: Teavikute kogu, mis sisaldab üldarendavaid ning õppe- ja kasvatustegevuses vajalikke pikaajaliseks säilitamiseks mõeldud eri keeltes, liiki ja laadi teavikuid (raamatud, käsikirjad, auvised, elektroonilised teavikud jm) ning perioodikat (ajakirjad ja ajalehed). Põhikogus võib vajadusel moodustada lugemissaali ja laenutusosakonna kogusid.
mille teenuseid kasutab iga teine Eesti elanik. Eesti rmtkvõrgu moodustavad 977 raamatukogu: -556 rahvusraamatukogu (Koordineerib teadus- ja arendusasutusena eesti raamatukoguvõrgu koostööd ning nõustab Eesti raamatukogusid erialases tegevuses; Koostöö: Rahvaraamatukogud on omavalitsuse asutused, mille tegevust koordineerib Kultuuriministeerium) -50 teadus- ja erialaraamatukogu (Koostöö: Teadus- ja arhiiviraamatukogude tegevust koordineerib Haridus- ja Teadusministeerium) -371 kooliraamatukogu 5. Eri tüüpi raamatukogud, nende tunnusjooned, tegevusvaldkonnad ja sihtgrupid. Vastus: RAHVUSRAAMATUKOGU- Riigi keskne teadusraamatukogu, mis hangib, säilitab
teadmiskirjandus Teatmekirjandus Tarbekirjandus Elukestvat õpet toetav kirjandus laste- ja noortekirjandus tõlgitud ilukirjandus ajaviitekirjandus perioodika, raamatukogundusalane kirjandus. Vastavalt vajadusele ja võimalustele ka võõrkeelsena. 32. Kuidas jagunevad kooliraamatukogu kogud otstarbe järgi ning mida need endast kujutavad? Põhikoguks: teavikute kogu, mis sisaldab üldarendavaid ning õppe- ja kasvatustegevuses vajalikke pikaajaliseks säilitamiseks mõeldud eri keeltes, liiki ja laadi teavikuid ning perioodikat. Õppekirjanduse koguks: Valitsuse poolt kehtestatud riikliku õppekava täitmiseks
kohalt vastata tõele, aga ma ei usu, et tegelikkuses sellest alati koolis kinni peetakse. Punktis viis on esile toodud ka see, et õpilasi ei tohiks sildistata ja eneseusku ei vähendata, mis on jällegi tore mõte, aga praktikas kahjuks alati rakendamist ei leia. Ka kiusamise vältimist mainitakse seaduses. Esile tõstetud üksteise toetamist soodustava õhkkonna loomine. Mainitud on internetiühendustega arvutite, esitlustehnika, kooliraamatukogu kasutamise võimalus, individuaalsete vajadustega arvestav õppevara ning turvaline ruumide sisustus. § 7. I kooliastmes taotletavad pädevused Esimese kooliastme lõpus õpilane: 1) peab lugu oma perekonnast, klassist ja koolist; on viisakas, täidab lubadusi; teab, et kedagi ei tohi naeruvääristada, kiusata ega narrida; oskab kaaslast kuulata, teda tunnustada; 2) tahab õppida, tunneb rõõmu teadasaamisest ja oskamisest, oskab õppida üksi ning koos teistega,
tekstid riikide Rrde kohta alfabeetilises järjekorras, märksõnaline otsingusüsteem, Rrde võrguteenused. 3) Raamatukogud- info euroopa Rrde kohta (ajalugu, poliitika, kogud ja teenused 4) Individuaal teenused- koondkataloogid, rahvusbibliograafia, andmebaasid. 14. Eesti raamatukogunduse roll 21. sajandi alguse sotsiaalses kontekstis. Kokku on Eestis 1182 raamatukogu, millest 576 rahvaraamatukogu, 523 kooliraamatukogu, 83 eriala- ja teadusraamatukogu. 90ndatel suured muutused raamatukogusüsteemis seoses Eesti taasiseseisvumusega. Makrokeskkonna muutused- üleminek liberaalsele turumajandusele, rahvusriigi taastamine, radikaalne erastamine, edukas rahareform, kultuuri depolitiseerumine, kultuuritarbimisest kaugenemine- eelkõige 11
Võhma Gümnaasium Õpikeskkond ja õpimotivatsioon Loovtöö Õpilane: Kaile Eiert 8.klass Juhendaja: Tiina Tart Võhma 2014 1 Sisukord Sissejuhatus................................................................................................... 3 Õpikeskkond ja õpimotivatsioon.....................................................................4 2. Õpilaste hinnangud õpikeskkonnale ja õpimotivatsioonile.........................7 2.1 Hea õpetaja tunnused...........................................................................7 2.2 Hinnang õpetajatele..............................................................................8 2.3 Hinnang direktorile.............................................................................. 10 2.4 Hinnang psühholoogile ja s...
4. Rahvaraamatukogu universaalse koostisega üldkasutatav raamatukogu, mis teenindab tasuta kogu piirkonna elanikkonda või kasutaja erirühmi (haiglad, vanglad). Vanim rahvaraamatukogu Eestis on loodud 1860. aastal Tarvastus. o keskraamatukogu o linnaraamatukogu o lasteraamatukogu o vallaraamatukogu o külaraamatukogu o muu raamatukogu 5. Kooliraamatukogu õpperaamatukogu, varustab õpilasi ja õpetajaid õppe ja kasvatustööks ning enesearendamiseks vajaliku kirjandusega, auviste ja muude infokandjatega. o algkooli raamatukogu o põhikooli raamatukogu o gümnaasiumi raamatukogu o õhtukooli raamatukogu o kutseõppeasutuse raamatukogu o huvikooli raamatukogu
1 BAKALAUREUSE EKSAM SISSEJUHATUS INFOTEADUSTESSE...................................................................................3 1.Raamatukogu tüpiseerimisvõimalusi, eri tüüpi raamatukogudele omased tunnusjooned ja tegevusvaldkonnad..................................................................................................................3 2.Raamatukogude tegevuse õiguslik ruum, raamatukogude tegevust reglementeerivad seadusandlikud aktid Eestis.....................................................................................................5 3.Infoteaduse määrang ja peamised uurimisvaldkonnad.........................................................7 4.Infoteaduse kujunemist mõjutanud tegurid, uurijad ja sündmused......