Turunduse areng Turunduse arengu ajastu etapid: Kaubanduslik ajastu – kaubavahetamine; vahendajad; vahetus väikestes kogustes; lõppes tööstusrevolutsiooniga; tekkisid suured tehased; isevarustamine Tootmisajastu – toodetakse palju; hinnad langevad; linnastumine; transpordiareng; tarbija vajadused polnud tähtsad; tööstuse areng Müügiajastu – sunniti klienti toodet ostma; konkurents ei olnud tihe; kliendi soove ei arvestatud; tootmisvõimalust oli rohkem kui kunagi varem; aktiivne, agressiivne müük Turundusosakonna ajastu – tarbja vajaduste väljaselgitamine; pikaajaliste plaanide väljatöötamine; toodete kujundamine; vahendajad; hinnakujundamine; tarbija informeerimine Turundusettevõtte ajastu – keskmes on klient (otsuseid tehakse lähtuvalt kliendist); agressiivne konkurents; pikaajalised plaanid; kliente tuleb hoida
Need võivad baseeruda kasumil, käibel, sularaha sissetulekul, klientidel, konkurentsil või muudel teguritel. Hinnakujunduse protsessi kolmandal etapil tuleks valida sobiv hinnakujundamise meetod. Tuntumad neist on: · kuludel baseeruv hinnakujundus; · nõudlusele orienteeritud hinnakujundus · konkurentsile orienteeritud hinnakujundus Valitud meetod võimaldab hinnakujunduse protsessi neljandal etapil paika panna konkreetse hinna. Hinna määramiseks on alati tähtis aru saada neljast peamisest seosest: 1. Hinna ja nõudluse suhe peaaegu alati on antud suhe negatiivne: mida kõrgem hind, seda vähem ühikuid ostetakse. 2. Hinna ja tulu suhe näitab, kuidas müügitulu muutub hinna muutudes. Antud muutus on kujutatav kellukese kujulise graafikuna: hinna tõus algselt suurendab tulusid, kuid lõpuks (tükilise) müügimahu vähenemine kaalub üles hinna tõusu ja tulu väheneb. 3
Need võivad baseeruda kasumil, käibel, sularaha sissetulekul, klientidel, konkurentsil või muudel teguritel. Hinnakujunduse protsessi kolmandal etapil tuleks valida sobiv hinnakujundamise meetod. Tuntumad neist on: · kuludel baseeruv hinnakujundus; · nõudlusele orienteeritud hinnakujundus · konkurentsile orienteeritud hinnakujundus Valitud meetod võimaldab hinnakujunduse protsessi neljandal etapil paika panna konkreetse hinna. Hinna määramiseks on alati tähtis aru saada neljast peamisest seosest: 1. Hinna ja nõudluse suhe peaaegu alati on antud suhe negatiivne: mida kõrgem hind, seda vähem ühikuid ostetakse. 2. Hinna ja tulu suhe näitab, kuidas müügitulu muutub hinna muutudes. Antud muutus on kujutatav kellukese kujulise graafikuna: hinna tõus algselt suurendab tulusid, kuid lõpuks (tükilise) müügimahu vähenemine kaalub üles hinna tõusu ja tulu väheneb. 3
INTERAKTIIVNE TURUNDUS Põhimõisted: ● Vahetus, tehing (exchange, transaction) Turundustegevusi ühendab vahetuskonseptsioon. Vahetuse tulemusel saadakse soovitud toode teiselt subjektilt hüvituse vastu. Sellist ostja ja müüja vahelist kokkulepet nimetatakse tehinguks. Eristatakse nelja vahetuse vormi: Turu vahetus Suhte vahetus Ümber jagav vahetus Vastastikune vahetus ● Turu vahetus (market exchange) Lühiajalise orientatsiooniga ja omakasust motiveeritud. Turu vahetus toimub sellele eelnenud ja sellele järgnevast vahetusest sõltumata. ● Suhte vahetus (relationship exchange) Pikaajaline orienteeritus. Areneb poolte vahel, kes on huvitatud pikaajalise, toetava suhte loomisest. ● Ümber jagav vahetus (redistribution) Eksisteerib poolte vahel, kes töötavad kollektiivse üksusena. Üksuse li
olema kergelt kättesaadav, st esindatud võimalikult paljudes kauplustes). Esmatarbekaup rahuldab esmaseid vajadusi, seda ostetakse sageli ja vähese ajakuluga (nt leib, sai, karastusjook, seep, ajaleht, bensiin jne); valikkaupade (shopping goods) ostuotsustuse protsess on keerukam, st ostmise eel valib tarbija põhjalikult mitmeid ärisid külastades ning hindab sobivuse, kvaliteedi, hinna ning moe seisukohalt. Valikkaupade hulka kuuluvad nt kodumasinad, mööbel, autod ja rõivad. Valikkaupade müügil kasvab reklaami ja hinnapoliitika tähtsus; erikaubad (speciality goods) on eriliste bränditunnuste ja omadustega toode, mille soetamiseks on lojaalne ostja valmis kandma täiendavaid tarbimiskulusid (nt Hugo Bossi ülikond, Rolexi kell jne). Tarbijad on antud tootele väga lojaalsed - nad ei tunnista tema asenduskaupu
Frequncy - ostab sageli Monetary value - kulutab tootele kõige rohkem raha Kasumlik on selline klient, kes ostis hiljuti, ostab sageli ja kulutab tootele kõige rohkem raha. Mudeli probleemid: Raske mõõta tarbija lojaalsust (kõiki kaupu ei osteta sarnase sagedusega). Osa kaupu vajatakse tihedamini, teisi harvemini. Rahaline väärtus pole alati kõige tähtsam, kuna mudel ei arvesta kliendi kasumlikkust. 14.Hind turunduses ja ostuhullus HINNA OLEMUS Hind väljendab toote väärtust rahas. See on summa, mida ostja on nõus vahetama toote omamise ja tarbimise kasude vastu. Hinnast on tavaliselt erinev arusaam ettevõttes nii müüjatel, finantsinimestel, turustajatel kui ka juhtidel. (NT: Müüjad mõtlevad selle peale, et mida soodsam on hind seda rohkem ostetakse ja rohkem tekib tulu. Ettevõtjad mõtlevad, et parem oleks ühtne hind kehtestada - kasumimarginaal
tarbijate eesmärkide saavutamiseks. 1. Missugune on praegune olukord? Kus me oleme? – analüüs 2. Kuhu tahame jõuda? – planeerimine 3. Kuidas seda saavutada? Milliseid vahendeid kasutada? – teostamine 4. Milline on tulemus, kuhu me jõudsime? – kontrollimine. Turunduse juhtimist teostatakse 4-l erineval tasandil: 1. firma tasand – tippjuhtkond vastutab üldstrateegia väljatöötamise eest; 2. äriüksuse tasand – iga äriüksus kujundab oma strateegiad; 3. tootesarja tasand – konkreetsele tootesarjale tehakse plaan; 4. brändi tasand – brändijuht paneb kokku brändi arenguplaanid. 2.2 TURUNDUSE STRATEEGILISE JUHTIMISE PROTSESS Turunduse strateegilise juhtimise protsess koosneb seitsmest etapist: 1. Firma visiooni väljaselgitamine. 2. Strateegiliste äriüksuste moodustamine. 3. Turunduseesmärkide püstitamine. 4. Situatsiooni analüüsimine. 5. Turundusstrateegia koostamine. 6
Kasvustrateegia on firma tegevuse laiendamiseks, kvalitatiivseks arendamiseks. Põhilisi strateegiaid eristatakse kahe muutuja, toote ja turu alusel. Ansoffi maatriksis on kesksel kohal turg ja toode, mis rahuldab turu vajadust. See soodustab selle mudeli rakendamist strateegilises turunduses ja juhtimises. l. Ekspansioon turule ehk turu hõlvamine -- käibe kasvatamine vanadel turgudel vanade toodetega, kuid uue turundusstrateegiaga (reklaami suurendamine, hinna alandamine, müügisoodustuste pakkumine jm). 2. Toote arendamine - uute toodete loomine vanade turgude jaoks. Tungimine uutele turgudele (või segmentidesse) võib võimaldada firmal saada ajutist konkurentsieelist ja suuremat kasumit. On loomulik, et turgu tuleb enne hoolikalt uurida ning selgitada vajadused toote järele. Risk on selle strateegia puhul märgatavalt suurem kui esimese võimaluse puhul. 3. Turu arendamine - vanadele toodetele uute turgude leidmine. Peab arvestama, et iga firma
Kõik kommentaarid