1. Mis on arvuti kasutamise oskus?
2. Mis on informatsioonitehnoloogia kasutamise oskus?
3. Millised on infosüsteemi kolm
olulist komponenti?
4. Kuidas muudatused tehnoloogias
muudavad ettevõtteid?
5. Millega peavad juhid arvestama
seoses tehnoloogia muutuste ja muudatustega?
6. Miks vajavad ettevõtted
infosüsteeme?
7. Tooge näiteid edukatest (ja ka
luhtunud) e-äri ning e-kaubandusega tegelevatest ettevõtetest
Eestis ja mujal. Kirjeldage ja analüüsige mingi ettevõtte
e-äri (või e-kaubanduse) mudelit? Valige üks ja analüüsige selle
edu ( ebaedu ) võimalikke põhjusi?
1.
Kui me räägime riistvarast ja tarkvarast, siis me räägime
sisuliselt ainult arvuti oskustest ( see mis on arvutil ). Kui me
lisame arvuti oskustele inimese järelduste tegemise oskuse, saame me
Andmeelement - väikseim tähendust omav infoüksus. Informatsioon - selliselt organiseeritud andmed, et andmed omavad tähendust. Teadmus - selliselt organiseeritud ja töödeldud andmed ja/või informatsioon, et andmetest on võimalik teha järeldusi, neist õppida ja teadmisi laiendada. Seostumine: informatsioon koosneb andmeelementidest ja teadmus informatsioonist. 3. Mis on IT arhitektuur? IT arhitektuur on terviklik kirjeldus ettevõtte äriarhitektuurist (äriprotsessid, eesmärgid, organisatsioon), IT rakenduste arhitektuurist (infosüsteemid, andmekogud) ja tehnoloogia arhitektuurist (infrastruktuur, seadmed, võrgud jm) koos nendevaheliste seostega. 4. Mis on IT infrastruktuur? IT infrastruktuur hõlmab organisatsiooniüleseid infotehnoloogilisi ressursse: riistvara, tarkvara, võrguühendused, IT osakonna töötajad ja IT teenused organisatsioonis. 5
Ettevõtet defineeritakse kui vastastikuses sõltuvuses olevate ressursside (inimesed, protsessid, vastutused ja alluvusseosed, toetavad tehnoloogiad ja kapital) eesmärgipärast kombinatsiooni (n.ö. võrku), mis on: 1. vastastikuses koostoimes selleks, et koordineerida funktsioonide täitmist; vahetada informatsiooni; hankida rahastamist; luua töövooge; teha otsuseid jne 2. koostoimes keskkonnaga selleks, et saavutada ettevõtte eesmärke läbi keeruka vastastike koostoimete võrgu, mis on laiali jagatud üle geograafiliste asukohtade ja aja See definitsioon määratleb ettevõtet äri- ehk toimimis-/tegutsmissüsteemina (business system). Lisaks saab ettevõtet defineerida töösüsteemina (work system), kus inimesed ja/või masinad teevad tööd kasutades informatsiooni, tehnoloogiat ja muid ressursse eesmärgiga luua tooteid ja teenuseid
Millised asjaolud võivad tugevdada vastuseisu muutustele? Teadmatus, milleks muudatuste tegemine on vajalik. Nõue muuta seniseid tööprotseduure. Milline järgmistest kirjeldab äriprotsessi sujuvamaks muutmist nii, et dokumente saab suunata lihtsalt ja tõhusalt erinevates äriprotsessi tegevustes? Töövoo juhtimine Äriühingus, kus infoturve on kriitlise tähtsusega, võite leida süsteemsed reeglid andmetele juurdepääsuks. Milline on kõige sobivam ettevõtte informatsiooni jagamise ja haldamise meetod organisatsioonis, mille struktuud on väga tsentraliseeritud ja kus tööprotsessid on täpselt määratletud ja juhitud? Tsentaliseerida IS juhtimine ühte organisatsiooni üksusesse, et vältida firmas erinevate reeglite kasutamist info käitlemisel. Milline selgitus kirjeldab kõige paremini organisatsiooni otsust blokeerida töötajatele pornograafilise ja vägivaldse ja vaenu õhutava sisuga veebisaidid?
ilmselt nii mõlemat äärmust kui neid ühendava natuuriga isiksusi. Ühteviisi halb on nii lõpmatu täiuslikkuse taotlemine (perfektsionism) kui vastutustundetu suhtumine. Äärmiselt ohtlik on arenduse ja ülalhoiu „kastidesse“ liigitamine (arendus on parem/targem/ilusam suhtumine vms). Moodsas IT-maailmas väjendab seda äratundmist DevOps ideoloogia, kus arenduse ja ülalhoiu eesmärke üritatakse ühildada. Ehk siis: IT on tänapäeval iga ettevõtte osa. It inimesed peavad kaasa lööma teiste koolitamises. It eesmärgid ühilduvad ülalhoiuga. 2) Mahuhaldus /ITIL/ Mahuhalduse eesmärgiks on tagada, et piisav, rahaliselt põhjendatud IT maht alati eksisteerib ning vastab hetkelisele ja tulevasele ärivajadusele. “Just in time, just in (right) place, for right (low) cost. CSF: IT strateegia ja plaanide teadmine(ärivajadusest lähtuvalt), Täpsed mahuprognoosid (teenuse ressursikasutuse
konkurentsivõimet tõsta otstarbekamate IT rakenduste ja efektiivsemate investeeringute kaudu. Infotehnoloogia on valdkond, kus tõelise edu tagab vaid kõigi oluliste osapoolte: strateegide (tippjuhtide), ärijuhtide, tehniliste asjatundjate (IT spetsialistide ja arvutifirmade) ning kasutajate üksteisemõistmine ja koostöö. Hinnates IT strateegia vajadusi igal konkreetsel juhul tuleb arvestada ka järgnevaga: · Valik. IT arendusprojektide valimine tuleb teostada ettevõtte strateegilistest prioriteetidest lähtudes tuleb hinnata ühtses kontekstis kõigi ettevõtte valdkondade arendusprojektidega. Valiku etapp lõpeb käivitatud projektiga, millele on kinnitatud vastutajad, ajakava ja eelarve. · Muudatused. Tuleb arvestada, et uus IT rakendus toob ettevõttes endaga kaasa tihti suuri töökorralduse muutusi. · Raha. Lisaks traditsioonistele IT kulude ja eelarvetele tuleb suuremat rõhku panna uute strateegiliste IT projektide
· andmete edastamisel peab olema kasutatud korrektset meediat Vastavalt infovajadustele on vaja organiseerida infotöökorraldus või protsessid ning organiseerida infotööprotsesside jaoks vajalikud andmed ja nende paiknemine andmehoidlates. Organisatsioonis peab olema süsteem, mille eesmärkideks on: · pakkuda kvaliteetseid andmeid kvaliteetse informatsiooni jaoks organisatsiooni liikmetele ja temaga suhtlejatele, et toetada neid otsuste tegemisel · rahuldada ettevõtte iga (juhtimis-)taseme (töötaja/keskastme juht/tippjuht) infovajadusi nende kohustuste täitmisel (otsuste elluviimisel) organisatsioonis Sellist süsteemi nimetatakse infosüsteemiks. Infosüsteem (IS) (infotöö, süsteemitöö) Organisatsiooni info- ja süsteemitöökorraldus koos vastavate reeglite ja infotehnoloogiliste vahenditega Infotöö on töö, mille käigus toimub andmete:
TARKVARATEHNIKA KORDAMISKÜSIMUSED 1. Mis on tarkvaratehnika? Software engineering ! “Engineers Australia” definitsioon: Tarkvaratehnika on tiimide poolt rakendatav distsipliin tootmaks kõrgekvaliteedilist, suuremastaabilist ja hinnaefektiivset tarkvara mis rahuldab kasutajate nõudmisi ja mida saab hooldada teatud ajaperioodi vältel. IEEE definitsioon: Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaraarendus on nõrgem termin, kus tingimata ei kasutata protsesse, tööriistu, standardeid, jne. Tarkvaraarendus on progemine + konfigursatsiooni haldus. Tarkvaratehnika ei ole ainult programmi kirjutamine, vaid teemad hõlmavad ka kvaliteeti, ajakavasid,
Arvuti riistvara matemaatilised alused · Kahendsüsteem Digitaalseadmetes teostatavate arvutuste ja muu infotöötluse kiirus, täpsus ja arusaadavus sõltub suuresti seadmes kasutatavast arvutussüsteemist. Digitaaltehnikas domineerib kahendsüsteem nii iseseisva süsteemina kui ka teiste arvusüsteemide realiseerimise vahendina ja seda järgmistel põhjustel: Füüsikalise realiseerimise lihtsus tehete sooritamise põhimõtteline lihtsus funktsionaalne ühtsus Boole'i algebraga, mis on loogikalülituste peamine matemaatiline alus. Kahendsüsteem kuulub positsiooniliste arvusüsteemide hulka nagu kümnendsüsteemgi. Kahendarvu kohta nimetatakse bitiks. Vasakpoolseim koht on kõrgeim bitt ja parempoolseim madalaim bitt. · Boole funktsioonid ja nende esitus Digitaalseadmete realiseerimise matemaatiliseks aluseks on valdavalt kahendloogika ja kahendfunktsioonid. Kahendfunktsioone saab esitada olekutabelite abil, kus 2 n (n- argumentide väärtuste võimalike kombinatsioonide
Kõik kommentaarid