MEMO Teema Seminar-praktikum Kuupäev 23.10.2015 Kellelt Ulvi Mehiste Kellele Sulev Lääne Eesmärk Õppeseminar Riigikontrolli, Riigikogu ja Riigikantselei töökorraldusega tuvumiseks 1. Riigikontroll Tarmo Olgo tulemusauditi osakonna peakontrolör Riigikontrolli ametnikud võivad kuuluda erakondadesse, kuid see ei tohi segada tööd, neutraalsus on oluline. Eetikanõukogu seisukoht – sõnavabadus. Ühe toiminguga tegeleb min 5 kuni 6 inimest. Raportid punane – riigikogule, sinine – ülevaade ilma hinnangute ja soovitusteta, roheline – keskkonna audit. Auditi eesmärk - kuidas riik ja omavalitsused maksumaksja raha kasutavad, soovitused ja nõuanded, kuidas paremini. Raha kulutamise tulemuslikkus ja vastutustundlikkus. Riigikontroll on sõltumatu, valitsuse, riigikogu ja presidendi võrdväärne partner, üks seitsmest põhiseaduslikust institutsioonist. Sõltumatuse kaotamine võtaks töövahendid. INTOSA...
Klienditeenindus s Service Olemus Teenindus Tolerantsus Klient Hoiak Roll Klienditeenindaja tüüp SÜGAVKÜLMIK Klienditeenindaja tüüp SÕBRALIK LOOMAAED Klienditeenindaja tüüp TEHAS/KONVEIER Klienditeenindaja tüüp KVALITEET-TEENINDUS Spetsiifiliste vajadustega kliendid Erivajadustega kliendid Sümbolid Iidolid Rituaalid Väärtused Püsikliendid Juhukliendid Veel –mitte -kliendid Endised kliendid Apostlid Palgasõdurid Pantvangid Terrorist Teenindusmenetlemisega liituvad tegurid Klienditeenindusega liituvad tegurid Teenindusolukorra tajumisega liituvad tegurid Demograafilised tunnused Geograafilised tunnused Psühholoogilised tunnused Vertikaalne alla suunatud teave Vertikaalne üles suunatud teave Horisontaalne teave Riski vähendamine Riski ülekandmine Riski aktsepteerimine Riskist hoidumine Finantsaudit Tulemusaudit Vastavuse audit T...
Iga tegevuse, protsessi ja projektiga käib kaasas arvestus ja aruandlus, et anda hinnang kas läbi nende on saavutatud kavandatud eesmärgid. Seega arvestuse ja aruandluse käigus moodustuvad andmekogumid on nagu muudki organisatsiooni tegevusalad, siseauditi objektiks. Siseauditi funkts tuleb hõlmata nii tugi- kui ka põhitegevus. Organisatsiooni arvestus ja aruandluskorraldus on auditeeritav erinevat liiki auditi abil. Nt protsessiaudit, finantsaudit, tulemusaudit. Siseaudiitor peab lähtuma sisekontrollisüsteemist kui ühtsest tervikust. Sisek süsteemi kvaliteedist raporteerides tuleb anda aktsionäridele kindlustunne, et nende vahendeid kasutatakse eesmärgipäraselt ning püütakse suurendada aktsionäride rikkust. Kui siseaudiitor suudab hinnata sisekontrollisüsteemi, võib seda pidada üheks juhtimiskultuuri elemendiks. Eesti siseaudiitorid võivad oma aktiivse tegevusega kindlustada endale koha organisatsioonis,
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL SISEAUDIT Ainetöö Juhendaja: Tallinn 2010 SISUKORD Sisukord...................................................................................................................................... 2 3. Siseaudit ja organisatsioon....................................................................................................11 SISSEJUHATUS Ainetöö teemaks on valitud siseaudit. Töö on jagatud kolme ossa. Esimeses osas tutvustatakse siseauditit lähemalt, antakse ülevaade siseauditi ülesannetest ja siseaudiitorite eetikakoodeksist. Teises osas tutvustatakse auditi meetodeid ning riskide hindamist. Kolmandas ehk vimases peatükis on käsitletus siseauditi funktsiooni rolli. 2 1. SISEAUDIT Siseaudit ...
Artikkel 322 – ühissätted Artikkel 325 – pettuste vastane võitlus (Euroopa Kontrollikoja ametlik veebisait, http://www.eca.europa.eu) Kuidas toimib Euroopa Kontrollikoda teostab 3 liiki kontrolle: Finantsaudit – kontrollitakse, kas arvepidamine kajastab õigesti finantsolukorda, tulemusi ja rahavooge aasta jooksul. Vastavusaudit – kontrollitakse, kas finantstehingud vastavad eeskirjadele. Tulemusaudit – kontrollitakse, kas ELi vahenditega on saavutatud vajalik eesmärk võimalikult väikeste vahenditega majanduslikult kõige tõhusamal moel igas valdkonnas Kontrollikoda koosneb auditeerimisrühmadest. Need koostavad aruandeid ja arvamusi, mille liikmed heaks kiidavad ning mille käigus need dokumendid ametlikuks saavad. Ajalooline tähtsus Euroopa Kontrollikoja asutamine langes ajale, mil Euroopa Ühendus (Euroopa Liidu eelkäija)
Riigikontrolli ametnikud nimetab ametisse ja vabastab ametist riigikontrolör seadustes toodud alustel. Riigikontrolörile ja Riigikontrolli ametnikele kehtivad ulatuslikud tegevus- ja töökohapiirangud. Riigikontrolör ega peakontrolörid ei tohi kuuluda erakondadesse, riigikontrolöril on sarnaselt kaitseväelastega (PS § 125) keelatud ka erakonna tegevuses osalemine (RKS § 26 lg 1 p 3). 112. Riigikontrolli põhifunktsioonid a. Finantsaudit b. Tulemusaudit Finantsaudit Kas ressursse kasutatakse efektiivselt? Võrreldakse, kas saadu ja kulutatu klapib - vanasti tehti trahve ja ettekirjutusi, tänapäeval mitte eriti. Tehakse pigem soovitusi, mida enamasti järgitakse, sest ametnikud tahavad teha oma tööd hästi. Kui riigikontroll satub peale (maksu)kuriteole, on võimalik algatada ka kriminaalasju. Tulemusaudit Tulemusaudit on subjektiivne - arutatakse, kas tehtu on andnud tulemuse. Tulemusi
Riigikontrolli ametnikud nimetab ametisse ja vabastab ametist riigikontrolör seadustes toodud alustel. Riigikontrolörile ja Riigikontrolli ametnikele kehtivad ulatuslikud tegevus- ja töökohapiirangud. Riigikontrolör ega peakontrolörid ei tohi kuuluda erakondadesse, riigikontrolöril on sarnaselt kaitseväelastega (PS § 125) keelatud ka erakonna tegevuses osalemine (RKS § 26 lg 1 p 3). 112. Riigikontrolli põhifunktsioonid a. Finantsaudit b. Tulemusaudit Finantsaudit Kas ressursse kasutatakse efektiivselt? Võrreldakse, kas saadu ja kulutatu klapib - vanasti tehti trahve ja ettekirjutusi, tänapäeval mitte eriti. Tehakse pigem soovitusi, mida enamasti järgitakse, sest ametnikud tahavad teha oma tööd hästi. Kui riigikontroll satub peale (maksu)kuriteole, on võimalik algatada ka kriminaalasju. Tulemusaudit Tulemusaudit on subjektiivne - arutatakse, kas tehtu on andnud tulemuse. Tulemusi
Iga tegevuse protsessi või projekti rakendamisel on paratamatu kaasnev arvestus ja aruandlus. Sellega saab hinnata, kas enne kavandatud eesmärgid on saavutatud ja millisel tasemel. Seega on arvestus- ja aruandlusprotsessid siseaudiitori üheks keskseks huviobjektiks. Lähtuvalt siseauditi metodoloogiast ei ole eriti oluline, kas auditeeritakse põhi- või tugiprotsesse. Siseauditi võib läbi viia erinevate auditi liikide kaudu (nt tulemusaudit, protsessiaudit, finantsaudit jne). Kontrolli rakendamisel tugineb siseaudiitor sisekontrollisüsteemis rakendatud erinevatele kontrollivõtetele, hinnates nende efektiivsust. Sisemistest kontrollidest raporteerimine on üks vahend, millega kaitstakse aktsionäre ja avalikkust võimalike rikkumiste eest. Siseaudit, mis suudab hinnata olemasolevaid riske ja ka sisekontrollisüsteemi, on üks oluline juhtimissüsteemi ja organisatsioonikultuuri element.
Iga tegevuse protsessi või projekti rakendamisel on paratamatult kaasnev arvestus ja aruandlus. Sellega saab hinnata, kas eelnevalt kavandatud eesmärgid on saavutatud ning millisel tasemel. Seega on arvestus- ja aruandlusprotsessid siseaudiitori üheks keskseks huviobjektiks. Lähtuvalt siseauditi metodoloogiast ei ole eriti oluline, kas auditeeritakse põhi- või tugiprotsesse. Siseauditi võib läbi viia erinevate auditi liikide kaudu: tulemusaudit, protsessiaudit, finantsaudit jne. Kontrolli rakendamisel tugineb siseaudiitor sisekontrolli süsteemis rakendatud erinevatele kontrollivõtetele, hinnates nende efektiivsust. Sisemistest kontrollidest raporteetimine on üks vahend, millega kaitsta aktsionäre ja avalikkust võimalike rikkumiste eest. Siseaudit, mis suudab hinnata olemasolevaid riske ning samuti hinnata sisekontrolli süsteemi on üks oluline juhtimissüsteemi või organisatsioonikultuuri element.
I PÕHISEADUS ÜLDISELT, PREAMBUL 1. PS preambul. Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus? Preambula peamine juriidiline tähendus seisneb selles, et ta sõnastab need üldised sihtjooned, mis on aluseks põhiseaduse teiste normide ning põhiseadusest alamalseisva õiguse tõlgendamisel. Kogu põhiseadust tuleb vaadelda preambulas sätestatud printsiipide valgusel. 2. Mitu PS on Eestil olnud? 1920, selle 1933 a muudatuste ja 1937 a PS lühiiseloomustus I: 1920 a. PS – põhilised tunnused: kõige olulisem ja mõjuvõimsam organ Riigikogu (100 l), presidenti ei olnud (seadusi kuulutas välja RK juhatus, vetoõigus puudus); „riigipeaks“ riigivanem, kes oli ka Valitsuse eesotsas; VV ja riigivanem olid sõltuvuses Riigikogu usaldusest; PS iseloomustati kui ülimalt demokraatlikku. 1920. a PS muutmine 1933 – presidendi ametikoht, RK koosseisu vähendati(50l), valitsuse etteotsa pidi saama peaminister. II 1938 a PS. – kuulutati 37 välja, jõustus 38; k...
otsuste säästlikkuses, tõhususes ja mõjususes Avalike ressursside kasutajad peavad andma aru, et vahendeid on kulutatud vastutustundlikult ja tulemuslikult. Auditi liigid: Finantsaudit – kas riigi finantsarvestus on korras ja õige ning avaliku sektori üksuse sisekontrollisüsteem tagab, et asutuse tegevus on seaduslik, säästlik, ja suudab vältida olulisi riske, vigasid ja/või väärkasutamisi. Tulemusaudit – kui tulemuslikult (säästlikult, tõhusalt ja mõjusalt) on riik maksumaksja raha kulutanud ehk mida on kodanikud raha eest saanud. KOVi audit – kas KOVi finantsarvestus on korras, tegevus seaduslik ning sisekontrollisüsteemid toimivad. Riigikontrolli suhe Riigikoguga: Riigikontrolli põhipartneriks Riigikogus on riigieelarve kontrolli komisjon. Enamikku tulemusaudititest arutatakse ka valdkondlikes komisjonides.
rakendamiseks. 4) Sisekontrollisüsteemi kui terviku analüüsi tulemusel suurendada organisatsiooni kindlust, et rakendatavad meetmed on suunatud eesmärkide saavutamisele ja väärtuse lisamisele, on küllaldased ja samal ajal mitte-liigsed (optimaalsed). Siseauditi liigitus Auditi valdkondade alusel võib liigitada auditi: 1) Finantsaudit analüüsib ja annab hinnangu raamatupidamisaruannetele ja nendega seotud teabe õigsusele. 2) Tulemusaudit, mille käigus hinnatakse auditeeritava tegevuse säästlikkust, tõhusust ja mõjusust. 3) Vastavuse audit analüüsitakse ja hinnatakse ettevõtte tegevuse vastavust püstitatud eesmärkidele, kokkulepitud protseduuri reeglitele, eeskirjadele, juhenditele ning kehtivatele seadustele ja teistele normatiivaktidele. 4) Tegevuse audit seisneb asutuse kitsamate alategevuste protsesside ja muu taolise analüüsid ja hindamises.
rekendamiseks (alternatiivid). 4. Sisekontrolli analüüsi tulemusena suurendada org-i kindlust, et rakendatavad abinõud on suunatud eesmärkide saavutamisele ja väärtuse lisamisele on küllaldased ning samas mitte liigsed. Siseauditi liigid Siseauditit võib liigitada valdkondade kaupa järgnevalt: 1. Finantsaudit. Annab hinnagu raamatupidamisarvestuse ja -aruannete näitajatele ja nendega seotud info õigsusele. 2. Tulemusaudit. Hinnatakse auditeeritava tegevuse tõhusust, säästlikkust ja mõjusust. 3. Vastavuse audit. Analüüsitakse ja hinnatakse auditi tegevuse vastavust lõpp- eesmärkidele, kehtestatud protseduuri reeglitele, eeskirjadele, seadustele ja muudele regulatsioonidele. 4. Tegevuse audit, mille käigus hinnatakse ja analüüsitakse org-i üksikuid alategevusi või protsesse. Asutuse juht vastutab sisekontrolli süsteemi ja siseauditi rakendamise eest, kus see on kohustuslik
Riigikontroll auditeerib riigiasutusi, aga ka avalik-õiguslikke juriidilisi isikuid Finantsaudit: Finantsauditi käigus hindab Riigikontroll, kas asutuste finantsaruanded kajastavad nende majanduslikku olukorda õigesti ja usaldusväärselt. Lihtsustatult öeldes me vaatame, kas raamatupidamine on korrektne ja kas raha kuritarvituse võimalused on kõrvaldatud. Finantsaudit vaatleb ka tehingute seaduslikkust. Tulemusaudit: Tulemusauditi puhul uurib Riigikontroll, kas avaliku sektori rahakasutus on säästlik, tõhus ja mõjus. Tulemusauditit võib ka defineerida kui protsessi, mille käigus uuritakse, kas auditeeritavad asutused tegelevad õige asjaga ning kas nad teevad seda õigesti ja kõige väiksemate kulutustega. Tulemusauditis hinnatakse avaliku sektori tegevust strateegilise tasandi probleemide lahendamisel, analüüsitakse süvitsi
kontrollitegevust tähistama ka sõnaga „audit”. Käesoleva peatüki kommentaarides kasutataksegi sõnu „audit” ja „kontroll” nende eri grammatilistes vormides samatähenduslikena. PS-s kasutatud termin „majanduskontroll” tähistab tänapäeval nii finants-, õiguspärasuse- kui tulemusauditeid. KOV üksuste osas on kontrolli ulatus piiratud a. Finantsaudit – Riigikontroll hindab riigiasutuste raamatupidamist ja aruandlust. b. Tulemusaudit - (haldustegevuse vastavus 3E kriteeriumitele). Tulemuslikkust hindab Riigikontroll lähtuvalt kontrollitavatele õigusaktidega pandud ülesannetest, riiklike programmide ja arengukavadega püstitatud eesmärkidest, samuti heast juhtimistavast ja otstarbekuse ehk tulemuslikkuse kriteeriumist. Tulemuslikkuse kriteeriumi nimetatakse ingliskeelses kirjanduses kolme E