Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Muusika > romantism (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on programmiline muusika ?

Lõik failist

I kontrolltöö teemad ja kuulamispalad
Teemad:
  • Romantism
    • Millal oli? 19.ndal sajandil
    • Iseloomusta lühidalt romantismiajastut (mida hakati väljendama kunstis, kirjanduses). Vastandus valgustusajastu mõistuskesksusele, ülistades intuitsiooni , tundeid ja kirge. Uuriti meelte maailma, tunti huvi üksikisiku kogemuste ja läbielamiste vastu. Kaldus unistuste- ja fantaasiamaailma. Romantikuid huvitas ka õudused- müstika -surm. Romantilises kujutavas kunstis ja muusikas kajastub erilise valulikkusega linnainimese looduseihalus.

  • Romantismiajastu muusika uued jooned ja nähtused. Muutunud oli helilooja mõtlemisviis. Muusikasse ilmus uus poeetiline ja metafüüsiline tasand, rõhuasetus nihkub mõistuselt tunnetele.
  • Mis on programmiline muusika? Instrumentaalmuusika süzeega.
  • Romantismi muusikažanrid
    • Nimeta vanu, nn klassikalisi žanreid, mis olid jätkuvalt tähtsal kohal: sümfoonia , klaveriminiatuurid, romantiline soololaul, operett.
    • Nimeta uusi žanreid, mis tulid muusikasse: programmiline muusika, romantiline soololaul, sümfooniline poeem .
    • Kirjelda lühidalt muusikažanreid (ei ole vaja keerulist muusikaterminitega juttu, peaasi, et oskaksid selgitada, mis teosega tegemist):
        • romantiline soololaul-sügav sisu, poeetiline tekst, klaverisaade tähtsal kohal
        • klaveriminiatuurid ehk väikevormid (oska mõnda nimetada) –nt prelüüd ,ballaad, nokturn . Lühipalad. Sageli õrna ja kauni meloodiaga
        • instrumentaalkontsert-soolopillile ja orkestrile
        • sümfoonia-mitmeosaline sügava sisuga teos sümfooniaorkestrile
        • sümfooniline poeem-teos sümfooniaorkestrile, mille muusika aluseks on süzee või mingi idee, annab edasi mõtte. Tavaliselt aluseks mingi kirjandusteos.

  • Franz Schubert - Austria helilooja (tegutses Viinis). Üks esimesi romantilise stiili heliloojaid. Rajas romantilise soololaulu stiili. Palju erinevaid teoseid, enim soololaule. Tuntumad laulud: „Ave Maria“ ; „Metshaldjas“ ; „Forell“. Räägib läbielamistest, kannatustest, väjendusrikas. Subertiaat- muusika ja luuleõhtu, kus esitati Schuberti loomingut. Tsüklitest tuntumad: „Ilus Möldrineiu“ ; „Talvine teekond“. Esimene romantiline sümfoonia: „Lõpetamata sümfoonia“ Kokku sümfooniaid 9. Ta oli esimene kes hakkas oma laule koondama tsüklitesse, millel oli läbiv peategelane ja tegevustik.
  • Fryderyk Chopin - Poola helilooja, elas Pariisis. Väga hea pianist „imelaps“. Revolutsiooniline etüüd“ ; „Vihmapiiskade prelüüd“. Oli pikalt koos naisega kes kandis mehe nime (George Sand ). Kirjutas palju muusikat, peamiselt klaveripalasid. Zanrid nt: relüüd, nokturn, valss, polonees ja masurka (poola tantsud). Temale iseloomulik- ilus meloodia esikohal, õrnad lood.
  • Ferenc Liszt - Ungari helilooja, 19.saj kuulsaim pianist. Väga palju reisis, andis kontserte (käis ka Tartu Ülikoolis). Dirigent , muusikakirjanik. Väga suur uuendaja. Tahtis erinevaid klaverikõlasid, nagu orkestril, rajas uue klaverimängu stiili. Suur prog. muusika pooldaja. On kirjutanud palju klaveriteoseid, nt: „Armuunelmad“ ; „Ungari napsoodiad“- lisaks ka palju orkestrimuusikat. Tõi orkestrimuusikasse uue zanri- sümfooniline poeem.
  • Johannes Brahms- Saksa helilooja, elu 2sel poolel tegutses Viinis. Helilooja, pianist, dirigent. Viini klassikute traditsioonide jätkaja. Oli mitteprogrammilise ehk puhta muusika veendunud pooldaja. Tema muusika oli tundeküllane, sügav, mitmekülgne. Väga kuulus sümfoonik- kirjutas 4 sümfooniat. Kirjutanud ka klaveriteoseid, laule: „Hällilaul“, koorilaule. On kirjutanud Ungari tantse (2 klaverit ).
    Heliloojatest peab teadma:
    • mis maa helilooja
    • mis linnaga (linnadega) oli kõige enam seotud
    • loomingu peamised žanrid
    • loomingu (muusika) iseloomustus (näiteks: mis on eriti iseloomulik tema muusikale, mis temaatika või mida väljendab loomingu kaudu, kas tegi muusikas midagi uut vms)
    • nimetada paar kuulsamat teost (koos žanriga)

    Kuulamine :
    Kui mõni link ei avane, palun otsi ise Youtube`st helilooja ja teose nime järgi.
  • Franz Schubert “Metshaldjas” (der Erlkönig) http://www.youtube.com/watch?v=JuG7Y6wiPL8
    Kiire ja pigem kurb sündmustik. Väga emotsionaalne, kaasahaarav,tempokas.
  • Franz Schubert “Ave Maria” http://www.youtube.com/watch?v=aQVz6vuNq7s
    Katoliku
  • Muusika > romantism #1 Muusika > romantism #2 Muusika > romantism #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2017-11-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 52 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor hanna.olen Õppematerjali autor
    I kontrolltöö teemad ja kuulamispalad

    Kasutatud allikad

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    1
    doc

    Romantismi kokkuvõte

    1.Romantismi üldiseloomustus- Romantism sai alguse Saksamaalt 19. saj. Romantikud tõstsid esile tundeid. See stiil oli väga kirglik ja tundeküllane. Huvi hakati tundma surma ja müstika vastu. 2.Romantismi muusika iseloomulikud uued jooned- Uued jooned: tundeküllane; uued ja huvitavad harmooniadja dämbrid; kujunes välja suur sümfoonia orkestri koosseis; teosed muutusid pikemaks; meloodia tõuseb esikohale. 3.Programmiline muusika-instrumentasaalteos, millel on tegevustik ja millele viitab teose pealkiri. 4.Romantismi muusikazanrid- Sümfooniline poeem- aluseks kirjandusteos, kindla pealkirja ja süzeega. Romantiline soololaul- kirjutatud häälele ja klaverile. Klaveriminiatuurid- (lühipalad)

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    5
    docx

    Romantismiajastu

    Millised muutused toimusid muusikaelus? Meloodia muutus ülilaulvaks, harmoonia muutus keerukamaks hakati kasutama rahvamuusikat orkestrikoosseis täienes vaskpuhkpillide ja löökpillidega. Hakati rohkem korraldama avalikke kontserte kontsertsaalides. Muusikaõpetus kuulus hea kasvatuse juurde tekkisid konservatooriumid ja muusikakriitika tekkis ka teadlikkus muusikaajaloost, hakati esitama varasemaid teoseid. muusika liikus kirjandusele ja kunstile palju lähemale kui kunagi varem kuna romantismi ajastu inimene soovis tunnetada kõiki kogemusi maksimaalsel tasemel. Mida tähendab virtuoosikultus? Too näiteid. Virtuoosikultus on väga meisterliku esitaja imetlemine ja austamine. Tuntumad virtuoosid olid: Nicolo Paganini, Ferenc Liszt ja Frederic Chopin Nimeta ja iseloomusta romantismiajastu olulisemaid muusikazanre. Romantiline ooper-Peegeldusid tollased ühiskondlikud suundumuse

    Kultuuriajalugu
    thumbnail
    4
    txt

    Muusikaajalugu ROMANTISM

    muusika (muusikal millel on mingi sisu) See võetakse loodusest (ise mõtleb) või kirjandus teostest, kunstist , ajaloo sündmustest. Ajastu põhizanriks on ooper. Tekkisid uued muusikazanrid romantismi ajastul: soololaul (hääl klaveri saatel), sümfooniline poeem (üheosaline programmiline teos sümfooniaorkestrile - tal on sisu), klaveritranskriptsioon ( suurteose ümberkirjutus klaverile), operett(meelelahutuslik zanr, mis tekkis koomilise ooperi baasil)

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    6
    docx

    Romantism muusikas

    Soololaul ehk kammerlaul – Franz Schubert – schubertiaadid – koosviibimised muusika, kirjandusega. Lähtus enamasti klassikalistest vormidest. Lõi 9 sümfooniat, kuulsaim 'Lõpetamata sümfoonia' (I romantiline sümfoonia), laule, klaverisaateid (keerukad partiid), laulutsükleid 'Ilus möldrineiu', kammermuusikat. Instrumentaalsed väikevormid Eeldused: Kõrge haritus kodanluseklassis, kodus musitseerimine, fortepiano arendamine, klaver kui sooloinstrument, salongimuusika, virtuoosikultuse teke Uuendused: muusikasse ilmub uus poeetiline ja emotsionaalne tasand, pikenesid

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    6
    docx

    Romantismiajastu heliloojad

    ROMANTISM 1. Romantismi mõiste ning selle valdkonnad Romantism - 19. saj Euroopas valitsenud kirjanduse, muusika ja maalikunsti suund Läbivad teemad: üksikisiku läbielamised, loodus, müstika, surm ja teispoolsus. Tundekunst. Kirjandus -> romantismi eelkäija sentimentalism ja tormi ja tungi liikumine 18. saj lõpul. Sentimentalismi meistriteos J. Wolfgang Goethe ‘’Noore Wertheri kannatused’’ — õnnetu armastuse temaatika. Romantismiajastu kirjanikud Prosper Merimee, Aleksandr Puškin. Tormi ja tungi kirjanduslik liikumine (Goethe, Herder, Schiller) — mõju näitekirjandusele =

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    2
    docx

    Kammerlaul. Klaverimuusika. Orkestrimuusika

    viiulikontsert, kaks klaverikontserti ja konstert viiulile ja tšellole. Nende kontsertide eripäraks on nende lähedus sümfooniažanrile – solist on pigem esimene orkestrantide seas, mitte pole esiplaanile tõestetud. Brahmsi peetakse tihti nii konservatiiviks kui ka uuendajaks. Tema instrumentaalkontsertides on orkestri roll kõlavärvide kujundajana väga suur, teemaarenduse ülesanne on tavaliselt tema kontsertides samuti antud orkestrile. Kuid samas oli ta mitteprogrammilise muusika pooldaja ning eitas helitöödes mistahes kirjanduslike süžeesid. “Saksa reekviem”, 4 sümfooniat, 2 klaverikontserti, hulgaliselt kammermuusikat, on kasutanud teiste maade rahvusmuusikat. Tsükkel “Ungari tantsud” algselt klaverile, hiljem ka orkestreeritud. H.Berlioz Hector Berlioz oli prantuse helilooja, kes elas 1803 -1869. Tihti on teda nimetatud suurimaks prantsuse heliloojaks üldse ning ta oli üks olulisemaid

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    1
    doc

    Ooper

    päästmisoopereid. Carl Maria von Weber ­ Lavastaja, pianist, dirigent ja helilooja; Saksa muusikateatri ja romantilise ooperi alusepanija; Isa oli rändteatri trupi direktor. [,,Nõidkütt" (ooper), ,,Euryanthe" (ooper), ,,Oberon" (ooper)] Richard Wagner ­ Kõige vastuolulisem isik muusikaajaloos, eeskujudeks Beethoven, Shakespeare ning Homeros, viis Saksamaal läbi ooperireformi (sõna ja muusika võrdõiguslikuks, terviklikkus, helilooja libreto autor; uued lauljad, lavastajad, dirigendid), kirjutab mütoloogia, ajaloo, vanade legendide põhjal, esimese ooperi 42 tegelast hukkuvad lõpuks. [,,Tristan ja Isolde" (ooper), ,,Lendav hollandlane" [Romantiline ooper] ,,Nibelungide sõrmus" (ooperitetraloogia, ,,Reini kuld", ,,Valküürid", ,,Siegfried", ,,Jumalate hukk"), ,,Parsifal" (ooper), ,,Tännhäuser"

    Muusika
    thumbnail
    6
    docx

    Romantismiaja muusika 19. sajand

    K: Liszt Armuunelmad Muusikaline vorm muutub vabamaks ­ vaba jutustuse ilme, fantaasia ei mahu täpsetesse raamidesse Harmoonia edastab erilisi tundeid ­ hingevalu, salapära, põnevust Kõlavärvidel on eriline tähtsus ­ sümfooniaorkestrisse tuuakse juurde uusi pille (tuuba,harf,löökpille,suurendatakse vaskpuhkpillide osakaalu), suurendatakse tunduvalt orkestri koosseisu ­ neljane koosseis (igat puhkpilli 4 ja ka keelpille poole rohkem) Luuakse nn programmilist instrumentaalmuusikat ­ muusika kirjeldab midagi muusikavälist, elulist. Muusikal võib olla arenev sündmustik, ta võib olla seotud kirjandusteose süzeega Luuakse uus muusikateose liik ­ sümfooniline poeem ­ mahukas üheosaline poeetiline programmiline teos (pealkirjastatud) sümfooniaorkestrile, tavaliselt sügavmõtteline. Eelmiste sajandite armastatumaks tantsukarakteriks oli menuett, siis 19.saj tantsuks saab valss. Nagu

    Muusika




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun