TALLINNA TRANSPORDIKOOL Raido Must LAONDUSE ARENEV ROLL LOGISTIKAS JA FUNKTSIOONID Juhendaja: Logistika õpetaja, Helen Bork Tallinn 2012 Sisukord 1 Laonduse ajaloost................................................................................................................... 3 Laonduse areng infoajastul..................................................................................................... 4
Laonduse alused Laonduse funktsioonid · Varude kogumine ja täiendamine · Toodete sortimendi ühendamine · Konsolideerimine · Distrubtsioon · Kliendi rahulolu tagamine Varude kogumine ja täiendamine · Lao ülesanne on tulla toime toodete ülemäära suure vooga · Selliste toodete ülevoo hoiustamist vajatakse kahel juhul: o Esimesel on tegemist hooajalise tootmise ja ühtlase tarbimisega ( näiteks põllumajanudssaadused, põllumajanduslik tööstuse toormaterjal). o Teisel juhul aga ühtlase tootmise ja hooajalise tarbimisega ( näiteks rõivad, tali- ja suvesporditarbed). Toodete sortimendi ühendamine · Toodete sortimendi ühendamine tähendab, et tootja toodab erinevates paikades, kuid müüb ühest kohast. · Masstootmisele orienteeritud tootjad valmistavad sageli erinevates tehastes suuri tootepartiisid. · Lõpetanud ühe toote tootmise, võetakse käsile
Kordamisküsimuste vastused 1. Millistel põhjustel on vaja ladusid ? · Millist tootmine peab kindlustama endale rütmilisuse tagamiseks ja seisakute vältimiseks varud toorainetest, materjalidest, komponentidest ja pooltoodetest · ladude abil ühtlustatakse tarneaegade kõikumisi · ladude abil peidetakse tarnijate ebakindlaid tarneid ja valetarneid · ladude abil parandatakse oma ettevõtte tarnekindlust, teenindustaset ja tarnekiirust · pikad veokaugused suurendavad vajadust ladustamise järele, kuna tarnepartiid suurenevad reeglina veokauguste kasvades · ladude abil on võimalik kindlustada hooajalise tootmise korral ühtlased tarned ladude abil kindlustatakse hooajalise tarbimise korral ühtlane tootmine 2. Kes on kauba omanik privaatlaos, avalikus laos ja lepingulises laos ? Kauba omanik privaatlaos on laopidaja ise, avalikus laos on omanikud kliendid, lepingulises laos on omanikuks klient (kokkulep
püütakse vastavalt võimalustele rahuldada. Kulude kokkuhoiu seisukohalt saab ladu olla ettevõtetele abiks. Tihti puutuvad firmad kokku olukorraga, kus saadetis ei koorma autot või vagunit täielikult. Sel viisil ei ole otstarbekas lähetada kaupa otse sihtpunkti. Kasulikum on saata osakoorem lähemal asuvasse lattu, kui see võimaldab väikesed saadetised ühendada suureks. Samas ei tohiks unustada, et mida rohkem on ladustamiskohti, seda suuremad on laonduse kulud. Teisalt vähenevad ladude arvu kasvades veo- ja ebapiisava laovaru kulud. Kui suurendatakse ladude arvu, tuuakse nad lähemale klientidele, mistõttu vähenevad vahemaad ja veokulu. Suurema ladude arvu puhul on kaubad paremini kättesaadavad ja ebapiisava laovaru kulu väheneb. Samas ei tohiks unustada, et ladude arvu suurendamine vähendab transpordikulusid laost kliendini, kuid suurendab transpordikulusid tarnijalt lattu.
· Lao valgustus peab olema piisav ja kindlustama tootliku ning ohutu töö. · Vigu tehakse seetõttu peamiselt komplekteerimisel ja houkoha aadresside leidmisel ning märkmed. · Madalaid(kuni 18m) ladusid on võimalik suhteliselt efektiivselt valgustada luminofoorvalgustitega,mis tagavad ühtlase valgusjaotuse. · Lae ja põrandal on erinevad temperatuurid. · Kõrgetes ladudes võibolla temp.vahe 5-60c. · Peamiseks kriteeriumiks otsuse langetamisel on siinjuures kaupade ringlemis sagedus. · ,,Homne ladu" on mõeldud rohkem selleks,et teenindada kaupade kiiret liikumist,mitte niivõrd efektiivset. · Lao inventari planeerimine. · Kauba käsitsemise ülesandeks on:õiged kaubad,õigesse kohta,õigel ajal. · Ladustamise ülesandeks on: Kaupade säilitamine selliselt,et ei toimuks nende vigastamist või hävinemist. · Kaupade komplekteerimine peab sujuma häireteta ja paindlikult,kaubad peavad olema paiguldatud oma hoiukohtadele läbimõel
laondus 1. Millised tegurid mõjutavad laovaru suurust? Kirjuta 3-le ka põhjendus. V: 1) transport- sõltuvalt transpordi ostetava kaubapartii kogusest. 2) teed 3) asukoht 4) mood, trendid 5) majanduslik olukord 6) kliima, looduskatastroofid- sortimendi mõjutamine 7) demograafilised mõjud 8) rahvus, kultuur- erinevatel rahvustel, erinev kultuur. 9) maavarad 2. Millised tagajärjed võivad olla, kui vastuvõtukontrollil ei kontrollita toodete kogust hulgipakendis, vaid eeldatakse, et see on nagu traditsiooniliselt? V: Toodete kogus pakendis võib olla miinustes, ehk teatud tooteid on pakendis vähem, kui olema peaks. Tooted võivad olla ka plussis, ehk kogust on teatud pakendis rohkem, kui olema peaks, seda aga juhtub arvemini. Võib ka juhtuda, et teatud toodet, mida tuleb tavaliselt väga tihti, üldse ei kontrollita ja nii võib juhtuda, et on saadetud ekslikult üldse
Logiproff Ladude funktsioonid ja tüübid 6. Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid 6.1. Laonduse ajaloost Laonduse ajalugu ulatub tuhandete aastate taha. Algselt hakati varuma ja ladustama põllumajandussaadusi eesmärgiga hoida ära võimalikku näljahäda. Esimesteks ladudeks olid viljaaidad. Põllumajandussaaduste laod täitsid juba tollal tähtsat sotsiaalset ja kaubanduslikku funktsiooni. Renessansi ajal hakkasid arenema transpordisüsteemid maitseainete transportimiseks idamaadest. Maitseainete mereveo järel hakati ka neid enne realiseerimist ladustama.
Füüsilise jaotuse etapp juhtimisse Logistika integreerumine organisatsioonilistesse struktuuridesse. Strateegilised partnerlussuhted ettevõtteväliste organisatsioonidega. Algselt: toodete kättesaadavuse probleemidpõhieesmärgiks valdavalt tootlikkuse kasv, logistics = necessary evil . Jaotuskulude põhjal otsustati, kui kaugele tooteid lähetada.Logistika tähendas rutiinseid funktsioone, laonduse ja veonduse omahinnast lähtuvat juhtimist.Kaup teele alles siis, kui ühe suuna jaoks sai täiskoorem kaupa valmis toodetud Sisend- ja väljundlogistikat juhiti eraldiseisvatena. Aga: Aja jooksul konkurentsi kasvVajadus olla tarbijale järjest kättesaadavam, jaotuse tähtsustumine. Trend: rohkem ladusid, suurenevad varud, ideaal: teenindustase 100%. Lükkamise põhimõte (push). Kauba liikumise tarneahelas algatab pakkumine, iga ettevõte jaotusahelas “lükkab” kauba kliendi lattu
Kõik kommentaarid