Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Klassitsismi üldiseloomustus (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist


Üldiseloomustus:
  • Tekkisid kunstinäitused ja nende tagasiside, s.t. kunstikriitika .
  • Vähenes kunstitellijate osatähtsus.
  • Kasvas kunsti loomine ja näitamine anonüümsele publikule.
  • Seisusliku ühiskonnakorralduse lõdvenemine, külakogude lagunemine ja linnastumise algus.
  • Kiriku autoriteedile ja traditsiooniga õigustatud normidele vastandati valgustajate ideoloogia.
  • Klassitsism tähistab kindlate vormitunnustega stiili.
  • Klassitsismi kõige ilmsemaks tunnuseks on antiikkunsti eeskujude järgimine.
  • Usuti mõistuspärastesse loodusseadustesse ning nendele toetavasse maailmakorda ja harmooniasse.
  • Reeglipärasus ja kord olid suured väärtused kunstis.
  • Ateena ja Rooma vabariigi demokraatlik kord sai poliitiliseks ideaaliks.


Arhidektuur :
  • Klassitsistlik arhidektuur püüdis eeskujuks võtta antiikehitisi, nii üldlahendustes kui ka üksikasjades.
  • Kolossaalorder ja sammassportlikus.
  • Ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud.
  • Klassitsistlikule arhidektuurile on omased lihtsus, rangus, reeglipärasus ja suurejoonelisus.
  • Ampiirstiil kaldus rooma ja isegi vanaegiptuse eeskujude poole, need olid toredamad ja massiivsemad ning sobisid paremini ehitusarhidektuuri tellijatele.
  • Armastati siiski ka ümarkaari ja kuppelehitisi.
  • Kasvas lihtsuse, sümmeetria ja tasakaalu taotlus.

Sisekujundus :
  • Rokokoolik kergus ja asümmeetria asendusid rangema ja tagasihoidlikuma kujundusega.
  • Kõik motiivid püüti kujundada sümmeetriliselt.
  • Ornamentika muutus sõltuvaks kreeka ja rooma eeskujudest.
  • Levinud motiivideks olid näiteks hammaslõige, meander , helmisnöör, munavööt jne.
  • Varaklassitsismi päevil armastati rippuva rätiku ja vaniku motiive .
  • Kasutati ka valget stukist nn. Trofeekimpu.
  • Kõige lihtsam ja rangem oli direktooriumistiil .
  • Ampristiil oli rikkalikum, raskepärasem ja paraadilikum.
  • Kaunistuste hulka lisandusid vaasid, urnid, loorberipärjad ja mitmed motiivid vanaegiptuse kunstist, näiteks tiivulised sfinksid.

Skulptuur :
  • Ka skulptuur sõltus antiikeeskujudest.
  • Vanakreeka plastikat jäljendati nii vormikäsitluses kui ka motiivide valikul .
  • Materjalidest oli eelistatuim marmor .
  • Väga armastatud olid antiikmütoloogiast võetud süžeed.
  • Inimkeha kujutati hästiarenenuna ja harmoonilisena, eelistatud olid alastifiguurid.
  • Detailidest hoiduti.
  • Klassitsism püüdis ka dramaatilistes stseenides iga hinna eest jääda soliidseks, rangeks ja suursuguseks.

Maalikunst :
  • Maalikunstil polnud antiikajast otsest eeskuju leida ja seetõttu püüdsid maalijad eeskujuks võtta skulptuure, eriti reljeefe.
  • Värv, kui väljendusvahend jäi tagaplaanile, niiet mõned maalid meenutavad koloreeritud joonistusi.
  • Rokokooliku kergemeelsuse asemel hakati nõudma mehisust ja eetilisi väärtusi.
  • Kunst pidi olema moraliseeriv ja õpetlik.

Revolutsiooni ja suurte sõdade ajal sendus olustikuline varaklassitsism kõrgklassitsismiga.
  • Süžeed valiti sageli antiikajaloost ja mütoloogiast.
  • Eriti armastati selliseid motiive, mis olid allegooriliselt seostatavad kaasaja sündmustega.
  • Maalide ülesehituses võeti eeskujuks peamiselt kõrgrenessansi meistrite teoseid, kuid kalduti palju suuremasse idealiseerimisse ja lineaarsusse.
  • Pildi ülesehitus on tasakaalukas, sümmeetriline ja tahulik.
  • Tihti on pildis ainult kaks plaani.
  • Maastikupildile ei pööratud erilist tähelepanu ja takerduti juba N.Poussinist lähtunud ideaalmaastiku põhimõtetesse.
  • Vähenes huvi elava looduse, eriti valguse vastu.
  • Klassitsistlik maastik on enamasti kuiv ja vaese koloriidiga.

Klassitsismi üldiseloomustus #1 Klassitsismi üldiseloomustus #2
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-02-08 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 30 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kaili kena Õppematerjali autor
Üldiseloomustus
Arhidektuur
Sisekujundus
Skulptuur
Maalikunst

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
2
docx

Klassitsismi iseloomustus, klassitsistlik arhitektuur.

· Tekkis kunstikriitika · Vähenes kunstitellijate osatähtsus · Kasvas kunsti loomine ja näitamine anonüümsele publikule · Ühiskonnakorralduse lõdvenemine · Linnastumise algus · Monarhiate, osalt ka kiriku autoriteet langes Tekkis2 suunda kunstis: 1. Kiriku autoriteedile ja normidele vastandati valgustajate ideoloogia. Uued ühised ideaalid sidusid inimesi ja lasid neil uskuda maailma mõistuspärasusse. Need inimesed toetasid kunstis klassitsismi. 2. Teine osa inimesi ei suutnud uskuda vanu ega uusi ühiseid ideaale. See tähendas eemaldumist kõigist ühiskonna rühmadest ja üksildasena tundmist. Üksidnust kogev inimene oli sunnitud ise endale norme kehtestama. Sellised inimesed olid romantilise kunsti loojad. · Klassitsism ja romantism olid samaaegsed ning osaliselt läbipõimunud kunstinähtused · Klassitsism on kindlate vormitunnustega stiil, romantism aga omapärane

Kunstiajalugu
thumbnail
4
doc

Klassitism ja romantsim

KLASSITSISM JA ROMANTISM 1750-1850 suurte muutuste aeg Euroopa kunstielus, tekkisid kunstinäitused ja kunstikriitika, vähenes kunstitellijate roll. Tekkisid 2 kunstisuunda, mis olid samaaegsed ja osaliselt läbipõimunud: klassitsism ja romantism. Klassitsism (lad.k classicus ­ esmaklassiline, parim) Nii nimetati seda stiili Kesk- ja Ida-Euroopas. Inglise ja prantsuse keeles nimet. neoklassitsismiks. Varaklassitsism kuni 1800, kõrgklassitsism pärast seda. Prantsuse klassitsism jagatakse mõnikord 3 etapiks: 1)1760-1790 Louis XVI stiil; 2) 1790-1800 direktooriumistiil; 3)1800-1820 ampiirstiil. See on kindlate vormitunnustega stiil, mõistuslik, reeglipärane ja harmooniline. Võeti eeskujuks antiikkunst. Seda soodustas antiigi pärandi kättesaadavuse tõus ­ väljakaevamised, teadustööd. Nt Winckelmanni teos "Antiikkunsti ajalugu". On seotud valgustajate ideoloogiaga. Usuti mõistuspärastesse loodusseadustesse ja nendele toetuvasse maailmakorda

Kunstiajalugu
thumbnail
12
docx

Klassitsism kunstis - referaat

Klassitsism referaat Tallinn, 2010 Mis on klassitsism? Klassitsism on viimane suur kunstistiil, mis hõlmab kõiki kunstiliike (arhitektuur, skulptuur, maalikunst). Nimi tuleb ladinakeelsest sõnast classicus ­ eeskujulik, silmapaistev. Klassitsism jäljendas antiikkunsti, täpsemalt Kreeka klassikalise ajastu kunsti. See arenes välja 18. sajandil Prantsusmaal, tänu millele tõusis Pariis maailma kunstipealinnaks. Varem oli selleks olnud Rooma. Klassitsismi põhinõueteks olid "õilis lihtsus ja vaikne suurus". Kunst pidi olema õpetlik, ülistama voorusi ja võitlema pahede vastu. Tavaliselt jagatakse klassitsism kahte perioodi: 1. Varaklassitsism - kuni aastani 1800. J.L. David ,,Tapetud Marat" 2

Kunstiajalugu
thumbnail
7
doc

Klassitsistlik arhitektuur

ning anti välja raamatuid, õpikuid ja tüüpprojekte, mis levisid kogu Euroopas. o Valgustajate ideoloogia mõjul oli paljude eesmärgiks nii ilus ehitis, kui ka arhitektuuri abil ühiskonnaelu reeglipärasemaks ja mõistlikumaks muutmine. o Suurenes ka renessanssiajastu arhitekti Andrea Palladio mõju, sest ka tema oli nõudnud antiikarhitektuuri reeglite täpset jälgimist. Antiigi ja Palladio mõjul armastab klassitsism kolossaalorderit(üle kahe korruse ulatuvad sambad) ja sammasportikust(antiiktempli osafassaadi meenutav väljaehitis.) Üldiseloomustus o Ei nõutud otsest antiigi jäljendamist vaid antiikkunstist tuletatud reeglite kasutamist. Ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud, vastandina barokilikule kõigi üksikosade ühtesulatamisele. o Omased jooned: lihtsus, rangus, reeglipärasus ja suurejoonelisus.

Kunstiajalugu
thumbnail
3
doc

Klassitsistlik arhitektuur

Nende põhjal anti välja käsiraamatuid, õpikuid ja tüüpprojekte, mis levisid kogu Euroopas. Valgustajate ideoloogia mõjul oli paljude arhitektide eesmärk mitte ainult ilus ehitis, vaid arhitektuuri abil ühiskonnaelu reeglipärasemaks ja mõistlikumaks muutmine. Tuntuvalt kasvas renessansiajastu arhitekti Andrea Palladio mõju, sest ka tema oli nõudnud antiikarhitektuuri reeglite täpset jälgimist. Antiigi ja Palladio mõjul armastab klassitsism kolossaalorderit (üle kahe korruse ulatuvaid sambaid) ja sammasportikust (antiiktempli otsafassaadi meenutavad väljaehitist). Klassitsism ei nõudnud siiski otsest antiigi jäljendamist, vaid antiikunstist tuletatud reeglite kasutamist. Ehitised on sümmeetrilised ja plokiviisiliselt liigendatud, vastandina baroklikule kõigi üksikosade ühtesulamisele. Lihtsus, rangus, reeglipärasus ja suurejoonelisus on klassitsistlikule arhitektuurile omased jooned

Kunstiajalugu
thumbnail
19
pptx

Esitlus: Klassitsistlik kujutav kunst

Klassitsistlik kujutav kunst Katre Pohlak XI klass Rakke Gümnaasium Skulptuur Skulptuur sõltus antiikeeskujudest Vanakreeka plastikat püüti jäljendada nii vormikäsitluses kui ka motiivide valikul. Eelistatuim materjal oli marmor. Inimkeha kujutati hästiarenenuna ja harmoonilisena. Eelistatud alastifiguurid. Detailidest hoiduti, seetõttu tunduvad kujud idealiseeritutena. Püüti jääda soliidseks, rangeks ja suursuguseks. Tuntumad skulptorid Antonino Canova (1757-1822) ­ Paolina Borhgese portree Tuntumad skulptorid Jean-Antoine Houdon (1741-1828) ­ Mortheus Tuntumad skulptorid Bertel Thorvaldsen (1768-1844) ­ Karjapoiss Klassitsistliku maalikuntsi eeskujud Antiikajast polnud maalikunstile otsest eeskuju leida. Maalijad võtsid eeskujuks skulptuure, eriti reljeefe. Domineerisid siluett ja joonistus. Värv (kui väljendusvahend) jäi ta

Kunstiajalugu
thumbnail
4
doc

Rokokoo & Klassitsism

3. Fragonard, pikantselt mänglev, alati luuleline, värske 4. Chardin, motiivid igapäevaelust, tegi palju natuurmorte 9. Mõisted: Pannoo ­ raamiga piiratud seinatahveldis Puto ­ tiivulise alasti poisi kujutis Klassitsism 1. Mis aastatel valitses varaklassitsism? 1770-1800 2. Mis aastatel valitses kõrgklassitsism? 1800-1830 3. Millisteks stiilideks jaotatakse Prantsuse klassitsism? 1) 1760-1790 ­ Louis XVI stiil 2) 1790-1800 ­ direktooriumi stiil 3) 1800-1820 - ampiirstiil 4. Mida tähendab sõna ,,Klassitsism" ladina keeles? Esmaklassiline, parim 5. Millised muudatused toimusid arhitektuuris? Arhitektuuris pääses maksvusele stiil, mis võttis eeskujuks antiikehitised nii üldlahendustes kui ka üksikasjades. 6. Kes oli see arhitekt, kelle mõju kasvas klassitsismis? Nimeta tema nimi. Palladio 7

Kunstiajalugu
thumbnail
22
odt

Klassitsism

veendunud, et on olemas mõistuspärased loodusseadused ning nendel põhineb maailmakord. Mõistuse seadusi järgiva eluviisi eeskujusid leiti antiikajast. 18. sajandi viimasel kolmandikul tekkis antiikajavaimustuse mõjul kunstistiil, mida nimetatakse klassitsismiks. Seda nimetust kasutatakse peamiselt Kesk- ja Ida-Euroopas. Inglismaal ja Prantsusmaal, kus antiiki jäljendav kunst barokk-klassitsism oli valitsev ka 17. sajandil, tuntakse seda stiili neoklassItsismina. Klassitsism tekkis vastukaaluks rokokoostiili fantaasiaküllusele, kujunes välja Roomas aastail 1760-1770 ning levis Euroopas 1830-ndate aastateni. Kaks sakslast – arheoloog ja kunstiajaloolane J. J. Winckelmann ja maalikunstnik A. R. Mengs ühendasid maalikunsti reformimiseks „ideaalse ilu“ kreeka-rooma voorusliku sisuga. Winckelmann kirjutas, et vanakreeka kunsti iseloomustab „õilis lihtsus ja vaikne suurus“. Neid omadusi taotles ka klassikaline kunst.

Ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun