töödes oli vähem kubismi ja ekspressionismi. q 1923-1932 väljastas ta oma ajakirja "Merz" q Schwittersi tööd muutusid modenistilikumaks, teda on mõjutanud ka El Lissitsky konstruktivism. q 1920ndatel sai ta tuntuks tüpograafina Nimetu (Ovaalkonstruktsioon) 1925 q Schwitters ehitas vanemate majja Merzbau, mis kujutab tube, milles dramaatiliselt muudetud normaalse toa interjööri: raske on aru saada, kus on lagi, sissepääs, väljapääs või mis pidi tuba üldse olema peaks. Merzbau 1933 q Kurti ajas taga gestaapo ja ta kolis 1937 Oslosse, kus tegi sealgi oma kodust Merzbau. q 1940 kolis Londonisse, kus ehitas samuti Merzbaud, aga see ei saanud valmis, kuna Schwitters suri 1948, jättes oma töö pooleli.
Kurt Schwitters 1887-1948 Elulugu · 1909 1914 õppis Dresdeni Kunstiakadeemias · 1919. aastal leiutas ta termini Merz · 13 aastat tegeles oma suurima kollaazi Merzbau ehitamisega. · 1945 kolis Londonist ära · Schwitters suri vaese ja hüljatuna · Schwittersit peetakse mitte ainult 20. sajandi suurimaks kollaazimeistriks, vaid pop- ja multimeedia- ja tegevuskunsti vanaisaks ja postmodernismi teerajajaks Teosed · Teosed kommertstrükistest kollaazid · Juhuslikest materjalidest konstruktsioonid · Tema kollaazid koosnesid rongipiletitest, ajalehtedest, sigarettidest, puu-, riide- ja metallitükkidest jms.
Eesmärk oli rabav uudsus, sokeerimine ¤ Hans (Jean) Arp (Sv)- kollaazid juhuslikest, tähtsusteta materjalidest ¤ Francis Picabia (Pr)-veidrad masinad, juhuslikest, tähtsuseta materjalidest 5. Millise suure uuenduse tõi kunsti M. Duchamp? Kus ta tegutses? Millist terminit kasutatakse seoses tema teostega? Loobus maalimisest ja hakkas esitama tavalisi vabrikutooteid (nn ready-made) või konstruktsioone kunstivõõrastest materjalidest. 6. Mis asjad olid nn. Merzbilder ja Merzbau? Kollaazid kommertstrükistest nn Merzbilder ; juhuslikest materjalidest konstruktsioonid nn Merzbau. 7. Mida uudset tõi kunsti John Heartfield? Ühiskonnakriitiline fotomontaazkunst. 8. Mida maalis tavaliselt Giorgio de Chirico? Milline meeleolu valitseb tema maalidel? Kuidas hakati nimetama tema viljeldud kunstilaadi? Maalidel igaviku meeleolu: inimtühjad linnavaated, valeperspektiiv, nägudeta mannekeen-nukud, mõõtmisvahendid. Metafüüsiliseks.
VEIDERDAMINE. „Fontään“ Äärmuslik“ Pilt „Šokolaadiveski“ T. Tzara – kirjanik, dada nimetus Francis Picabia – dadaist Mäss, šokeerimislust Sundis inimesi teisiti mõtlema (püüdis) Teosed rohkem mõtlemisele kui nägemisele „Ici, c’est Stieglitz“ „Undiin“ Kurt Schwitters Dadaist Saksamaal Kommertstrükistest kollaažid – nn. Merzbilder Juhuslikest materjalidest konstruktsioonid – Merzbau „Hannoveri Merzbau“ „Juuksenõelapilt“ – kollaaž Prügi kasutamine kunstimaterjalina George Grosz – saksa Vasakäärmusliku propaganda kunsti ilmeline kunst Raevukas, sarkastiline pige sõjasüüdlaste vastu (kodanlus, ohvitserkond) Graafika, plakatikunst Hiljem ekspressionism John Heartfield – saksa verd, muutis nime Fotomontaažikunst. 1920ndatel Arenes Groszi Berliini dadast Hiljem palju realistlikke fotomontaaže Pärast sõda dada lagunes
Dadaistlikud meeleolud levisid ka Saksamaal. Kurt Schwitters lõi kommertstrükistest kollaaze, mida ta nimetas Merzbild 'ideks. Väga omapärane oli tema ateljees kõrgunud Merzbau, segasevõitu konstruktsioon, millesse ta koondas sõpradest- tuttavatest mahajäänud esemeid ja muid juhuslikke asju. Kurt Schwitters(1887-1948) Merzbau kunstniku ateljees Hannoveris. 1930-ndad. Metafüüsiline kunst Metafüüsiline kunst on Itaalias aastatel 1917 kuni 1921 levinud kunstivool.
O.O.Q" Duchampi tööde puhul on raske rääkida ilust, pigem püüavad need inimest raputada ja asjadele teistmoodi vaatama panna. Duchamp. Trepist Duchamp. Fontään Duchamp. alla tulev akt L.H.O.O.Q. Dadaistlikud meeleolud levisid ka Saksamaal. Kurt Schwitters (1887-1948) lõi kommertstrükistest kollaaze, mida ta nimetas Merzbild 'ideks (nimi tuleneb sõnast kommerz). Väga omapärane oli tema ateljees kõrgunud Merzbau, segasevõitu konstruktsioon, millesse ta koondas sõpradest-tuttavatest mahajäänud esemeid ja muid juhuslikke asju. Francis Picabia. Raoul Hausmann. Raoul Hausmann. Armastuse paraad Meie aja vaim Dada võidab! Schwitters. Merzbild Schwitters. Heartfield. Adolf - nr. 29a Merzbau supermees Eriti levisid mässumeeleolud pärast sõja lõppu. Siis omandas dada raevuka
1925 maalitud puu kujund 18871948 Sakslane. Tema teosed on kommertstrükistest kollaazid (nn. Merzbilder) ja juhuslikest materjalidest kontsruktsioonid (Merzbau). Mertz - pilt vikerkaarega Das Sternbild 1920 skulptuur (tarvitatud produktid) merz: 410 "Irgendsowas" 1922 kollaaz (tarvitatud produktid) Hannoveri Merzbau 1925 skulptuur (tarvitatud produktid) 18901976 Ameeriklane, kuid elas Prantsusmaal, Pariisis. On võrdväärselt dadaist kui sürrealist. Tegeles fotograafiaga. Le Violon d'Ingres The Violin of Ingres 1924 Marcel Duchamp Rrose Sélavy'na 1921 foto ülesäritatud autoportree u. 1920 foto kingitus 1921 skulptuur 1. Mida püüdsid dadaistid maailmale öelda
1. Fovism (ptk 6, lk 42-45) Ametlik kunst on lõhenenud, kõigutas usku ilu ja kunsti igavestesse reeglitesse, mida klassitsism ja akademism olid kuulutanud. Kunstis palju erinevaid stiile ja voole. Kunst on pidevas muutuses. 1903. aastal Pariisis Sügissalong, uuendusi soosiva züriiga näitused · Eksponeeris 20. Sajandi uuendusi · Tagasivaatena postimpressionismi tööd 1905 kunstnike rühm (oli ühtne kuni aastani 1907) Sügissalong · Joonistus tinglik · Lastepärane · Värvid eredad, puhtad · Kantakse lõuendile erinevate suurustega laigud · Foofid metsik (maalid mõjusid jõuliste, metsikutena) · Kujutasid kunstniku meeleolu · Värvid vastupidised loodusele (puutüved punased,, taevas roheline jne) MATISSE (Foovide kuningas) · Kunstniku meeleolu edasikandmine, teoses pole midagi jutustavat · Tähtis liikumine ja dünaamika, aga jäädvustas vaid üht hetke · Tähtsad värvid ja lõbustamine · Olenemata värvide ,,mets...
12.B Kunst Esimese maailmasõja ajal Kunsti inimeste pettumine ühiskonnas ja selle väärtustes. Anarhistlike, mässumeelsete vaadetega kunstnik rühmituste kujunemine nagu Voltaire´i kabaree . Eeldused uute kunstivoolude tekkeks: dada ja metafüüsiline kunst. Ilu, heade kommete, poliitiliste ideaalidega, üle-üldiste kodanike väärtuste naeruvääristamine. Kunsti eesmärk inimest sokeerida, rabada, püüe sundida inimesi tajuma ja mõtlema teisiti, kunst kui ühiskonna vastane mäss. Püüe kujutada väljaspool igapäevaelu kogemust, igavikku ehk siis ajatuse loomine. Dadaism On modernistlik kirjandus- ja kunstivool. Tekkis Sveitsis aastatatel 1916.-1922. Dadaismi algajateks peetakse nii kirjanikke kui ka maalikunstnike. (Tristan Tzara, Hans Arp, Marcel Janco, Hans Richter, Max Oppenheimer, Richard Hülsenbeck, Marcel Duchamp, Max Ernst ja Kurt Schwitters.) Dadaiste on mõjutanud Esimene maailmasõda. Leides, et kogu läänekultuur on suremas. Elu tajutakse...
vormid Pulmad, Naine punases ja rohelises matused, Apokalüpsise ratsanik Merzbild, Hannoveri Merzbau AUGUST MACKE - Naine pargis, Türgi UMBERTO BOCCIONI - kohvik Inimkeha liikumine, Naer, Mäss galeriis SÜRREALISM ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM INFORMALISM EUROOPAS NEODADA
ümber kunstiteoseks, signeeriti. Kunstnik vallandas diskussiooni kunsti mõiste üle üldse. Industriaalselt toodetud tarbeese, mida nimetatakse kunstiks. Merz. Kokkuvõttev tähistus dadaistlikest töödest, kus meelevaldselt valitud termin pärineb kollaaži osalt, mis on omakorda plakatikatke- Commertz. Mitmesuguste banaalsete, kunstniku jalutuskäikudel korjatud materjalide kaasamine kunstiteostesse. Kõik, mis kunstnik välja rebib on kunst. Kogu maja läbiv Merzbau, kollaažid, luuletused. Sürrealism tekkis esmalt kirjanduses, kuid teoreetiline alus andis ühtse loomingumeetodi erinevates kunstiliikides. Sürrealism juhindus S. Freudi loodud kaasaegsest süvapsühholoogiast. Unenäo kõikvõimsus ja ohjeldamatu mõttemäng vabastasid kunstniku traditsioonilistest väljendusviisidest asendades need assotsiatsioonide, intuitsiooni ja fantaasiaga. Sürrealismil kaks haru: Looduslähedane (iseloomulik unenäoliste elementide rõhutamine, maalitud väga
Mis laadi teoseid eelistasid dadaistid luua? Võimalikult rabav uudsus. (Levis eelkõige trükistena-ajakirjad, plakatid, lendlehed), enneolematu kujundusega. 5. Millise suure uuenduse tõi kunsti M. Duchamp? Kus ta tegutses? Millist terminit kasutatakse seoses tema teostega? Tegutses New York-is. Termin-vabrikutooted (ready-made). Loobus maalimisest, hakkas esitama tavalisi vabrikutooteid või konstruktsioone kunstivõõrastest materjalidest. 6. Mis asjad olid nn. Merzbilder ja Merzbau? Merzbilder-kommertstrükistest kollaaz, Merzbau-juhuslikest materjalidest konstruktsioonid. 7. Mida uudset tõi kunsti John Heartfield? Ühiskonnakriitiline fotomontaazikunsti. 8. Mida maalis tavaliselt Giorgio di Chirico? Milline meeleolu valitseb tema maalidel? Kuidas hakati nimetama tema viljeldud kunstilaadi? Maalid, milles ei kehti ,,terve mõistus"(linnavaated). Maalidel igaviku meeleolu: inimtühjad
4.Mis laadi teoseid eelistasid dadaistid luua? Võimalikult rabav uudsus. (Levis eelkõige trükistena-ajakirjad, plakatid, lendlehed), enneolematu kujundusega. 5.Millise suure uuenduse tõi kunsti M. Duchamp? Kus ta tegutses? Millist terminit kasutatakse seoses tema teostega? Tegutses New York’is. Termin-vabrikutooted (ready-made). Loobus maalimisest, hakkas esitama tavalisi vabrikutooteid või konstruktsioone kunstivõõrastest materjalidest. 6.Mis asjad olid nn. Merzbilder ja Merzbau? Merzbilder - kommertstrükistest kollaaž, Merzbau - juhuslikest materjalidest konstruktsioonid. 7.Mida uudset tõi kunsti John Heartfield? Ühiskonnakriitiline fotomontaažikunsti. 8.Mida maalis tavaliselt Giorgio di Chirico? Milline meeleolu valitseb tema maalidel? Kuidas hakati nimetama tema viljeldud kunstilaadi? Maalid, milles ei kehti „terve mõistus“ (linnavaated). Maalidel igaviku meeleolu: inimtühjad linnavaated,
1.Impressionism ja moodne maailm 2. võitlev avangard - futurism 3. dada ja sürrealism 4. abstraktne ekspressionism 5. popkunst 6. kontseptualism 7. minimalism 8. kohaspetsiifiline maakunst 9. feministlik kunst 10. kehakunst - ...
20. SAJANDI KUNST 1. IMPRESSIONISM. NEOIMPRESSIONISM. POSTIMPRESSIONISM 2. SÜMBOLISM. JUUGEND 3. FOVISM 4. EKSPRESSIONISM JA ,,DIE BRÜCKE" 5. KUBISM 6. FUTURISM 7. ABSTRAKTSIONISM 8. DADAISM 9. SÜRREALISM 10. ,,DE STIJL" 11. KAZIMIR MALEVITS ja SUPREMATISM 12. KUNST KAHE MAAILMASÕJA VAHEL 13. ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM USA-s 14. INFORMALISM 15. NEODADA 16. POPKUNST 17. MAALILISEJÄRGNE ABSTRAKTSIONISM 18. OP-KUNST JA KINEETILINE KUNST 19. POSTPOP JA HÜPERREALISM 20. MINIMALISM 21. POSTMINIMAALKUNST arte povera, antivorm, maakunst, protsessikunst 22. KONTSEPTUAALKUNST ideekunst, kontseptualism 23. KEHAKUNST JA PERFORMANCE 24. VIDEOKUNST JA FOTOGRAAFIA 25. TRANSAVANGARDISM JA NEOEKSPESSIONISM "Ma võiks oma muusikat võrrelda valge valgusega, mis sisaldab kõiki värve. Ainult prisma võib jagada värvid ja teha nad nähtavaks; see prisma võiks olla kuulaja hing." (Arvo Pärt) IMPRESSIONISM Realistid muutsid lõpli...
Mutti nime all ning üks tema tuntumaid pseudonüüme on Rrose Selavy. 4 Dadaistlikud meeleolud levisid ka Saksamaal. Kurt Schwitters (1887-1948) lõi kommertstrükistest kollaaze, mida ta nimetas Merzbild 'ideks (nimi tuleneb sõnast kommerz). Väga omapärane oli tema ateljees kõrgunud Merzbau, segasevõitu konstruktsioon, millesse ta koondas sõpradest-tuttavatest mahajäänud esemeid ja muid juhuslikke asju. Eriti levisid mässumeeleolud pärast sõja lõppu. Siis omandas dada raevuka vasakäärmusliku propagandakunsti maine. Sellelt pinnalt võrsusid pisut hiljem, 1920-ndail sakslase John Heartfieldi (1891-1968) sapised fotomontaazid, mis olid suunatud juba tärkava fasismi vastu. Dada jäi suhteliselt lühiajaliseks nähtuseks. Paljud dadaistid liitusid sürrealistidega
20. SAJANDI KUNST 1. IMPRESSIONISM. NEOIMPRESSIONISM. POSTIMPRESSIONISM 2. SÜMBOLISM. JUUGEND 3. FOVISM 4. EKSPRESSIONISM JA ,,DIE BRÜCKE" 5. KUBISM 6. FUTURISM 7. ABSTRAKTSIONISM 8. DADAISM 9. SÜRREALISM 10. ,,DE STIJL" 11. KAZIMIR MALEVITS ja SUPREMATISM 12. KUNST KAHE MAAILMASÕJA VAHEL 13. ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM USA-s 14. INFORMALISM 15. NEODADA 16. POPKUNST 17. MAALILISEJÄRGNE ABSTRAKTSIONISM 18. OP-KUNST JA KINEETILINE KUNST 19. POSTPOP JA HÜPERREALISM 20. MINIMALISM 21. POSTMINIMAALKUNST arte povera, antivorm, maakunst, protsessikunst 22. KONTSEPTUAALKUNST ideekunst, kontseptualism 23. KEHAKUNST JA PERFORMANCE 24. VIDEOKUNST JA FOTOGRAAFIA 25. TRANSAVANGARDISM JA NEOEKSPESSIONISM "Ma võiks oma muusikat võrrelda valge valgusega, mis sisaldab kõiki värve. Ainult prisma võib jagada värvid ja teha nad nähtavaks; see prisma võiks olla kuulaja hin...
ühes väikeses kohvikus. Laulmise asemel karjuti, publikut visati toidujäänustega. Dada levib Saksamaale pärast I MS lõppu. J. Heartfield tegeles fotomontaaziga, on teinud poliitilist kunsti, oli seotud komparteiga. K. Schwitters parempoolsete vaadetega jõukas kondalane Hannoverist, kus tal oli suur villa, mida ta kunsti tehes lõhkuma hakkas. Tema tõi kunstmaastikule prügi (vana mööbel, muu praht Merzbau nt Hannoveri Merzblau), mida saab kunstis otstarbekalt kasutada. Prügi on ta kasutanud ka oma maalidel juuksesalgud, vanad trammipiletid, ziletiterad. Schwittes suri Inglismaal kerjusena. Groszi jõhkrad karikatuurid. Dada jäi suhteliselt lühikeseks nähtuseks. Sürrealism Sürrealistid ei leidnud 1920-30ndatel laiemat tunnustust. Publik ja traditsioonilisem kunstnikkond kaldus neid pidama lihtsalt skandalistideks, aga ka teised avangardistid võõristasid neid