Ühiskond ja sel e kri tika romaanis “Isa Goriot ”
Üheks romaani põhiprobleemiks on eetika . Balzac on oma teoses väga
ühiskonnakriitiline. Ta rõhutab ühiskonnas vohavat silmakirjalikkust, pealiskaudsust
ja truudusetust.
Teoses kujutatud Pariisi ühiskonnas on seltskondlik positsioon väga tähtis, sest see
aitab luua tutvusi kõrgetel kohtadel olevate inimestega, kelle sõna loeb. Iga inimene
tahab tõusta võimalikult kõrgele positsioonile. Imetletakse neid, kes on oma
ühiskondliku positsiooni poolest kõrgemal, ja põlatakse neid, kes on madalamal.
Eriti tugevalt on kirjanik romaanis “Isa Goriot” kritiseerinud Pariisi
kõrgseltskonda. Mitmed pariislased, eriti auahned noormehed , müüksid kasvõi oma
hinge, et sinna pääseda. Kuid kõrgseltskonna üritused, ballid , kus sõlmitakse tutvusi,
nõuavad palju raha. Peab ju käima kaasas viimase moega , omama uhkeid sõidukeid
ning käima teatris. Sisimas on kõrgseltskond, hoolimata uhkest fassaadist, täis
pealiskaudsust ja kahjurõõmu. Inimesed on silmakirjalikud ning truudusetud. Autor
jutustab lugejal krahvinnade ja hertsoginnade tegelikest kommetest, abieluvälistest
armuseiklustest mitmete armukestega, edevusest ja kahjurõõmust ning kuulujuttude
armastusest.
Inimeste huvid on materiaalsed ning nad hindavad teisi pahatihti rahakoti
paksuse järgi. Omavahelistes suhetes on nad silmakirjalikud ja armastavad valetada.
Siiski kasutatakse palju irooniat ja sarkasmi, mis annab inimesele teada, kas ta on
soovitud külaline või mitte.
Sellest kõigest hoolimata neelab Pariisi kõrgseltskond endasse ning kui on
maitstud seltskonna vilju , on võimatu end sealt välja rebida. Väiksemgi edu
kõrgemas seltskonnas kasvatab auahnust ja paneb ihaldama suuremat menu.
Inimesed unustavad oma tõekspidamised ja põhimõtted ning loovad endale uued,
kust on kadunud kõik endised väärtused. Balzac kirjutab: “Tema [ Rastignaci ]
lapsepõlve illusioonid , tema provintslikud ideed olid kadunud.”
Selleks, et üleüldse mõista Pariisi ühiskonda, tuleb hoolikalt süveneda
ühiskonnakihtide omavahelistesse suhetesse. “Järk-järgult üha enam asjasse
pühendunud, laiendab inimene oma elu horisonti ning jõuab viimaks nende üksteisel
lasuvate inimkihtide mõistmiseni, mis moodustavad ühiskonna.” Kuid tegelikult
puudub vahe inimeste iseloomudes alamkihis kui ka ülemkihis. Vaid vähesed
suudavad vaadata materiaalsetest soovidest kaugemale ning mõista ja näha seda,
mis tõsiselt tähtis on. Ja sageli ei mõisteta neid inimesi, kuna nad kipuvad olema
vaiksed .
Ühiskond nõuab meilt maske.
1 VICTOR HUGO_JUMALAEMA KIRIK PARIISIS ROMAAN Tõlkinud Johannes Semper KIRJASTUS ,,EESTI RAAMAT" TALLINN 1971 T (Prantsuse) H82 Originaali tiitel: Victor Hugo Notre-Dame de Paris Paris, Nelson, i. a. Kunstiliselt kujundanud Jüri Palm Mõni aasta tagasi leidis selle raamatu autor Jumalaema kirikus käies või õigemini seal uurivalt otsides ühe torni hämarast kurust seina sisse kraabitud sõna . ' ANAT KH Need vanadusest tuhmunud, üsna sügavale kivisse kraabitud suured kreeka tähed, mis oma vormi ja asendi poolest meenutasid kuidagi gooti kirja, viidates sellele, et neid võis sinna kirjutanud olla mõne keskaja inimese käsi, kõigepealt aga neisse kätketud sünge ja saatuslik mõte, jätsid autorisse sügava mulje.
Alexandre Dumas _ «Kolm musketäri» EESSÕNA, milles selgitatakse, et is- ja os-lõpuliste nimedega kangelastel, kelledest meil on au oma lugejatele jutustada, ei ole midagi ühist mütoloogiaga. Umbes aasta tagasi, kogudes kuninglikus raamatukogus materjali «Louis XIV ajaloo» jaoks, sattusin ma juhuslikult «Härra d'Artagnani memuaaridele», mis oli trükitud -- nagu suurem osa selle ajajärgu töid, kus autorid püüdsid kõnelda tõtt nii, et nad ei satuks selle eest pikemaks või lühemaks ajaks Bastille'sse -- Pierre Rouge'i juures Amsterdamis. Pealkiri võlus mind: võtsin memuaarid koju kaasa, muidugi raamatukoguhoidja loal, ja lugesin nad ühe hingetõmbega läbi. Mul ei ole kavatsust hakata analüüsima seda huvitavat teost, piirduksin ainult tema soovitamisega neile lugejatele, kes tahavad saada pilti ajastust. Nad leiavad sealt
Kõik kommentaarid