Kontrolling ja juhtimisarvestus Kulude liigitamine Harjutused Teema 1.Kulude liigitamine Ülesanne 1.1 Iga järgmise kuu kohta märkida, kas tegemist tootekuluga (t) või perioodikuluga(p): a) veinitehase poolt ostetud viinamarjade maksumus; b) pizzaahjude soetamismaksumuse mahaarvestus (kulum) pizzarestoranis; c) lennukompaniis töötavate lennukimehaanikute palgad; d) turvameeste palgad linna kaubamajas; e) kulud kommunaalteenustele tootmistsehhis; f) tootmisseadmete kulum; g) müügijuhi ametiauto kulum; h) tootmishoone kindlustus; i) tootmisjuhi palk; j) turustusjuhi põhipalk; Ülesanne 1.2 Viguri valmistamise kulu tooteühikule on järgmine: 1 Põhimaterjal 6.0 2 Põhitöötasu 1.2 3 TÜK muutuv osa 0.6 4 TÜK püsiv osa
Finantsjuht eelarvestas reklaamituluks märtsis 41 600 eurot. Tegelikud märtsi jooksul müüdud reklaamipinnad ja esitatud arved kajastati majandustarkvaras. Märtsi tegevusedukuse aruanne tuli järgmine: 3 Selle põhjal vajaksid uurimist näiteks järgmised küsimused: ● Kas müügi- ja turundusosakond tegid piisavaid pingutusi veenmaks reklaamikliente, et kuigi reklaamlehekülje hind on nüüd 520 eurot, on meie ajalehes reklaami ostmine siiski hea tehing? ● Miks oli keskmine leheküljehind 508 eurot, mitte aga 520 eurot? ● Kas keegi müügiesindajatest pakkus allahindlust? Vastused neile küsimustele võivad käivitada erinevaid tegevusi, näiteks täiendava müügipersonali palkamise. Hea elluviimine eeldab head osakondadevahelist koordineerimist. --- Info, mida firma juhtimise infosüsteem genereerib, on suures osas mittefinantsiline. Kuna
Maksab aeg ja mitte niivõrd toode/teenus. Ehk probleem taandub vähemalt lühiajalises perspektiivis väga lihtsale küsimusele: Kui suur on teenindaja/tootja ajaühiku omahind meie ettevõttes ehk kui suur on selle töökoha maksumus mingis perioodis? Ja siit edasi, kuna tegemist on suures osas püsikuludega, ehk valmisolekuga tootmiseks/teenindamiseks siis on kasumi saamiseks ainuke võimalik lahendus – toota ja teenindada ajaühikus võimalikult rohkem ehk probleem ei ole mitte suurtes kuludes ja kulude juhtimises (või vähendamises) ning täpses toote omahinna arvutamises, vaid hoopis põhiprobleem on tulude suurendamises, sest enamus kulusid „on ju nii kui nii“. Teine probleem tekib asjaolust, et püsikulude ja üldkulude arvestust peetakse kululiikide kaupa (näiteks: tööjuhtide ja toetava personali töötasud), mitte selle lõikes, mis selle
Õppeaine eesmärk Anda õpilastele majandusalaseid üldteadmisi ettevõtte majandustegevuse olulisematest külgedest, finantsarvestuse alustest, kontseptsioonidest seostatuna Eesti seadusandluse ja ärikeskkonna ning nendest tulenevate probleemidega. Aine käsitlemisel keskendutakse põhimõistete, struktuuride, reeglite ja protsesside ning metoodiliste võtete selgitamisele ettevõtluse esmatasandil. Loengukonspekt sisaldab teoreetilisi aluseid ja vajalikke praktilised näited probleemsed ülesanded (nn. miniprojektid), milledele on vaja anda majanduslik hinnang ja teha õiged otsused probleemide käsitlusel. Ülesannete kogumiku koostamisel on lähtutud vastavalt erinevate eriala omapärale ja suunitlusele. 2 Tehnikagümnaasium SISUKORD 1. Ettevõtte tegevuse eesmärk ja finantsotsuste tegemise alused 1 1.1. Ettevõtte eesmärk 1.2
Õppeaine eesmärk Anda õpilastele majandusalaseid üldteadmisi ettevõtte majandustegevuse olulisematest külgedest, finantsarvestuse alustest, kontseptsioonidest seostatuna Eesti seadusandluse ja ärikeskkonna ning nendest tulenevate probleemidega. Aine käsitlemisel keskendutakse põhimõistete, struktuuride, reeglite ja protsesside ning metoodiliste võtete selgitamisele ettevõtluse esmatasandil. Loengukonspekt sisaldab teoreetilisi aluseid ja vajalikke praktilised näited probleemsed ülesanded (nn. miniprojektid), milledele on vaja anda majanduslik hinnang ja teha õiged otsused probleemide käsitlusel. Ülesannete kogumiku koostamisel on lähtutud vastavalt erinevate eriala omapärale ja suunitlusele. 2 Tehnikagümnaasium SISUKORD 1. Ettevõtte tegevuse eesmärk ja finantsotsuste tegemise alused 1 1.1. Ettevõtte eesmärk 1.2
Õppeaine eesmärk Anda õpilastele majandusalaseid üldteadmisi ettevõtte majandustegevuse olulisematest külgedest, finantsarvestuse alustest, kontseptsioonidest seostatuna Eesti seadusandluse ja ärikeskkonna ning nendest tulenevate probleemidega. Aine käsitlemisel keskendutakse põhimõistete, struktuuride, reeglite ja protsesside ning metoodiliste võtete selgitamisele ettevõtluse esmatasandil. Loengukonspekt sisaldab teoreetilisi aluseid ja vajalikke praktilised näited probleemsed ülesanded (nn. miniprojektid), milledele on vaja anda majanduslik hinnang ja teha õiged otsused probleemide käsitlusel. Ülesannete kogumiku koostamisel on lähtutud vastavalt erinevate eriala omapärale ja suunitlusele. 2 Tehnikagümnaasium SISUKORD 1. Ettevõtte tegevuse eesmärk ja finantsotsuste tegemise alused 1 1.1. Ettevõtte eesmärk 1.2
• Sihtgrupp: • Kellele Sa väärtust lood? • Kes on olulisemad sihtgrupid? • ….. Nt. milline on selle sihtgrupi iseloom: massiturg; nišš; …. • MIDA: • Väärtuspakkumine: • Mis väärtust kliendile pakud? • Millist kliendi probleemi lahendad? • Milliseid tooteid/ teenuseid pakud? • …Nt uudsus, disain, hea hind, kulude vähendamine, riskide vähendamine, personaliseeritus, juurdepääs, kasutusmugavus …. • KUIDAS: • Võtmeressursid: • Milliseid ressursse on meil vaja oma: • väärtuspakkumise jaoks? • müügikanalite jaoks? • klienditeeninduse jaoks? • tuluallikate jaoks? • … Nt võimalikud ressursid: füüsilised; intellektuaalsed (bränd, patent,
Eristatakse järgmisi turge: o tootmisvahendite, o tarbekaupade, o teenuste, o infoturgu. Või isiku-, o asukohtade, o ideede-, o organisatsiooniturundus. 11. Turunduskontseptsioonid. (lk 45-47, Turundus) Kontseptsioonide analüüsimisel aluseks 4 elementi: lähtealus, fookus, vahendid, eesmärk) o Tootmiskontseptsioon (tootja võimalused, madal hind, mastaabisääst) lähtub sellest, et tarbijad eelistavad hinnalt odavat laia levikuga kaupa. o Tootekontseptsioon (toote omadused, tootearendus ja kvaliteet, kasum kvaliteedilt) seisneb selles, et tarbija eelistab kaupa, mille kvaliteet on parem ja mis pakub uusi kasutusvõimalusi. Käibe kasv saavutatakse toote pideva täiustamisega. o Müügikontseptsioon (firma, tooted, müük ja reklaam, kasum käibe kasvult) toetub sellele, et
Kõik kommentaarid