Mis on suhtlemine? Inimeste ühise tegevuse oluliseks oskas on suhtlemine: teabevahetus inimestevaheliste suhete kaudu. Suheldes tehakse sihipärast koostööd, antakse edasi teadmisi, vilumusi ja oskusi, kujundatakse ja rahuldatakse vajadusi. Suhtlemisel rahuldab inimene oma vajadust teise inimese järele, mida peetakse inimese üheks tugevamaks vajaduseks. Suhtlemisel eristatakse kolme külge: 1) teise inimese tajumine, hindamine ja mõistmine; 2) teabe vahetamine ja 3)teiste inimeste mõjutamine. Suhtlemine jaguneb kaheks liigiks: 1) vahetu suhtlemine, mille käigus üks inimene annab teavat üle teis(t)ele inimes(t)ele ja 2) kaudne suhtlemine massiteabevahendite raadio, televisiooni ja ajakirjanduse kaudu. Millised on siis need suhtlemis vahendid, mille abil teavet edasi antakse ja teisi inimesi mõjutatakse? Suhtlemise kõige tähtsam vahend on keel kui teatud märgisüsteem. Keel on oma olemuselt ühiskondlik nähtus: sõnad, nende kasutamisel ja s...
..Moraal- ühiskonna valdkond kõlblus ja käitumisnormid. Tunnetus sellest mida kõlbab ja mida mitte. Aluseks regioon. Aegade jooksul välja kujunenud tradits ja kombed. Etikett- Kindlad käitumisreegild. Kasut ametlikus või rahvusvahelises suhtlemises. Eliit- ühiskonna kõrgkiht, paremik. Riik- organisatsioon mille tunnuseks on territoorium, rahvastik ja avalik võim. Mittetulundusektor- ühiskonna osa mis ei haara kasumi saamisele ja võimule orjenteerituid tegevusi. Massikomunikatsioon e. Suhtelmine. Utoopia- teostamatu unistus, väljamõeldud ühiskond (Thomas more) ...Õigus- ühiskonna valdkond mis hõlmab ühisk. kehtivaid seadusi. Neid on vaja:* aitavad inimestel üisk. Kohaneda ja seal toime tulla. *reguleerivad inimeste vaheliseid suhteid ning korraldavad kooselu * aitavad säilitada korda, stabiliseerida niimodi ühiskonda. * on riigi tegutsemise aluseks. Seaduste liigid : Inimesest sõltumatud(loodus füüsika.. Inimeste kirjat. (õigusnormid) ..
tunni jooksul. Kui ma ei saa kohe vastust anda, siis saadan e-maili, et oleme päringu kätte saanud ning vastamise kuupäeva. Enne e-mailide välja saatmist kontrollin õigekirja ning viisakat keelekasutust. E-mailide alla panen lisaks firma kontaktandmetele ka oma nime ning ametinimetuse. ÕIGE: Lugupidamisega: Eveli Dolganova Mets1 oks 2, Eesti Tel: +372 33 66 666 Faks: +372 44 66 77 [email protected] www.sdelaisam.ee VALE: TERVITADES ANNIKA! TEL. 56333222 KLIENDIGA SUHTELMINE! Loon silmside, naeratan ja tervitan klienti alati esimesena Kui olen hetkel hõivatud, siis annan kliendile mõista kas pilgu, peanoogutuse või naeratusega, et olen teda märganud Esimese tervituse ütlen alati eesti keeles, kliendi vastuse järel valin edaspidiseks temale sobiva keele oma keeleoskuse piires Olen alati valmis klienti teenindama. Olen siin külalise jaoks, mitte vastupidi. Klienti teenindades mõtlen: kuidas saab, mitte kuidas ei saa, pakun alati lahendusi ja võimalusi .
1. Väikeettevõtete olulisus Kasumilootus-soov parandada elatustaset ja laiendada ettevõtet. Tulevase rikkuse ootus- sageli jääb materiaalne tasu kaugemasse tulevikku,kuid ta on stiimulik,mille poole püüelda. Rahuldustpakkuv töö,vahel ka identifitseerumine oma ettevõttega Ettevõtja on iseenda peremees-see on üks olulisemaid ettevõtte rajamise motiive,mille nimel ollakse mõnikord valmis ka esialgseks sissetulekute vähendamiseks. Otsene suhtelmine töötajate ja klientidega. Väikeettevõttes on suhted isiklikumad, lähedasemad. Seda hindavad paljud inimesed. Tsentraalne otsustamine-ettevõtja omab ülevaadet kogu tegevusest,saab langetada otsuseid kiiresti,et kasutada ära erinevaid võimalusi. Ettevõtja staatus ühiskonnas on sageli kõrgem palgatöötaja omast. Muidugi esineb ka probleeme nagu nt: majandustegurid(väiksem vastupidavus majanduskriisides,konkurentsi teravnedes)
kollektiivses protsessis, läbiräägitud arusaamine. 4. Erinevad arusaamad kutsuvad esile erinevat tegevust. Ei ole lõplikku lähenemist. Võimaldab aru saada SP keerukusest dünaamilisus, avatus (teoorias). Suhtlemine sotsiaalpedagoogilises kontekstis. 3 Suhtlemise liigitus: I seoses sotsiaalsete suhete ulatusega (ülalt alla) 1. Intrapersonaalne suhtlemine (enda sees suhtelmine, sisekõne) 2. Interpersonaalne suhtlemine (isikutevaheline) 3. Avalik esinemine 4. Organisatsiooniline suhtlemine 5. Kultuuriline suhtlemine. II seoses vahenditega ja nende puudumisega 1. Vahetu suhtlemine 2. Vahendatud suhtlemine Interpersonaalne suhtlemine. Suhtlemine, kus isik on otseselt seotud teate edasiandmisega ja saamisega. See on düaadiline (2 inimese vahel) ja suhtlemine väiksetes gruppides. Võib olla nii formaalne kui mitteformaalne
Samuti pakkusin kõigile võimalust ujuda abistava vööga. Pärast väsitavat hommikupoolikut, andsin kõigile tublidele osaljetale diplomid ja samuti pakkusin magusat. Lastel oli väga hea meel enda nimelise aukirja üle. Samuti palusin neil täita tagasisidelehed. Ma olen väga rahul, et valisin oma praktiliseks tööks sportliku ürituse korraldamise ujulas. Sain suurepärase organiseerimis- ja planeerimiskogemuse. Mängude korraldamine, läbiviimine ja lastega suhtelmine oli minu jaoks väga põnev kogemus. Eriti meeldivaks tegi asjaolu, et lapsed tulid hea meelega mu tegemistega kaasa ja tundsid hommikust rõõmu. Mitu õpilast tänasid mind huvitava ürituse eest ja tundsid huvi sarnase sündmuse toimumisest ka tulevikus. Sain igati positiivse kogemuse ja palju uusi teadmisi. KASUTATUD ALLIKAD JA KIRJANDUS Eesti Entsüklopeedia, 1998. Jalak, R. Tervise treening. Kultuuriministeerium, 2006. Tamp, T. Täiuslik ujumine. Tehnika ja taktika
tegevuste korraldamisel; hoiab end kursis erinevate infoteenustega; noorte suunamine; märkab abi vajavat noort teadmised: virtuaalne noorsootöö ja nõustamise aldteadmised 3. Administreerimine ja juhtimine teostab lihtsamaid asjaajamisetoiminguid; osaleb võimalusel projekti elluviimisel; abistab korraldamisel või korraldab ise arendavaid tegevusi teadmised: projektijuhtimise alused ja meeskonntöö alused 4. Võrgustikutöö ja suhtelmine avalikkusega selgitab avalikkusele oma tööd ja väärtusi; hoiab end kursis noorsootöö osapooltega; osaleb kohtumistes teiste valdkondade spetsialistidega 5. Turvalise keskkonna tagamine tööd korraldab turvalised keskkonnas; ohutusnõuete järgmine; vajadusel korral on läbinud esmaabikoolituse; annab esmaabi vastavalt oma pädevusele; tagab turvalise keskkonna ja reeglite järgmine, s.h noored teadmised: seadusandluse tundmine; tervisekaitsealased nõuded ja tervisekäitumise alused;
RITUAALID JA INTEGRATSIOON Rituaalide funktsioon on konfliktide rahumeelne lahendamine. Need aitavad inimestel paremini läbi saada. Traditsiooniliste rituaalide kaudu võivad uskumuse tõttu suhelda isegi inimesed, kes seda omal tahtel meelsamini ei teeks. IDEOLOOGILINE JA SOTSIAALNE MITMEKESISUS Spirituaalne maailm on konstrueeritud kui ühiskonna peegelpilt. Rituaalid, mis suuresti koosnevad privaatsest ja avalikust ohverdamisest on kaudne suhtelmine ühiskonnaga. Samas on loomuomane suhe ka müütide ja rituaalide vahel. Müüdid ja rituaalid julgustavad positiivselt ühiskonna stabiilsust. SÜMBOLITE MULTIVOKAALSUS Sümbolite kasutamine on ritaalide keskmeks ja rituaalide sümbolite uurimine ei pruugi uurida milliseid sümboleid kasutatakse vaid pigem peaks vaatama nende suhestumisse ja tähendusse. Sümbolid peavad olema multivokaalsed, et tekitada solidaarsust. POLIITILISED RITUAALID RIIGIGA ÜHISKONDADES
3. Struktureerimata vaba suhtlemine vormiliselt, kui tuleb välja midagi huvitavat paneme seda tähele, küsime midagi juurde jne. See on hea, et saame teha seda mõnusas emotsionaalses olukorras. Saame hästi teada, mis on inimeste jaoks oluline. Oht, et võidakse hakata suvaliselt heietama. Võivad kesta kaua. See tundub intervjueerijatele lihtsalt suhtelmine inimesed ei taju et teed midagi tõsist, kui on mustvalgelt küsimused kirjas (struktureeritud küsimused), siis inimesed tajuvad, et teed tähtsat tööd. Elulood- nende kaudu asjade uurimine, omaette uurimisvaldkond. Tuvastatakse erinevad jutustamise strateegiad. Välitöödel saadakse teada väikesed elulood. Inimesed räägivad paljusi asju läbi oma elus juhtunud asjade, läbi oma kogemust.
- Üldistatakse – mitmed järjestikused propositsioonid asendatakse ühe üldisemaga - Konstrueeritakse – mitmete propositsioonide alusel tehakse järeldus, mis asendab kõiki eelnevaid - Teksti mäletamine sõltub nii mikro- kui makrostruktuuridest Teooria probleemiks: kuidas propositsioonid luuakse, kuidas tehakse järeldusi? KÕNE PRODUTSEERIMINE Grice väitis, et edukas suhtelmine tugineb koostööprintsiibile: nii kõneleja kui kuulaja peavad tahtma teha koostööd. Lisaks koostööprintsiibilie tõi välja 4 maksiimi, mida kõnelemisel arvestatakse: - Kvantiteedi maksiim - kõneleja peab andma nii palju infot kui vaja, mitte rohkem. Kui palju on vajalik sõltub kontekstist ja rääkija-kuulaja ühistest teadmitest ja uskumustest - Kvaliteedi maksiim – kõnelemisel tuleb olla tõene
Millest realiseerimine sõltub? Inimese keel, mida räägib ja kuidas ta seda valdab (nt tahaks küll hästi seletada, aga pole vahendeid; kõnestiilid(lapsel sõltub palju sellest, mis kekskonnas on üles kasvanud)., rollide mõistmine (roll sõltub sotsiaalsest olemusest, laps ja tsk, õps ja õpil, klassikaaslased; sültub ka situatsioonist.) , emotsionaalne seisund. See on kõnearenduse ja suhtlemise arendamise seisukohast oluline (emotsionaalsest seisndust sõltub suhtelmine päris palju). Kui laps tõstab häält ja teie ka tõstate, siis kes teglt juhib vestlust?), individuaalsus, mida madalam intellek, seda stereotüüpsemaid keeleväljendeid kasutatske (nt ka loomingulisus). Lõpuks situatsioon ja eelnev kontekst (mida olete lugenud, mille üle arutate). Nendest asjadest sõltub kavatsuse realiseerumine!! Kõne, soovi, kavatsuse loomine peaks olema meie, õpside ülesanne. Ei ole ühest vastust,